Ikarus, 1967 (11. évfolyam, 1-26. szám)

1967-11-15 / 23. szám

A 2 IK ÁR­US IK­AR OSSZTRIA J­ÁRVŰNY­ÁR Ittár C026W AKJ ,np XI. ÉVFOLYAM, 23. SZÁM, 1967. NOVEMBER 13. KITÜNTETÉSEK - JUTALMAK Harmadszor is szocialista üzem a székgyártó és a hűtés A Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója al­kalmából a törzsgyár 230 dol­gozóját tüntették ki a „Kivá­ló dolgozó” jelvénnyel, illetve oklevéllel. Hatvanhat jelvényt, 164 oklevelet osztottak ki, a kifizetett pénz összege 155 ezer forint. Negyvenöt dolgozót — termelő és mozgalmi munká­juk elismeréséül — a pánt és KISZ-szervezet és a szakszer­vezet terjesztett fel kitünte­tésre. A székesfehérvári gyár­egységben tizenkilenc dobo­­zó kapott jelvényt, hatvan pedig oklevelet. November elsején ült össze az értékelő bizottság, a vál­lalat, a pártalapszervezet, a KISZ­ és a szakszervezet kép­viselői, hogy értékeljék a szo­cialista címért küzdő üzemek, illetve osztályok munkáját. A székgyártó és a hűtő­üzem harmadszor, a mű­szaki tájékoztatási osztály másodszor nyerte el a szo­cialista címet. Az ünnepélyes eredményhir­detést november 4-én tartot­ták. Ugyanez időben Székes­­fehérváron a kísérleti üzemet tüntették ki a szocialista cím­mel. Első ízben, végezték a mun­kaverseny értékelését az új irányelvek szerint: a busz I., busz II., a tmk és a termeiért főosztály saját maga értékelte a III. negyedév eredményét A busz I-ben az üzemek és bri­gádok közötti verseny győzte­seinek jutalmazására 16 ezer forintot szántatt, ebből az alapozót és a vázast, vagyis a két legmagasabb helyezést elért üzemet, va­lamint a legjobb nyolc brigádot jutalmaztál­. A busz 11-ben összesen 26 500 forinttal díjazták a munkában kiválóakat. Az üzemek verse­nyét itt két kategóriában ren­dezték meg: a nagy­üzemek vetélkedésében a fehérfámos, a kis üzemekében, a fásüzem győzött A főosztály legjobb 16 brigádja összesen 18 500 fo­rinton osztozik. A tmk brigád­jai közül ötöt jutalmaztak, összesen 7 ezer forinttal. Vé­gül a termelési főosztály üze­meinek versenyét a sajtoló­üzem nyerte, s megjutalmaz­ták a négy legjobb brigádot is. A nem önálló gazdálkodású üzemek versenyében az igaz­gató területén egy, a műszaki főmérnökén öt, a gazdasági igazgató területén három és az AGFOR-on belül ugyancsak három brigádot részesítettek pénzjutalomban. A harmadik negyedévi verseny győzteseinek ju­talmazására összesen 68 200 forintot fordítottak. A mozgalmi élet kitüntetett­jei között elsőnek a három ve­teránt: Sebesi Józsefet, Laczkó Jánost és Kovács Györgyöt említjük. Őket az a megtisz­teltetés érte, hogy részt vehet­tek Moszkvában a jubileumi ünnepségeken. A Magyar Hon­védelmi Sportszövetség Hon­védelmi Érdemérmet adomá­nyozta Fiz Gyulának, 15 éves tevékenységéért, Várkonyi András és Laczissy Elemér a „Kiváló munkáért” jelvény arany fokozatát, Hirschler Ti­­borné és Deme Ottó a jelvény ezüst fokozatát kapta. Az IvIHS Országos Elnöksége di­cséretben részesítette Palcsek Pált, míg a budapesti elnökség oklevéllel tüntette ki Schmidt Mihályt, Szepes Máriát, Le­h­­árt La­jost, Palócai Sándort, Bagi Jánost, Borka Attilát, s pénzjutalomban részesítette Rózsahegyi Sándort. Az ifjú­sági mozgalomban végzett jó munkájukért díszoklevelet kaptak a KISZ Központi Bi­zottságától dr. Matolcsy Má­tyás és Ligay József. Kontár Jánost az aran­ykoszorús KISZ- jelvén­nyel tüntették ki. ELKÉSZÜLT: Az ötödik Volvo Az ötödik, a legújabb Volvo a kísérleti üzemben feszült. Igazán kísérleti feladatokat itt az idén még alig végeztek, nem is végezhettek,...másra kellett az energia. „Csaknem széria­­jelleggel gyártjuk” — mondják büszkén a Volvóra, amelyet egy kissé a sajátjuknak tekin­tenek (igaz, az egyiket a busz I. csinálta). Előkerül egy al­bum : fényképek sorakoznak benne, a svéd rendelésre ká­­szülő buszokról. Aid csak bele­lapoz, az elején szép felvétele­ket találhat a kocsikról, sz­án egy precíz száz-százh­úsz kép­ből álló sorozatot. Ez feltünteti a Volvók gyártásának legfontosabb mozzanatait, a kritikus megoldásokat. Az album tehát tulajdonkép­pen kitűnő technológiai segéd­eszköz. Még jobban is áttekinthető, mint a rajzok. Az üzem dol­gozói vállalták, hogy a Frei­ 3-ast, az ötödik Volvót novem­ber 7-ig készre szerelik. Csak­hogy közben nem akartak­ megfeledkez­ni a szovjeteknek szétií­­tott teszt­kocsi házipéldá­­nyáról sem: annak is készülnie kell, hogy méréseket egyidejűleg lehessen végezni odakinn és idehaza ... és be kell fejezni az Ik 240-es X 1-es példányát, amely most 30 százalékos állapotban áll... és hátra van még a 282-es csuldós, amelynek fenékvázát már a vásáron kiállították, és amelynek a karosszériájához eddig hozzá sem kezdhettek. Rö­v­id időre mégis mindent fél­re kellett tenni a Volvóért. — Ezért volt olyan fontos — magyarázza Somogyi G­ábor, a kísérleti üzem vezetője —, hogy az ünnepre elkészüljön a Frest 3-as, így tiszta lappal in­dulhattunk, és nem zavarja semmi a tempónkat. Október 33-án röpgyűlést tartottunk, amelyen elhatároztuk, hogy a lehető leggyorsabban törleszt­­jük ezt az „adósságunkat”. A feladat teljesítését az tette le­he­tővé,­­hogy dolgozóink meg­értették az ügy jelentőségét. A felajánlást teljesítették: az ötödik Volvo az ünnep­re elkészült. Ne beszéljünk most a hely­hiányról, az emberi­ árnyról, arról, hogy mennyi időt vesz igénybe az egyedi, végig „kéz­zel” történő buszgyártás, s hogy milyen jó munkával kell kirukkolniuk az egyébként is kitűnő munkásoknak. (Most arról ejtsünk még néhány szót: min dolgoznak az ünnep után?) A tesztkocsi az év végéig 50—60 százalékos állapotba ke­rül, a Csepel Autógyárnál­ át­adják a D 708-as vezetőfülke kísérleti példányát, s végül, de nem utolsósorban: december 15-ig elkészítik a Freis 4-et, a hatodik Volvót is. Szerelik a MAN-motorokat November elsején hozzá­kezdtek a MAN-motorok pró­­baszereléséhez a Győri Magyar Vagon- és Gépgyárban. Mint a Rába című üzemi lap írta­, a próbaszárolást hazai és im­port alkatrészekkel kezdték meg. Ebben a­z évben 23 fekvő és tíz álló MAN-motor készül el. „Nagyon meg vagyok elégedve ” Átadták az első kuwaiti kocsikat HA­TÁSUKra ELKÉSZÜLÜNK A tv, a rádió, az MTI kép­viselői, újságírók és fényképé­szek állták körül a kuwaiti vendégeket, akik az első autó­buszok átvételére érkeztek ha­zánkba. Különösen sok kérdés­t tettek­ fel’ Abdullah Alganin A­lusmarinak, a delegáció ve­zetőjének és Abdul Lat­if Al­­maninnak, a kuwaiti közleke­dési vállalat vezérigazgatójá­nak. A delegáció vezetője töb­bek között a következőket mondotta: „Nagyon meg va­gyok elégedve a látottakkal. Szeretnénk a jövő évben is ha­sonló mennyiségű autóbuszt rendelni, még ha végleges el­kötelezettséget mo­st nem is vállalhatunk, hiszen a szállí­tás még ezután kezdődik. Tervezzük, hogy más típu­sú buszokat is veszünk. Magyarországról különben igen jók a tapasztalataink: eddig élelmiszert vásároltunk itt m­eg a magyar üzletfelekben mindig, pontos, korrekt embe­reket ismertünk meg.” A kuwaiti szakembereik ala­posan megvizsgálták a műsza­kilag is átvett első két buszt, majd megtekintették a szerelő­­vonalat, ahol a többi autóbusz készül. Utána próbaútra in­dultak a legelsőnek elkészült autóbusszal,­amelynek kulcsát Bacsók Nándor, a MOG­ÜRT vezérigazgatója ünnepélyesen átadta." Ezzel utolsó szakaszába lé­pett egy igen­ jelentős munka, rövid idő még, és elkészül az első száz kuvaiti autó­busz. Nemcsak a fokozott minőségi követelményeknek kellett ele­get tennünk. Mindig az első lépcső a legnehezebb, mondja a közmondás, s ez itt is áll: helyenként speciális feladatok vártak a buszgyártókra. Cs­ak néhány sajátosságát említjük meg a kuvaiti buszoknak. Először is az oldallemezelésnél, amely eddig alumínium és acéllemezek együttes felhasz­nálásával történt, most kizáró­lag acéllemezeket alkalmaz­nék. Mivel Kuwaitban az ég­hajlat sokkal melegebb, mint nálunk, a buszok oldalablakai teljesen eltolhatók. Két tető­­szellőző káb­ett ötöt építettünk be. Különböző hang- és hőszi­getelő anyagokat használunk fel a kuvaiti buszokhoz, s Saurer-motorokat, amelyek különleges szellőzést kíván­nak. A székek is speciálisak, s igen óvatosan kell eljárni az összeszerelésüknél és megőr­zésüknél. És végül ötven he­lyett ötszáz kilométeres futó­próbának vetjük alá a kocsi­kat. Ami szorít még: az anyag- és alkatrészhiány. A pesti üveggyár is nehézsé­gekkel küszködik, akadozva szállít, a Saurer-motorokat is lassúbb tempóban kapjuk a kelleténél. Mégis bízhatunk abban, hogy a kitűzött novem­ber 27-i határidőre mind a száz busszal elkészülünk, s nem vallunk szégyent a minő­séggel sem. Mert nemcsak jelentős üz­letkötés ez a kuvaitiak­­kal, hanem alkalom a bi­zonyításra is. S hogy eddig megbirkóztunk a feladatokkal, az azoknak kö­szönhető, akik így gyűrkőztek a munkának­. „Most megmu­tatjuk, mit tudunk!” Az arab delegáció átveszi az autóbuszokat Az a: A JUBILEUM TISZTELETÉRE: Új felajánlások születtek A szerelvényszerkesztési­ osztály dolgozói a Nagy, Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója tiszteletére a következő felajánlást tették: „ Szorosan együttműködve a­ technológiával, a száz da­rab Re­wattnak szállítandó autóbusz gyártási munkáit állandó figyelemmel kísérik, hogy az esetleges gyártási akadá­lyok mihamarabb­ megszűnjenek, ezzel az autóbuszok a meg­felelő minőségben határidőre elkészüljenek.­­ Az északi és a déli kivitelű, a Szovjetuniónak szállít­­andó 130-as típusú autóbuszok szerel­vény vonatkozású — változott kivitelű — alkatrészeinek dokumentációját, egy darab gyártásához szükséges terjedelemben kiadják.­­ A Szovjetunióban bemutatásra készülő Ik. 250-es t­­í­pusú mintaautóbusz szerelési munkáihoz, szükséges dokumentációt úgy készítik el, hogy a szükséges szerelvények­ november 15-ig rendelkezésre álljanak, gysik Kevés ugyan már az idő,­ ennek ellenére vállalták,­­grik­ hogy még ebben az esztendőben elkészítendő 2 darab különböző típusú Volvo autóbusz dokumentációját a gyártás ütemének megfelelően az üzem rendelkezésére b''""'"*4'4"’' -­­ gyártás irányításában tevékenyen részt vesznek. 'SS/SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS/SSSSSSSSSSSSSSSSSSS.'SSSSSSSSSSSSSySSSSSSSSSSJVSSSSSSSSSSSSSSSSSSSfSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSI Alinak inár a székesfehérvári nagycsarnok tartóoszlopai KISZ-védnökség ÖSSZEHANGOLT CSELEKVÉS A KISZ Központi Bizottsá­ga védnökséget vállalt a jár­műipar fejlesztési programja felett, s ez a határozat most joggal foglalkoztatja válla­latunk KISZ-bizottságát, hi­szen az Ikarusnak az ország járműprogramjában nagy sze­repet szántak. A KISZ-bizottság ezért ki­dolgozott egy tervezetet, amely vállalati szinten ha­tározza meg az ifjúsági mozgalom feladatkörét, különös tekintettel az 1970-re előirányzott évi hétezer darab autóbuszra. A tervezet, ame-­­lyet a KISZ-bizottság megbí­zásából az ITTI állított össze, már végleges formát öltött. Azóta az Igazgatói Tanács is megvizsgálta és kiegészítő ja­vaslatokkal látta el. A gazda­­sági vezetés kedvező, fogadta­tásban részesítette a KISZ- esek javaslatát, hiszen így je­lentős mennyiségű társadalmi munkát biztosíthatnának a feladatok végrehajtása érdek A tervezet lényege: az összehangolt cselekvés a vállalati szen­ek és a KISZ-szervezet között, adminisztratív, termelő, mű­szaki és politikai vonatkozás­ban egyaránt. A műszaki te­rületeken például egyes prob­lémákba hamarosan bevonják a fiatalokat, akiknek képessé­geiről egyébként az ITTI által kidolgozott D—450.88-as veze­tőfülke is tanúskodik. Isme­retes, hogy vállalatunk mun­kaerőhiánnyal küszködik és az alkatrészellátás zavarai is fo­kozzák nehézségeinket. A KISZ-nek módjában áll, hogy felvegye a kapcsolatot a me­gye olyan területeinek fiatal­jaival, amelyek esetleg mun­kaerőt is szolgáltathatnának gyárunknak. Kapcsolatba lép­hetnek a nekünk alkatrészt szállító gyárak ifjúmunkásai­val is, akiknek segítsége szin­tén üdvös lehetne számunkra. Egyáltalán, a KISZ-re háruló munka magva, szellemi és fizikai készen­lét, hogy a jövőben várat­lanul felbukkanó felada­tok elvégzésére minden erőt mozgósítani tudjon. Ez fokozza a fiatalok elköte­lezettségét és erkölcsi felelős­ségét a gyárért, a termelésért, a közösség és az egyén bizto­sabb­­jövőjéért... - V Kéthetenként még egy szabadnap Befejeződött a Kohó- és Gépipari Minisztérium átszer­vezése,­­ írta a .noyentire.r­o -ban megjelent Hétfői Hírek. Az átszervezéssel egyidejű­leg­ a minisztérium előkészüle­teket folytatott néhány új in­tézkedés bevezetésére is, így tapasztalatszerzés­­ céljából nyolc vállalatnak engedélyez­ték a rövidített munkaidő be­vezetését 1968. január 1-től. Két vállalat folyamatosan, a többi pedig egyszerre tér át a rövidített munkaidőre. A meg­oldás a legtöbb helyen az lesz, hogy a dolgozók kéthetenként eggyel több szabadnapot kap­nak — vagy a szombatot vagy pe­dig a hétfőt. Az Ikarus nincs a kijelölt nyolc vállalat között. Mint már többször írtuk, nálunk az év közepétől kezdve szeretnék bevezetni a csökkentett mun­kaidőt. . . .

Next