Ikarus, 1968 (12. évfolyam, 1-26. szám)

1968-10-02 / 20. szám

AZ: IKARUS. KAROSSZÉRIA­- ÉS JÁRMŰGYÁR : DOLGOZÓ 20. ÉVFOLYAM, 30. SZÁM -­. Z­áróértekezlet után Jövőre kilencven autóbusz az új típusból 42000 kilométert futott Szeptember 16-án, 17-én és 18-án záróértekezletet tartot­tak Moszkvában abból az al­kalomból, hogy a Szovjetunió­ban befejeződtek a 250-es tesztpróbái. A 250-es autóbusz ezen idő alatt 41 ezer 935 ki­lométert szaladt. A hiányos­ságokat, amelyeket az elkö­vetkezendő időben ki kell ja­vítanunk, 7 pontban foglalták össze. Kijavításuk nem okoz különös nehézséget. A 250-es tesztpróbáit na­gyon kedvezően értékel­ték. Megállapították, hogy ez a típus jól megfelel az autóbu­szokkal szemben támasztott követelményeknek, s alkalmas a Szovjetunió középső éghaj­lati zónájában a városközi vo­nalakon történő üzemeltetés­re. Ezenkívül alkalmas több­napos turistaforgalom lebo­nyolítására a középsőtől eltérő éghajlati zónában, sőt, nem­zetközi útvonalakon is. Ehhez azonban különféle berendezé­seket tökéletesíteni kell. A tárgyalás eredménye­képpen megkezdődtek az ártárgyalások­­, s 1969-ben „ráállunk” egy ki­lencven darabos széria gyár­tására. Az előzetes tervek sze­rint 50 darabot szállítunk a Szovjetunióba, többit az NDK- ba, valamint a MÁVAUT-nak. (Itt kell megemlítenünk, hogy az NDK-ba való tesztelésre most készül egy mintapéldány, amely októberben indul pró­­baútjára.) Elmondhatjuk, hogy gyá­runk kollektívája nagyon jó munkát végzett; a szerkesztők teljes „erőbedobással” készí­tik a 200-as család többi tí­pusváltozatainak tervdoku­mentációit. Köszöntjük hazánk fegyveres erőit! Szeptember 25-én volt 120 esztendeje annak, hogy az 1848-as fiatal honvédsereg a pákozd—sukorói csatamezőn fényes győzelmet aratott a magyar nép szabadságára tö­rő ellenséges erők felett. A győztes csatának állítva emlé­ket, 1951-ben kormányunk ezt a napot avatta a Néphadsereg napjává , majd néhány évvel később a Fegyveres Erők Nap­jává. E napon dolgozó népünk sze­retettel emlékezett meg fel­fegyverzett fiairól, a katonák­ról, rendőrökről, határőrökről, karhatalmistákról, munkás­őrökről, azokról, akik védik hazánk szabadságát és függet­lenségét, a szocializmust építő millióik békés­ építő munká­ját. Ez az ünnepnap idézi a ma­gyar nép történetének nagy korszakait, a dolgozó nép fegy­veres ereje valamennyi sza­badságharcos elődjének hősi küzdelmét, amelyet az elnyo­mottak szabadságáén, kivívott eredményeik megvédéséért folytatott. Nők költöznek a 4-es öltözőbe A laboratórium épületében levő 4-es öltözőt az elmúlt na­pokban kiürítették, az ottani férfi dolgozókat máshová köl­töztették, ebben az öltözőben most nagy munka folyik. Ki­­meszelik, megjavítják a nyílás­záró szerkezeteket, festik és mázolják a bútorokat, fertőtle­nítenek. Azaz, alkalmassá te­szik ezt a helyiséget arra, hogy a női dolgozók, akik előrelát­hatólag október 5-én vehetik birtokba, elégedettek legyenek az új öltözővel. Ezzel azt is elérik, hogy a hármas öltözőt tehermentesí­tik. Régtől vajúdó gondot olda­nak meg végre, valószínűleg valamennyi nő megelégedésé­re. 1968. OKTÓBER 2. Építik az iparvágányt Folyik annak az iparvá­gánynak a kivitelezése, amely a 3. számú gyáregységet köti majd össze Rákos állomás­sal. Az építők úgy tervezik, hogy még ebben az évben el­végzik a talajcserét és meg­építik a vasúti töltést, s jö­vőre kezdenek hozzá a fel­építményhez. Az iparvágány előreláthatólag 1969. augusz­tus 31-re készül el. K­edves véradóink / RÉGI KIMUTATÁSOKAT forgatva, úgy látjuk, meg kell írnunk, hogy önök is lássák, mit tettek a beteg emberek gyógyításáért. Csak az utolsó 3 év véradását tekintve, megállapíthatjuk, hogy évente 160—180 liter vért kaptunk önöktől. Részletesebben: 1965-ben, 1966-ban és 1967-ben a véradók száma: 592, 548 és 542; a levett vér literben: 184,11, 145,89 és 170,33. 1682 véradó összesen 500,33 liter vért adott. Ez év tavaszán rendkívüli véradásra egy külön véradócsoport jött be az István Kórház Vérellátó Alközpontjába, hogy egy gyermeket megmentsenek. TÖBB MINT EZER BETEG gyógyulását segítették önök elő. A gyógyult betegek százai mondhatnak köszö­netet érte, s különösen a kis szívbetegek. Hogy mást ne említsek közülük, mint Palosics Edit esetét, aki a külön beérkezett csoporttól több ezer vért kapott, műtétje si­keres volt, s már gyógyultan örül az életnek a többi gyerekkel együtt. Most, hogy ismét véradónapok vannak az Ikarus­ban (október 2, 3, 4-én) szeretnénk a hagyományosan nagysikerű véradónapok eredményét megismételni, így válna a jövőben lehetővé többek között sok-sok szív­beteg gyermek műtétje. Jól tudjuk, hogy közös emberi kötelességünk segíteni rajtuk! Dr. Tar Piroska, Fővárosi István Kórház vérellátó alközpont vezetője Ülésezett a KISZ VB KISZ vb-ülés volt szep­tember 26-án, csütörtökön. Első napirendi pontján sze­repelt az ipari tanulók csúcs­vezetőségének beszámolója a soron következő feladataik­ról. Következő napirendi pontként az Ikarus KISZ- bizottság és szerveinek ká­derhatásköréről tárgyaltak. Az ebben foglaltakat a KISZ vb elfogadta és határozatot hozott, hogy ezt a kérdést a soron következő KISZ-bizott­­sági ülés elé viszi. Ezután a KISZ vb elfogadta az 1988/69- es társadalmi vezetőképző tanfolyam résztvevőire tett javaslatot. Darukat szerelnek A Csepeli Egyedi Gépgyár szerelői a mai napon, (szep­tember 27-én) megérkeztek vállalatunkhoz, elhelyezésük megtörtént. Még a mai napon elkezdik az egyedi gyártóüzem nagycsarnokában annak a 4 darab 3 tonnás darunak a sze­relését, amely feltétele a biz­tonságos és folyamatos terme­lésnek. 200-an nyaraltak az idén a zamárdi üdülőben. A szak­­szervezeti üdülésben 106-an vettek részt. Sor került az NDK-ban csereüdültetésre és a gyermekek nyaraltatására Csehszlovákiában. JÁRTÁS A JÁRMŰGYÁRTÁSBAN A vezérigazgató kinevezésé­re felelősségteljes előkészítés után került sor. A kiválasz­tásnál szem előtt tartották az Ikarus megnövekedett felada­tait és azt, hogy az új vezető lehetőleg otthonos legyen a járműgyártásban. A választás a csepeli Motorkerékpárgyár igazgatójára esett. Toldi József 1920-ban szüle­tett. Műegyetemet végzett, ok­leveles gépészmérnök, jelenleg a gazdasági mérnöki diploma megvédésén dolgozik. 1943-tól 1946-ig üzem, majd tervező­­mérnök a Weiss Manfréd RT- nél A felszabadulás után, 1946-ban lépett be a pártba. 1946-tól üzemmérnök az Orionban. 1949-től a csepeli Nagytömegárugyár főtechnoló­gusa, 1954-től 1959-ig a Prés és Kovácsoltárugyár, majd 1959-től 1960-ig a csepeli Egye­di Gépgyár főmérnöke. A cse­peli Motorkerékpárgyár igaz­gatójává 1960-ban nevezték ki. Akkoriban a hivatalos szervek már arról tárgyaltak, hogy a motorkerékpár gyártást le kell állítani, nem gazdaságos és nincs vevő. Azóta a helyzet gyökeresen megváltozott. A Csepel Vas- és Fémmű­vek legjobb gyára lett a Motorkerékpárgyár. A motorok önköltsége csök­kent és versenyképessé váltak a külföldi (szocialista és kapi­talista) piacon is. Ez a gyár az egyetlen, amely a Csepel Vas- és Fémművek gyárai kö­zül elnyerte a Szocialista Mun­ka Vállalata címet. Munkájuk­kal 1967-ben kiérdemelték a Központi Bizottság kong­resszusi és az MTA SZOT Vö­rös Vándorzászlaját. Toldi József érdemeiért 1964-ben megkapta a Munka Érdemrend Ezüst fokozatát. Az eddig felsorolt adatokból is látszik, hogy az új vezér­­igazgató szakmailag felkészült és nagy vezetői gyakorlattal rendelkezik. Nagy érdeklődés Ötféle márka A szeptember 14—24-ike kö­zött tartott brünni 10. jubileu­mi nemzetközi vásáron mi is kiállítottuk az egyik 250-es autóbuszunkat Gyártmányun­kat nagy érdeklődéssel fogad­ták: a látogatóknak modern vonalvezetése mellett legin­kább a rádiózási lehetőségek tetszettek. A vásáron látható volt még Skoda, Mercedes és Leyland gyártmányú autóbusz, vala­mint egy, a lengyeleknek egy Skoda-licence alapján készült Jelcz-gyártmányú pótkocsis autóbusza. A luxus kivitelű 250-esünk szeptember 25-én „saját lábán” már vissza is érkezett gyá­runkba. Változás a gyár vezetésében Vezérigazgató: Toldi József „BECSÜLETES MUNKÁT, SZIGORÚ FEGYELMET, NAGYON ŐSZINTE LÉGKÖRT KÍVÁNOK" Salatunk volt igazgatója kérte a gyár kollektíváját, hogy munkájukat tovább folytassák és tegyenek meg mindent, még az eddiginél is többet, hogy minél több és jobb autóbuszt adhassanak az országnak. Sze­mély szerint pedig köszönetet mondott mindazoknak a dol­gozóknak és vezetőknek, akik segítették munkáját. A továb­biakban sikereket és jó egész­séget kívánt a vállalat min­den dolgozójának. Toldi József vezérigazgató megköszönte az illetékes párt­os állami szervek bizalmát, majd azt mondta: — Mint a gyár új munka­társa köszöntöm a párt és a szak­szervezet vezetőit, tagjait, a vállalat gazdasági vezetőit és a gyár egész közösségét. Az új vezérigazgató hangsú­lyozta, hogy nem kíván szék­foglalót tartani, és hogy az Ikarus programja nem lehet más, mint az, ami rá esik a népgazdaság egészére vonatko­zó járműfejlesztési program­­ból . E feladatokon együtt kell munkálkodnunk. Megtisztelés­­nek veszem, hogy egy nagy­­múltú, jó hírnevű gyár kollek­tívájával dolgozhatom együtt. Arra törekszem, hogy előse­gítsem ennek a közösségnek az eredményes munkáját. Tu­dom, hogy ilyen vezetőváltást sok találgatás és izgalom előz meg. Hadd mondjam meg: egyedül jöttem és nem kísé­rettel. Az ittlévő kollektívára kívánok támaszkodni, mert az itteniek értenek leginkább az autóbuszgyártáshoz. Minden régi Ikarus-szakemberre szük­ség van. Szeptember 25-én rendkívüli ülést tartott a párt-végrehajt­­ó bizottság, majd ezt követően a pártbizottság. Mindkét ülé­sen Uzsoki István, a XVI. kerület Pártbizottságának első tit­kára tájékoztatta a jelenlevőket a gyár gazdasági vezetésé­ben bekövetkező változásról. Ugyancsak ezen a napon került sor arra a kibővített igazgatói tanácsülésre, amelyen György Gyula, a KGM miniszterhelyettese közölte a minisztérium döntését, amely szerint Hirth Ferenc igazgatót érdemeinek el­ismerése mellett felmentették eddigi tisztségéből, s kinevelek a Szellőző Művek igazgatójának. Ezzel egy időben az­­ Icarus gyár vezérigazgatójává Toldi Józsefet nevezték ki. ÉRDEMEINEK ELISMERÉSÉVEL Hirth Ferenc 1957 januárja óta volt a vállalat igazgatója. Igazgatásának közel 12 éve alatt a gyár sokat fejlődött. Az Ikarus márka elismertté vált az ország határain belül és kívül egyaránt. A gyárt­mányok keresettek és biztos, nagy piacokkal rendelkeznek. Néhány évvel ezelőtt még bizonytalan volt a vállalat jövője. A gyárat azonban kor­szerűsítették, új típusokat dolgoztak ki és az Ikarus már nem tud eleget termelni ah­hoz, hogy vevőit kielégítse. A legújabb autóbusz család tí­pusai az elkövetkezendő évek­ben vizsgáznak és remélhető, hogy öregbítik az Ikarus már­ka hírnevét Az eddig elért eredmé­nyekben kétségtelenül nagy szerepe volt gyá­runk közösségének mun­káját irányító Hirth Fe­renc igazgatónak. A vállalat 1957 óta több ízben elnyerte az Élüzem címet,­­majd kiérdemelte a Minisz­tertanács és a SZOT­ vándor­­zászlóját és a miniszter elisme­tő oklevelet is. Személy szerint az igazgató is számos kitün­tetést kapott, így a Munka Érdemrend aranyfokozatát, a Szocialista Munkáért Érdem­érmet, a Külkereskedelem ki­váló dolgozója kitüntetést. Hirth Ferenc hosszú éveken keresztül, tevékeny pártmun­kát végzett a kerületi pártbi­zottságban, a vállalat párt­­végrehajtó bizottságában és pártbizottságában. Vállalatunk igazgatójának egészsége az utóbbi időben romlott, több ízben megope­rálták és ennek következtében nem tudta olyan intenzitással irányítani a gyárat, mint ahogy azt ő is szerette volna. A járműprogram megvalósí­tása ugyanakkor egyre na­gyobb követelményeket tá­masztott, és e feladatok vég­rehajtása már meghaladta erejét. Ezért szükségessé vált a felmentése. Személyének és az eddig végzett munkájának megbecsülését mutatja az, hogy a KGM saját területén egy kisebb, de nagy jelentő­ségű gyár vezetésével bízta meg. " KÖSZÖNET A kibővített igazgatói ta­nácsülésen Hirth Ferenc vál­ A SZERELŐCSARNOK KÖZÖS CÉL — Becsületes munkát, szi­gorú fegyelmet és vagyon őszinte légkört kívánok. — mondta a továbbiakban. —» Az ilyen nagy kollektíva nagy hatóerőt képvisel, ha egy nyel­ven beszél és ha egy irányba húz. A nyílt, őszinte légkör, az egységes gondolkodás alap­vető feltétele annak, hogy a gyár eredményesen dolgozhas­son. Célunk közös: az Ikarus gyár gazdasági eredményeinek növelése, hírnevének tovább­ öregbítése. E célok eléréséhez mindenkinek sikeres munkát és jó egészséget kívánok. A kibővített igazgatói ta­nácsülésen Matusek István, a pártbizottság titkára, a pártbi­zottság nevében köszönetet mondott Hirt Ferenc igazgató­nak az eddigi munkájáért. To­vábbi sikereket kívánt az új munkahelyén, majd ezután an­nak a reménynek adott kifeje­zést, hogy a gyár Toldi Jó­zsef elvtárs vezetésével töret­len lendülettel halad tovább a fejlődés útján. Ezután Matu­sek István a pártszervezet, Molnár Lajos a vszb titkára pedig a szakszervezet nevében biztosította támogatásáról az új vezérigazgatót. Kitüntetések A fegyveres erők napja al­kalmából vállalatunk két dol­gozója kapott kitüntetést. Csamba Gusztáv kereskedel­mi főosztályvezetőnek, az V. kerületi munkásőrszázad pa­­rancsnokhelyetteseként vég­zett tevékenységéért, a bu­dapesti rendőrfőkapitány a Közrendvédelmi Érem arany fokozatát adományozta. Tóth József iparszervezési és pol­gári védelmi csoportvezetőt a honvédelem terén végzett 10 éves munkájáért, a honvé­delmi miniszter Honvédelmi Érdeméremmel­­tüntette ki. Nyugdíjas-akadémia: Ün­nepi megemlékezést tarta­nak az őszirózsás forrada­lomról Várnai Zseni költőnő közreműködésével október 16- án, délután 5 órakor. A műsorban fellép Kelen Dóra előadóművész és a Sas­vár utcai általános iskola volt növendékei.. Bevezetőt mond Váradi László.

Next