Igaz Szó, 1954. január-június (2. évfolyam, 1-5. szám)

1954-03-01 / 3-4. szám

A paraszti világot tükröző írásaiból a századvégi magyar faluról gazdag, sok­­oldalról megvilágított képet kapunk. A sötétségben élő, babonákba fulladó falu rajza mellett (például: Orvosságok) több novellában találkozunk azzal a témával, hogy a kapitalizmus kibontakozása a hűbéri rendből kilépett parasztságot milyen rendkívül súlyos helyzetbe hozta. A kapitalizmus fejlődése a parasztság túlnyomó tömegeit elnyomorította és rétegekre bontotta. A paraszti tömegeknek ez az elnyomo­­rodása és rétegekre való tagozódása is tükröződik Thury novelláiban (például: GŐZÖG a határban, A vasút, A töltés alatt). Egyik legdrámaibb írásában (Van igazság) már a zsírosparaszt Figurája is jelen van, aki furfanggal és embertelen módon zsákmányolja ki és taszítja a teljes megsemmisülésbe a falu szegényeit. De a falusi proletártömegek forrongásai és a kapitalizmus fejlődése következté­ben elnyom­orított paraszti rétegek fel-fellobbanó, ösztönös harca mellett. Thury egész sereg novellájában hangot kap az ipari munkásság és a bányászok megmozdulása, for­radalmi törekvései is. Mint ismeretes, a magyar munkásság osztállyá szerveződésének nagyarányú kibontakozása a múlt század utolsó évtizedeire és a huszadik század kez­detére esik. Thuryt az ipari munkások harca ugyanúgy foglalkoztatja, mint a kisemmi­zett paraszti tömegek lázongása. Felfigyel a sztrájkoló munkások tömegeire, megrázó képekben örökíti meg a századvégi bányákban sínylődő munkások szenvedéseit (Éjjel). Ebben a tárgykörben olyan írásokat is találunk, amelyekben a novella hősei titkos gyű­lésekre járnak (például: Gondviselés), ahol a nyomorban sínylődök bajait vitatják meg. Szegényemberek pártja című novellájának munkásalakja így beszél a szegényemberek pártjáról: ......bolond az, aki tovább vár. Van már a szegényembereknek is partja, oda be kell menni. A báró megy a bárokhoz, a gróf a grófokhoz, miért ne álljon a szegény­ember is a szegényember mellé... így csak nem mehet a világ végéig... Én is m­en­nék, dehát nálunk betiltották. Az igazgató kihirdette, hogy mindjárt kicsapja a gyárból azt, aki elmegy a­ szocialistákhoz." Ez a novella arról tanúskodik, hogy Thury, ha nem is itt a proletáriátus jövőt kovácsoló harcának győzelmében, felfigyelt a munkásosztály szervezkedésére és mélységesen együttérzett az életüket alig tengető, harcra szervezkedő proletárokkal. T­ársadalomszemlélete, ellenzékisége azonban soha nem törte át az ösztönösen lázongó paraszttömegek, vagy, az összefogás felé tapogatózó öntudatlan proletártömegek lázadozásainak szűk, perspektívátlan határait, Írásaiban a nincstelenek kétségbeesett reménytelenségénél, a meggyötörtek vad lázadásainál és a kisemmizettek életre-halálra menő kitöréseinél többet nem tudott megmutatni. Nem látta, hogy a paraszti és proletár tömegek egyre gyakrabban ismétlődő, duzzadó forrongása a századfordulón azt a nö­vekvő erőt jelenti, amely feltartóztathatatlanul előre tör s megássa az úri Magyarország sírját. A ferenczjózsefi magyar társadalom elkerülhetetlen és szükséges pusztulását ő is, akárcsak legnagyobb prózaíró kortársa, Mikszáth, összetévesztette a magyar nép meg­semmisülésével. Ezért nem látta meg a jövőt tudatos harccal munkáló erőket, ezért nem bízott a forradalom győzelmében. Novelláinak hősei tragikus sorsú emberek, akik vad dühvel lázadoznak az elvisel­hetetlen elnyomás ellen. De a tőkés-földesúri rendszerrel való szembenállásnak ez az erőszakos formája, amelynek belső motorja a könnyeket fakasztó keserűség és indulat, soha nem vezet eredményre. Hősei ebben az embertelen, tragikus küzdelemben többnyire elpusztulnak, vakon belerohannak a halálba (például: Emberhalál), öngyilkosok lesznek, (például a Gabay kiskáplár), vagy reménytelenül tengetik tovább keserves kínoktól ter­hes, sivár életüket. A Thury-novellák drámai erejét az író sajátos helyzetteremtése fo­kozza. Általában olyan helyzetekben állítja elénk hőseit, hogy azok elkeseredése és halált szülő dühe nem a rendszer tulajdonképpeni urai ellen irányul, hanem csak az elnyomók puszta eszközei ellen: nyomorgó emberek és tisztviselők ellen (például Gőzös a határban). A magyar kritikai realizmusnak ez a kiváló képviselője a megtörtség, a tompa megadás, a tört remény, a lankadt küzdelem, a szívtelenség, a benső meghasonlás, az igazságtalanság, az elnyomás, a pusztulás és éhség képeinek festője, akiből az élet hiába akart rabszolgát csinálni, minél nyomasztóbban nehezedett rá a valóság, minél

Next