Igaz Szó, 1973. január-június (21. évfolyam, 1-6. szám)

1973-04-01 / 4. szám

azokat a művészeket, akik ezen a sikamlós talajon is tudnak művészi­leg igényest és ízlésest nyújtani. Példának említeném Molnár Zoltán japánpapírra nyomott, keleti finomságú „kakemonóit“, amelyek nagy­méretű, ipari festékkel, fúvószerkezettel készített absztrakt kompozí­cióinak szín- és formaritmusát veszik át, vagy Kazinczyné Vitályos Magda fára festett, dekoratív foltúvonal játékait, Jeczáné Bíró Klára batikolt lakástextíliáit, Szakács Zoltán mozaik-virágtartóit, Gál András kovácsoltvas csillárait és így folytathatnék a felsorolást. S a hazai magyar értelmiség körében országszerte a népművészetnek „saját ké­pükre és hasonlatosságukra“ való átlényegítésével valóságos divatot teremtett lakásberendezésben Bandi Dezső, Szentimrei Judit, Csulak Magda, Kósa Huba Ferenc, az ékszer- és ötvösművészet terén Fuhrmann Károly. Befejezésül a közelmúltban és a jelenben tallózó számbavétel után kockáztassunk meg a jövőre nézve is néhány szerény észrevételt és javaslatot. Először is némelyik nagy jövedelmű és újabban főleg kül­földi valutabevétellel kecsegtető závlatokra, szerződésekre összpontosító, nemzetközi hírnévre szert tett művészünktől elvárnak, hogy ne feled­kezzen meg egészen a kétkezi dolgozók tömegeiről­ sem, akiknek soraiból valaha kiemelkedett, s akiknek országépítő szorgos munkája lehetővé teszi többek között számára is, ma is a tehetségét megbecsülő, magas állami vásárlásokat, hazai és külföldi tanulmányutakat, egyre jobb élet- és munkafeltételeket, amelyekért cserébe, jó szülő módjára nem kér, de azért mégis elvár egy kis önkéntes és szívből jövő viszonzást. Ilyen értelemben említhetnénk pozitív példaként az árvízkárosultak megsegítésére eladással egybekötött képzőművészeti tárlatokat ország­szerte, vagy a nagyszalontai Arany János emlékmúzeumnak adományo­zott képzőművészeti anyagot az 1967-es, 150. születési évfordulón ren­dezett emlékkiállítás alkalmából, amikor olyan neves képzőművészek alkotásai kerültek a már ott levő Barabás-portré, Izsó- és Szervátiusz­­szobor mellé, mint Nagy Pál és Fux Pál tollrajzai, Petru Feier akva­­relljei, Tóth László kollázsai, Hunyadi László bronz plakettje, Kozma István fémdomborítása, Paulovics László vagy Árkossy István grafikái. A képzőművészeti galériák — mint közvetítő közegek — számára kívánjunk olyan közönségvonzó szervezési és működési formát, amit például az úgynevezett „élő-múzeum-mozgalom“ is célul tűzött maga elé, így többek között gyakorlatilag is megvalósult már az országos és nemzetközi viszonylatban is közismertté vált, erős temesvári avant­­garde-centrum esetében a színészi szavalatokkal, lemez- vagy diafilm­vetítéssel egybekötött tárlatmegnyitók sora a főutcai képcsarnokban. 1972 tavaszán a nőnap tiszteletére, Ferenczy Annamária egyéni előadó­estje alkalmából a temesvári Állami Magyar Színház előcsarnokában rendezte meg egyéni tárlatát Gál Anna festőművésznő, kizárólag hely­beli, a munkában és közéleti tevékenységben kitűnt asszonyokról, lá­nyokról készített pasztell- és akvarell-portréiból. A külföldi (főleg német, szerb és olasz) állampolgárok sorozatos temesvári műtárgy vásárlásai bizonyítják, hogy hazai művészeink szín­vonalban bármikor felvehetik a versenyt a nemzetközi mezőnnyel, ár­ajánlataink pedig szintén előnyösek a határokon túli árfolyamokhoz vi­szonyítva. A hazai vásárlás ösztönzésére viszont fokozottabb részletfi­zetést, a külföldiek számára az idegen valutában való megtérítés lehető­ségét is bevezettük, de ez még nem nyert eléggé széles körű alkal­mazást. 564

Next