Igaz Szó, 1985. július-december (30. évfolyam, 7-12. szám)

1985-07-01 / 7. szám

6 EXKLUZÍV -----INTERJÚ­ Markó Ivánnal, a Győri Balett igazgatójával - A Győri Balett megala­kulásának szőkébb történetét - azt, hogy hat esztendővel ezelőtt az Állami Balettinté­zet végzős osztálya az ön ve­zetésével a Kisfaludy Színház­hoz szerződött - ma már so­kan ismerik. Azt viszont keve­sebben tudják, hogy miért er­re a városra esett a válasz­tásuk. Magyarországon a mű­vészek többsége a fővárostól reméli a szakmai kiteljesedés lehetőségeit... - Ennek a döntésnek egyszerű, racionális okai volta­k. Győrben épült egy új színház, amelynek szín­pada alkalmas volt a tánc­ra. A tánchoz ugyanis egy dolog feltétlenül kell: a nagy tér. A győri színház ennek a követelménynek megfelelt, ideális táncszín­ház. Másrészt a város ve­zetői is jónak látták, hogy ebben az új színházban egy balettegyüttes működ­jék. A szubjektív indokok közül — ezek talán kevésbé racionálisak — pedig azt említem, hogy én úgy ér­zem, jobban tudok egy vi­déki városban dolgozni, jobban tudok a munkára koncentrálni. Egy nagyvá­rosban mindig elvonja a fi­gyelmemet a nyüzsgés, az a sok minden, ami körülöt­tem történik. Egy kisváros­ban nyugodtabb az élet, ami a munkában nagyon sokat segít. Persze, van en­nek az életmódnak hátrá­nya is, különösen így, hogy az együttes tagjainak ki­lencven százaléka buda­pesti lakos. Ez a magán­életben okoz gondokat, s ugyanúgy hatással van a munkára, mint a már fel­sorolt körülmények.­­ Az együttes rövid idő alatt nagy hírnévre tett szert. Milyen célokkal indultak an­nak idején és mit sikerült ezekből megvalósítani? — A célunk nagyon egy­szerűen hangzik, de sok mindent takar: egy jó ba­lettegyüttest szerettünk volna. Mit jelent ez konk­rétabban? Jelenti először is azt, hogy aki az együttes­ben színpadra lép, az tel­jes energiáját és hitét adja a munkába — minden al­kalommal. Jelenti azt, hogy a darabjaink a m­ai élet problémáiról a ma emberé­hez szóljanak, és lehetőleg mindenki számára érthe­tően, jelenti azt is, hogy minden egyéb kellék — vi­lágítás, díszlet, jelmez — a lehető legjobb legyen, és egyetlen alapgondolatot, a MÜ alapgondolatát szolgál­ja tökéletes módon. Ezeken kívül volt egy olyan vá­gyunk, hogy módja legyen az együttesnek nemzetközi megmérettetésre is. Ez azért fontos, mert külföldön, ahol nem ismerik, vagy csak keveset tudnak róla, teljesen elfogulatlanul, csak a művészi értéke­ szerint ítélhetik meg produkcióját. Ezt az utóbbi célt hamar, talán túlságosan gyorsan értük el. De egyéb elkép­zeléseink is minden vára­kozáson felül sikerültek az elmúlt hat év alatt. Tánco­saink valóban maximális odaadással dolgoznak, és hogy ez magával ragadja a közönséget, azt az előadá­sok utáni tapsból, az elis­merésekből érezzük. De ez egy olyan hivatás, amit minden nap újra kell kez­deni, és minden előadáson újra meg kell küzdeni ezekért az elismerésekért. Soha nem vehetjük biztos­ra a másnapi sikert, előre csak annyit tudunk, hogy holnap ismét színpadra lé­pünk és dolgozunk. — Elégedett az eredmé­nyekkel ? — Bajban vagyok az elé­gedett szóval, mert ez nem megfelelő kifejezés ide. Nem elégedett vagyok, ha­nem boldog, és hallatlanul hálás a sorsnak, hogy ezt a hat évet nekem megadta. Az összes küzdelmével, kínjával együtt ajándék volt ez a hat esztendő. — Mindezek ellenére az együttes egy alkalommal felmondott Győrben, el akarta hagyni sikereinek vá­rosát, aztán mégis maradt. Miért? — Akkoriban ez a szép és modern színház csak külsőségeiben töltötte be a funkcióját. Egymást vál­tották az igazgatók, a mű­vészeti vezetők, a művészi és a gazdasági munkában is fejetlenség uralkodott. Ilyen körülmények között nem tudtunk az elképzelé­seinknek megfelelő színvo­nalon dolgozni. Aztán ren­deződtek a dolgok, a Győri Balett részben önállósult, és ma már javuló feltételek mellett dolgozhatunk. — Ha már szóba került, mit jelent ez a részleges önálló­ság? — Gyakorlatilag gazda­sági különválást jelent. A színház épületében egy ba­­lettermet, néhány öltözőt és irodát használunk, ez a mienk. Külön gazdálko­dunk a díszlet-, jelmez- és bérköltségekkel, a jegybe­vétellel. Hetven-hetvenöt százalékos állami támoga­tást kapunk a tanácson ke­resztül, a többi pénzt ne­künk kell előteremtenünk a jegybevételből. Ebből fej­leszthetjük az eszköztárun­kat , vehetünk hangfalat, világítóberendezést, min­dent ami kell, illetve ebből fizethetünk jutalmakat. Nem vagyunk GMK, de ez a rendszer gazdaságos mű­ködésre ösztönöz bennün­ket. - Kanyarodjunk vissza a művészethez. A Győri Balett eddigi produkcióiból Markó Ivánnak kétféle arcát ismer­hettük meg. Az egyik drámai, a másik vidám, vagy talán inkább groteszk. Melyik az igazi? — A drámai. Mert vilá­gunk inkább drámai, mint humoros vagy groteszk. Csakhogy a humorra szük­ség van, mert segít az em­bereknek. A darabjaim kö­zül csak a Jön a cirkusz! egyértelműen humoros a hangulatát és a stílusát te­kintve, noha ebben is van­nak komolyabb gondolatok. Tartottam attól, hogy nem tudok majd ezen a nyel­ven beszélni, és nagyon jó érzés, hogy mégis sikerült. Két-három éve foglalkoz­tatott már ez a téma, és amikor próbálni kezdtük, egyre jobban magával ra­gadott, egyre bátrabb let­tem. Előadás közben, ha éppen nem vagyok színpa­don, figyelem a közönsé­get, az arcokat, és boldog vagyaik, hogy mosolyognak. De a világunk, a korunk miatt a másik az igazi éneim. - A darabjaiból valóban kitűnik, hogy ön rendkívül fo­gékony az emberiség nagy sorskérdései, így a háború és a béke ügye iránt is. Táncban b­ár elmondta a véleményét erről a témáról. Elmondaná most szóban is? — Azt hiszem, erről minden épeszű ember csak ugyanazt mondhatja. A hu­szadik század második fe­lében az emberek veszé­lyeztetve érzik magukat, a békéjüket, nemcsak egy országnak a békéjét, hanem az egész Földét. Mindenki­nek mindent meg kell ten­nie a maga területén azért­, hogy ne következhessen be egy végzetes katasztrófa. Ezért foglalkozom én is egy olyan darabbal, ami ki­fejezetten erről szól. El akarom mondani a vélemé­nyemet, szeretném formálni

Next