Igaz Szó, 1983. július-december (31. évfolyam, 7-12. szám)

1983-08-01 / 8. szám

előtérbe. A Sztanyiszlavszkij féle színésziskolán nevelkedett, az elemző, belül­ről építkező realista stílust aprólékosan kimunkált mozgás- és gesztusrend­szerben is érvényesítő előadások — a Fáklyaláng, Elveszett levél, az Éjjeli menedékhely, majd az Optimista tragédia és a Budai Nagy Antal — hatásos tömeg­jeleneteikkel is megérdemelt sikert arattak. Az érdemben közösen osz­toztak a kiváló színészek, s a munkájukat igényes szakmai hozzáértéssel, mesterien irányító Tompa Miklós. Éghy Gizella, a két világháború közötti Erdély jelentős mozdulatművésze nemcsak szakmai tekintélyével, hanem igé­nyes művészi hozzáállással is biztosította a Kolozsváron és Marosvásárhelyen bemutatott görög tragédiák (elsősorban a Trójai nők és az Antigoné) élményt nyújtó, meggyőző színpadi mozgásplasztikáját. A hatvanas évek végéig, hazai magyar színházi előadásainkban gyakran találkozunk kisebb-nagyobb mozgásművészeti betétekkel, táncokkal, egyéni vagy csoportos koreográfiai jelzésekkel. Zenés-táncos darabokat főként Ko­lozsváron, Váradon és Szatmáron játszanak nagy sikerrel. Teljes mozgásmű­vészeti színházi élményt nyújtó, a mozgás- és gesztusrendszert újraértékelő, a világon egyre inkább elterjedő totális rendezői-színházi-mozgásművészeti lát­vány — nálunk még hosszú ideig várat magára. Pedig csak a magunk portá­ján kellett volna jobban körülnéznünk... A hatvanas évek közepétől ugyanis, az addig is „látványban“ gazdagon építkező, mozgalmasabb, dinamikusabb román színjátszásban jelentkezik egy újabb rendezői generáció. Figyelembe véve a világszínház felfedező-átértéke- 16, kereső-kísérletező útjait (Brecht előtörő „divatja“, Grotowski lengyel kí­sérletei, Brook gazdag „üres terei“ az ázsiai — japán, kínai — mozgásszín­házak európai sikerei, a felszabadult afrikai maszkos színház felfedezése), ezek a húsz-egynéhány éves fiatalok sikerrel vállalkoznak egy olyan sajátosan nemzeti és mégis egyetemes, fantáziadús látásmódra, amely a színházi elő­adás bonyolult eszmei-művészi komplexumának központjába a színész testé­nek kifejező lehetőségeit állítja. Lucian Pintilie, Dan Micu, Alexa Visarion, Iulian Vişa, Cătălina Buzoianu, majd később Nicolae Scarlat, Aurel Manea rendezői elképzeléseiket, a rendszeres mozgásművészeti tréninget, az expresz­­szív gesztusokat, a kiemelt ritmusokat, a dobogtató-tapsoló csoportmozgáso­kat, a kifejező-hangsúlyozó testtartásokat, a feszítés-lazítás művészetét, a „so­ha“ nem fáradó fizikai erőnlétet, az akrobatikát, az erőlködés nélküli, köny­­nyed tánctudást elsőrendű mesterségbeli feladatnak tekintő színészekkel dol­goztak. Nem titok viszont az sem, hogy majd mindenik előadás műsorfüzetén a rendező és a színészek neve mellett, egyenrangú és megbecsült alkotó­társként ott találtuk a külföldön is ismert román színházi koreográfusokat. Miriam Răducanu, Adina Cezar, Sergiu Angel, Cornel Patrichi és Theodor Vasilescu neve elválaszthatatlan az utóbbi két évtized nagyra értékelt román színházi­­mozgásművészeti történetétől. Számomra mindmáig rejtély, miért nem tudott mindebből tanulni és hasz­not húzni a mi romániai magyar színjátszásunk. Mert saját színházi-mozgás­­művészeti „nyavalyáinkhoz“ visszatérve, hazai magyar színházaink utóbbi évtizedének előadásait — a mozgásművészeti látvány jelenlétét és értékét mérlegelve — sajnos a szürke középszerűség jellemzi. Mielőtt elmondanám, miben látom az egy helyben topogás fő okát, hadd idézzek egy-két előadást, jelenetet, alakítást az utóbbi évek hazai magyar színházi előadásaiból: Harag György mágikus koreográfiai látványait részleteiben sem lehet leírni — viszont izgalmas feladat lenne a hazai magyar színháztörténetben fordulópontot je­lentő, 1971-es özönvíz előtt fehér koreográfiai víziójától a tükrös-szürke ket­recben vergődő Szalay lányok bizarr keringőjén, majd a Tarelkinék (Maros- 154

Next