Igaz Szó, 1974. január-június (19. évfolyam, 1-12. szám)

1974-02-15 / 4. szám

gondoltam, arra a régi képeslapra. — Azt igen. — Egy kicsit annak is köszönhetem, hogy szí­nész lettem. Látva értetlen tekinte­temet, azonnal megma­gyarázta. — Nagyváradon szü­lettem, tizenhárman vol­tunk testvérek. Szükség volt minden fillérre, így kilencéves koromban új­ságot árultam. Mind­egyiket kiolvastam ele­jétől végig, főleg a Szín­házi Életet faltam. A képeslap utolsó oldalain minden számban szöveg­könyvet is közölt. Egy ízben például a Sztam­­bul rózsáját, amit akko­riban adtak a nagyvá­radi színházban. Nagyon megtetszett nekem a lif­­tesboy szerepe, aki játé­kosan, versben beszélt. Megragadtak a fejemben ezek a strófák. Az egyik reggel, amikor eladtam az újságokat, odamen­tem a színházhoz, meg­vártam amíg kinyit a pénztár. A meglepett pénztárosnőnek bejelen­tettem, hogy színésznő akarok lenni. Szeretnék fellépni a Sztambul ró­zsájában. A pénztárosnő felvitt Erdélyi Miklós igazgatóhoz, aki meg­hallgatott, s a következő előadáson már én játsz­hattam a liftesboyt. Ad­dig ezt a szerepet egy sovány kis gyerek „ala­kította”, s az ő méretére szabott nadrágot kellett felvennem, hogy szín­padra léphessek. Mint­hogy teltebb voltam ná­la, ahogy mozogni kezd­tem a színpadon, szét­repedt rajtam a nadrág. Ekkor kaptam az első tapsot életemben, így lettem színész — mondja és elnyomja a cigarettá­ját. — Vagy nem ezt akarta kérdezni tőlem? Valóban ezt akartam. A kérdéseimet egyéb­ként — mondván, hogy rossz riportalany — előre, írásban kérte. Most maga elé teszi a papírt és kipipálja az egyes számú kérdést. Csortos, Rátkai, Kabos — „Lámpalázas va­gyok-e?” — szótagolja a következő sort. Leteszi a papírt, nagy sóhajjal: — Valósággal halálfé­lelemmel léptem a szín­padra. Sokszor két-há­­rom órával hamarabb bementem a színházba, magamra zártam az öl­tözőm ajtaját és csak az ügyelő sürgetésére jöt­tem elő. Még akkor is azt hittem, sose jutok el a színpadig, a folyosón összeesem a félelemtől. — „Kikkel szerepel­tem már együtt?” — te­szi fel újra a szemüve­get. — Ha most felsorol­nám, reggelig itt ülhet­nénk. Elmondhatnám a Színházi Lexikont Á-tól Z-ig. Így csak néhány név: Törzs Jenő a Két lány az utcán című da­rabban a legelső pesti partnerem volt. Aztán Csortos Gyula! Vele folyton veszekedtünk. Úgy kezdődött, hogy már az első közös pró­bánkon nevetségessé tett. Ezt kikértem magam­nak, összevesztünk. Ké­sőbb mindenáron ki akart békíteni. Egyszer belépek a társalgóba, s egy nagy akváriumot lá­tok a szoba közepén, te­le gyönyörű aranyhalak­kal. „Kié ez a gyönyö­rűség?" kérdeztem. Csor­tos a sarokban ült, rám se nézett úgy morogta „A magáé!” De játszot­tam együtt a legendás hírű „Árgyéllal”, Somlay Artúrral is, meg Rátkai Mártonnal, Tímár Jó­zseffel. A Piri mindent tud-tól a Macskajáték-ig A filmre terelődik a szó. Színházban ma már nem játszik, csak fil­men. — A legelső filmemet lassan ötven éve forgat­tam, a címe ez volt: Piri mindent tud. Rátkaival, Págerrel, Kabos Gyulá­val együtt szerepeltem benne. Akkoriban in­kább játszadozás volt a filmezés. Szériában, né­hány nap alatt „dobtak össze” egy-egy filmet. Az alázatos színpadi munka után inkább csak lazításnak tűnt az egész. Legújabb filmszerepem­ről is kérdezett, nos ez a Macskajáték Orbánnéja. Ennek külön története van. Amikor Soós Edit férjhez ment, az esküvő­jén ott ült mellettem Makk Károly és én va­lami — magam előtt is érthetetlen — merész­séggel azt mondtam ne­ki: „Hogy lehet, hogy a Liliomfi óta annyi fil­met csináltál, és én soha nem jutottam az eszed­be?” – titokzatosan mo­solygott és mondott va-

Next