Igaz Szó, 1985. július-december (33. évfolyam, 7-12. szám)

1985-08-01 / 8. szám

tragikuma emberileg értelmetlenné, érthetetlenné, tehát misztikussá: mindaz, amire korlátozó környezetünk és konvenciónk miatt nincs ésszerű magyaráza­tunk, számunkra titok. A Stressz és a Látogatás mellett ez az a maradandó értékű elbeszélés, amely messze túllép a magánéleti szférán: történelmi-társa­dalmi mélységeiket érint anélkül, hogy belebonyolódna, vagy fölösleges elmél­kedésekbe süppedne. Az Örökség bölcselő passzusai szervesen épülnek a tör­ténésbe. Akit a frontkatonának a háború törvényei szerint (önvédelemből?) el kell pusztítania, „az én személyre szóló kisorsolt ellenem volt, párhuzamom az egymással szemben állított tömegekben, pontos másik felem az egységnyi öldöklő­ egészben..A két nemzedék véletlenszerűen egymásba botló képvi­selőinek többszöri találkozása­i a kiegyenlítődés pillanatai voltak, a búcsúzáséi, amikor egyik élet értelmet kap, a másik kiürül...“. A Látogatás golyótól halt katonájának gyilkosa bárki, az előbbi novella örökkön s öntudatosan bűnhődő öregje is lehetett. A halott hős sem kell az élőknek, legfeljebb egy kis miszti­kus borzongás kedvteléséig. Mindkét történet, végső akkordjával, az abszurd(um) felé­­ tágul. Tágul, mert a „titkosított“ befejezés visszafelé is új, gazdagodó tartalmakat tár fel az értelmezés számára. Az eljárás egyébként általában jellemző a kötet novelláira, és a Stressz címűben például ugyancsak értékhordozóvá és rend­teremtő elvvé válik. Bár a Kafkától becsúsztatott idézet nem kimondottan nélkülözhetetlen a szöveg törzs­ében, a negyven év körüli asszony egyhan­gú életének abszurditása (enélkül is) annyira nyilvánvaló, hogy a ma embere színpadias félrekacsintás nélkül is kellemetlenül magára ismer benne. A hét­köznapokkal folytatott sok évi, görcsös viaskodás után az elért apró eredmény oly megrázó, hogy visszamenőleg is elviselhetetlenné teheti az életet. Sok negyven év körüli, s még több az élet peremvidékére szorított hőse van e Valószínű történeteknek. A titok és az abszurdum hangulata azonban, ami állandóan körüllengi őket, többnyire szűkíti a tartalmat. Hiába idősze­rűek a témák és ötletek, hiába bukkan fel mondatok, szövegrészek szintjén a lét és a hiány — manapság divatszerűen egymással összejátszó — többféle motívuma: a kisepikában ábrázolható valóságnak az író nem a lényegbeváltó kérdéseket teszi fel. Vannak korszakok, amikor a sorskérdések szellemes írói játékká banalizálása, főként bizonyított tehetség és éleslátás birtokában, nem­csak az irodalom, de a tudat károsodásához is vezethet. Mert a Panoptikum, a Négy tizedmásodperc, A csábító, a Könnyű préda nem egyéb kedves, köny­­nyelmű játéknál, kísérlet olyan érdekfeszítő, olvasmányos prózára, amely csak azért villogtat meg (néhol) fontos eszméket, hogy könnyebbé tegye őket. Érde­mes volna — az előző föltevések függvényében — alkotáslélektani elemzésnek alávetni a Neonoé című novellát, melyben a játékos cím sikeresen összecseng a bizarr tartalommal. Kitűnő az ötlet, cselek­ményszövése a fentebb bemutatott modellt követi, visszafogottabb, tömörebb — párbeszédes — jellemábrázolás­sal; ugyancsak egy abszurd helyzet kiúttalanságában csattan. Havilla Vityán képtelen alkalmazkodni a megváltozott természeti környezethez, nem költözik a faluba, jövőjét a mesterséges tóval elárasztott régi lakhelyéhez köti, csóna­kot ácsol, állatokat tenyészt. Csakhogy nem az öreg sorsa kiúttalan, hanem a kelepce, amelyet az író felállított. A „nyitott“ befejezés korszerű, de az ábrá­zolt valóság szempontjából a választható alternatívák lényegesek. Ott ér véget a történet, ahol a helyes kérdésfeltevés művészete kezdődik. Talán nem kényszerültem volna sarkított ítéletekre és megállapításokra, ha a kötet szerkezete nem volna nyilvánvalóan provokatív. Mindeddig ugyanis nem érintettem a gerincét képező kalandregény-kísérletet, a Valószínű törté­nete­t (alcíme szerint: Egy fantasztikus kísérlet vázlata). Ez a kisregény (ha úgy tetszik: terjedelmes elbeszélés) önálló könyvbe kívánkozik. Mátyás B. Fe-

Next