Igaz Szó, 1984. július-december (32. évfolyam, 7-12. szám)

1984-10-01 / 10. szám

Gábor Ferenc (1923) hosszú utat tett meg a zsellérsortól a népi költő hi­vatásának tudatos vállalásáig. Tízéves korától dolgozik: volt tehénpásztor, szol­ga, kifutó, szabóinas, mezei munkás, postai tisztviselő. Egyik versében külön felhívja az olvasó figyelmét, nem másként, hanem kubikosként akar hozzá szólni (Kettősség). Nem véletlen talán, hogy verseinek legfontosabb témája a munka (Gondolatok a műhelyben, Fegyelem), amelyet örömmel és büszkén végez, tisztában lévén termelő­ és teremtő erejével. A szülőföld tájához való közvetlen viszony szintén fontos téma: „Aki nem járt soha mezítláb / Nem tudja bársonyát a földnek.“ (Aki nem járt soha mezítláb). Bihar című ver­sében pedig kimondja: a táj annyi emléket adott már, amennyi érdemessé és értelmessé teszi az „ittmaradást“, a szülőföldhöz való, már szinte gyermeki ragaszkodást. A költő szól még a házat otthonná tevő családról, a szerelemről, amely végigkíséri az életet, akár a barátság, amely nemcsak társat ad a harchoz, hanem értelmet is nyújt neki. A költő-elődök közül Gábor Ferenc Sinkának két verset is szentel (Lepkék, siratni nem szabad, Sinka István), megemlékezik Arany Jánosról (Nem ez a ház), köszönti Kiss Jenőt (Portré). A megidézett költők egyikét jellemezve hatásos képekbe tömöríti költészet­­felfogását: „Fájdalmas, büszke, égő könnyem / csordul bele a vak időbe — / vo­nulsz, vonulsz a zengő nyájjal, / felizzó új egekbe nőve.“ (Sinka István). Más versében a kivénült, örökké messze néző fenyő sorsát érzi a magáénak, amely kivált övéi közül, de csak azért, hogy tekintélyük növelje (A fenyő sorsa). Költészetét közéleti érdeklődés is jellemzi. Béke-verse (Lesz béke) a háború veszélyeit (és esélyeit) sem lebecsülve próbál eligazodni korunk politikájának zegzugos labirintusában. Máté Imre (1936) csaknem minden versének alaphangját a költői alany és a világ összeütközése határozza meg. Legjellemzőbb erre a költői valóság­­szemléletre az Elefánt című vers, amely tömören tükrözi a csalódásain túllép­ni próbáló ember kapkodását. Az anya és az apa alakja gyakran bukkan fel költeményeiben, szinte már jelképes erővel (Anyám, Gondolva néha rád). A költő „szülőföldjén rekedt embernek“ érzi magát, aki a verseit „üzenetként“ írja, fagyos „télben“, s ott, ahol álmainak „fogyó seregét nem veszik észre" . Helyzetét legtömörebben orvosának (és költőtársának) szóló költeményében vallja meg: „Dalolni kell, s a gondolat / rákként harapja torkomat, / reumás mind a két karom / s az új szerelmet akarom..(F. S. rendelőjében). Szerel­mes versei valójában tele vannak kétellyel: „Karodban őriz a szerelmed,/ szalad az idő, s nem tudom: / szavaid bilincsbe vernek, / vagy most bocsájt­­nak szabadon?“ (Nem tudom). Költészetét azonban egészében véve töretlen bizalom jellemzi, amelynek szerves része az otthonhoz való ragaszkodás. Ezért olykor a finom bánat, melynek kínzó keringése verseit jellemzi, mintha nyug­vópontra jutna (idegenben). Számadó Ernő (1907—1983) népies irányú, a szociális igazságtalanságokat kipellengérező versekkel kezdte pályáját. Sokféle versformával próbálkozott, de költészetében uralkodó a népies dalforma maradt. Tájleíró versein im­presszionista hatás érződik (valamikor festményeinek, rajzainak utcai árusí­tásából tartotta fenn magát). Tehetségét korán felismerték. Verseit, kritikáit a Népszava, Napkelet, Tolnai Világlapja, Színházi Élet, Új Idők, Vasárnap stb. közölte, s 1940-ben Sértő Kálmánnal, a kor népszerű „őstehetségével“ közös kötetben jelentkezett. 1942-ben betegen hagyta el Budapestet, és Ér­keserűbe költözött. A világháború után a romániai magyar lapok közölték írásait. A kötetben közölt versei, amelyek hagyatékából származnak, be­tekintést nyújtanak a népiességet és impresszionizmust ötvöző költő mű­helyébe. Hátrahagyott verseit könnyed zeneiség, merengő érzelmesség jel­lemzi; ez utóbbi időnként komoran időz az elmúlás gondolatánál (Cserép-

Next