Igaz Szó, 1979. január-június (24. évfolyam, 1-12. szám)

1979-03-15 / 6. szám

mmwmm­awaa Szunniták és síiták A nyolcszázmillió hívőt egyesítő Iszlámnak soha­sem volt és most sincs val­lási központja, pápája, ki­épített egyházi hierarchiája. Mekka csupán afféle össze­kötő kapocs az Iszlám je­lene és múltja között, a za­rándokokat pedig a feleke­zeti összetartozás, szolida­ritás kifejezése. Az iszlám „meghasonlá­­sa” röviddel Mohamed próféta halála után kezdő­dött, éspedig az utódlás, az állami-vallási szervezet egy­­befonódása, illetve külön­válása kérdésében. A szun­niták (akiket szívesen ne­veznek ortodoxoknak, ha­gyományőrzőknek) vitatha­tatlan tényként kezelik az események történelmi me­netét, míg a síiták (si’a­d Ali pártja) azt állítják, hogy Mohamed legköze­lebbi férfirokona, Ali az első törvényes utód a ka­lifák sorában, míg az őt megelőző három törvény­telen bitorló volt. Ali gyil­kosság áldozata lett; az Omajjad-dinasztia ellen lá­zadó fiát az iraki Karbalá­­ban ugyancsak lemészárol­ták. Karbala máig is a síita felekezetű­ek legfőbb za­rándokhelye. Ali sokáig üldözött leszár­mazottai és követői — a síi­ták — a szembenállás, az ellenzékiség, a forradalmi­­ság szellemét képviselik az Iszlám világában. A síiták vezetői az Alitól szárma­zó imámok voltak. A síiták azt vallják, hogy az utolsó, vagyis a „rejtőző imám” nem halt meg, a megfelelő időben visszatér majd, hogy megváltsa a világot. A siizmus igazi hazája Irán lett, ahol a XVI. szá­zadtól államvallás, s ahol a lakosság több mint 90 szá­zaléka ehhez a felekezet­­hez tartozik. A szomszédos Irakban ugyancsak síita többség alakult ki. Az iszlám egészére azon­ban a szunnita irányzatok túlsúlya jellemző. Az isz­lám történelmi szerepe va­lóban ellentmondásos. Tör­ténelmi tény, hogy az isz­lám egy sor arab és afri­kai országban pozitív sze­repet játszott a nemzeti függetlenségért, a gyarmati elnyomás felszámolásáért vívott harcban. Az is tagadhatatlan azon­ban, hogy Nasszer kényte­len volt például betiltani a forradalmi átalakulással, a társadalmi haladással szembehelyezkedő Muzul­mán Testvérek reakciós szervezetét. Mint minden vallás, az iszlám is nehezen alkalmaz­kodik a gazdasági, társadal­mi, kulturális fejlődés kö­vetelményeihez. A nomád törzsszövetség korában ki­alakított, majd a keleti feu­dalizmus által formált er­kölcsi normák, törvények nehezen békíthetők a mo­dern valósággal. A kairói Al Azhar mecset­egyetem főimámja hiába nevezi a legtökéletesebb­nek az iszlám szociális ta­nítását (Allah előtt nem jámbor az, aki szűkölködni hagyja a szomszédját), a haladó arab rendszerek lé­nyegesen tovább léptek, földreformot hajtottak vég­re, államosították a banko­kat, a legfontosabb ipar­ágakat, bevezették a társa­dalombiztosítást, a kedvez­ményes vagy éppen ingye­nes közoktatást, mint pél­dául Líbiában, Algériában és másutt. Ugyancsak elter­jedt a női egyenjogúság, a női választójog törvénybe iktatása, a többnejűség korlátozása vagy tilalma, a polgári bíróság elé utalt válás, a gyermek- és asz­­szonytartási kötelezettség. Az iszlám jogtudósai (ule­­mák) 1976-ban kimondták, hogy a kohászati és öntö­dei munkásokra, valamint a Nyugat-Európában dolgo­zó vendégmunkásokra nem kötelező többé a ramadán havi böjt. A mohamedán többségű országokban az iszlám rendszerint állam­vallás és alkotmányosan is a törvényalkotás forrása. E tekintetben a haladó rendszerek is figyelembe veszik a mélyen vallásos lakosság meggyőződését. A Korán hagyományai érthető módon Szaúd-Ará­­biában és az Arab-öböl­­reakciós emirátusaiban él­nek a legerősebben. Az irá­ni „földrengés” szükség­képpen ezekben a haladó reformokat mereven eluta­sító országokban keltette a legnagyob riadalmat. Nem véletlen, hogy az arab nem­zeti felszabadító mozgalom, a társadalmi haladás ter­jedésétől rettegő Fejszál ki­rály már 1965-ben reakciós, Amerika-barát politikai-ka­tonai tömbbe próbálta tö­möríteni a mohamedán or­szágokat. Az állig felfegy­verzett Irán csendőri sze­repe bizonyos fokig a füst­be ment iszlám paktumot helyettesítette, például Ománban, ahol a felszaba­dító mozgalom veszélyesen fenyegette Kabusz szultán trónj­át. Magától értetődik, hogy az egyházzal összefonódott imperialista védnökség alatt álló reakciós mo­narchiák görcsösen ragasz­kodnak a feudális viszonyo­kat konzerváló vallási ha­gyományokhoz. Az elmara­dottságban tartott, végső­kig kizsákmányolt dolgozó tömegek viszont — miként az Iránnal szomszédos Af­ganisztánban láthattuk — Allahnak tetsző eseményént üdvözlik az emberi-társa­dalmi felszabadulást hozó forradalmat, és nemcsak imádkozott a sikeréért. 39

Next