Igaz Szó, 1954. július-december (2. évfolyam, 7-12. szám)

1954-07-01 / 7. szám

MOLTER KÁROLY AZ ÚJÍTÓ CSEHOV élévszázada, hogy egy német gyógyfürdőhelyen tüdővészben meghalt Anton Pavlovics Csehov, a nagy orosz író, aki könnyes humorával, szatirikus karcolataival, kora társadalmát bíráló novelláival és „lírai“ drámáival vi­lághírt szerzett már életében, akit azonban halála után Európa polgári iro­dalomkritikája a naturalizmus késői hajtásaként búcsúztatott el. E bírálat okai a polgári esztétikában gyökereztek, annál is inkább, mivel Csehov világnézete, tár­sadalmi magatartása és néhány viharos tette magára haragította a burzsoázia­ szolgá­latában álló kritikusokat. Ez a nagy író, a francia Riviérán keresve gyógyulást, a Drey­­fuss-perben és a zsidóüldözés ellen élesen nyilatkozott meg Zola Emil mellett, világ-, szerte tárgyalt vádirata, a „J’accuse“ idején. Aztán, mikor Maxim Gorkijt kizárták az orosz Tudományos Akadémia tiszteletbeli tagjai közül, Csehov azonnal lemondott saját tiszteletbeli tagságáról, hogy együttérzését fejezze ki lelki munkatársával és bizal­mas barátjával. Aki ugyanis a századforduló idején, mint Csehov, a társadalom visszás­ságait bírálta és a kisemmizettek és megalázottak sorsáról írt, azt a burzsoá dekadens széptan okvetlenül sietve bélyegezte naturalistának ... Pedig Csehov nagy alkotásaiban nyoma sincs a naturalizmusnak. Az író, hangját sohase tartotta azonosnak a gramofonlemezével és a valóságot bíráló írását sohasem tévesztette össze a fényképezés technikai műveletével, a nyomorúság és robot céltalan, verista bemutatásával. A múlt századvég legnagyobb realistái közt tartotta számon Csehovot a világ­­haladó közvéleménye, amely hamar nevezte el „csehovi“-nak a szen­vedő szegények panaszának humanista megszólaltatását, a nyomor föltárását és a ki­zsákmányolok kemény leleplezését. Akár apró gúnyképekben, akár érzelemdús színdara­bokban, vagy akciós novellák útján ismerte meg a lángeszű orosz alkotónak a cári Oroszország bomló társadalmi erkölcsével való szembeszállását, a korabeli világfölszi piszka iránti undorát, és az olvasók óriás többsége szíves-örömest fogadta Csehovot. Kis-szatócs környezetből való Csehov, az ateista, materialista orvos, aki az orvos­tudományban éppenúgy, mint az irodalomban, az emberi közösségért való küzdelmet tartotta legboldogítóbb életcéljának. Tehetséges testvérei korán hullanak el a kispolgári ellentmondások reménytelenségében, de Csehov töretlenül végzi 44 éves korában bekövet­kezett haláláig orvosi és irodalmi kettős munkáját. Főként az irodalomnak élt és nem, nagy könyvek zajos sikerével indult, hanem az aprómunkában való remekelésével. Csehov a „miniatűr“ mestere, önmagát kezdetben, élclapi munkája közben „szilánkistá“-nak nevezte. Ebben a szatirikus ,,rövid“­műfajban alig van versenytársa a világirodalomban. Pedig számos, kiváló írót ismerünk e téren, (hogy csak Mark Twain-t vagy Swift késői tanítványait említsem), akik szintén szűkszavúan fejezik ki a legbonyolultabb igazságot, vagy a legbántóbb társadalmi fonákságot, gazságot. Csehov­ nemcsak a komikumnak meglepő hirtelenségével, hat, hanem a mondanivalója élével is mellbe talál, ütőereje pedig társadalmi jellegű, módszere a kritikai realista íróé, aki a leplezetlen igazmon­dást egyesítette a páratlan rövidséggel, ennek művészetével. Rövidséget, tömörséget jelent nála a szóbőségé­ből való válogatás, a kevés szóval

Next