Ikarus, 1962 (6. évfolyam, 44-45. szám)
1962-11-01 / 44. szám
VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! VII. ÉVFOLYAM, 44. SZÁM KAROSSZÉRIA- ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA Egyszerre lépünk minden területen előre Kétségtelen tény, hogy napjainkban üzemünk gazdasági, politikai vezetői valamennyien kutatják azokat az új módszereket, amelyeknek segítségével megvalósíthatják pártértekezletünk alapvető célkitűzését, amelyet egy mondatban talán így fogalmazhatnánk meg: Feltárva a visszahúzó tényezők okait, kibontakoztatva a munkások, műszakiak alkotókészségét, dolgozóink széles körű támogatásával, politikai munkánk általános megjavításával, az őszinte bíráló légkör biztosításával küzdeni nagy nemzeti célunk megvalósításáért, a szocializmus teljes felépítéséért. E nagy jelentőségű feladat megvalósításáért folytatott közös munkánk mérlege a pártértekezlettől eltelt egy hónap távlatából a következő alapvető tendenciát mutatja: Ha lassabban is, de minden területen egyszerre lépünk előbbre. Milyen tények bizonyítják ezt? Vállalatunk vezetői a dolgozók javaslatai alapján — az eltelt egy hónap alatt — elkészítették és munkatervben rögzítették azokat a feladatokat, amelyek pártunk Központi Bizottságának 1962. június 28— hozott határozatának a megvalósítása során üzemünk előtt állnak. Ez az intézkedési terv és az abban megjelölt tennivalók alapvető programját adják napi munkánknak. Megvalósításával megteremtjük feltételeit annak, í-y gyártmányaink minden tekintetben elérjék a világszínvonalat, s az eddiginél nagyobb mértékben állják meg helyüket a világpiacon. E munkaterv valóra váltásáért folytatott küzdelem jelenleg munkánk magvát jelenti az egész üzemben. E kérdésben tett erőfeszítéseink sikere azonban elsősorban azon múlik, milyen mértékben sikerül továbbra is biztosítani dolgozóink aktív támogatását, segítségét. Ezért vizsgálta meg pártbizottságunk két héttel ezelőtt pénteken, végrehajtó bizottsági ülés keretében a tömegkapcsolat további szélesítéséért, erősítéséért tennivalóinkat. A párt tömegkapcsolatának szüntelen javítása szellemében vitatta meg pártbizottságunk végrehajtó bizottsága, pártunk legjobb segédcsanaka KIS£szervezetünk munkáját is. A végrehajtó bizottság megállapította, hogy javulás tapasztalható általában KISZ-szervezeteink tevékenységében. Ifjúmunkásaink lelkesen állnak helyt, a munka frontján. Számos nagyszerű mozgalom kezdeményezői és megvalósítói voltak. Szervezeti munkájukat azonban néhány területen felül kell vizsgálni, mert a munka hevében ezt a kérdést bizony kissé elhanyagoltuk. Ezért fordulhat elő, hogy az egyik KTSZ-alapszervezetben a vezetőség úgy véli, szűkíteni kell a KISZ-tagok körén és csak azokat venni fel a szer-vezetbe, akiktől minden tekin-tetben biztosítékokat kaptak arra vonatkozóan, hogy KISZ megbízatásaiknak eleget tesznek. Ugyanakkor az ellenkező vélemény is tapasztalható. Pártunk végrehajtó bizottsága ezért KISZ-szervezetünk elé egyik legfontosabb feladatként e kérdés rendezését tűzte. Ezért a beszámolót követő vita eredményeként a párt végrehajtó bizottsága több pontból álló határozatot hozott a KISZ- munka további javítása, színvonalának emelése érdekében. Ugyanakkor záros határidőn belül meg kell jelölnünk az E- 0 t . A kooperációs elcsúszások, pontatlan gyártási bizonylatok akadályozzák a termelést Munka közben dolgozóink nemegyszer ütköznek olyan problémákba, amelyek lassítják a gyártás ütemét. Ezek az akadályok az új típusok és szériák megindulásakor nagyobb mértékben jelentkeznek. A hibák forrása jórészt nem is a sokszor szidott dokumentációkban, hanem a műhelyek közötti kooperációs munkában rejlik. Ezt bizonyítja az is, hogy a kiszerelőműhely több ízben kénytelen a darabolóműhelyben olyan munkák legyártását sürgetni (pl. relációtábla!), amelyre ugyan először a lemezeseknek van szüksége, de amelyeknek késése a Busz II. vonalán nagy zavart okoz. A műszerfal gyártásánál előfordul, hogy négy-öt napos késéssel biztosítják az illetékes műhelyek a szereléshez szükséges alkatrészeket. A 66-os műszerfal esetében mindennap ígérték a lemaradás megszüntetését, de anyagi és munkaerőhiányra hivatkozva ezt mégsem oldották meg. Sajnos meg kell állapítanunk, hogy a daraboló és a sajtolóüzem a Busz II. főosztály üzemei részére csak utolsó pillanatban biztosítja a munkadarabot. A gyártásra vonatkozó sürgetések mindennaposak, de a késések is. A hibák gyakori forrása az is, hogy a selejtté vált anyagok helyett újat nem készítenek. Ezért történhetett meg például az is, hogy nyolcvan kocsira 66-os fűtésburkolat helyett csak hetvenöt kocsira valót hoztak, holott a szállítólapon a megrendelt mennyiség szerepelt. Ez a probléma különösen széria kifutásakor jelentkezik. A hiány pótlásáról a felhasználó műhelynek kell gondoskodnia, még akkor is, ha átvételnél a szállítólevelet nem írták alá. Ilyen volt a 066.1.9151-es tálaló ajtó dísz(Folytatása a 3. oldalon.) 66-OSOK A BUSZ II-BEN A 66-os típusú autóbuszaink elérkeztek már a busz II. vonal végére. Az új széria beindítása sok problémát jelent, mégis a kiszerelőüzem időre átadja repaszműhelynek a havi tervhez szükséges autóbuszokat. 1962. NOVEMBER 1. Ha nem vigyázunk a vándorzászló elkerül tőlünk Már csaknem két hónap múlt el azóta, hogy Zwickauban közösen értékelték megbízottaink a két gyár versenyszerződése alapján eredményeinket. A szerencse , vagy inkább a megalapozott munka nyomán a vándorzászló hozzánk került. Mi azonban legalább annyira szeretnénk ismét megtartani, mint amennyire német barátaink visszahódítani, éppen ezért hónapról hónapra aggódó figyelemmel kísérjük a versenyszerződés pontjait: hol mutatkozik kellő előrehaladás, miben maradtunk esetleges célkitűzéseink mögött. Elsősorban gazdasági tevékenységünket vizsgáljuk meg. Az előző negyedévek tapasztalatai alapján arra következtethetünk, hogy az autóbuszok gyártásában a darabszám szerinti kötelezettségünket teljesítjük. Az első három negyedévben ugyanis befejezett termelési tervünket 101,5, teljes termelési tervünket pedig 99,3 százalékra teljesítettük. Az önköltség csökkentése is lényeges pontja a versenyszerződésnek. E mutatónk is igen jól alakult, 2,3 százalékkal teljesítettük túl az előző negyedévek meghatározott szintjét, tehát önköltsségünket 81,8 százalékra szorítottuk. Miután a 66-os típusú autóbuszok sorozatgyártását a következő hónapokban megkezdjük, átfutási idejét úgyszintén lerövidítjük. A tervek szerint exportmutatóink is jól alakulnak, mert december 22-ig valamennyi kocsit átadjuk külföldi megrendelőinknek. Néhány új vonással gazdagodik a következő hónapban autóbuszgyártásunk is. Az Ikarus 556-os autóbuszkarosszéria prototípusát elkészítve november—decemberben sor kerül majd a teljes felépítésre. Ugyanezekben a hónapokban kerül sor a 180-as típusú, csuklós autóbusz átadására is, mely német barátainkhoz kerül kipróbálásra. Versenyszerződésünk utolsó pontja kimondja azt is, hogy dolgozóinknak legalább 85 százaléka kell hogy részt vegyen a versenyben. Pontosan 0,1 százalékkal teljesítettük túl a szerződésnek ezt a megállapodását. Jelenleg egyetlen téren mutatkozik elmaradás, s ez pedig a szakszervezeti díjak befizetése. Szakszervezeti tagságunknak mindössze 92 százaléka rendezte elmaradását, így a meghatározott 95 százalékot csak alapos nevelőmunka után biztosíthatjuk. Reméljük erre is sor kerül a tagkönyvcserék alkalmával. Szakszervezeti tagságunk létszáma sem kielégítő, itt az elmaradás 0,5 százalékos. Jó termelési eredményeink biztatóak gazdasági életünkben éppúgy, mint a versenyben. Ne hagyjuk hát, hogy kisebb szervezési — néha talán csak adminisztrációs hibák miatt — szakszervezeti életünkben elmaradás mutatkozzék. kat a feladatokat is, amelyek ifjúsági szövetségünk szervezeti életének megszilárdítását eredményezik. Távolról sem mondhatjuk — hiszen még csak a munka kezdetén vagyunk csupán —, hogy minden problémát megoldottunk már. De azt bátran állíthatjuk, hogy valamennyi területen megtettük az első próbálkozásokat a kérdések rendezésére. Az elkövetkező idők, napok eseményei pedig igazol- fják majd milyen eredménnyel jártunk. ! Október 22-e és november 3-a között rendezik meg országszerte a műszaki könyvnapokat. Vállalatunk műszaki könyvtára is nagy gonddal készült erre a hétre. Az udvaron, kultúrházban és az iroda épületeiben elhelyezett könyvek, plakátok hívják fel dolgozóink figyelmét az újdonságokra. Az erre az alkalomra megjelent kiadványok jelentős részét megvette könyvtárunk is, így megtalálható már Haynes: Anyagmozgató berendezések, Antal—Kozmann—Nagy: Prés- légüzemű gépek és berendezések, Haranghi: Gépelemek, gépszerkezetek és Feuer: Gépkocsi karbantartása és javítása című könyve. Képünkön Beckter György: Anyagmozgató berendezések című művet tanulmányozza. A hűtőaggregátok hazai gyártásával kísérletezünk Különleges gépkocsi-gyártásunk legfőbb profilja a hűtőkocsi-gyártás. A hozzájuk szükséges hűtőaggregátokat — devizáért — az NSZK-ból szerezzük be. Vállalatunk több üzemmel kooperálva megkísérli a berendezés hazai előállítását. A tervek szerint az aggregátokat a Hűtőgépjavító Ktsz építi össze. Az első mintadarab napjainkban készül el, részben import, részben hazai alkatrészekből. A közeljövőben még három mintadarab fog elkészülni, melyekben a kompresszort is mi állítjuk elő. A berendezés elpárologtató és kondenzátor egysége a hűtőüzemben készül, miután szerszámüzemünk a szükséges sajtoló szerszámokat átadja. Sajnos a sugárlemez sajtoló szerszámra még várni kell, hiszen a külső vállalatnál végzett munkálatok miatt csak nemrégiben kezdték el készítését. Átadására decemberben kerül sor. Napjaink feladata, hogy az első hűtőaggregátot minden szempontból megvizsgáljuk és olyan tapasztalatokra tegyünk szert a gyártásban, melyek alapján hazai hűtőaggregátjaink felvehetik a versenyt elődeikkel. Abban az esetben, ha a kísérletek nyomán megbizonyosodtunk jó tulajdonságaikról, megkezdődhet a sorozatgyártás, mellyel jelentős devizamegtakarítást érhetünk el. A részben import alkatrészekből álló aggregátokkal készült hűtőkocsiainkkal elláthatjuk a baráti államokat, sőt talán nyugati exportra is számíthatunk. Üzembe kell állítanunk a második zsírtalanító gépet! ,Minek foglalja a helyet, hisz úgysem használják” címmel augusztus 23-án írtunk a segédüzemben levő zsírtalaní- stóról. Ez a gép azóta sem dolgozik. Felkerestük Bereczki elvtársat, a műszaki fejlesztés dolgozóját, hogy tájékoztasson bennünket a zsírtalanító sorsáról. Bereczki elvtárs elmondotta, hogy a gépet üzemképes állapotba hozták és az üzemeltetés már a busz I. osztályon múlik. Közölte azonban azt az észrevételét is, hogy a gép üzembeállításának két akadályát látja. Először is a darabolóműhelytől — amelynek területén most is zsúfoltság van — még több helyet venne el, másrészt pedig el kellene onnan telepíteni zsírtalanító közvetlen közelében levő rezgőollót. Másrészt pedig úgy látja, hogy a főosztálynak nincs megfelelő szakembere, aki a gépet kezelni tudná. Busz I. főosztályon Kubinyi elvtárs hasonlóképpen nyilatkozott. A műszaki fejlesztési osztály és a busz I. főosztály nyilatkozatából megtudjuk, hogy miért nem működik a zsírtalanító. Ezek a válaszok, azonban nem megnyugtatók. A gép működésére is szükség lenne, mert a jelenleg egyetlen zsírtalanító képtelen a vállalat összes anyagát megtisztítani. A gép meghibásodása esetén pedig zsírtalanítás nélkül használják fel az üzemek a lemezeket, amely sem technológia, sem munkavédelmi szempontból nem előnyös. Véglegesen és gyökeresen meg kellene oldani tehát a második zsírtalanító üzemeltetésének problémáját is. A segítés szép példája Október 26-án délelőtt néhány műszaki vezetőnk tanácskozásra jött össze, hogy együttműködjék műszaki fejlesztésünk előkészítésén. Céljuk elsősorban: autóbuszfelépítési elemek tipizálása, ahol lehetséges, új technológiai folyamatok kidolgozása, a gépesítés menetének vizsgálata. Olyan problémák ezek, amelyek megoldására valóban szükségünk van és nagyban elősegítenék a következő tervidőszak feladatainak könynyebb megoldását. Majtényi Sándor vezetésével alakult csoport munkájához sok sikert kívánunk, s reméljük, hogy működésük eredményes lesz. ELÍTÉLJÜK A KUBA ELLENI ÚJABB AGRESSZIÓT Azon a napon, október 24-én, amikor a lemezes- és a fülke üzem dolgozói néhány perce összegyűltek a busz I. hangárban, hogy elítéljék a Kubával szembeni újabb agressziót, a Népszabadság ezzel a címmel hozta vezércikkét: „Játék a tűzzel”. Dolgozóink ennek jegyében, az egész világ békéjéért aggódva fejezték ki együttérzésüket Kuba hős fiaival, mely ország küldöttei gyárunkban is szorgalmas munkával sajátítják el a mesterségbeli tudást. Gelencsér Ferenc elvtárs rövid beszámolója után, két kubai ifjúmunkás emelkedett szólásra és lelkes, bátor szavakat küldtek népük felé. Majd a két üzemrész dolgozóival együtt táviratot küldtek a Kubai Köztársaság magyarországi nagykövetségére. „Az Ikarus Autóbusz I. gyáregység dolgozói a mai napon tartott röpgyűlésen őszinte együttérzésüket juttatták kifejezésre szabadságukat, függetlenségüket és szocialista vívmányaikat védő hős kubai nép harcával. *• TAGKÖNYVCSERE KEZDŐDIK Az üzemi bizottság tanácstermében ütemterv szerint haladnak a szakszervezeti tagkönyvcsere adminisztrációs munkái. A műhelybizottságoktól összegyűjtött könyvek alapján, ellenőrzés után állítják ki az újakat, majd ismét visszaadják a régi könyveket, hogy január 15-ig — az új könyvek kiadásának megkezdsdéséig — az elmaradt tagdíja-skát rendezni lehessen.