Ikarus, 1967 (11. évfolyam, 1-26. szám)

1967-05-31 / 11. szám

6 A TARGONCA FELLÁZADT a­z iroda előtt elszágul­­­­­dott egy targonca. A vezető bekiáltott az abla­kon: — Küldjenek egy villany­­szerelőt, mert nem tudok megállni. Hát ez mi? Tréfa? A targonca nem állt meg, ment tovább és keringett az épületek körül, mint egy műhold a föld körül. A ve­zető úgy érezte magát, mint kocsis a megvadult lovak által húzott szekéren. Re­ménykedve figyelte, mikor jön már egy dali férfiú, aki megfékezi az elszaba­dult erőket. A villanyszerelő végül is megérkezett. Rögvest látta, hogy itt nem lehet megra­gadni a gyeplőt és kár a száguldó masina elé fe­küdnie, egyetlen megoldás marad, fel kell pattannia a targoncára és felülről úrrá lenni rajta. Így is tett, il­letve akart, mert ugrott ugyan, de a gép elment és ez ott maradt. A targonca tovább ke­ringett a maga pályáján. A következő kör végén azon­ban sikerült az ugrás és a fékevesztett masina csak­hamar megadóan, alázato­san megállt. Majd hogy bocsánatot nem kért a lá­zadásáért. —B— — Az ünnepi könyvhét al­kalmából június 5-én, hétfőn délután 3 órakor író—olvasó találkozót rendeznek a műve­lődési ház klubhelyiségében. Vendégeink: Baranyi Ferenc és Soós Zoltán költők, illetve Eg­­ressy István előadóművész. — A fehérvári gyáregység önkéntes tűzoltói részt vettek május 21-én a Pázmánd köz­ségben megrendezett járási tűzoltóversenyen. A női csapat 800 1 /perces kismotorfecsken­­dő-felszerelésben, a férficso­port pedig a gépjárműfecsken­­dő-szerelésben lett első. ••• Levél a FAÜ-höz KÖSZÖNET és kérés Matusek István titkár alá­írásával vállalatunk pártbi­zottsága az alábbi levelet in­tézte a FAÜ vezetőihez: „A 44-es autóbuszjárat for­galmi problémái miatt koráb­ban több ízben is megkerestük Önöket. Intézkedéseik nyomán észrevehetően javult a közle­kedés, különösen a munkaidő kezdete előtti és befejezése utáni csúcsforgalomban. A menetrend betartását a helyszínen forgalmi ellenőr biztosítja, aki szükség esetén a forgalom követelményeinek megfelelő intézkedésekkel se­gíti a közlekedést. Dolgozóink megelégedéssel nyilatkoznak Csömöri László forgalmi ellen­őr munkájáról, aki munkakö­rét messze meghaladó gondos­sággal és figyelemmel jár el intézkedései során. Udvarias előzékeny magatartásával ki­vívta az utasok elismerését és megbecsülését. Kérjük, tolmácsolják eddigi tevékenységéért Csömöri Lász­ló elvtársnak az ikarusi dol­gozók köszönetét. Arra kérjük őt, továbbra is olyan lelkese­déssel, szorgalommal és szere­tettel segítse a közlekedést, mint eddig, önöket pedig ar­ra kérjük, hogy lehetőségeik­hez mérten ezután is támogas­sák a közlekedés javítására tett közös erőfeszítéseiket, az eddi­gieknek megfelelően igyekez­zenek orvosolni a dolgozók pa­naszait, észrevételeit.” — Betanító lemezlakatos­­tanfolyamot indítanak a fehér­vári gyáregységben, ötven el­méleti és száz gyakorlati órán, harminchatan vesznek részt. A fülkegyártáshoz szükséges lemezlakatosokat képezik itt ki. ★ — A Vértesben jártak május 21-én az IKARUS természet­­járói. A túrán hetvennyolcan vettek részt Többek között megnézték a vitányi és a gesz­­tesi várat Játék a betűkkel Az ÁB és az Ikarus-újság rejtvénypályázata (V.) f»Hinden fallibbi kérdés meg­ más alá írva és a kezdőbetű­­fejtése egyetlen szó. A pon- . . .. tozás jelzi, hogy a szó hány két összeolvasva, egy okos ta­­betűből áll. A szavakat egy­ náccsal leszünk gazdagabbak. 1. Lét 2. Felesleges kacat 3. Földrészünk 4. Író „szerszáma” 5. Égtáj 6. A lovak és a bibnikek „dísze” 7. Denevér 8. Macska, nyúl, de kötöttáru is van ilyen 9. Férfinév 10. A hét vezér egyike 11. Erdei gyümölcs 12. Csak egy alkalommal 13. Szúró fegyver 14. Virág lesz belőle 15. Hazug ellentéte 16. Csak 17. Biztonsági zárral, riasztó berendezéssel óvjuk tőle értékeinket 18. Nem buta 19. A leggyakrabban használt fűszer 20. Folyadékot fogyaszt 21. Bányavárosunk 22. Kerti munkát végez 23. Itt halt meg Petőfi 24. Túl színes 25. Taneszközeid beszerző forrása 26. Az ópium növénye 27. Térkép 28. Csökönyös állat (kettős mássalhangzó!) 29. Európai szigetország 30. Nem ismer félelmet 31. Nemes fém 32. Birka és ember jelzője egyaránt lehet 33. Levelet enélkül nem továbbít a posta 34. Népszerű angol krimi-sorozat 35. Nem tud beszélni BEKÜLDENDŐ: a szavak­ból összeolvasott mondat. Be­küldési határidő: 1967. június 14. Rejtvényversenyünk az ötö­dik fordulóval befejeződött. A helyes megfejtéseket lapunk következő — június 14-én megjelenő — számában is­mertetjük, és akkor közöljük olvasóinkkal a nyereménytár­gyak sorsolásának időpontját 'Í'SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSJWSSSSSSt X \ ÁB—IKARUS 5. $ ^ "SSSSSSSSSSSSSSfSSSSSSSSSSS/SfSfSfSSS/St. IKARUS RÁSZOLGÁLTAK A TÁMOGATÁSRA Másodosztályú minősítés és Budapest-csapat bajnok a hajómodellezők tarsolyában A hajómodellezésben is van­nak már minőségi sportolóink. Nem is akármilyen eredmé­nyekkel dicsekedhetnek. Az idei tavasz három nagy verse­nyén az Ikarus MHS-szerve­­zetének modellezői — Kele­men Ferenc, Berdó Károly, Sá­­rosi Gábor és Schmidt Mihály — mindnyájan megszerezték a másodosztályú minősítést, sőt „hazahozták” a Budapest-csa­­patbajnoki címet is. Az ikaruszosok valameny­­nyien vitorláshajókkal verse­nyeznek. A hajómodellezésnek más ágai jobban támaszkod­nak a technika vívmányaira, így például vannak motoros, rádióirányítású hajómodellek is, a vitorlázás viszont csak­nem olyan régi, mint maga az emberiség — mégis a „mini-vitorlázás"­ ­ nálunk csak egy évtizede szá­mít sportágnak. És mióta van­nak a mi gyárunkban is olya­nok, akiknek a hajómodellezés a hobbyja? Kelemen Ferenc „hajóskapitány”, mármint a hajómodellezők csapatkapitá­­­­nya így meséli el a szakkör történetét: — Még 1957-ben kezdtük — mondja —, akkor jött az Ika­­rusba Bánóczi Kálmán (most osztályvezető a gépes szerkesz­tésen), ő volt a kezdeményező, ő irányított bennünket. Később sok minden közbejött, nemigen volt időnk a hajókkal foglal­kozni. Két éve újra kezdtük a munkát. A tavalyi év sikerte­len volt, hajóink egyensúlyhi­­bái miatt nem értünk el ered­ményt. Ezért az idén már rész­ben átalakított részben, telje­sen új modellekkel indultunk a versenyeken. Hogyan készülnek a hajók? — A fahajó igen munkaigé­nyes — hangzik a válasz. — Elhatároztuk, hogy inkább műanyagból dolgozunk. Kapcsolatot kerestünk a Jász­berényi Hűtőgépgyár MHS- szervezetével és ők segítsé­günkre siettek: az ő vákuum­­szivattyúikkal préseljük a ha­jótesteket a megtervezett min­tákról. A hajóépítésnek sok fortélya van. A tervezők feladata, hogy az egymásnak ellentmondó kö­vetelményeknek is eleget te­gyenek. Így például a DL ka­tegóriában a hajótest vízvona­lának hossza és a vitorlafelü­let nagysága között kell egy optimális, megengedett arányt találniuk. A DM kategóriában a kötöttség: maximálisan 1270 milliméter hajóhossz, 5160 négyzetcentiméter vitorlafelü­let. Mindkét csoportban köte­lező ezen felül a klasszikus ha­­jótestforma, míg a harmadik a DX kategóriában az egyetlen megkötöttség: a vitorlafelület nagysága. Itt aztán nekilendül a tervezők fantáziája, különle­ges modelleket alakítanak ki, amelyek többnyire két hajó­testen nyugszanak, mert így a hajók biztosabban megtart­ják az egyensúlyt. Aztán, ha elkészültek a ha­jók, sor kerül az edzésekre. Valójában minden egyes hajót tökéletesen meg kell ismerni, be kell járatni­­, de hol? — A legközelebbi „pálya” a Hatvan környékén épült erő­mű óriási vízgyűjtő tava — magyarázza Kelemen Ferenc. — A városligeti tavat ugyanis annyira körülveszik a fák, hogy a körülmények teljesen irreálisak. A Dunán pedig túl­ságosan erős a vízsodrás. Ahol a hajómodellezésnek nagy múltja van, ott — mint Ang­liában is — körmedencéket építettek versenycélokra. Azo­kon a pályákat tetszőlegesen kijelölhetik, a szélállás szerint. Nálunk persze ez költséges mulatság lenne. A modellezés így ott a legnépszerűbb, ahol megfelelő tó áll rendelkezésre, mint például Dorogon, Tatabá­nyán, illetve a Balatonnál. Igaz viszont: az MHS min­den segítséget megad a hajó­­mod­ellezőknek, akik kitűnő versenyeredményeikkel rá is szolgáltak a támogatásra. Jó eredményeik jutalma most az a gumikajak, amellyel ezután sokkal könnyebben vadászhat­nak az esetleg elszabadult ha­jókra (eddig ilyen esetekben a parton kellett körbe szaladgál­niuk). Egyéb tapasztalatokon okulva Az Ikarus vitorlásai eb­ből is jól vizsgáztak — habár egyikük sem vitorlázott még igazi hajón. No és nem árt, ha az embernek szerencséje is van és nem kerül össze már az első futamokban „nagyme­nővel”. Ugyanis minél több pontot szerez valaki az első futamok során, annál több le­hetősége van arra, hogy részt vehessen a további futamok­ban is és így még több pontot gyűjtsön. De az is lehetséges, hogy előbb-utóbb már a mi versenyzőinket méregetik majd bizonytalan arckifejezéssel az ellenfelek. Mert ha egyszer­­kétszer megismétlik eddigi eredményeiket, esetleg még a válogató versenyeken is számí­tásba kerülhetnek. A legközelebbi nagy erőpró­ba az országos bajnokság, jú­nius 24—25-én Balatonszeme­­sen. Vajon sikerül-e szaporí­tani a babérokat? — Különösen a jövő évben bízunk — mondja a csapatka­pitány. — Addigra a többiek­nek is elkészül a hajójuk, s akkor már nyolcan leszünk. Mindenki elindul mindhárom kategória versenyein, így to­vább növekednek az esélyeink. D. L. „egyenkalapot" is szereztek maguknak, ezt persze már a saját zsebük terhére. A széles, tarka, szalmából fonott somb­rerok kitűnő fedezéket nyújta­nak a napsugarak elől. A má­jus 7-én Hatvanban tartott versenyen, az első napos va­sárnapon ugyanis az egész csa­pat „ronggyá égett” a tűző na­pon. Persze, a hajóépítés még nem minden: az eredmények­hez versenyezni tudásra is szükség van. Sportszerű játékot várunk! Üzemi labdarúgó-bajnokság a fehérvári gyáregységben Az idén is megrendezzük az üzemi labdarúgó-bajnokságot. Az elmúlt években a mérkőzé­seken sportszerűtlenül visel­kedtek, ennek következtében többen megsérültek. A mérkőzéseket jó han­gulatnak, játékosságnak és sportszerűségnek kell jel­lemeznie. Éppen ezért szigorúbb szabá­lyokat vezettünk be. Kérünk ezért minden szer­vezőt, hogy csapatával erről a kérdésről beszéljen, figyelmez­tesse játékosait, hogy vigyáz­zanak az ellenfél labdarúgói­nak egészségére, és ne csapja­nak úgy össze velük, hogy ab­ból sérülés származzon. A túl kemény, durva játékosokat azonnal kiállítják és azok a további mérkőzéseken sem szerepelhetnek. A nevezéseket a szakszerve­zeti bizottságnál kell leadni. A nevezési lapot csak a KISZ és a szakszervezeti sportfelelős aláírásával fogadjuk el. Benevezhetnek minden olyan üzemi dolgozót, aki nem szerepelt 1966-ban bajnoki mérkőzésen. Nagyobb üzemek két csapat­tal is indulhatnak. A tmk és a szerszámüzem együtt nevez­het. Mi­nden csapatba legfeljebb 18 játékost lehet név szerint jelölni és csak ezek játszhat­nak a bajnokságban. A mérkőzések napja: hétfő, egy-egy esetben szerda. A döntő az Alba Regia egyik bajnoki mérkőzésé­nek előmérkőzése lesz. A bajnokságok lebonyolítá­sának módját a nevezések be­érkezése után, ezek számától függően, határozzuk meg és közöljük a sporttársakkal. A fehérvári gyáregység szakszervezeti bizottsá­ga, KISZ-bizottsága és sportelnöksége 1967. MÁJUS 31. Alba Regia- Vasas Turbó 1:1 (0:1) Balatoni út, 400 néző. Vezet­te: Darnyik. Alba Regia: Sárkány — Kiss, Zele, Sepsi, Németh — Dala, Lakatos — Tolnai, Farkas, Ja­­necz, Tóth. Póz első percekben úgy né­zett ki, hogy az Alba Regia fölényesen nyeri a mérkőzést. Egyik formás támadás a má­sik után gördült a pályán. Tol­nai, Janecz veszélyeztette a Turbó kapuját, majd a 10. percben a Turbó kapusa is­mét helyén volt Tolnaival szemben. A 20. perctől feljött a Tur­bó, de két helyzetet is elügyet­lenkedtek csatárai. A 26. perc­ben Dala szöglete után Zele 16 méterről kapufát lőtt. Az el­lentámadásnál Sárkány szé­pen védett. A 30. percben Zele elöl maradt, a jobbösszekötő Havasi egy előrevágott labdá­val otthagyta a Regia védel­mét, és megszerezte a veze­tést. 0:1. A második félidő helyi ro­hamokkal indult, és a 47—48. percben a Turbó kapusa szé­pen hárított. Az 53. percben Janecz ívelt be szögletet, La­katos rálőtte, a kipattanó lab­dát Farkas lövése után a ka­pus Tóth elé ütötte, aki befe­jelte az egyenlítő gólt. Ál­landósult az Alba Regia fölé­nye, majd a 70. perctől ismét feljött a Turbó. Sok szabály­talanság csúszott a játékba. A 75. percben Sárkány nehéz­ helyzetben tisztázott, majd Janecz vezetett szép támadást, amelynek végén Tolnai csuka­fejesét védte a kapus. A 86. percben a Turbó érvénytelen gólt lőtt. Jó: Sárkány, Kiss, Janecz. Alba Regia II—Velence 2:9 Velence ifj.—Alba Regia ifi 2­. Ikarus—Pásztó 5:0 (2:0) összeállítás: Rozsos — Sza­lai, Racskó, Hoffmann — Vajda, Laukó — P­éteri, Ro­mán, Gyúró, Rancsik, Fái. Sajnálatos eseménnyel kez­dődött a mérkőzés. A negye­dik percben az ellenfél 9-es számú játékosa egy ártatlan­nak látszó összecsapás után a földön maradt, úgy kellett a pályáról levinni, s nem is tudta a játékot folytatni. Ez a körülmény rányomta bé­lyegét a mérkőzésre, az Ikarus végig fölényben játszott, győ­zelme egy percig sem volt vi­tás. Az első gól mégis nehezen akart megszületni, Román a 16-osról nagy lövést eresztett meg és az a jobb kapufa bel­ső éléről vágódott a hálóba. Az ellenfél szórványos táma­dásait védelmünk magabizto­san hárította. Egy ilyen ellen­­támadás után Laukó szerezte meg a labdát, két csellel tisz­tára játszotta magát, majd mintegy 15 méterről a jobb alsó sarokba passzolta, 2:0. A második félidőben sokáig úgy látszott, hogy csapatunk beéri a 2:0-ás győzelemmel. Sokat támadtunk ugyan, de a játék nem volt folyamatos. A félidő második részében az Ikarus remek hajrát vágott ki és Rancsik egymás után két gólt szerzett. Az elsőt Romát remek visszagurított labdájá­ból, a másodikat pedig jól el­talált 16 méteres lövésből. Az utolsó percekben parázs jele­net játszódott le a pásztói ka­pu előtt, a lövések rendre visszapattantak a védőkről, de végül is a berohanó Péteri a vetődő kapus mellett a bal al­só sarokba küldte a labdát. Rozsost nem tették próbára az ellenfél csatárai. A hátvéd­­hármas egyszerűen, de meg­bízhatóan játszott. A csapat legjobb része ezúttal a fede­zetpár volt. Vajda és Laukó nagyszerűen játszotta be a pá­lya középső részét és még lö­vésekre is tellett erejükből. A csatársorban senki sem ját­szott kiemelkedően, sok eset­ben nem találták meg a tömö­rülő védelem elleni játék el­lenszerét. Egyénileg Gyúrót kell ki­emelni, aki nagyon okosan játszott és jelentős része volt a mezőnyfölény kiharcolásá­ban. Mind a védekezésben, mind a támadásban jó telje­sítményt nyújtott. Zagyvapálfalva—Ikarus 0:0 Az Ikarus összeállítása: Rozsos — Szalai, Racskó, Hoff­mann — Vajda, Laukó — Péteri, Román, Gyúró, Rancsik, Pál. A kisméretű, igen rossz ta­lajú pályán szép játék nem alakulhatott ki, így a mérkő­zést inkább a küzdelem jelle­mezte. Az első félidőben ki­egyensúlyozott játék folyt, egyik csapat sem tudott me­zőnyfölénybe kerülni. Csapa­tunk technikáját, nagyobb játéktudását az ellenfél küz­dőszellemével és keménységé­vel egyenlítette ki. A második félidőben csapatunk némi fö­lényt harcolt ugyan ki, de a csatárok erélytelensége miatt gólt mégsem sikerült elérnünk. A 87. percben az előretörő Hoffmannt gólhelyzetben sza­bálytalanul választották el a labdától, a játékvezető azon­ban nem látott okot a 11-es megítélésére. Végeredmény­ben az idegenben szerzett újabb pont a körülmények fi­gyelembe vételével sikernek könyvelhető el. Rozsos jó formában védett. A hátvédhármas jól játszott, közülük is kiemelkedett Hoff­mann. Sajnos, a fedezetpár nem tudta megismételni az el­­múlt hetekben nyújtott kitűnő teljesítményét. A csatársorból Rancsik játéka emelhető ki. Rajta kívül még Gyúró dicsér­hető, aki jól oldotta meg takti­kai feladatát. Péteri és Román félénk, puha játéka sajnos, meghiúsította góllövési kísér­leteinket. Asztalitenisz Ikarus LAKÓJÁL 11:7 Győz: Nádasi (3), Gulyás (2), Krupra (2), Deák­ (2), és a két páros. AZABUS te Ikarus Karosszéria és Jármű­­gyár dolgozóinak lapja, felelős szerkesztő: Kövér József, Szerkesztőség: Budapest XVI. Margit o. t. Telefoni *98—440. *5». ne menek Kiadja­ a Hírlapkiadó Vállalat Judipest VI­I. Blaha Lujza tér­­. Telefon: M»—100 Előfiz­theti az üzem­i l8fo­kok­ :7**Irr­­ÁT Szikra Lapnyomda

Next