Ikarus, 1972 (20. évfolyam, 1-26. szám)

1972-03-16 / 6. szám

1972. március 16. Harmad­évesek az üzemekben Százh­úszon,két idén végző ipari tanulót helyez­­ek ki március 1-től a budapesti gyár üzemeibe. Többségük a busz I., busz II. és az egye­di gyáregységben dolgozik önálló munkán, gyártmány­­bérben. Félévi eredménye va­lamennyi­üknek közepes vagy annál jobb volt. A 95 közepes­rendű tanuló órabére 5.30, a 26 jórendűé 6.20, s az egyet­­­len felesé 7 forint. A fiatalokat a brigádokba osztották be, s további szak­mai fejlődésük elsősorban a műhelyi, gyáregységi vezetők­től függ. Ugyancsak a műhe­­lyi közösségek feladata, hogy a hozzájuk került ipari tanu­lókkal megszerettessék a munkahelyüket, s a félév le­teltével is ott maradjanak. Tanulmányi eredményük alapján a 230 harmadéves ta­nuló 53 százaléka került ki a­­termelő üzemekbe. 1969-ben ez a szám még 61,5 százalék volt. Három év alatt az összes tanulólétszám 773-ról 540-re csökkent. Közgazdasági paradoxonok Az autóbuszgyártás fokoz­za a pótalkatrész igényeket. Az 1971. évi pótalkatrész szállítások 570 millió forintot tettek ki, melyből az Ikarus gyártása 130 millió forint volt A pótalkatrész ellátásánál ál-,­talában­ 20—25 százalékos a haszon. A nem Ikaruson ke­resztül forgalmazott több mint 400 millió forint pótal­katrészek mintegy 80—100 mFt nyereséget jövedelmez­tek. Érdekes módon nem az Ikarusban, hanem a kereske­delemben. Egyre gyakoribb, hogy a felügyeleti szervek ugyanazo­kat az adatokat többször egy­más után, vagy több szerv egyszerre megkéri. Az adatok nagy része, különösen a ko­rábbi évekre vonatkozóak már ismétlődően rendelkezé­sükre állnak. Ezt el is isme­rik.. Udvarias kérdésünkre a válasz: Mi csak néhányan vagyunk 150 vállalatra, sok munka mindent újból leírni. Maguknak háznál van min­den. Igen-igen, de azért nálunk is csak mégegyszer le kell ír­ni. S megkérdezik, hogy miért nő az adminisztratív létszám! Ja kérem, a munka nem vész el, csak máshol csinálják! — sza —­mi Az ön­felejten­ rozsda font elő Munkahelyem ablakából a nagy messzeségbe tekint­hetek, minthogy a fehérvári csarnoki irodaház előtt rét, majd a vasútvonal túlsó oldalán végtelenbe tűnő termőföld terül el. Szép ez a kilátás, nekem azonban valami régóta bántja a szememet. Az, ami kerítésen belül van. Maga az egész rendezetlen terület is, de nem erről akarok most szólni. Egy rozsdatemető van itt a rét közepén, évek óta, nézzük, tűrjük, de meg nem szüntetjük. A beruházás „hőskorában” keletkezett. Jöttek az épí­tők, leástak néhány oszlopot, majd a területet bekerí­tették. Ideiglenesen tároltak itt anyagokat, aztán ami hulladék, lim-rom összejött, azt ide hordták. Az építő­­munka befejeződött, a vállalkozók régen elvonultak, ez a mikro MÉH-telep itt maradt. Már a harmadik te­let húzta ki jogcím nélkül, a mostanit ugyan nem sze­rette, mert kevés hó esett. Az alatt ugyanis még biz­tonságosabban pihent. Tavaly kétséges volt a sorsa, amikor megjelent a­ földgyalu. De gondosan kikerülte a gép, a kutya sem háborgatta. A minap a területen szorgoskodtak a kertészet dol­gozói. Kérdezem a főkertésztől, eltűnik-e végre ez az ócskavas-telep? Mi örülnénk ennek legjobban, mondta Szabó bácsi, mert teljesen rendezhetnénk ezt a részt is. De a kacat nem a miénk, nem nyúlhatunk hozzá. Szól­tam már többször Parlag elvtársnak, azt válaszolta, fel­szólították az építőt, hogy vigye el dolgait. Megint itt a tavasz, dolgoznánk, de kerülgetjük a telepet. Med­dig?... így lesz örökzöld egy téma, bár a vasat rozsda marja. Tönkre is ment itt már minden, bedőlt a kerítés, egy fillért sem adnék az egészért. De nem nyúl hozzá senki, mert idegen tulajdon, ha a terület a gyáré is. Így hát várunk, s naponta nézzük, elmegyünk mellette. A mo­dern csarnok szomszédságában őrizzük, de vajon med­dig lesz itt ez a rozsdatemető? — heti — Ilyen brigád növeli­ az üzem eredményeit Az Ikarus KISZ oper­atív bizottsága értékelte az 1971. júliusban meghirdetett és az ifjúsági brigádok­ között meg­­­rendezett brigádverseny moz­galmat. Ennek alapján az I. helyen a lemezesüzem Lenin ifjúsági, II. -on az üzemfenntartási­­gyáregység Váczi Mihály, i­l.-on a busz II. gyáregység Armatúra brigádja végzett. — Kitűnő közösség — jel­lemezte röviden a brigádot üzemvezetőjük Pintér Lász­ló, mikor felkerestem. — Higgje el kézem, ilyen bri­gád növeli az üzem­ gazdasá­gi eredményeit, segíti a kö­zösségi erkölcs és közgon­dolkodás kialakítását. Az üzemben, a munkapa­doknál, üzemhelyeken talál­koztam a brigád tagjaival. Jóleső érzés fogott el, mikor láttam, milyen fontosnak tartották felhívásunkat, és büszkék az elért eredményre. — Ha kell a visszája vitá­ban,­ dolgozunk, ha kell az átadóban kölcsönember­ként. — Ha van anyag dol­gozunk, ha nincs, akkor ve­szekszünk — mondta a bri­gád egyik tagja. A brigád­ tagjai egymásért dolgoznak: ha egyikük hi­ányzik, a többiek elvégzik a munkáját. Kapcsolódnak a KISZ-alapszervezet f­ akció­­programjához is,­­ hiszen a brigád több mint 50 százalé­ka KISZ-fiatal. " — A brigád segít, is a fa­szeneknek, ha kérik. Ezt tet­tük­­ az 1971. október 30-i társadalmi, munka megszer­vezésekor is — ez a vélemé­nye nemcsak Bellus Lacinak, aki egyben az alapszerv szer­vező titkára, hanem a bri­gád többi tagjának is. A KISZ VIII. kongresszu­­során olyan vállalásokat tet­tek, amelyek nemcsak az üzem gazdasági feladatainak megoldását segítették, hanem olyanokat is, amelyek pél­dázták a politikai erejüket (minőségi munkavégzés, szo­cialista nevelés, fiatalok be­vonása, patropálása, közhasz­nú társadalmi munkák). A brigád a munkaverseny­­ben I. helyezést ért el, Veres János Kiváló Dolgozó jel­vényt kapott, Pethe László pedig KISZ KB dicsérő ok­levél jutalomban részesült. Bosznay István Kihasználták a balesetet Legbiztonságosabb a zavarosban halászni. Tudják ezt az üzemi tolvajok is. Éppen ezért használta ki Tóth István és Balogh György az üzemfenntartás villany­szerelője a baleset következtében keletkezett pánikot. Amint már írtuk, január 28-án a busz I-ben Gonda Imrére visszaesett a tetőközéplemez és a fején köny­­nyebb sérülést okozott. Természetesen leállt a vonal és mindenki a baleset színhelyére igyekezett. Mikor az emberek visszatértek félbehagyott munkájukhoz, meg­lepődve tapasztalták, hogy nem indulnak a gépek. A vizsgálat alapján kiderült, hogy a két villanyszerelő kihasználva a megzavart hangulatot , elvágta a transzformátor vezetékeit és meglazította a csavarokat. A rend azonban előbb helyreállt, mint gondolták, így arra már nem maradt idejük, hogy befejezzék a „mun­kát”. Több mint tízezer forint értékű vállalati anyagot és szerszámot talált a rendőrség Tóth István lakásán, sőt az U-profilból készült kerítés anyaga is a vállalat te­rületéről származott. Az építkezéshez á­llított salak alatt vitték ki a poltán. Balogh György lakásán kétezer forint értékű szerszámot és anyagot találtak. Mindket­ten folyamatosan loptak. A rendőrségi vizsgálat befejeződött, a két v­illany­szerelő ügye a bíróság elé került. Az ő feladatuk lesz az ítélkezés. De a jelenség, a társadalmi tulajdon lopá­sa, rongálása nemcsak rájuk tartozik, hanem a vállalati üzemi közösségre is, melyben folyamatosan elkövették bűncselekményeiket. Csak egyetlen­kedést: az a bizo­nyos 32 fm kerítés, mely U-profilból készült, senkinek sem hiányzott a gyárban? Senkinek se kellett elszámol­nia az anyaggal? Sajnos ma még az emberek tudatában a „miénk fo­galma egybeesik azzal a kifejezéssel, hogy „nem az enyém". Amikor szemet hunyunk a társadalmi tulajdon a MI TULAJDONUNK lopása felett, egy bűncselek­­l! --I­­V TCi-on részt veszünk. Ideje, hogy -­rgyén jövedelme, anyagi jóléte csak a a miénkből származhat! — ágoston — IKARUS HÁROM TÉMA Három­ írásos anyag szere­pel a fehérvári gyári KISZ- bizottság február 15-i ülésé­nek napirendjén. Elsőként Varga Ferenc titkár aján­lotta elfogadásra a KISZ-bi­­zottság 1972. évi akcióprog­ramját. Ezután Radó Zoltán és Komáromy Péter előter­jesztették a honvédelmi és sporbizottság akcióprogram­ját és éves munkatervét. Vé­gül Gábor József ismertette az Ifjú Gárda évi kiképzési tervét. Az ülés jóváhagyta az elő­terjesztett programanyagokat. A KISZ-bizottság egyidejűleg eljuttatta az alapszervezetek­hez az 1972-es évre összeállí­tott rendezvénynaptárt. •• 1 TÖRZSGÁRDISTA Huszonegy éve dolgozik vállalatunknál Horváth Júlia. 1959 óta a galvanizáló műhely szakmunkása. Szorgalmas megbízható munkaerő. Sok energiát for­dít mint nőfelelős a dolgozó társnői ügyeinek segítésé­re. A Nemzetközi Nőnapon Kiváló Dolgozó kitüntetést kapott. RENDET TEREMTENEK A KÖZLEKEDÉSBEN Megszigorítják a vállalaton belüli közlekedés rendjét — ezt az információt kaptuk az üzemrendészet közlekedés­­rendészeti csoportvezetőjétől, Nyírvölgyi Mihálytól. 200 000 forint értékű foszforeszkáló KRESZ tábla érkezett válla­latunkhoz, február, 28-án el­kezdték a felszerelésüket. " A táblák gondatlanságból eredő vagy szándékos" rongá­lását épp úgy büntetik, mint a közúton. Itt szeretnénk felhívni a gépkocsivezetők figyelmét, hogy a gyáron belüli maxi­mális sebesség 5, azaz öt ki­lométeróra. Az, úttestre záróvonalat festenek. Ezen belül nem sza­bad árut lerakni, sőt az ön­járó alvázakat is csak a kije­lölt tárolóhelyen szabad leál­lítani. Sok gondot okozott a szabálytalan rakodás, a köz­úti balesetek, koccanások be­­jelentésének elmulasztása. Több jegyzőkönyvet muta­tott a csoportvezető, melyet utólag vettek fel, mert a biz­tosító értesítette a vállalatot, hogy­ X vagy Y gépkocsive­zető karambolozott, a másik kocsiban 3—4 ezer forint ér­tékű kár­­ keletkezett. A gép­kocsivezető azt hitte, hogy a helyszíni megállapodással mindent elintézett. Ezentúl szigorúbban ellenőrzik a ra­kományokat és a menetleve­leket is. Az új rend azonban nem­csak a gépkocsivezetőkre, ha­nem a gyalogosokra is vonat­kozik. A főbb „átkelőhelye­ken” zebrát festenek, mihelyt az utak felszáradn­ak. A gya­logosok­ csak a számukra ki­jelölt helyen közlekedhetnek. Zebra lesz például az orvosi rendelőnél, a busz II. mind­két oldalán, a sajtósénál, egyedi, szerszám gyáregy­ségnél, konyha előtt stb. Gyakran előfordult, hogy az irodaépület és a busz II. kö­zötti téren a félkész autóbu­szok között úgy haladtak el, hogy a kocsik oldalát meg­karcolták. Éppen ezért itt is megszüntetik a gyalogos köz­lekedést. A gyalogos átkelőhelyek és a KRESZ táblák felállítása után a szabályok megtartá­sát szigorúan ellenőrizni fog­ják és a szabálytalankodókat megbírságolják. Ezzel kíván­ják megakadályozni a gyáron belüli közlekedési balesete­ket. E témakörben hamaro­san egy vezérigazgatói utasí­tás is meg fog jelenni. —■ Ä — ­ Viszont ami van, miért nincs ? Fogjuk meg a Kavigráfot Amint átléptem a fehérvá­ri gyártástervezői iroda kü­szöbét, már hallom égető gondjaikat: szűk a helyiség, és lassan fénymásolják a gyártástervi rajzokat.­Huszonheten dolgoznak­­ a 72­­négyzetméter alapterületű helyiségben. 19 íróasztalt tudtak maximálisan egymás­hoz tapasztani. Nincs min­denkinek önálló munkahelye. — Egy asztalnál hárman is szorongunk. — Vagy csak egy szék jut az embernek. Műveletterve­­zéshez! — Meg titkon arra számí­tunk, hogy egyik-másik kol­léga nem jön be reggel, ki- s küldetésre ment, szabadságon van, esetleg megbetegedett. Ha valaki az üzemben tevé­kenykedik vagy másutt dol­gozik ideig-óráig nyomban elfoglaljuk asztalát". , Zsúfolt a munkahely, az erős dohányzás miatt is rossz a levegő. A falhoz préselt asztaloknál ülők miatt nem lehet szellőztetni. A kelle­metlen közérzet gyakorta a folyosóra kényszeríti a dol­gozókat,­­ és vigyük . Valami megoldást kel­lene kitalálni — mondják egyszerre többen is. A másik prob. -na rr. ,­ nemcsak munkahelyi gond. Hónapos kés , készül­nek el munkájukról a fény­másolások, nem tudják kiad­ni, továbbítani a gyártási dokumentációkat. — pusztavámon állnak, mert nincs ro­jz. Régen elké­szítettük, fénymásolásra ad­tuk, de még mindig nem kész. Nem tudunk S O.S. jel­zésre sem cselekedni. — Azonnali rajz módosí­tást két hónapra tudunk ki­adni. — Pedig tavaly új gép jött. — De ott eszi a fene a fo­lyosón, ládában! — Mi meg itt kínlódunk... Ezt a választ rögtönöztem. A helyiség dolgában kevés remény van gyors megoldás­ra, mert egyszerűen nincs. (Az egykori kultúrteremből most választották le a szín - -pad-részt, szétbontották, és már azt is irodává alakíto­t­­ták át!) Viszont ami van, miért nincs? Miért nem he­lyezték üzembe az új fény­másológépet? Utána nézek! Lantai Endréné csoportve­­vezető mondja: — Két fénymásológépünk van. Az egyik az UF—5-ös, 100 centiméter szélességben fénymásol, kilencéves, de üzemel, ezzel dolgozunk. A másik a Kavigráf, 20 éves, selejtes, de tartjuk mentesí­tőnek, mert ez 120-as gép. Az egy géppel nem győzzük a munkát. — És az új gép? — Három és fél éve igé­nyeltük, tavaly október ele­jén érkezett meg, BA—103-as­­ típus, 50 ezerbe került, kint van a ládában a folyosón, mert nincs döntés, hova te­gyék. Nincs helye. — Nem értem! — A régi két gép mellé nem lehet beállítani, ott nincs hely. Már három ja­vaslat is született: legyen fölállítva a rajzellenőri he­lyiségben, vagy vigyék el ja­vításra a Kavigráfot, és an­nak a helyére tegyük az újat, végül szorítsunk neki helyet a fénymásolópapír raktárban. — És? — Eddig sem­mi. Vagy húsz szerv, al- és főelőadó foglal­kozott már a témával, megy a levélcsata, meg az idő, de a gép nincs­ kihasználva. Isme­rem a panaszt, de nem tu­dok mit tenni. Próbáltam ed­dig is vérmunkába kihelyez­ni fénymásolást, de nem vál­lalták. Ha akadt is volna külső cég, csak a munkát akarta, papírt nem vett vol­na át, az pedig itt az állás­ban tönkre megy. Egyébként is sok a papírunk,, mert szá­mítottunk az új gépre, most az anyag is a nyakunkon van. Egyelőre küszködünk egy géppel...­­ Hát így állunk a dolgok­hoz, kérem! Azért nem megy a munka, mert szűk a kapacitás. Erre beruházunk, veszünk új gé­pet, de nem használjuk. Új­­fent azért nem megy a mun­ka, mert... Azt nem értem, miért nem lehetett fél év alatt, dönteni egy ilyen ügyben, a jár­műprogramhoz viszonyítva piti ügyben!? Az önállóság még nálunk gyerekcipőben jár, vagy inkább a felelősség­érzet hiánya, esetleg a tehe­tetlenség miatt vannak ilyen dolgok?­­Legyen szabad a követke­zőket javasolni: fogjuk rá­­ az öreg Kavigráfot, tegyük egy fészerbe, hadd várja­­ ott a döntést, felújítják va ’ beolvasztják. Helyére pec­­ tegyük az újat, hadd szol­gálja mielőbb a pénzét. Bíz isten mondom, ott le­leszek! Heresznyei Tibor

Next