Igaz Szó, 1966. július-december (14. évfolyam, 7-12. szám)

1966-12-01 / 12. szám

ÚJ KÖNYVEK PETŐFI SÁNDOR: Válo­gatott lírai költemények. A válogatás, az előszó és a jegyzetek Kacsó Sándor munkája. Ifjúsági Könyv­kiadó, Bukarest, 1966. COŞBUC legszebb versei. Az előszót Láng Gusztáv írta. Ifjúsági Könyvkiadó, Bukarest, 1966. A vers ugyan nem a rímek ildomos csilingelésétől válik verssé, viszont a költő, a köztudatban élő, az olvasó által ismert versei összessége. Petőfi Sándor több ennél­ eleven ember s történelmi személy is. Verseivel, életének példájá­val egyaránt tanít és hat. Mert művét, akár életét, minde­nestől eszméi szolgálatába állította. Alkata, érzékenysége és eszmevilága folytán az ihletettségnek abban a cseresznye­vörös izzásában élt, melyben a világ minden jelensége liri­­kummá váltott át lelkén. Folyton rögtönöz és folyton reme­kel. Plebejus demokrata hite, aktív forradalmár közéletisége, magasrendű emberi erkölcse, ingathatatlan jelleme egyaránt jelentik személyes életét és költészetét. És ez az élet, és ez a mű nemzetének és korának talán a legnagyobb, de min­denképpen a legpéldásabb vállalkozása volt. Műve, immár több mint egy évszázada, mindannyiunk legszentebb olvas­mánya. Olvasmány? Alighanem sokkal több ennél: része éle­tünknek, felfogásunknak, eszményeinknek. Apánkba vetett bizalommal fogadtuk ifjúságunkban versei szép fennsíkjairól felénk csengő feledhetetlen szavait, így lapogtatjuk ma is, öröm és bánat óráin. ,,Ő lassan szállj, és hosszan énekel­“ - kiáltanak, szavaival, minden egyes találkozás után, míg ben­nünk örök visszhangot ver a tündérhalk lírától a forradalmi pátoszig héjjázó hang. Mert „fölrepül és lezuhan és bele­szédül a szív“, mint annyiszor, megint és mindig. Nagy volt a legnagyobbak közt,­­ olyan nagy, hogy minden idők, népek, emberek magukénak vallhatják. Van úgy, hogy a kalendárium szerint ugyan a jelenben élsz, mégsem vagy kortársa a mának. Máskor meg „csont­ként sincs meg már a koponya“, mely a konok­ fényű soro­kat kigondolta, és mégis az eszme, indulat vagy zene úgy hasít beléd, mintha nem évek, évtizedek vagy századok ha­­sadéka feszülne közétek, hanem ott ülne, kezed melengetve, melletted az eleven ember. Ilyenkor a költő és műve többé válik, mint akárhány kortársad: életed, s talán lelked részé­vé. Egy kicsit talán apai barátoddá is, akire mindig, min­denben számíthatsz. Életem zord napjaiban melegedtem Coşbuc lírájával, s ma már saját életemre vonatkozó hason­latként ugranak ki belőlem „szomorú énekű, gyengéd szavú havasi kürt“ hangú dalai. Igék, melyek akárha a mi nyel­vünkön lebegnének. A Decebál beszéde a néphez, A villám halála, Az osztrogótok királynője, az El Zoráb vagy A káplár története éppúgy helyet vívtak ki személyes lírai an­tológiánkban, mint a Kint megremeg a nyárfaág vagy a másik feledhetetlen vers, a Testamentom. A költői megisme­rés az olvasó visszahatásában válik élővé. Hiszen a költé­szet, hatás összetettségében, sajátos megismerés. Üzenete éppúgy jöhet a mai Párizsból, akár a tegnapelőtti naszódi határőrvidékről. Hitele­­­s hatása is­­ felfedezései igaz­ságán és a megformálás művészi tökélyén dől el. Coşbuc versei az ősi román paraszti népsors gondjainak barázdáiból fordulnak ki, de az Odüsszeián, Reneisen, Divina Comme­­dián iskolázott költő klasszikus biztonságával, így alkotha­tott kiváló műveket. Coşbuc -' ' C'“" ' V'2 ■

Next