Igaz Szó, 1980. július-december (25. évfolyam, 13-24. szám)

1980-07-15 / 14. szám

A kérdésre pontos választ még a beosztottak ismeretében sem lehetne adni, hiszen a nevelés még nagyjá­ból is az adott helyzetek, vagy konf­liktusok sorozatának megoldásából áll. De az egyik alapvető tanács: fel­tétlenül meg kell ismerni a beosztot­takat, tudni kell, hogy kiben, mi lak­kozik, kitől mit várhat mindjárt kezdetben a parancsnok, kire kell az átlagosnál is jobban ügyelni? De ad­juk át a szót egy kiváló rajparancs­noknak, Valkó László szakaszvezető­nek. — Van nekünk egy sablonunk is arra, hogyan lehet a katonákat meg­ismerni — mondta a szakaszvezető. — Közel harminc kérdésre kell az újoncnak válaszolnia és ez a hosszú kérdéssorozat sok mindent kiszed a katonából. Aztán hozza magával az adatait, a kiegészítő parancsnokság megjegyzéseit. Kezdetnek jó ez: ada­tok, tények vannak, amelyekből ki­indulhat az ember. De hol van ettől az alapos megismerés! Én úgy csiná­lom: járok-kelek a katonák között és találgatom az első benyomások alap­ján: ki, milyen, s mivé válhat két esztendő alatt? Kinél vallhatok ku­darcot, kik állnak majd szorosan mellém? Beülök délután közéjük a klubba és beszélgetek velük. A hom­lokuk mögé szeretnék látni: mi zaj­lik ott belül? A vibráló szemek tüzét keresem, meg a láthatatlan fátyolt, amit az otthoniak miatti gond, vagy a korán elrontott élet „minden min­­degy”-e von a szemrés elé. Felém fordul az arc, de látom, hogy nem rám figyel a tekintet. Előre tudom, hogy az ilyen újonccal — legalábbis egy ideig — sok gondom lesz. Meg­jegyzem magamnak. Aztán keresem azokat, akik mindjárt nyíltak, őszin­ték, kitárulkozók. Vagyis „feltérké­pezem” a gárdát. Csak így tudom, hogyan lássak hozzá a munkához. Keresdi Béla sofőrmester élenjáró szakaszt nevelt. Az ő nevelői ha­gyatékából idézek: — Volt rajparancsnokom példáját követve dolgoztam. Az első napok egyikén beült közénk az ifjúsági klubba és elkezdett beszélni az el­képzeléseiről. Mi akkor még nem tudtuk, hogy mit jelent kiváló meg élenjáró katonának lenni, de meg­nyerő volt, ahogyan mindent le tu­dott egyszerűsíteni. Szavai nyomán úgy tűnt, hogy bármelyikünk képes ilyen erőfeszítésre. Miután látta, hogy néhányon jobban érdeklődünk, másnap délután már név szerint hí­vott minket a klubba és arról kez­dett beszélni, hogy mi, akik máris többre vagyunk képesek, mint a töb­biek, fogjunk össze és hassunk azok­ra is, akik még nem értik a lényeget, akik még csak közöttünk élnek, de nem azonosulnak a közös célokkal. Utólag visszagondolva látom, hogy milyen jól fogott hozzá a megisme­résünkhöz, a mindjárt alkalmas segí­tői kiválasztásához, és általában a közösség kialakításához. Pontosan így jártam el én is. Mondhatom, hogy ez a módszer ná­lam is bevált. Én még azzal is ki­egészítettem a korábbi tapasztalatot, hogy egyenként is leültem a kato­nákkal és kikérdeztem őket: ki, hol dolgozott, milyen mozgalmi munkát végzett, voltak-e barátai, társai, akik hallgattak rá stb. Nálam elsősorban azok tűntek ki, akik bevonulásuk előtt a KISZ-ben, az ipari tanulóott­honban, vagy az iskola osztályközös­ségében amolyan irányítók, legalább­is pozitív hangadók voltak ... Gondom csupán egy emberrel volt. Bármit mondtam neki, megcsi­nálta, de semmire önként nem je­lentkezett, s ha a véleményét kértem bármiről, hallgatott, vagy legfeljebb a vállát vonogatva azt mondta: „ne­kem mindegy". Nem tetszett ez a magatartás, hiszen nem létezik, hogy valakinek mindegy, hogy mi törté­nik vele, hogyan alakul a sorsa. Be­szélgetéseket kezdeményeztem, talán megtudok róla valamit, de semmire nem mentem, jó, ha minden tizedik kérdésemre mondott valami általá­nosságot. Az első szülői látogatáson aztán mindent megértettem. Éppen a szomszéd asztalnál beszélgettem egy másik újonc szüleivel, amikor a kö­zömbös katona apjának az igen szi­gorú intelmeire figyeltem fel. Szinte utasította a fiát, hogy őneki itt nem lehet véleménye, és soha ne csinál­jon semmit, csak amire parancsot kap. ő is volt katona, hallgasson csak rá. Majdnem elnevettem magam és percek múltán már az ő asztaluknál ültem. Nem a fiúval, az apjával be­szélgettem a munkánkról, az éle­tünkről. Gyanakvóan hallgatott, ami­kor arról szóltam, hogy sok ilyen igyekvő, szorgalmas gyerekre lenne szükség a hadseregben, mint az ő fia. Szó, szót követett és megeredt az apa nyelve. Elmondta, közel har­minc esztendeje volt katona és na­gyon ráfizetett arra, hogy véleménye volt. A gyakorlótéren valamit java­solt a tizedesnek, amit az szájaidé­nak vett és attól kezdve neki nem volt megállása. A tizedes, ahol lehe­tett belekötött, és amikor ő elkesere-

Next