Ikarus, 1967 (11. évfolyam, 1-26. szám)
1967-05-31 / 11. szám
6 A TARGONCA FELLÁZADT az iroda előtt elszáguldott egy targonca. A vezető bekiáltott az ablakon: — Küldjenek egy villanyszerelőt, mert nem tudok megállni. Hát ez mi? Tréfa? A targonca nem állt meg, ment tovább és keringett az épületek körül, mint egy műhold a föld körül. A vezető úgy érezte magát, mint kocsis a megvadult lovak által húzott szekéren. Reménykedve figyelte, mikor jön már egy dali férfiú, aki megfékezi az elszabadult erőket. A villanyszerelő végül is megérkezett. Rögvest látta, hogy itt nem lehet megragadni a gyeplőt és kár a száguldó masina elé feküdnie, egyetlen megoldás marad, fel kell pattannia a targoncára és felülről úrrá lenni rajta. Így is tett, illetve akart, mert ugrott ugyan, de a gép elment és ez ott maradt. A targonca tovább keringett a maga pályáján. A következő kör végén azonban sikerült az ugrás és a fékevesztett masina csakhamar megadóan, alázatosan megállt. Majd hogy bocsánatot nem kért a lázadásáért. —B— — Az ünnepi könyvhét alkalmából június 5-én, hétfőn délután 3 órakor író—olvasó találkozót rendeznek a művelődési ház klubhelyiségében. Vendégeink: Baranyi Ferenc és Soós Zoltán költők, illetve Egressy István előadóművész. — A fehérvári gyáregység önkéntes tűzoltói részt vettek május 21-én a Pázmánd községben megrendezett járási tűzoltóversenyen. A női csapat 800 1 /perces kismotorfecskendő-felszerelésben, a férficsoport pedig a gépjárműfecskendő-szerelésben lett első. ••• Levél a FAÜ-höz KÖSZÖNET és kérés Matusek István titkár aláírásával vállalatunk pártbizottsága az alábbi levelet intézte a FAÜ vezetőihez: „A 44-es autóbuszjárat forgalmi problémái miatt korábban több ízben is megkerestük Önöket. Intézkedéseik nyomán észrevehetően javult a közlekedés, különösen a munkaidő kezdete előtti és befejezése utáni csúcsforgalomban. A menetrend betartását a helyszínen forgalmi ellenőr biztosítja, aki szükség esetén a forgalom követelményeinek megfelelő intézkedésekkel segíti a közlekedést. Dolgozóink megelégedéssel nyilatkoznak Csömöri László forgalmi ellenőr munkájáról, aki munkakörét messze meghaladó gondossággal és figyelemmel jár el intézkedései során. Udvarias előzékeny magatartásával kivívta az utasok elismerését és megbecsülését. Kérjük, tolmácsolják eddigi tevékenységéért Csömöri László elvtársnak az ikarusi dolgozók köszönetét. Arra kérjük őt, továbbra is olyan lelkesedéssel, szorgalommal és szeretettel segítse a közlekedést, mint eddig, önöket pedig arra kérjük, hogy lehetőségeikhez mérten ezután is támogassák a közlekedés javítására tett közös erőfeszítéseiket, az eddigieknek megfelelően igyekezzenek orvosolni a dolgozók panaszait, észrevételeit.” — Betanító lemezlakatostanfolyamot indítanak a fehérvári gyáregységben, ötven elméleti és száz gyakorlati órán, harminchatan vesznek részt. A fülkegyártáshoz szükséges lemezlakatosokat képezik itt ki. ★ — A Vértesben jártak május 21-én az IKARUS természetjárói. A túrán hetvennyolcan vettek részt Többek között megnézték a vitányi és a gesztesi várat Játék a betűkkel Az ÁB és az Ikarus-újság rejtvénypályázata (V.) f»Hinden fallibbi kérdés meg más alá írva és a kezdőbetűfejtése egyetlen szó. A pon- . . .. tozás jelzi, hogy a szó hány két összeolvasva, egy okos tabetűből áll. A szavakat egy náccsal leszünk gazdagabbak. 1. Lét 2. Felesleges kacat 3. Földrészünk 4. Író „szerszáma” 5. Égtáj 6. A lovak és a bibnikek „dísze” 7. Denevér 8. Macska, nyúl, de kötöttáru is van ilyen 9. Férfinév 10. A hét vezér egyike 11. Erdei gyümölcs 12. Csak egy alkalommal 13. Szúró fegyver 14. Virág lesz belőle 15. Hazug ellentéte 16. Csak 17. Biztonsági zárral, riasztó berendezéssel óvjuk tőle értékeinket 18. Nem buta 19. A leggyakrabban használt fűszer 20. Folyadékot fogyaszt 21. Bányavárosunk 22. Kerti munkát végez 23. Itt halt meg Petőfi 24. Túl színes 25. Taneszközeid beszerző forrása 26. Az ópium növénye 27. Térkép 28. Csökönyös állat (kettős mássalhangzó!) 29. Európai szigetország 30. Nem ismer félelmet 31. Nemes fém 32. Birka és ember jelzője egyaránt lehet 33. Levelet enélkül nem továbbít a posta 34. Népszerű angol krimi-sorozat 35. Nem tud beszélni BEKÜLDENDŐ: a szavakból összeolvasott mondat. Beküldési határidő: 1967. június 14. Rejtvényversenyünk az ötödik fordulóval befejeződött. A helyes megfejtéseket lapunk következő — június 14-én megjelenő — számában ismertetjük, és akkor közöljük olvasóinkkal a nyereménytárgyak sorsolásának időpontját 'Í'SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSJWSSSSSSt X \ ÁB—IKARUS 5. $ ^ "SSSSSSSSSSSSSSfSSSSSSSSSSS/SfSfSfSSS/St. IKARUS RÁSZOLGÁLTAK A TÁMOGATÁSRA Másodosztályú minősítés és Budapest-csapat bajnok a hajómodellezők tarsolyában A hajómodellezésben is vannak már minőségi sportolóink. Nem is akármilyen eredményekkel dicsekedhetnek. Az idei tavasz három nagy versenyén az Ikarus MHS-szervezetének modellezői — Kelemen Ferenc, Berdó Károly, Sárosi Gábor és Schmidt Mihály — mindnyájan megszerezték a másodosztályú minősítést, sőt „hazahozták” a Budapest-csapatbajnoki címet is. Az ikaruszosok valamenynyien vitorláshajókkal versenyeznek. A hajómodellezésnek más ágai jobban támaszkodnak a technika vívmányaira, így például vannak motoros, rádióirányítású hajómodellek is, a vitorlázás viszont csaknem olyan régi, mint maga az emberiség — mégis a „mini-vitorlázás" nálunk csak egy évtizede számít sportágnak. És mióta vannak a mi gyárunkban is olyanok, akiknek a hajómodellezés a hobbyja? Kelemen Ferenc „hajóskapitány”, mármint a hajómodellezők csapatkapitánya így meséli el a szakkör történetét: — Még 1957-ben kezdtük — mondja —, akkor jött az Ikarusba Bánóczi Kálmán (most osztályvezető a gépes szerkesztésen), ő volt a kezdeményező, ő irányított bennünket. Később sok minden közbejött, nemigen volt időnk a hajókkal foglalkozni. Két éve újra kezdtük a munkát. A tavalyi év sikertelen volt, hajóink egyensúlyhibái miatt nem értünk el eredményt. Ezért az idén már részben átalakított részben, teljesen új modellekkel indultunk a versenyeken. Hogyan készülnek a hajók? — A fahajó igen munkaigényes — hangzik a válasz. — Elhatároztuk, hogy inkább műanyagból dolgozunk. Kapcsolatot kerestünk a Jászberényi Hűtőgépgyár MHS- szervezetével és ők segítségünkre siettek: az ő vákuumszivattyúikkal préseljük a hajótesteket a megtervezett mintákról. A hajóépítésnek sok fortélya van. A tervezők feladata, hogy az egymásnak ellentmondó követelményeknek is eleget tegyenek. Így például a DL kategóriában a hajótest vízvonalának hossza és a vitorlafelület nagysága között kell egy optimális, megengedett arányt találniuk. A DM kategóriában a kötöttség: maximálisan 1270 milliméter hajóhossz, 5160 négyzetcentiméter vitorlafelület. Mindkét csoportban kötelező ezen felül a klasszikus hajótestforma, míg a harmadik a DX kategóriában az egyetlen megkötöttség: a vitorlafelület nagysága. Itt aztán nekilendül a tervezők fantáziája, különleges modelleket alakítanak ki, amelyek többnyire két hajótesten nyugszanak, mert így a hajók biztosabban megtartják az egyensúlyt. Aztán, ha elkészültek a hajók, sor kerül az edzésekre. Valójában minden egyes hajót tökéletesen meg kell ismerni, be kell járatni, de hol? — A legközelebbi „pálya” a Hatvan környékén épült erőmű óriási vízgyűjtő tava — magyarázza Kelemen Ferenc. — A városligeti tavat ugyanis annyira körülveszik a fák, hogy a körülmények teljesen irreálisak. A Dunán pedig túlságosan erős a vízsodrás. Ahol a hajómodellezésnek nagy múltja van, ott — mint Angliában is — körmedencéket építettek versenycélokra. Azokon a pályákat tetszőlegesen kijelölhetik, a szélállás szerint. Nálunk persze ez költséges mulatság lenne. A modellezés így ott a legnépszerűbb, ahol megfelelő tó áll rendelkezésre, mint például Dorogon, Tatabányán, illetve a Balatonnál. Igaz viszont: az MHS minden segítséget megad a hajómodellezőknek, akik kitűnő versenyeredményeikkel rá is szolgáltak a támogatásra. Jó eredményeik jutalma most az a gumikajak, amellyel ezután sokkal könnyebben vadászhatnak az esetleg elszabadult hajókra (eddig ilyen esetekben a parton kellett körbe szaladgálniuk). Egyéb tapasztalatokon okulva Az Ikarus vitorlásai ebből is jól vizsgáztak — habár egyikük sem vitorlázott még igazi hajón. No és nem árt, ha az embernek szerencséje is van és nem kerül össze már az első futamokban „nagymenővel”. Ugyanis minél több pontot szerez valaki az első futamok során, annál több lehetősége van arra, hogy részt vehessen a további futamokban is és így még több pontot gyűjtsön. De az is lehetséges, hogy előbb-utóbb már a mi versenyzőinket méregetik majd bizonytalan arckifejezéssel az ellenfelek. Mert ha egyszerkétszer megismétlik eddigi eredményeiket, esetleg még a válogató versenyeken is számításba kerülhetnek. A legközelebbi nagy erőpróba az országos bajnokság, június 24—25-én Balatonszemesen. Vajon sikerül-e szaporítani a babérokat? — Különösen a jövő évben bízunk — mondja a csapatkapitány. — Addigra a többieknek is elkészül a hajójuk, s akkor már nyolcan leszünk. Mindenki elindul mindhárom kategória versenyein, így tovább növekednek az esélyeink. D. L. „egyenkalapot" is szereztek maguknak, ezt persze már a saját zsebük terhére. A széles, tarka, szalmából fonott sombrerok kitűnő fedezéket nyújtanak a napsugarak elől. A május 7-én Hatvanban tartott versenyen, az első napos vasárnapon ugyanis az egész csapat „ronggyá égett” a tűző napon. Persze, a hajóépítés még nem minden: az eredményekhez versenyezni tudásra is szükség van. Sportszerű játékot várunk! Üzemi labdarúgó-bajnokság a fehérvári gyáregységben Az idén is megrendezzük az üzemi labdarúgó-bajnokságot. Az elmúlt években a mérkőzéseken sportszerűtlenül viselkedtek, ennek következtében többen megsérültek. A mérkőzéseket jó hangulatnak, játékosságnak és sportszerűségnek kell jellemeznie. Éppen ezért szigorúbb szabályokat vezettünk be. Kérünk ezért minden szervezőt, hogy csapatával erről a kérdésről beszéljen, figyelmeztesse játékosait, hogy vigyázzanak az ellenfél labdarúgóinak egészségére, és ne csapjanak úgy össze velük, hogy abból sérülés származzon. A túl kemény, durva játékosokat azonnal kiállítják és azok a további mérkőzéseken sem szerepelhetnek. A nevezéseket a szakszervezeti bizottságnál kell leadni. A nevezési lapot csak a KISZ és a szakszervezeti sportfelelős aláírásával fogadjuk el. Benevezhetnek minden olyan üzemi dolgozót, aki nem szerepelt 1966-ban bajnoki mérkőzésen. Nagyobb üzemek két csapattal is indulhatnak. A tmk és a szerszámüzem együtt nevezhet. Minden csapatba legfeljebb 18 játékost lehet név szerint jelölni és csak ezek játszhatnak a bajnokságban. A mérkőzések napja: hétfő, egy-egy esetben szerda. A döntő az Alba Regia egyik bajnoki mérkőzésének előmérkőzése lesz. A bajnokságok lebonyolításának módját a nevezések beérkezése után, ezek számától függően, határozzuk meg és közöljük a sporttársakkal. A fehérvári gyáregység szakszervezeti bizottsága, KISZ-bizottsága és sportelnöksége 1967. MÁJUS 31. Alba Regia- Vasas Turbó 1:1 (0:1) Balatoni út, 400 néző. Vezette: Darnyik. Alba Regia: Sárkány — Kiss, Zele, Sepsi, Németh — Dala, Lakatos — Tolnai, Farkas, Janecz, Tóth. Póz első percekben úgy nézett ki, hogy az Alba Regia fölényesen nyeri a mérkőzést. Egyik formás támadás a másik után gördült a pályán. Tolnai, Janecz veszélyeztette a Turbó kapuját, majd a 10. percben a Turbó kapusa ismét helyén volt Tolnaival szemben. A 20. perctől feljött a Turbó, de két helyzetet is elügyetlenkedtek csatárai. A 26. percben Dala szöglete után Zele 16 méterről kapufát lőtt. Az ellentámadásnál Sárkány szépen védett. A 30. percben Zele elöl maradt, a jobbösszekötő Havasi egy előrevágott labdával otthagyta a Regia védelmét, és megszerezte a vezetést. 0:1. A második félidő helyi rohamokkal indult, és a 47—48. percben a Turbó kapusa szépen hárított. Az 53. percben Janecz ívelt be szögletet, Lakatos rálőtte, a kipattanó labdát Farkas lövése után a kapus Tóth elé ütötte, aki befejelte az egyenlítő gólt. Állandósult az Alba Regia fölénye, majd a 70. perctől ismét feljött a Turbó. Sok szabálytalanság csúszott a játékba. A 75. percben Sárkány nehéz helyzetben tisztázott, majd Janecz vezetett szép támadást, amelynek végén Tolnai csukafejesét védte a kapus. A 86. percben a Turbó érvénytelen gólt lőtt. Jó: Sárkány, Kiss, Janecz. Alba Regia II—Velence 2:9 Velence ifj.—Alba Regia ifi 2. Ikarus—Pásztó 5:0 (2:0) összeállítás: Rozsos — Szalai, Racskó, Hoffmann — Vajda, Laukó — Péteri, Román, Gyúró, Rancsik, Fái. Sajnálatos eseménnyel kezdődött a mérkőzés. A negyedik percben az ellenfél 9-es számú játékosa egy ártatlannak látszó összecsapás után a földön maradt, úgy kellett a pályáról levinni, s nem is tudta a játékot folytatni. Ez a körülmény rányomta bélyegét a mérkőzésre, az Ikarus végig fölényben játszott, győzelme egy percig sem volt vitás. Az első gól mégis nehezen akart megszületni, Román a 16-osról nagy lövést eresztett meg és az a jobb kapufa belső éléről vágódott a hálóba. Az ellenfél szórványos támadásait védelmünk magabiztosan hárította. Egy ilyen ellentámadás után Laukó szerezte meg a labdát, két csellel tisztára játszotta magát, majd mintegy 15 méterről a jobb alsó sarokba passzolta, 2:0. A második félidőben sokáig úgy látszott, hogy csapatunk beéri a 2:0-ás győzelemmel. Sokat támadtunk ugyan, de a játék nem volt folyamatos. A félidő második részében az Ikarus remek hajrát vágott ki és Rancsik egymás után két gólt szerzett. Az elsőt Romát remek visszagurított labdájából, a másodikat pedig jól eltalált 16 méteres lövésből. Az utolsó percekben parázs jelenet játszódott le a pásztói kapu előtt, a lövések rendre visszapattantak a védőkről, de végül is a berohanó Péteri a vetődő kapus mellett a bal alsó sarokba küldte a labdát. Rozsost nem tették próbára az ellenfél csatárai. A hátvédhármas egyszerűen, de megbízhatóan játszott. A csapat legjobb része ezúttal a fedezetpár volt. Vajda és Laukó nagyszerűen játszotta be a pálya középső részét és még lövésekre is tellett erejükből. A csatársorban senki sem játszott kiemelkedően, sok esetben nem találták meg a tömörülő védelem elleni játék ellenszerét. Egyénileg Gyúrót kell kiemelni, aki nagyon okosan játszott és jelentős része volt a mezőnyfölény kiharcolásában. Mind a védekezésben, mind a támadásban jó teljesítményt nyújtott. Zagyvapálfalva—Ikarus 0:0 Az Ikarus összeállítása: Rozsos — Szalai, Racskó, Hoffmann — Vajda, Laukó — Péteri, Román, Gyúró, Rancsik, Pál. A kisméretű, igen rossz talajú pályán szép játék nem alakulhatott ki, így a mérkőzést inkább a küzdelem jellemezte. Az első félidőben kiegyensúlyozott játék folyt, egyik csapat sem tudott mezőnyfölénybe kerülni. Csapatunk technikáját, nagyobb játéktudását az ellenfél küzdőszellemével és keménységével egyenlítette ki. A második félidőben csapatunk némi fölényt harcolt ugyan ki, de a csatárok erélytelensége miatt gólt mégsem sikerült elérnünk. A 87. percben az előretörő Hoffmannt gólhelyzetben szabálytalanul választották el a labdától, a játékvezető azonban nem látott okot a 11-es megítélésére. Végeredményben az idegenben szerzett újabb pont a körülmények figyelembe vételével sikernek könyvelhető el. Rozsos jó formában védett. A hátvédhármas jól játszott, közülük is kiemelkedett Hoffmann. Sajnos, a fedezetpár nem tudta megismételni az elmúlt hetekben nyújtott kitűnő teljesítményét. A csatársorból Rancsik játéka emelhető ki. Rajta kívül még Gyúró dicsérhető, aki jól oldotta meg taktikai feladatát. Péteri és Román félénk, puha játéka sajnos, meghiúsította góllövési kísérleteinket. Asztalitenisz Ikarus LAKÓJÁL 11:7 Győz: Nádasi (3), Gulyás (2), Krupra (2), Deák (2), és a két páros. AZABUS te Ikarus Karosszéria és Járműgyár dolgozóinak lapja, felelős szerkesztő: Kövér József, Szerkesztőség: Budapest XVI. Margit o. t. Telefoni *98—440. *5». ne menek Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat Judipest VII. Blaha Lujza tér. Telefon: M»—100 Előfiztheti az üzemi l8fokok :7**IrrÁT Szikra Lapnyomda