Igaz Szó, 1955. július-december (3. évfolyam, 7-12. szám)

1955-11-01 / 11. szám

torzítja el. Gondoljunk pl. az Emberhalál. Gőzös a határban, vagy A vasút hőseire, akik fellázadnak ugyan embertelen sor­suk ellen, de a társadalmi igazságtalan­ságok elleni harcuk, individualista láza­dásuk és nem egyszer anarchista maga­tartásuk miatt, eleve elbukásra van ítélve. Thury világszemléletének egyik legna­gyobb korlátja — miként helyesen látja Hajdú —, hogy társadalomszemlélete, el­lenzékisége „soha nem törte át az ösztö­nösen lázongó paraszttömegek vagy az összefogás felé tapogatózó öntudatlan pa­raszttömegek lázadozásainak szűk, pers­pektívában határait.” Az új Thury-kötet figyelemre méltó ér­téke Hajdú Győző bevezető tanulmánya. Hazai olvasóink ebből a tanulmányból pártos és hű képét kapják nemcsak Thury­­életművének, de annak a kornak is, amelyben ez az életmű kibontakozott. Thury — írja összefoglaló értékelésében Hajdú — „eddig ismeretlen világot hoz magával, új területet hódít meg a magyar irodalom számára. A kilencvenes évekig, mikor írói fejlődése kibontakozásnak in­dult, nincs magyar prózaíró, aki az életet annyira a társadalom elnyomottjainak sze­mével látná, annyira a szegények szemé­vel és lelkével érezné, mint ő.” A beve­zető tanulmány komoly értékei mellett rá kell mutatnunk annak néhány fogya­tékosságára is. A bevezető írója arány­talanul többet foglalkozik Thury publi­cisztikájával és viszonylag keveset ma­gukkal a novellákkal. Thury közírói tevé­kenységének ismerete feltétlenül szükséges mind az író világnézetének, mind a kö­zölt elbeszélések eszmei mondanivalójá­nak megértéséhez, de véleményünk sze­rint a hangsúlynak éppen a kö­zölt szövegek elemzésére kellett volna esnie. A 35 oldalas bevezetőből mindösz­­sze 8 oldalt szánt Hajdú a novellák tár­gyalásának, holott a sokoldalú elemzés révén az olvasó világosabban látná Thury kritikai realizmusának értékét és korlá­tait is. Ez egyúttal hozzásegítette volna a bevezető íróját ahhoz, hogy ne csak érintse, de pontosan ki is jelölje Thury helyét kora irodalmában. Erről a kérdés­ről Hajdú keveset ír: „Realizmusa új hang a századvégi magyar irodalomban. Tolnai Lajos, Mikszáth Kálmán, Petelei István, Papp Dániel, Justh Zsigmond, Gozsdu Elek, Bródy Sándor kritikai rea­lizmusa mellé új életmű sorakozik fel.” Ez mind igaz, de nem eléggé dokumen­tált, pedig éppen e fenti írókkal való be­ható összehasonlítás nyújtott volna alkal­mat Hajdúnak arra, hogy Thury kritikai realista módszerét, írói alkotó eljárásai­nak sajátosságait kifejtse. Alig érinti a bevezetés a prózaíró Thury nyelvének, stílusának kérdéseit is. Ez a vizsgálat Thurynál különösen értékes eredményhez vezetett volna, mert nála is, mint Ady­­nál, a harcos, haladó publicisztika szo­rosan összefonódik későbbi írói tematika jával, részben formaművészetével is. Azon­ban, míg Adynál a publicisztika csak elő­készület világnézete és írói tematikája ki­alakításához, kulcs költői kibontakozása megteremtéséhez, addig Thury nem tud elbeszéléseiben megszabadulni a közíró, stílus és nyelv hátráltató, elbeszélő stí­­lusa sajátosságait gátló elemeitől. Talán ezzel magyarázható, hogy elbeszélései nagy részében elsősorban az eszmei mon­danivaló kapja meg az olvasót, nem pe­dig a kidolgozott stílus. Kétségtelenen Thury értékelésénél nem szabad elfelejte­nünk életpályája kettétörtségét, viszony­lagos rövidségét és írói sorsa tragiku­s voltát sem, mégis felmerül a kérdés, hogy a magyar kritikai realizmusnak melyik szakaszához tartozik pontosan életműve, és ezt a szakaszt milyen új eszmei, for­mai elemekkel gazdagította? E kérdés fontosságára Hajdú világosan utal akkor­amikor Thury szellemi körét, a vele rokord­úton járó írók csoportját kijelöli, de ugyanakkor a kérdést nyitva is hagyja kívánatos volna, hogy Hajdú maga ké­sőbbi írásaiban folytassa a Thury-értékee­lésével megkezdett munkáját A Thury-kötet — a fenti hiányosságok ellenére — komoly eredménye könyv­kiadásunknak. Mind a közölt szemelvé­nyek, mind pedig Hajdú Győző értékes bevezetőie hozzájárulnak ahhoz, hogy dolgozóink megismerjék haladó hagyó­mlányainkat J­AN­CSÓ ELEMER Julius Fucsik : Utak és állomások Ifjúsági Könyvkiadó, Budapest, 1955 Novellás kötetet, versgyűjteményt nem úgy szoktam olvasni, mint a regényt, l­egyvégtében az első laptól az utolsóig Először a tartalomjegyzéket veszem cél­ba: ízlelgetem a címeket, próbálok mögé­jük kukucskálni, néha még a terjedelem is latba esik, úgy látok neki a szellemi fa­latozásnak. De azután is vissza-vissza la­pozok, átugrom, megállok — kedvemre kószálok az elémtárt világban. Fucsik könyvét is így olvastam. Az alcíme ugyanis: Válogatott cikkek, tanulmányok

Next