Igaz Szó, 1973. július-december (18. évfolyam, 13-24. szám)

1973-07-01 / 13. szám

­N Nyírbátor előrelép Még ezen a tavaszon — a tanács­választások napjával — másik két társával, Békéssel és Mezőkövesddel együtt — városi rangra lépett Nyír­bátor. Hosszú történelmi múlt és nem kevésbé hosszú stagnálás után lép előre ismét a Báthoriak fészke, ame­lyet a néhány éve kiadott kislexikon egyszerűen csak így említett: „Nyír­bátor, ptk. Szabolcs-Szatmár megyé­ben ,.Azazhogy önálló tanácsú község. Valamikor régen persze em­legették már városnak is; a nyír­bátori krónika ugyanis századokról szól. A nevét írták Bathur­nak is, Ba­­turnak is, Bátornak is. És az a Be­­reck, aki Kun Lászlótól a bátori és kisbátori birtokokat megkapta, — katonai érdemek jutalmául — már a birtokairól nevezi magát Báthori­­nak. Nagy család krónikája indul Báthori Bereck nevével, erdélyi feje­delmek és egy lengyel király kró­nikája, Bethlen Gábor szépséges tit­kos szerelme, a Móricz-megírta „Kusanna”, Báthori Anna krónikája is és a szerencsétlen végű, álmodozó és kalandor Báthori Gábor története is, — ragyogó középkor, reneszánsz, ármányos diplomácia, zsákmányoló, de szabadságra vágyó hajdúk, — egy darab magyar történelem. A Báthoriak birtokának központja ugyan, a lápok védte ecsedi vár lett, de hosszú időn át kedvelték és lak­ták Bátort is. Ennek a múltnak, a csodálatos és szerencsés módon fenn­maradt néhány építészeti emléke. Nem sok műemlékünk van az Alföl­dön: Nyírbátor a kevés kivétel közt is ékszer. A köztudat Szabolcs-Szatmár me­gyét általában elmaradottabb terü­leteink közé sorolja. Egy-egy megyé­nek is meg kell küzdenie értékei el­ismeréséért: azt, hogy Szabolcs-Szatmár megyét ne csak a dohányá­ról meg a fonathánalmáról, meg a szilvapálinkáról ismerjék. Úgy lát­szik, ezekben az években éri el az ország északkeleti sarka, ez a zak­latott múltú, szegényparaszt gyökerű néplakta vidék, amelyet Váczi Mi­hály, Szabolcs szülötte, „baloldalt dobogó szín”-nek nevezett, hogy fel­figyeljünk rá. Nyírbátor kezd idegenforgalmat vonzani. (Hát még, ha szállodája lenne hozzá!) Dehát miért jönnek immár nemcsak hazai turisták, de lengyelek és németek, osztrákok és szovjet vendégek? Két templomért, egy öreg ko­lostor­­épületért és egy vármaradványért. Ez a leltár, így ridegen cseng: ugyan mit néznek rajta olyan országok fiai, akiknek otthon a középkori várkas­télytól a gótikus székesegyházig min­denféle műemlékük van? Az ám, de a két templom közül az egyik, a minoritáké a hazai ba­rokk fafaragás valóságos remeke; a S passio-oltár valósággal a középkori misztérium játékok hangulatát áraszt- *

Next