Ifjúsági Magazin, 1985 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1985-11-01 / 11. szám

gek”, ide a rockjelenségek közismertté vált egykori ideáljai, ide a nagymamától az unokáig mindenkinek éneklő jókedvű slá­gergyárosok, a zene helyett ma már diliket kiizzadó, nosztalgiát nosztalgiába oltó, in­digóval dolgozó vidámparki zenekarok stb. Választék még ma is akad bőven. Csak­hogy ennek a műfajnak legfőbb vonzere­je mindig az újdonság varázsa, frissessé­ge, állandó megújulása. S a ma látható ar­cok — a zenészek hiába mesterei hangsze­reiknek, hiába van kisujjukban a show­biz’ minden rafinériája — bizony megkop­tak, a manírok visszaköszönnek, s az egy­re nehezebb gazdasági helyzetben a vi­szonylag egyre kisebb pénzű tinédzserkö­zönség mind jobban megválogatja mire, kire költi a pénzét. Érdekes, izgalmas, naprakész produkciók nincsenek, az adott kínálat­­ egyre kevésbé kell. S a szakma szemszögéből a piacon áruló zenészeknek valóban egyre gyilkosabb harcot kell foly­tatniuk ama bizonyos mentőcsónakokért. A megoldás? A műfaj ideológiai újra­gondolása, ennek nyomán az új üzleti, jogi szabályozók kidolgozása, a monopolhelyze­tek felszámolása. Magyarországon az elmúlt években különböző iparágak kapcsán éppen eleget beszéltünk erről. Különös, hogy ép­pen a nyilvánvalóan nagy üzletnek is te­kinthető pop esetében nem történt meg ez az újragondolás. S amíg ez nem történik meg, addig­ a popverkli őröl tovább, s a műfaj a fiatalok szemében mindinkább el­veszíti jelentőségét, érdekességét. Gondoljuk csak végig, ez évben milyen zenei produkciókkal vagy műfaji szenzá­ciókkal kápráztattak el bennünket? Milyen idei lemezekről beszélünk még jövőre vagy milyen nyilvánosságot (is) kapott produk­ciók jelzik a műfaj fejlődési útját? Vagy gondoljuk végig a hazai videohelyzet jö­vőbeli kihatásait. Mindezek után túlzás vol­na a Titanicot emlegetni? Döntse el az ol­vasó. Mi — állásfoglalás helyett — fel­soroljuk azokat az új lemez-zenekarokat, amelyek „játszanak”: Edda, Slamó Művek, Szenátor, Varga Miklós Band, Révész Sán­dor, Deák Bill Blues Band, Hungária ... Mintha e nevekkel, illetve a zenészekkel más köpenyben, más stílussal már talál­koztunk volna! Persze, lehet, hogy nálunk a rockzenészség a továbbiakban már „nyug­díjas állásnak” számít? De félretéve az élcet: mi sem bizonyítja jobban, hogy gyökeres változásokra van szükség, mint az, hogy maguk a zenészek mozgolódnak ez ügyben. Néhányan tehet­ségfelfedező ,,rockiskolát” szeretnének nyit­ni, mások gmk-ba tömörülnek, ismét má­sok hazai és külföldi menedzserirodát sze­retnének létrehozni, működik már néhány stúdió, a zenészek közül kivált néhány producer, foglalkoznak koncertszervezéssel, egyes zenészek ügyesen sponzorosítják tur­néikat . . . Nem érdemes folytatni, ennyiből is kiviláglik, hogy a rockvilág valójában már régóta készen áll egy minőségi ug­rásra, egy strukturális váltásra. Hogy a gyártás, a terjesztés, a kiadás, a felvétele­zés, a menedzselés stb. egy új viszonylat­rendszerben történhessék. S ha ez bekö­vetkeznék, akkor pöröghetne fel ismét a showbiz’ gépezete nálunk. Addig viszont lehet tippelni, hogy a régóta ismert nevek közül ezúttal ki hányadik lesz a Pop­meccs szakmai és közönségszavazásán. Gigi — Csak a divat a fontos!? Szenátor — újult erőkkel, bevált receptek szerint Akit a magyar Kim Wilde-ként reklámoz­ Zalatnay — Cinibabák után „kulcslyuk­nak irodalom”

Next