Igaz Szó, 1983. január-június (31. évfolyam, 1-6. szám)

1983-03-01 / 3. szám

Regényeivel, elbeszéléseivel Lovecraft a húszas, harmincas években is­kolát teremtett, egész sereg írót vonzott Kadath mitológiája köré, nemcsak Amerikában, de — főleg a szerzőnek mintegy másfél évtizede kezdődött re­neszánsza óta — Európában is. Hozzájárult ehhez az is, hogy Lovecraft köny­veit a legkülönbözőbb nyelveken óriási példányszámban adják el szerte a vi­lágban; legjelentősebb követője, August Derleth — jellemző módon Arkham House néven — kiadóvállalatot is alapított, Lovecraft és más, hasonszőrű szerzők műveinek kiadására; egyébként Lovecraft 1937-ben (47 éves korában) bekövetkezett halála után könyveit részben bekebelezte a maga nem keve­sebb, mint 150 kötetet számláló életművébe. Lovecraft sikereit nem magyarázhatjuk egyedül a nagyközönségnek a ka­land és fantasztikum iránti egyre növekvő érdeklődésével sőt a szerző ta­gadhatatlan tehetségével, cselekményszövő képességével és feszültségteremtő erejével sem. A fasizmus népirtó expanziójának előestéjén félelmetes víziók­ban vetítette előre az irracionalizmus rémuralmát, az ellenőrizhetetlen ösztö­­nök-indulatok elszabadulásának iszonyatát, az ősvilági káosz betörését mo­dern civilizációnkba. Most, amikor a tébolyult fegyverkezési hajsza egyetemes pusztulással fenyegeti földi világunkat, az emberiséget, még inkább időszerű­vé vált a lovecrafti horror-látomásban foglalt súlyos figyelmeztetés. Ambrose Dewart sorsában azt példázza az író, hogy az, aki enged a sö­tétség irracionális erőinek, maga is óhatatlanul cinkosokká válik. És egész sor elbeszélésében foglalkozik azzal, hogyan torzul el az ember testileg-szelle­­mileg, hogyan aljasul, embertelenedik el a sötétség hatalmaival való kapcso­latban. Az ember elállatiasodásának azt a veszélyét mutatja fel a „fekete irodalom“ síkján, amelyet — modernebb, ismertebb és rangosabb példával él­ve — Ionescu tárt elénk Az orrszarvú abszurd parabolájában. Alig hihetjük persze, hogy Lovecraft ezzel a szándékkal és elképzeléssel írta könyveit. Bizonnyal durva túlzás volna filozófiai törekvéseket tulajdoní­tani a szerzőnek — de a lovecrafti fantasztikus horror akarva-akaratlanul is visszafordult a Nekronomikon eredeti értelme, Balthazar Szator bölcseleti allegóriája felé. Arra int, hogy ama régi Nyarlatoth herceghez hasonlóan küzdjünk meg az ősvilági szörnyekkel, mint e regény Lapham doktora, aki­nek bátor határozottsága végül is elzárja előlük a világunkba vezető utat. J. GY. HOWARD PHILLIP LOVECRAFT AUGUST DERLETH Árnyak a KxIPa előtt I. A Billiugton Erdő Arkhamtól északra emelkednek a sötét, sivár, erdővel és bozóttal benőtt dombok, amelyek között a Miskatonic folyik a tenger felé, valahol az erdő bo­rította szűzföld határán. Az erre járó utasnak ritkán támad kedve, hogy túl­menjen az erdő szegélyén, noha valamelyest jelzett ösvény vezet befelé, amely hihetőleg átvág a dombokon, és a Miskatonicig visz, sőt azon is túl, amíg a valaha nyílt mezőre ér. A lakatlan házak, amelyek ellenálltak az időjárás viszontagságainak, mind a dúlás egyforma, meghökkentő nyomait viselik, s míg az erdős terület maga furcsamód elevennek látszik, a környező vidék nem sok jelét mutatja a termékenységnek. Az utast, aki végigmegy az Aylesbury

Next