Ifjúsági Magazin, 1986 (22. évfolyam, 1-12. szám)

1986-12-01 / 12. szám

VARGA MIKLÓS BAND: játék, szenvedély ... Alig egy év után ismét nagylemezzel jelentkezik a Varga Miklós Band. Ez a Band azonban már nem az a Band. Elment Papp Gyu­la, aki a P. Box utáni évek­ben az énekes karrierjében nem jelentéktelen szerepet játszott. Helyette itt van Szigeti Ferenc, aki a zenei rendezői székből igyekezett jó lemezt készíteni Varga Miklósnak. Hogy sikerült-e a vállal­kozás, nehéz kérdés. Attól függ, ki mit szeretett volna. Varga Miklós rajongói bi­zonyára örülnek majd a könnyen megjegyezhető, koncerteken közösen ének­­lendő daloknak, és nem ta­szítja majd őket szokatlan hangzás, vagy hangszerelés. Ami ugyanis itt hallható, azt már mindenki ismeri, aki legalább havonta egy­szer bekapcsolja a rádióját. Talán a Van Halen lemezek ismerői fedezik fel a leg­több ismerős megoldást. Varga László, az együttes új billentyűse egyébként már nem először adja elő „át­dolgozott” formában a „Jump” című Van Halen­­szám szintetizátor futamait. A Senator tagjaként már jól begyakorolhatta - itt sem vall szégyent vele. A baj csak az, hogy Varga Miklós nem David Lee Roth, és a tetszetős szintetizátor-hang­zás, valamint az Eddie Van Halen-szerű gitárszólók kö­zé ugyanúgy nem képes tar­talmat varázsolni, mint ahogy a Los Angeles-i zene­karban sem tudta Sammy Hagar pótolni Roth-ot. Mondhatnánk, hogy még ez is jobb, mint amit más magyar zenekarok tesznek, hiszen Vargáék legalább Kalifornia felé nyújtják a kezüket mintákért - és nem ragadnak le hamburgi pél­daképek mellett. Klisékből összegyúrt felvételeik azon­ban ugyanolyan semmit­mondóak, mint bármilyen, csak formai tökéletességre törekvő tucattermék. Nos, hogy ezek kemény szavak, és talán bántóak, nem tagadom. De hogy a Varga Miklós Band megér­demli őket, azt lemezük utolsó darabja, a Gördülő kövek című Ács Attila ne­vével jegyzett dal bizonyít­ja. Ez ugyanis egymaga töb­bet ér, mint az előtte hallha­tó tíz együttvéve. Kedves „Akárki”, aki ar­ra gyanakszik, hogy szemé­lyes rosszindulat, esetleg ér­dek íratja ezt a cikket, ha­sonlítsa össze ezt a számot Varga Miki akármelyik fel­vételével! A Gördülő kövek szövege sem tör irodalmi magasságokba, zenéje sem vadonatúj. Azonban igazi rockzene, és - hadd éljek ezzel a lejáratott kifejezés­sel - őszinte. Kevésbé vá­lasztékosan: „dögös”. Nem igaz, hogy ilyen típusú ze­nét, kommersz módon, nem lehet jól játszani. Akár mo­dernül is­­ kitűnő példa er­re a Z. Z. Top, vagy a Fabu­lous Thunderbirds legutób­bi albuma. Talán nem árta­na legközelebb ebből a faj­tából összehozni negyvenöt percet. (3) EDDA Tavaly, bemutatkozásként csak egy live-lemezt adott ki az Edda új formációja. Jó ötlet volt, hiszen a kon­certek spontaneitása elfedte az új zenekar kiérleletlensé­­gét, és amikor idén először mentek stúdióba, már ösz­­szeszokott társaság vette fel az új repertoárt. Nem szeretem az Edda Műveket - de idei lemezük előtt le a kalappal. Szinte robban a sztereóberende­zés, ahogy az Őrült megszó­lal,­­ és nem csak a kitűnő produceri munkának kö­szönhetően. Pataky Attila és az Edda több tagja olyan dinamizmust mutat szinte egész lemezén, ami ma már felfedezhetetlen a kemény zenekarok felvételeit hall­gatva. Külön tanulmányt érde­melne, hogy lett a régi Ed­da unalmas hard-rockjából csillogó, nyolcvanas évek­beli fémzene - ami persze nem sokkal tartalmasabb, mint Varga Miklósé - ám a maga nemében elsőrangú. Hogy miért Patakyék, és más miért nem? Erre ta­valy, az élő lemez kapcsán már megpróbáltam választ adni, és az új LP csak meg­erősíti gyanúmat;­­ a többi magyar rock­zenésznek sem ártana a jó néhány hónapos nyugati vendéglátó hakni. Ott ugyanis ha akarják, ha nem, mindennap szembe­sülnek vele - tévét nézve, rádiót hallgatva -, hogy hol tart 1986-ban a rock. Pataky Attila már tudja, -­azonkívül minden egyes új dala potenciális sláger. Az ilyen felvételek clipjeit szerkesztik műsorba orrvér­zésig az MTV New York-i stúdiójában, nyomják állan­dóan az úgynevezett „all the hits­­ all the time”, az állandóan slágereket játszó rádióállomások. Tizenéve­sek számára készül, aktuá­lis, napi fogyasztanivaló­­ként, elsőrangú minőség­ben, gondos csomagolás­ban. Nem szeretem az Eddát, Pataky Attila személyisége tökéletesen idegen számom­ra, szájbarágós stílusa zavar - ám ez a zenekar a kom­mersz hard-rock legkitű­nőbbjét kínálja. (5) HERSKOVITS IVÁN 6 (szuper), 5 (kitűnő), 4 (jó), 3 (megjárja), 2 (tri), 1 (add köl­csön, hátha nem adják vissza!) 17. (20) KOVÁTS KRISZTA - FÜTTYÖS GYURI 18. (-) BIKINI-SZERETLEK 19. (-) DOLLY ROLL - CSINTALAN PALACSINTA 20. (-) KOMÁR LÁSZLÓ - TE VAGY A JÁTÉKOM NAGYLEMEZT NYERTEK: Farkas Katalin - Karcag, Csonda Péterné - Tornyospálca. KAZETTÁT NYERTEK: Király Gusztávné - Döge, Várnagy Edina - Budapest. POSZTERT NYERTEK: Süveg Tibor - Cegléd, Gáthy Kálmán - Városnamény, Csicsovszky Gyuláné - Debrecen, Szabó Erika - Budapest, Faragó László - Bu­dapest. 1. (5) DEMJÉN FERENC - SZERELEM ELSŐ VÉRIG 2. (3) HOBO BLUES BAND-6:3 3. (11) Z'Z LABOR - UTOLSÓ TANGÓ PÁRIZSIVAL 4. (8) ZOLTÁN ERIKA - SZERELEMRE SZÜLETTEM 5. (15) MODERN HUNGÁRIA - ELFÚJJA A SZÉL 6. (2) NAPOLEON BLD - KÉRLEK NE FELL 7. (19) V' MOTO ROCK - FEKSZEM AZ ÁGYON 8. (-) CITROM-AMAZONAS 9. (7) ELSŐ EMELET- IDEGENEK A VÁROSBAN 10. (-) ERIK-RÓMEÓ 11. 0) OMEGA - FEKETE PILLANGÓ 12. (-) SZÖRÉNYI LEVENTE - ÉJSZAKAI TELEFONOK 13. (6) R-GO - FORDÍTOTT VILÁG 14. (10) LORD-CSAKIS A LÉNYEG 15. (1) DOLLY ROLL-MEXIKÓ 16. (17) POKOLGÉP-TOTÁLIS METÁL

Next