Igen, 1991 (3. évfolyam, 1-26. szám)

1991-08-05 / 16. szám

Kákonyi Asztrik: Elmélkedések a rózsafüzér titkairól Elanyátlanodott vilá­gunkban, amelyben szor­gos propagandahangyák tízezrei igyekeznek a nőről leválasztani az anyát, a testről a lelket, az életről az áldozatot; amikor eladó az egész világ és a pénz évez­redek kultúrái fölött készül tort ülni, Anya­­szentegyházunk az Isten­anyát állítja elénk példa­ként. A hűséget kikacagó világ elé a Szüzet, az ön­­megvalósító feminista pro­pagandazajjal szemben a gondoskodó, önfeláldozó anyát, az elgépiesedett Mammon-létben a Szentlé­lek mátkáját. Jön a Szentatya. Megté­résre, imára buzdít, s arra, hogy szeressük a rózsafü­zért, az egyszerű emberek zsolozsmáját. De nemigen szeretjük, még ha jó fiúk­ként igyekszünk is megfo­gadni a pápai tanácsot. Nem szoktunk hozzá a szentolvasóhoz, nem ért­jük, mire való ez az ima­malom? De vannak, akik értik. Kákonyi Asztrik feren­ces szerzetes, pap és festő­művész megpróbált segíte­ni. Minden rózsafűzér­­ti­tokhoz festett egy képet, s egy átelmélkedett, gazdag élet kincseiből kísérő gon­dolatokat írt hozzájuk. Szentírási elmélkedést, képmeditációt, ősi imákat gyűjtött egybe, hogy Krisz­tus és a Szűzanya életének sarokpontjait jobban át­­érezzük, megértsük. Ezt a könyvet persze nem kell egyvégtében elolvasni-vé­­gignézni. Lassan, ráérősen nézzük a képeket, fontol­gassuk a szavak értelmét. Közben észrevétlenül el­­imádkozhatjuk a rózsafű­zért is. (Kapisztrán Szent Já­nos Ferences Rendtartomány kiadása, Esztergom, 1991) -író- Szántó Konrád: Várjuk a Szentatyát Még meg sem érkezett hozzánk a pápa, egy pesszi­mista könyvárus máris fél­áron árulta a könyvet a Le­hel téri aluljáróban. Pedig a teljes árat is megérné. Szántó Konrád ugyanis azon keve­sek táborába tartozik, akik szakembernek számítanak, mégis közérthetően és érde­kesen írnak. A tárgyi tudás és a jó stílus nem mindig jár kart karba öltve, a ferences történész-tanár egyéniségé­ben azonban szerencsésen adnak randevút egymásnak. A könyv előnye, hogy nem pusztán kegyes történeteket gyűjt össze, henem ismerteti Karol Wojtila fontosabb mű­veinek lényegét, doktori ér­tekezésétől a pápai encikli­­kákig. Az igaz, hogy túl sok kritikus hangot nem enged meg magának, egy csipet­nyivel kevesebb hódolat ta­lán még hitelesebbé tette vol­na a képet. Viszont -a teljes el­határolódással, de - megem­líti a pápát egyházon belül­ről és kívülről ért támadáso­kat is. Szól a holland konflik­tusokról, a felszabadítási teo­lógiával kapcsolatos viták­ról, talán csak a viszonylag friss kölni ügyet nem említi. Persze nem kell izgulni, a botrányokra szomjazóknak bőséges étlapot fog kínálni vi­lági sajtónk, némi ízelítőt kap­hattunk már utóbbi lengyel útján. Vagy tessenek forgatni az Egyházfórumot és az Érted vagyunk-ot. Mi azért inkább egyszerűen­­ várjuk a Szent­atyát. (Vigilia, 1990) -mer­(zombori) Németh Dezső: Doktorok cellája — szemelvények a Füg­getlen Kisgazda Földmun­kás és Polgári Párt (1945- 1948) Nagyszeged megyei szervezetének szervező és adm. igazgatójának Ameri­kában 1956-tól kiadott írá­saiból. A prózája még hagyján. De verseket is ír. Hogy fel­indulásomat megérthessé­tek, íme egy idézet: "Adj a magyarnak uram:/ Bort, bú­zát, hogy élni, hogy/ örülni, hogy sokasodni tudjon./ Csak/ békességet,/ csak/ megértést azt ne/ azt ne adj neki uram!/Adj neki örö­möt, bút, bánatot/ bilincset és szabadságot/ de úgy, hogy a nemzeti tespedtség/ a jólét, a/ megelégedettség bomlasztó mérge/ ne érjen el hozzá, hogy/ fenn­marad­hasson." Még azt sem mon­dom, egynémely gondolata ne volna figyelemreméltó. Na de a stílus! Kérdezheti­tek persze, hogy akkor mi­ért húzom a drága időtöket? Azért, mert Németh Dezső (az előnév pusztán szárma­zási helyet jelöl, mint hang­súlyozza) olyan kisgazda, akiből Tolsztoj sosem lesz, de egy­mást látott és rend­kívül eredeti véleménye van bizonyos személyekről. Hogy Balogh pátert papi gú­nyába bújt politikai kalan­dornak nevezi/ azon nemi­gen lepődünk meg, de a mai fülnek ugyancsak meg­hökkentő, amikor a mosta­nában megdicsőülő Varga Bélát pohoshasú papnak aposztrofálja, nevét oly so­kat korholt névnek. Nem kíméli a nemrég hazánkban járt Tollas Tibor koszorús költőt, akit vamzemek, ÁVH megbízott kopónak nevez (ráadásul versben!) vagy Pfeiffer Zoltánt, akinek Rákosi hatalomrajuttatását írja a számlájára. Jó szava szinte csak Kovács Béláról és Mindszenty Józsefről van,­­bár még az utóbbit is meggya­núsítja azzal, hogy 1956-ban ingatlan­ügyben összerúgta a patkót az előbbivel, s ezért elintézte, hogy Kovács Béla ne kapjon menedékjo­got) és hát bizony ahogy az ember utánagondol, van rendszer abban, amit mond. Talán még nem is teljesen bolond beszéd. Kétségtele­nül megnehezíti a legenda­képződést, ha néhány éles nyelvű szemtanú a régi vi­selt dolgokra emlékeztet. De talán nem is olyan fon­tos legendákat szőni. Talán egy becsületes önvizsgálat többet ér ma. (Szeged, 1990) -ist- P.G Wodehouse: Kirabol a komornyikom Azt mondták a fiúk a lap­nál, hogy nyáron különösen kívánatos, hogy könnyebb műfajt is ajánljunk a nagyér­demű figyelmébe. Nekem ugyan a jelzett szerzőt olvasni nem számít idényjellegű el­foglaltságnak, az azonban biz­tos hogy alkalmas könnyed nyári lazításra. Pozitív, már­­már lelkes hozzáállásomat lát­va persze joggal felvethető, miért nem ajánlottam kedvenc lapom kedvenc LAT-jában mindezideig egyetlen Wode­house művet sem. A válasz egyszerű. A műfaj szabályai megkövetelik, hogy legalább egy fél flekket összekínlójon az ember, ha könyvismertetést ír. Nem elegendő annyi, hogy: Karcsi, vettem neked is egy Wodehouse-t. Márpedig ennél többet aligha mondhatok. E je­les író ugyanis pimaszul köz­helyes formákat használ, a né­hány bukfenccel tarkított többszálú szerelmes regény szolgál leggyakrabban monda­nivalója keretéül, ifjabb és ko­rosabb, leleményesebb és utó­dot­tebb, üreszsebű és dúsgaz­dag arisztokraták az állandó szereplői. Hogy mégis mit eszünk rajta? Tessék kipróbál­ni, megkóstolni. Nem tehetek róla, azt sem tudom elmagya­rázni, milyen a vaníliafagylalt íze. Csupa egyszerű kompo­nensből áll, s mégis más, mint egy tejbegríz. Szóval olvassa­tok Wodehouse-t. S készülje­tek a kacagásra. -van- 30

Next