Ikarus, 1969 (13. évfolyam, 1-26. szám)
1969-01-08 / 1. szám
KISZ December 6 és 16 között az Ikarus-gyárban, mint ebben a hónapban az ország összes üzemeiben, intézményeiben, iskoláiban is, a KISZ központi bizottság határozata értelmében az alapszervezetek vezetői elbeszélgettek a KISZ-tagokkal, érvényesítették a KISZ-tagkönyveket. Hasonló beszélgetésekre már a korábbi években is sor került, de mint a KISZ központi bizottság megállapította, ezek elsősorban adminisztratív jellegűek voltak, nem tükröződött bennük megfelelően az ifjúsági munka kommunista, politikai jellege. Ezért a KISZ központi bizottság úgy határozott, hogy az elmúlt évben kiadott tagkönyveket már 1968 decemberében és a következő években is érvényesíteni kell. A tagkönyv-érvényesítéssel együtt az ifjúsági vezetők leültek a KISZ-tagokkal, megkér beszélgetések tagkönyvcsere vezték, vállalják-e továbbra is a KISZ-tagsággal járó kötelezettségeket. Kikérték véleményüket az eddig végzett munkáról és arról, hogy milyen elképzeléseik vannak a KISZ jövő évi tevékenységével kapcsolatban. Felhasználták a beszélgetéseket, hogy a munkában részt venni kívánó fiataloktól véleményt, javaslatot és ötleteket kérjenek az 1969. évi akcióprogramok és feladattervek elkészítéséhez. Az Ikarus-gyárban az előzetes terveknek megfelelően történt a tagkönyvek érvényesítése. — Azt szeretnénk — mondta a tájékoztatást adó Pethő Gábor, a KISZ-bizottság szervező titkára —, hogy fiataljaink aktívan járuljanak hozzá a gyár 1969. évi gazdasági, politikai, kulturális és egyéb jellegű feladatának végrehajtásához. SOK UTAZÁS - KEVÉS KÖNYV KRIMI - TÁNC A könyvtár felmérése a tanulókról Az Ikarus szakszervezeti kömyvtára 1968. áprilisában felmérést végzett a gyár ipari tanulói körében. A felmérés célja az volt, hogy képet kapjanak az ipari tanulók érdeklődési köréről, olvasmányaikról, szabadidő felhasználásukról. Az 1967/68-as tanévben az Ikarus gyárnak 505 ipari tanulója volt Ebből elsőéves 188, másodéves 201 és 116 harmadéves. A felmérésben 205 tanuló (40,6 százalék) vett részt. A lehetőség szerint minden évfolyamból és szakmából arányosan választottak ki csoportokat, mégis, a gyár profiljának megfelelően a tesztpróbán a legnagyobb számmal a lakatosok vettek részt, utánuk a szerszámkészítők következtek. BZerszamKesznek Kovetreztek. VIDÉKIEK Az ipari tanulóknak összesen 20 kérdésre kellett írásban válaszolniok. Az első csoportba az általános kérdések tar-, toztak. A szabadidő felhaszná- lásában — hetente átlag 60 óra $ — lényeges szempontnak bizon $ nyult az utazási idő. A felmé- résben részvevő tanulók 61,6 százaléka (127 fő) Budapesten lakik, nagy részük szüleiknél, hatan albérletben és négyen a rokonoknál, 78 tanuló vidékig közülük hárman laknak roko- noknál. A napi utazási idő alakitól a gyárig és vissza 10 perctől 7 óráig (!) tart. Magas,533 fő azoknak a száma, akik három óránál többet utaznak, ! Azoknak, akik szabadidejük nagy részét utazással töltik, sokkal rosszabb a tanulmányi eredményük és érdeklődési körük is meglehetősen alacsony színvonalon mozog. A tanulmányi eredmény vizsgálatánál szétválasztották a tanulmányi átlagot a gyakorlati jegytől. A legtöbb gyerek tanulmányi átlaga közepes (71), illetve elégséges (72), elégtelen! osztályzatot 43 tanuló kapott,! ezek nagy része elsőéves volt,! (25). Lényegesen jobb az át-lag a gyakorlati tárgyakból —! ez természetes is. A következő kérdéscsoport azt kutatta, hogy a tanulók mennyi időt töltenek hetente! tv-nézéssel, olvasással, sport- szál, szórakozással. A TÉVÉ ELŐTTI A televízió nagy népszerű-! ségnek örvend, a gyerekek döntő többsége heti 5—15 órát tölt képernyő előtt. Sokan sportolnak szabad idejükben, mindössze 37 tanuló volt, akit egyáltalán nem sportol. Egy gyerek viszont azt írta a sport.tal kapcsolatos kérdésre, hogy: i,heti 36 órában és semmi más nem érdekel’’. A 205 tanulóból 83 tagja a könyvtárnak, ebből 25 az Ikarus szakszervezeti könyvtárába iratkozott be. Az évfolyamok közül az elsősök járnak leginkább könyvtárba (46,3 százalék), a másodévesek aránya (32, 4 százalék), míg a harmadévesekké (41,9 százalék). A „vásárol-e könyvet?” kérdésre háromféle választ lehetett adni: rendszeresen, alkalmanként, nem. A kérdésre adott válaszok sorrendben: 21, 154, 30. Ehhez a kérdés-komplexumhoz tartozik, hogy saját könyve van-e a tanulónak, illetve a családnak mennyi van. A fiatalok közül mindössze 8 írta, hogy nincs saját könyve, s 13, hogy a családnak sincs. Azoknak a családoknak, illetve tanulóknak, akiknek egyáltalán nincs könyvük, 90 százaléka vidéki. Figyelmeztető jel ez, van még tennivaló! Legtöbb gyerek a kalandos, bűnügyi történeteket szereti, sokan olvasnak útleírást, történelmi témákat, s a tanulók 32,4 százaléka olvas műszaki könyveket. A legkedvesebb írók sorrendje: Rejtő, Jókai, Verne és Berkesi; költők: Arany, Petőfi, Ady és József Attila. A szórakozással kapcsolatos kérdések között szerepel a barátokkal együtt eltöltött idő, a tánc és a mozibajárás. A nagy többség (73 százalék) heti 6—12 órát tölt el barátaival és bálozással. A tanulók 64,3 százaléka hetente egy-két alkalommal megy moziba, igen sokan vannak azonban, akik hetente négyszer is beülnek filmet nézni. FONTOS TÉMA Ezt a vizsgálatot a könyvtár első, kiinduló lépésnek tekinti, amelynek alapján később megtörténhet majd a részletekbe menő tanulmányozás. A téma mindenesetre megérdemli, hogy behatóan foglalkozzanak vele a szakemberek. \ § (2. levél.) A vámformaságok elintézése után, az autóbusz orrát Kairó felé fordítottuk, „fedélzetükre” felvéve két vámtisztet. Rövid haditanács után a kevésbé forgalmas sivatagi utat választottuk, de nem volt szerencscsénk, mivel azt — a dühöngő homokvihar miatt a hatóság lezárta, a barátságosan mosolygó arab rendőrtiszt sajnálkozva tárta szét karját. Tapasztalataink szerint a zárlat három napig is eltarthat, idő kell, míg az eltemetett útszakaszokat a buldózerek „tisztába” teszik, t Kwaiti és helyi tapasztalataink alapján még kisebb homokvihar esetén sem tanácsos a sivatagi útra merészkednie, mert a nagy sebességgel vágódó homokszemcsék a fényezést, a krómozást, ablakot valósággal elmattítják, ezért az óvatos gépészek a fémrészeket, fényérzést, sőt a szélvédő üveg nagy részét is, zsírral bekenik. 5 Autóbuszunkat féltve a Nílus deltájában, a csatorna melllett kígyózó mezőgazdasági utat választottuk. Alexandria határában hatalmas, 5—10 km-es tábla figyelmeztette a vándort, hogy az út Kairóba, 5 az ezer mecset városába vezet. Ha már a sors, illetve a homokvihar is így akarta, hogy a deltai útra kényszerülnünk, bemutatom olvasóinknak Egyiptom zöld övezetét, a Nílus völgyét, úgy, ahogy azt a $ „gépész” a volán mellől látja. tött szemű bivaly trappol körbe-körbe, ősi fafogaskerékkel emelve a vizes puttonyt a magasabb területet öntözve. De ezenkívül látni emberi erővel hajtott víziszivattyúkat is, mely nem más, mint egyméteres hosszú henger, melyen belül csavart lapátok, úgynevezett archimedesi csavar van beépítve. Ugyancsak megizmosodik a jó ember, mivel ezt a hengert gyorsan kell forgatni, mert máskülönben a vízoszlop összeomlik, visszazuhan. Szoknyás atyafi Az út szélén nagy a sürgésárgás. A tevéket úgy megrakják szénával, hogy csak hosszú lyuka látszik ki a boglyából, s nagy tehertől tappancsos lábaikat kifelé terpesztik, mint a víziós kerékfelfügesztés azutón nagy terhelés esetén. A zamaracskák már vidámabban fedik lábaikat, rövidebb az átvétel, egyikük hátán ünneplőruhás szoknyás atyafi bóbiskol, rezében a fehér napernyő neg megrebben. Nők, gyermetek, gyalogosan cipekednek, aányok bájos mosollyal bűvölik a vándort, fülükben, sőt némelyek orrában arany függő. Kissé vadul néznek ki, de ezen el lehetne vitatkozni, hogy melyik volt előbb, a fülbevaló, vagy az orrbavaló. Az útmenti települések jellegzetes építménye a három méter átmérőjű, 5—10 méter magas agyagból vert cukorsüveg alakú galambvárak. A soksok körbefutó kis ablakocska alatt levő kifutó olyan, mint egy erőd kidugott puskacsövei lennének. A galambtenyésztés Egyiptomban a hús- és tojástermelés legolcsóbb módja. Hiszen a galambokat nem kell etetni, mint a csirkét, ezen a szelíd zöld bibliai tájon a galamb önellátó, a szállásért tojással és életével fizet. Az országúttal párhuzamosan kanyarog a Nílus csatornája, hol merülésig megrakott bárkák széltől dagadó vitorlákkal libasorban haladnak Kairó felé. Az ősi Nílus víziutat a természet bölcsen, állandó energiával látta el, hiszen a tenger felől jövő-— szinte állandóan fújó szél, a hajót vízzel szemben is hajtja, míg a hajó lefelé, vitorla nélkül is lecsurog. Az utason ülve Az útszakasz Damanhur, Egyiptom harmadik városa mellett visz el. Szép, fehér ház- sorok, felettük karcsú minare- tek őrködnek. A közlekedés ezen a vidéken a széles, köze-pén zöld sávval, pálmasorral ellátott útvonalon gyors; az égig rakott spanyol „Barrie-ros” pótkocsis teherkocsik 1100-at mennek, még személy-! kocsival is ugyancsak kell utá- nuk „kapaszkodni”, ha az em ber le akarja őket előzni. Az országút mindig tartogat meg-lepetést a vándor számára. Ilyen volt egy öreg 1930-as öt-, személyes Ford személygépko- jesi ,amelybe 12 utas volt „be- paszírozva”. A csomagtartóban is kucorgott négy utas, de az igazi az volt, hogy a gépész, egy utas ölében ülve, vidáman, csavargatta a volánt. .J DABI LAJOS: Utalás a Nílus völgyében A gépész szemével Ezen a vidéken a Nílus dalmanduri ágának köszönhetően öntözéses, pontosabban árasztásos gazdálkodás folyik, hol a földművelő szorgalmán múlik, hányszor akar aratni. A csatorna partján ezer és ezer bekö IKARUS Lehet jelentkezni ÉRDEMES VERSENYEZNI Az 1969-es évben az Ikarus KISZ-bizottsága ismét megrendezi a Szakma ifjú mestere, valamint a Kiváló ifjú mérnök, Kiváló ifjú technikus és a Kiváló ifjú közgazdász mozgalmat. A versenynek az a célja, hogy elősegítse a fiatal szakmunkások, műszakiak és közgazdászok elméleti, gyakorlati és politikai továbbképzését. A kiváló ifjú szakmunkás címért 18-tól 23 éves korig, a szakma ifjú mestere címért 24- től 30 éves korig jelentkezhetnek azok a fiatalok, akik fizikai munkaterületen dolgoznak. A címért a következő szakmákban lehet jelentkezni: forgácsoló, általános lakatos, karosszéria lakatos, szerszámkészítő, hegesztő, famintakészítő, fényező és villanyszerelő. A műszakiaknak és közgazdászoknak kiírt versenyben részt vehetnek a 35 évesnél fiatalabb mérnökök, közgazdászok és a 30 évesnél nem idősebb technikusok. A verseny négy területen folyik: tanulmány készítése, szakmai továbbképzés, nyelvtanulás, és politikai képzés. Az egyes területeken elért eredmények pontozásos rendszerben kerülnek értékelésre. A versennyel kapcsolatos részletes felvilágosítást Orgonán Béla (118-as mllék), dr. Matolcsy Mátyás (137), Gerencsér István (3. gyáregység 282-es telefon) és Kisfalvi János (307) adnak. A versenyekre a KISZ-bizottság által kiadott Jelentkezési lapok kitöltésével lehet benevezni az alapszervi KISZ-titkárnál A jelentkezési lapot a KISZ- titkár és az illetékes gazdasági vezető véleményezi. A legjobb eredményeket elérő versenyzők fizetésemelést, vagy egyszeri pénzjutalmat kapnak. A különböző versenyek 1969. január 15-től június 15-ig tartanak. A jelentkezési lapokat január 15-ig kell elküldeni a KISZ-bizottságra. Egy szocialista üzemről teljesítették vállalásukat Hogyan zárja az évet egy szocialista üzem? — erre kerestem választ a fehérvári forgácsolóban. Dvorszky Ferenc üzemvezető elgondolkozik a kérdésen, majd tömören, de meggyőződéssel válaszol. — Jól. Van mit letenni a gyár asztalára... összegezzük hát az óév eredményeit. — Az évi tervét az üzem már október végén befejezte, leszállította a gyártmányokhoz szükséges forgácsolt alkatrészeket — mondja az üzemvezető. — November óta már az 1969. évi, első gyártmánysorozatokhoz készítjük az alkatrészeket. Ha nem ezt csinálnánk, akkor nem tudnánk biztosítani az átmenetet az új évre a gyár termelésében. Ez önmagában is szép teljesítmény, de az üzemvezető ezt nemcsak a forgácsoló üzemre vonatkoztatja. Ugyanis az I-es üzemnek négy munkahelye van; ide tartozik a hőműhely, a galvanizáló fémcsiszoló és a darabolóműhely is. Így 240 dolgozó jó munkáját dicséri a terv idő előtti teljesítése. — Hogyan sikerült? — ismétli a kérdést Dvorszky Ferenc. — Sok minden jól alakult ebben az évben. Nem az üzem eredménye, de az igazsághoz tartozik: jó volt az anyagellátás a forgácsolt munkákhoz. Ezt meg kell mondani, mert hajlamosak vagyunk arra, ha valahol lemaradás van, rögtön anyaghiányra hivatkozunk. De ha teljesítjük a tervet, elhallgatjuk az agrár munkáját!... A többi már az üzem, elsősorban a munkáskollektíva érdeme. A létrán Legyőztük a mezőnyt Az egyik útkanyar után hosszú gépkocsioszlop vesztegélt, sorompó nyitásra várva.! Nagy dübörgéssel húzott el előttünk a Ganz-motorvonat, mely az egyiptomi államvas-utak bevált „hagyományos” típusa. Szeretettel néztünk a tájvolba tűnő hazai gyármány után.! Sorompónyitás után jó hangú kürtünk segítségével leelőz-t tük, mint itt mondjuk — „le-! győztük” a ténfergő mezőnyt.! Krasznai öcsi nagy gyakorlati tal bírva, megfontoltan vitte a kocsit az egyre sűrűsödő forgalomban, mely Kairó közeled- tét jelentette. Kairó fényei messzire villogva üdvözlik az utazókat, kik a Níluson átkel-ve a Gerise-sziget kiállítási területén a 250-est elhelyezve eleget tettek megbízatásunk- nak. S * ■■■■ JL ■■■■ ! Itt mindenki szocialista brigádtag, legyen az vezető vagy anyagmozgató, esztergályos, marós, adagoló... A marósok, lakatosok brigádja, Gáncs György vezetésével, nyolcszor , nyerte el a szocialista címet. Az esztergályosok brigádvezetője Sáfár János; ők a hétszeres cím birtokosai. Az üzem ! pedig háromszor érdemelte ki a szocialista címet! ; — Itt mindenki teljesítette jubileumi vállalását. 5 Jó a kollektív szellem a forgácsolóban. Differenciált bére- izés mellett, de közös elszámolásban dolgoznak a brigádok. Két éve önmeózás van, és csak azt büntetik, aki selejtet , próbál „becsúsztatni” a szériá-ba, nem szól őszintén a hibáról. De ez ritka eset itt, és a selejt 0,1—0,3 százalék között $ mozog az üzemben. A jó munka révén az emberek is megtalálják számításukat. Az idén $ szabadult szakmunkások 1500, $ a régiek 2600—2700 forint között kerestek havonta. I 1 $! Az is az év eredményeihez tartozik, hogy fejlődött az $ üzem. Új sugárfúró gépet kap- 5 tak, esztergapadok, marógépek $ érkeztek, s más módon is javultak a munkakörülmények, $ változott a technológia. Sike Jrült például az új esztergagépekre hidraulikus tokmányszorítót beszerezni, ezzel is ne-m vélték a termelékenységet. Az $ idén 30 új dolgozó jött a for- 5 gácsolóba, többségében fiatal $ nők, asszonyok, akikből 22 be tanított esztergályost neveltek $ a brigádok ... $ Nálunk már arról beszélnek a brigádokban, hogy hogyan $ köszöntsék még jobb munkával a Tanácsköztársaság ki- 5 kiáltásának 50. évfordulóját. J Január első napjaiban erre tetszünk vállalásokat —mondja végül Dvorszky Ferenc. —Heresznyei — 1969. JANUAR *.