Ikarus, 1965 (9. évfolyam, 1-52. szám)
1965-03-17 / 11. szám
AZ IKARUS KAROSSZÉRIA- ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA IX. ÉVFOLYAM, 11. SZÁM., 1965. MÁRCIUS 17. / Központi Bizottság határozata nyomán Az export-tervet 109 százalékra teljesítettük Két hónap alatt 16 autóbusz terven kívül — Javult a munkafegyelem Gazdaságosabb az anyagfelhasználás Az influenza zavart okozott az Ikarus NB II-es csapatában — írtuk a múlt héten —, s vereséget szenvedtünk 4:0 arányban. Voltak pedig tartalékosok, akiket beállítottak a betegek helyére. Az Ikarus „nagy csapatát” azonban nem tudta megtörni az influenzajárvány, pedig naponta folyik a mérkőzés, és mindennap 500 ember hiányzik mostanában a termelő munkából. 500 hiányzó! Ha az ember jól meggondolja, az ilyesmi súlyos bajt okozhat. De a lelkesedés, a közös érdek felismerése elhárította a veszélyt. Ismeretes, hogy felszabadulásunk 20. évfordulója tiszteletére széleskörű munkaverseny indult. A hatalmas „szurkolótábor” — az egész nép — bizonyára megelégedéssel veheti tudomásul, hogy az év eddigi részében az Ikarusban nem volt semmiféle visszaesés a termelésben, sőt terveinket túlteljesítettük. Januárban és februárban a tervezett 361 autóbusz helyett 377-et — tehát 16- tal többet — gyártottunk, és ezzel teljes termelési tervünket 104,4 százalékra teljesítettük. Exporttervünk teljesítése pedig globálisan 109 százalékra alakult. Az év első két hónapjában 60 ezer normaórát takarítottunk meg, ami azt jelenti, hogy az első negyedévre előirányzott 95 ezer órát minden valószínűség szerint meg fogjuk takarítani. Ismeretes, hogy normarendezéssel az idén, a mátyásföldi telepen 395 ezer órát kell megtakarítanunk. Jellemző azonban a dolgozók felajánlására, hogy csupán a busz II. gyáregység dolgozói mintegy 300 ezer normaóra megtakarítását vállalták. Ebből a 300 ezer órából 246 870 normaóra megtakarítása máris kimutatható. Várható, hogy apróbb, saját erőből történő szerszámozásokkal a busz II. a vállalást túl fogja teljesíteni A busz I-hez tartozó fülkeüzem 18 760, a hűtőüzem pedig 24 ezer óra megtakarítását ajánlotta fel, és ennek teljesítése is folyamatban van, a vállalást túl fogja teljesíteni, sok helyen az önellenőrzés bevezetése, illetve tökéletesítése, az elfekvő anyagok felhasználása, a felhasználásra kerülő anyagok pontosabb szabása és méretezése. A KISZ-fiatalok felajánlásaiban igen jelentősek azok a tervek, melyek a műszak utáni hulladék begyűjtésre vonatkoznak. A busz I- ben folytatódik a hegesztőelektródák megtakarítása. Csupán a busz II-ben felajánlott anyagtakarékossági intézkedések több, mint másfél millió forint megtakarítását teszik lehetővé. A pártalapszervezetek kommunistái mindenütt a pártonkívüliekkel szoros egységben igyekeznek megvalósítani a vállalati intézkedési tervet, a központi bizottság határozatait. Érdemes megemlíteni, hogy a februári párttaggyűléseken több mint száz pártonkívüli meghívott is részt vett, hogy együtt beszéljék meg a lgfontosabb tennivalókat. A fűtőüzem pártalapszervezetébben született például egy igen kezdeményezés. Városversenyre hívták ki az anyag- és áruforgalmi főosztály alapanyag-osztályának dolgozóit ennek keretében a hűtősök vállalták, hogy negyedévi bontásban a specifikus gyártmányösszetétel szerint elkészítik a hűtős programnak és az anyagnormának pontosan megfelelő főbb anyagok jegyzékét, és biztosítják a hűtő termékek ütemes gyártását. Az anyagosok viszont vállalják, hogy a hűtős programnak megfelelő anyagokat —, amelyek többségükben színesfémek és eddig igen sok gondot okoztak — időben elkészíttetik, és a gyártó cégektől időben a raktárba szállítják. (Megjegyezzük, hogy a hűtőüzem két hete várja az anyagosztály dolgozóinak írásos felajánlását.) A tapasztalatok azt mutatják, hogy a Központi Bizottság decemberi határozatát az Ikarus kooperációs partnerei is kötelezőnek tartják, és minden eddiginél nagyobb mértékben igyekeznek segíteni az Ikarus munkáján is. Legutóbb például igen gyors intézkedéseket tapasztalhattunk a KGM illetékesei részéről, s ennek eredményeként mutatkozott kedvező eredmény az SZK 56-os ventillátor és villanymotor ügyében. A dokumentáció és az anyagellátás jelenleg jobb, mint eddig bármikor. Van még persze javítanivaló, de minden remény megvan arra, hogy a helyzet egyre inkább tökéletesedik. Kétségtelen jelek bizonyítják üzemeinkben azt is, hogy javult a munkafegyelem, jelentősen csökkentek a késések és az igazolatlan hiányzások, ugyanakkor emelkedett a felelősségrevonások száma. Több helyen alkalmaztak prémiummegvonást is, beosztásra való tekintet nélkül. Április közepén tartják meg Fehérváron szocialista brigádvezetők ötödik tanácskozását A szakszervezeti bizottság megválasztása után sorra alakulnak újjá a reszortbizottságok a székesfehérvári gyáregységben. A közelmúltban tartotta alakuló ülését a termelési bizottság, melynek nyolc tagja van, vezetője Berencsi Miklós. — Termelési bizottságunk újjáalakuló ülésén megvitatta idei első félévi munkatervét — mondotta Berencsi elvtárs. — Minden tevékenységünkkel segíteni kívánjuk a gyáregység 1965. évi termelési tervének megvalósítását, ennek érdekében dolgoztuk ki munkaprogramunkat is. Úgy osztottuk el a feladatokat, hogy egyformán jusson mindenkire. Ezekben a napokban a bizottság megvizsgálja a brigádok munkáját: hogyan vesznek részt a felszabadulási versenyben? Elemzik a budapesti és a fehérvári üzemek között folyó párosverseny eddigi tapasztalatait. A bizottság előkészíti és megtárgyalja az illetékesek bevonásával a kiváló dolgozók jutalmazását április 4-re. — Április közepén megrendezzük a szocialista brigádvezetők ötödik tanácskozását; az értekezleten értékeljük az első negyedév eredményeit, s megbeszéljük a második negyedév feladatait. Termelési bizottságunk közreműködik ünnepi műszak szervezésében május tiszteletére. Szeretnénk a mostani, jubileumi verseny lendületét tovább vinni április 4. után is, a munka ünnepére is biztosítani a jó eredményeket, és később, egész éven át. Terveink között szerepel még tapasztalatcsere a pesti termelési bizottság tagjaival. Munkánkról május közepén, szk ülésen kívánunk majd számot adni — mondotta végül Berencsi Miklós. hu. Üzembe helyezték a vonalmozgató berendezést a fehérvári gyáregység karosszéria-üzemében Székesfehérváron a műszaki fejlesztési osztály március 1-én, délután 2 órára tűzte ki a karosszériaüzemben létesíttett vonalmozgató berendezés műszaki átadását-átvételét. Az aktusra megjelentek a gyáregység érdekelt szerveinek képviselői. Hőbb a középső hangárban próbálták ki a berendezést, majd a nyugati hangárban, az üzem vázas részlegében. A berendezés mindkét helyen kitűnően működött, az érdekelt szervek képviselői egyetlen észrevételt sem tettek. A feladatot sikeresen oldották meg a tervezők és kivitelezők, a műszaki fejlesztés, illetve a TMK dolgozói. Kendrovics Miklós mérnök, a műszaki fejlesztés szerkesztési csoportjának vezetője érdeklődésünkre elmondotta: " A vonalmozgató berendezés kiviteli rajzait, egész dokumentációját tavaly júliusban készítettük el, és a munkák ősszel indultak meg. A megvalósítást anyaghiány késleltette, ennek ellenére a TMK igyekezett mielőbb elkészíteni a berendezést. A budapesti gyártól sok segítséget kaptunk. A vonal teljes hosszúsága 150 méter. Két pálya létesült, a külső soron készülnek a kis kocsiszekrények, a belsőn pedig a nagyméretű járművek. Az előbbi vonalon 22, az utóbbin pedig 10 kocsi fér el. A fehérvári vonal mozgató berendezés lényegében a tavaly kooperációban és házilag gyártott szállítókocsik gépi mozgatását jelenti. Csörlő segítségével húzatják meg a kocsisort, ezzel megszüntették az üzemben a kocsik ide-oda tologatását kézzel, sok-sok ember erejével. Naponta egyszer, azaz műszakváltáskor mozdul előre a vonal, s ez azt jelenti, hogy műszakonként a külső vonalról két kocsit, a belsőről pedig egyet továbbítanak a végszereldébe. — A vonalmozgató berendezés üzembe állítása csupán az első lépés a korszerűbb gyártás kialakításában — mondotta a továbbiakban Kendrovics Miklós. — A második üzemben hat zárt blokkot tervezünk, illetve valósítunk meg. Ezzel a zsírtalanítást, gittelést, szárítást óteonszerűen beiktatjuk a sorba. A harmadik ütem pedig azt jelenti, hogy végig a kocsioldalakon felfüggesztőket helyezünk el a kisgépeknek, és három keresztirányú darut építünk. E három ütem megvalósulása együttesen jelentékenyen javítja a termelés gazdaságosságát, csökkenti az átfutási időt. A fehérvári gyáregységben március 1-én megindult a vonal, s ezzel egy régi elképzelés — a kocsik gépi mozgatása — megvalósult. A kivitelezésre csaknem 700 ezer forintot fordítottak. A második ütem tervrajzait már készítik, s ha rendelkezésre áll kivitelezéséhez a pénzügyi fedezet, úgy ennek a munkáit is megkezdik. (H. T.) ....................................................................................................miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwiiiiiiiii....................................... MÁRCIUSI SÉTA (Jurkievicz Tibor felvétele) A „BUSZ UTCÁN“ VÉGESTELEN VÉGIG... im fei !» "rhw • b' * b! “•. . ./x (Jurkievicz Tibor felvétele) Törzsgárda-tagok figyelmébe! Mindazok, akik 1955 óta dolgoznak a vállalatnál, ez évben már kérhetik a törzsgárda tagjai közé való felvételüket. Akik már az első fokozatot megkapták, azok éveiknek megfelelően automatikusan megkapják a következő fokozatokat is. A 10 évet betöltötték feltétlenül jelentsék be igényüket a munkaügyi osztályon, hogy április 4-én megkaphassák a jelvényt. 35 SZÁZALÉK Szinte hihetetlen, de így van: az Ikarus dolgozóinak 35 százaléka még nem végezte el az általános iskola nyolc osztályát. Néhány analfabétánk is van. Ennek ellenére, tavaly ősszel csökkent az általános iskolai oktatásra jelentkezők száma. A jövő tanévben legalább két osztályt szervez majd a vállalat vezetősége, 30 —30 hallgatóval. S O.S. a busz II-ből Hiányzik, pedig sürgősen kellene a kiszerelőben 3-as fúró, 315-ös, illetve 4x20-as önmetsző és 4x16-os lemezcsavar — panaszolják a dolgozók. AZ illetékesek sürgős segítségét, gyors intézkedését kérik! Az említett anyagok hiánya rendkívül nehezíti az egyenletes munkát. Az MHS lövészei meg akarják tartani a vándor kupát Lőtéravatás április 4-én Az Ikarus MHS lövészklubjának tagjai tavaly a 21. helyen végeztek az országos Béke kupa bajnokságon, öszszesen 25 366 köregységet értek el. Az eredmény kielégítő, főként, ha figyelembe veszszük, hogy 45 részvevő rajtolt az NB III-ban. Eredményeink azonban jobbak is lehettek volna, ha női lövész csapatunk évek óta nem volna gyenge. Jellemző erre, hogy a második fordulóban Gödöllőn női csapat nélkül álltunk ki, s ez azzal járt, hogy 1200 köregységet átengedtünk versenytársainknak. A férfi csapat tagjai között találjuk Popik, Bodnár, Kormos, Szánti és Szijjártó elvtársakat (hogy csak a legjobb lövészeket említsük) és az ifjúsági csapatban szerepelt legtöbbször a Kozma — Bai — Bükkös „hármas”. A női csapatban Tamás Zsuzsa, Dávid Irén és Merth Katalin voltak a legeredményesebbek. A 21. helyet biztosító végeredményhez a férfiak 11 245, az ifik 8622 és a nők 5499 köregységgel járultak hozzá. Lövészklubunk tagjai emlékversenyeken is részt vettek. Debrecenben a Május 1. kupáért mérkőztünk, s ezt a versenyt a férfiak közül Popik elvtárs, a fiatalok közül pedig Bai elvtárs nyerte. A nők zsúfolt mezőnyében Tamás Zsuzsa a 7. helyen végzett. Szegeden is részt vettünk a Fegyveres erők napja tiszteletére rendezett versenyen, de ezen nem tudtunk helyezést elérni. Idei legfontosabb feladatunknak azt tartjuk, hogy a November 7-i vándorkupát — amelyet már két éve őrzünk — továbbra is a magunkénak mondhassuk. Ehhez azonban szükséges, hogy a lövészklub létszámát feltöltsük (ez részben már biztosítottnak látszik.) Jelenleg tart egy alapfokú sportlövész tanfolyam, 18 résztvevővel, akik mind fiatalok. Április 25-én kezdődik a HL osztályú bajnokság tavaszi fordulója. Ezen ismét csökken a „versenyadag” (nem 60 lövéses összetett lesz, hanem csak 30 plusz 10 lövést kell leadni). Sportpisztoly csapatot is indíttunk, s ezt a szakosztályt Szánti Ferenc sporttársunk fogja irányítani. A női csapat szervezését, illetve vezetését Kormos Alfréd sporttárs kapta feladatul. Az ifjúságiak felelőse Bükkös Zoltán lett, aki nagyon tehetséges, szorgalmas versenyző. A lövészklub fő edzője Popik János. Edzésre sem kell már Cinkotára járni, mert a gyár szomszédságában megépült új, nemzetközi lőtér főbérlője az Ikarus lesz. A lőtér avatóünnepségére egyébként április 4-én kerül sor. A lövészklub vezetősége