Ikarus, 1973 (21. évfolyam, 1-26. szám)

1973-03-01 / 5. szám

4 Tizenegy autóbuszjárat Az elmúlt tervidőszakban je­lentős mértékben fejlődött ke­rületünk közlekedési hálózata Ennek eredményeként jelenleg 11 autóbusz­járat van kerüle­tünkben, 63 km kiterjedésű útvonalon. Az útépítések lehetővé tet­ték, hogy az elmúlt két évben tovább javuljon a közlekedés. Így meghosszabbíthatták a 31, a 31 A és a 45-ös járatok vo­nalát. Választásra készü­lük­­k Javultak az ele Néhány adat a kerület fejlesztéséről Az előző tanács választástól két év telt el a mai napig, ez az időszak a negyedik ötéves terv első két éve. Vajon hogyan szolgálta a Budapest Főváros XVI. kerü­letének Tanácsa a X. párt­kongresszus céljainak megva­lósítását? A párt X. kongresszusa a szocializmus továbbépítésével egy időben legfőbb célként a do­no­­ó emberek életkörülmé­nyeinek javítását tűzte ki. A kerv­éti tanács, amikor a ne­gyedik ötéves tervét tár­gyaita­ és jóváhagyta (1971. auváli­­us 12-én) különös gon­dot fordított az életkörülmé­nyeket meghatározó tényezők javítására: a lakáshelyzetre, az óvodai férőhelyekre, a köz­­egész,tagügyi és szociális ellá­tásra, a lakosságot érintő kü­lönféle szolgáltatásokra. Építkeznek — 3286 lakás Kerületünkben jelenleg kö­rülbelül 62 ezer ember él, 1975-ben előreláthatóan már 70 ezer. A lakosság többsége családi házakban, széttagolton lakik é­s ez erősen lassítja a városiasodást, a kommunális fejlesztést. (Egy km2-re jutó lakosok száma most 1820, 1975-ben valószínűleg 2100 — a budapesti átlag jelenleg 3744.) A lakásépítési program nagymértékben befolyásolja a kerületiek életkörülményeit, azokét is, akik nem jutnak új lakáshoz, mert a járulékos lé­tesítmények javítják a kom­munális ellátottságot és a szol­gáltatásokat. A Jókai utcai lakótelepen állt családi házakat 1971-ben és részben 1972-ben szanálták. Erre a területre 1306 lakás épí­tését tervezték. Hozzá 16 tan­termes iskolát (úszásra alkal­mas tanmedencével), 150 férő­helyes óvodát, 60 kisgyermeket befogadó bölcsödét továbbá ABC és kisáruházakat, élel­miszer­boltot, éttermet, presz­­szót. A 600 millió forintra ter­vezett, a főváros által fizetett beruházást a tervtől eltérően csak 1973-ban kezdik meg. A lakásoknak egy része körülbe­lül 500—600 készül el ebben az ötéves terv időszakban. Az elmúlt két év alatt foko­zatosan építették a Varga Jó­zsef utcai szövetkezeti lakóte­lepet. Az építőipari kapacitási gondok miatt itt is eltolódott a befejezés határideje. Az el­múlt év decembere­ helyett va­lószínűleg az idén készül el az ide tervezett 623 lakás. Megkezdték az Ond vezér utcai­­ szövetkezeti lakótelep építkezéseit. Ennek befejezése (350 lakás) átnyúlik a követ­kező tervidőszakra. Rendkívül rövid idő lefor­gása alatt fogtak hozzá a Cen­tenárium lakótelep építéséhez a mátyásföldi Margit utcában. Körülbelül 600 millió forintra tervezett beruházással 13,57 lakást építenek a hozzá kap­csolódó beruházásokkal, így például a tervben szerepel 12 tantermes általános iskola, 100 férőhelyes óvoda, 60 férőhelyes bölcsöde, ABC áruház, étte­rem, szolgáltató ház, orvosi rendelő. 1975-ig 859 lakást kí­vánnak átadni. 49 millió utakra A kerület színvor­et ve­tően jellemzi a kommunális állapot. Nem szabad elfelejte­ni, hogy ilyen jellegű fejlesz­tés tudatosan csak a tanács megalakulása után indult meg, és az elmúlt 10 év alatt több eredményt értek el, mint a felszabadulás előtti­ évtizedek­ben. 1950-ben például még csak 210 ezer szilárd burkolatú út volt, ma már 490 ezer. Ak­koriban 30 ezer m2 járdát borított szilárd burkolat, ma már 490 ezret. Akkoriban 30 ezer m2 járdát borított szilárd burkolat, ma ennek több mint háromszorosát. Vízcső hálózat­tal is hasonló a helyzet. Az 50-es évek elején csak 30 km hosszú volt ez a hálózat, ma már 190 km és a lakosság 85 százalékát el tudják látni egészséges ivóvízzel. Az ötéves tervben 37 040 m2 út építését tervezik. Ebből az elmúlt két év alatt 24 171 m -t fejeztek be. A centenáriumi év tiszteletére szilárd burkola­­­tú út és rakodóhely létesíté­sével rendezték a Corvin Má­tyás Gimnázium környékét. 1972-ben befejezték a Timur utca építését (9100 m2). A terv szerint öt év alatt közel 49 millió forintot fordí­tanak út építésre és felújítás­ra.­­ A tanács határozata szerint, ahol szilárd burkolatú út ké­szül, ott az utca egyik oldalán járdát is építenek. 1971 és 1972-ben ez 10 623 m2-t tett ki öt évre 30 ezer folyóméter vízcső hálózat bővítést tervez­nek. Ennek már több mint a fele, 17 889 folyóméter meg is épült az első két évben. Első­sorban azokon a helyeken szorgalmazzák a fejlesztést, ahol legszükségesebb az egész­séges ivóvíz ellátás. Ilyen terü­letek például Cinkota maga­sabban fekvő részei. Az ötéves terv végére a vízcső hálózat már meghaladja a 200 km hosszat, ez azt jelenti, hogy a lakott területek több mint 90 százaléka el lesz látva egészsé­ges ivóvízzel. A rákosszentmihályi talaj­vizes területeket fokozatosan rendezik, 10 millió forintot ter­veztek erre a célra a fővárosi fedezetből. Elkészült már a csatorna Pálya utcai szakasza, a Thököly út és a Körvasút sor között. A második ütem egyelőre nem szerepel még a főváros tervében, ezért kerüle­tünk tanácsának elnöke inter­pellált ez ügyben. A közvilágítás fejlesztése ér­dekében évenként 120 világító berendezés felszerelését végez­ték el. Három házaspár Éjjel egyedül — féltékenyek — kilépnek ? A véletlen hozta úgy, hogy éppen három házaspárral akadtam össze a bejáró dolgo­zók közül. Pompék már szár­nyukra bocsátották a gyerekei­ket, rájuk nincs gond. Belákék és Jakubikék legfőbb gondja a két, illetve három gyerek. A beállító dolgozott Pomp László gépén, mikor felkeres­tem a sajtolóüzemben. Március első napjaiban lesz négy hó­napja, hogy a feleségével együtt itt dolgozik. Újlengyel­ről járnak be a járatos busz­­szal. — Úgy érzem — mondta Pomp László —, hogy jól vá­lasztottam, mikor ide jöttünk. Lakatos a szakmám, de szíve­sen csinálom ezt is, ha meg­fizetik. Így legalább egy mű­szakban dolgozhatok a felesé­gemmel. Nyolc évet húztam le a Mélyépítő Vállalatnál, de egészségügyi okokból ott kel­lett hagynom. A tsz-ben me­zőőr lettem, de az ipar job­ban vonzott.. . Becsülöm a művezetőmet. Nemrég született kisunokánk. Természetesen nagyon izgul­tunk érte is, meg a lányom­ért is. A művezető jött velem, még a kórházat is felhívta te­lefonon. Ez nagyon jól esett. De másban is segít. Mi viszont igyekszünk jól dolgozni. — Csak néha az utazás fá­rasztó egy kicsit — mondta az asszony —, de hát más dol­gunk nincs. Legfeljebb egy hi­­zó, meg egy pár tyúk a ház körül... Bélák Sándor és felesége öt hónapja utaznak Kisbágyon­­ból az Ikarusba. Két gyerekük van. Egy 10 éves kislány és egy 4 éves kisfiú. Míg a szü­lők dolgoznak, a nagymama vigyáz rájuk. A férfi gépko­csivezető volt a 2. sz. Volán­nál. Az asszony a Qak­tásnál dolgozott. — Tudja, nekem egyedül az nem tetszik itt, hogy egy ki­csit féltékenyek a tudásukra az idősebb szakik. Néha úgy kell ellesni tőlük egy-egy for­gást. Persze az is igaz, hogy normában nem ér rá az ember tereferélni és a pénzt itt se ad­ják ingyen. Beláknéval a második mű­szak legfőbb gondjáról, a be­vásárlásról beszélgettünk. — Legfeljebb húst viszünk innét, mert nincs is idő mesz­­szire menni, esetleg az ABC-be — mondta. — A busszal délu­tán 4 körül már otthon va­gyunk. A falu ellátása is jó. No, meg ott a ház körül a csirke, disznó, nyúl... a fér­jem meg se eszi a fagyasztott húsokat. Ha ruhát akarunk venni, legfeljebb elkéredzke­­dünk egy órával előbb. Nem lenne jobb Pesten lak­ni? — kérdeztem, összenéztek és szinte egyszerre válaszol­tak. — Nem. A főváros túl zsú­folt, ideges és idegesítő. Jakubik Józsefék azért jöt­tek be reggel, hogy elintézzék az asszony ügyét, vagy mind­ketten kilépjenek. — Három hónapja, mikor beléptünk, azt mondták egy műszakban dolgozhatunk. — mondta a fiatalasszony. — A férjem a busz I. fényezőbe került éjszakára, én a 3-as gyáregységi forgácsolóba egy Pittler - gépre. Nem tudtam megszokni a gépet, a saját ké­résemre elraktak takarítani. Azt ígérték, hogy átmenetileg délután kell dolgoznom, de januárban áttesznek éjszakára. Azóta is délutános vagyok. — Az a baj — folytatta a férfi —, hogy Nyáregyházán 3 kilométerre lakunk a busz­megállótól. Csak ketten járunk be arról a környékről. Nem szívesen engedem a felesége­met naponta éjfélkor három kilométert kutyagolni a kihalt úton. A sajtoló mindkettőnket átvenné, de nem engednek el. Ha nincs megoldás, másutt kell munkát keresnünk. Aztán újra az asszony vette át a szót. — Jól érezzük magunkat a gyárban, nekem a takarítás is tetszik ... kell a pénz is. A legidősebb gyerek már gimna­zista. Diákotthonban lakik. A középső 13 éves, ő már tud vigyázni a 7 évesre. Elgondolkoztató, hogy egy ekkora gyárban nem tudnak megoldást találni Jakubikék gondjára. Igaz, ők maguk se tudták, kihez forduljanak. Be­szélgetésünk végén megígérték, hogy mielőtt kimondanák a végső szót, felkeresik pana­szukkal a szakszervezetet. Mi a tanulság e három há­zaspár történetéből? A gyár­ral ismerkedő ember óvatos, olykor bizalmatlan is. Ha ku­darc éri, hamar hátat fordít az egésznek. Pomp Lászlóék pél­dája azonban bizonyítja, hogy ha megfelelően­­ segítik őket, gyorsan megszokják az új kör­nyezetet és ragaszkodnak is hozzá. T. Ágoston írásár. IK­A­ROS Mikó István 8 éve vállalatunk dolgozója. Fiatal kora ellenére vezetői univerzális szakember­nek tartják, akire a vonalon minden ütemben bízhatnak feladatokat. A fiatalok is bíz­nak benne, ő a lemezes mű­hely KISZ-titkára. 1973. msrs-eros X. Kevesebb, de súlyosabb balesetek Tizennégy százalékkal csök­kent tavaly 1971-hez viszo­nyítva az ezer főre jutó bale­setek száma Fehérváron, ösz­­szesen 238 baleset történt. A kiesett napok száma 3854. Ez azonban meghaladja az 1971-es számot. Fúrótörés Hogyan alakultak ki ezek a számok? Erről beszélgettünk Körösi Pál munkavédelmi osz­tályvezetővel. Elmondta, hogy a 14 százalékos csökkenés el­sősorban a munkakörülmé­nyek, az anyagellátás javulá­sának köszönhető. Javult az anyagellátás, csökkent a túl­órák száma. 1971-ben sok volt a fúrótörésből, különböző szú­rás-vágásból eredő sérülés. Ezek a múlt évben a túlórák számával egyenes arányban csökkentek. Ehhez jelentős se­gítséget nyújtott a középveze­tők szemléletváltozása is. A­­ leghosszabb betegállo­mánnyal járó balesetek közúti karambolból származtak. A szállítási osztály egyik gépko­csija például Kecskemét mel­lett durrdefektet kapott és egy fának rohant. A benne ülő Böröcz László gépkocsivezető és Szentmihályi József kísérő hónapokig táppénzes állo­mányban voltak. Szentmihályi csak ez év januárjában állha­tott újra munkába. A megelőzés, illetve a mun­kavédelmi előírások megtartá­sának egyik akadálya volt — és egyes üzemekben most is az — a művezetők szemlélete. Sajnos nagyon sokszor nem veszik figyelembe a dolgozók észrevételeit. Most üzemenként felmérik a munkavédelem helyzetét és intézkednek a hiányosságok felszámolásáról. A munkavé­delmi őrség segítésére sűrítik a személyes ellenőrzést. Táppénzen Említsünk néhányat a mun­kavédelem javításában élen­járó területek közül. A festők­nél 25-ről 15-re csökkent a ba­lesetek száma. A kiesett napo­ké 399-ről 172-re. A raktár­­gazdálkodási osztályon az 1971- es 13-mal szemben 6 baleset történt, 129-ről 77-re csökkent a táppénzes napok száma. Sajnos vannak ellenkező pél­dák is és éppen a termelő üzemekben. A forgácsoló­üzemben 23-ról­ 29-re nőtt a sérülések száma, s ezek súlyo­sabbak is voltak az előző évi­nél, hiszen 221-ről 425-re­­emelkedett a táppénzes napok száma. Az alkatrész-lakatos üzem statisztikája szintén romlott. Az 1971-es 22-vel szemben 29 baleset történt, s 458-ról 707-re ugrott a kiesett napok száma. Az idén januárban 19 kisebb baleset történt. A kiesett na­pok számát az áthúzódó táp­pénzes állomány növeli. De történt egy sajnálatos, a sza­bályok meg nem tartásából adódó súlyos sérülés. Csak beszélgetni akart Január 6 szatírát szombat volt. Tőke János is élvezte a munkaszüneti napot, s az or­vos véleménye szerint kissé felöntött­­a garatra. Délután 3 órakor azzal jött a gyárba, hogy egy villanyszerelő isme­rősével akar beszélni. A portált beengedték. Mivel ismerősét nem találta, az erőmű előtt felült egy éppen ott álló ke­rékpárra és a raktárba indult. A garázs és a nyugati hangár között azonban önállósította magát a kormány és képtelen volt áthidalni a két­ szint mély­séget. A mentők súlyos fejsé­rüléssel vitték kórházba. Azó­ta már kijött a kórházból,­ de újabb műtétre van szükség. Hónapokba telhet, míg újra munkába áll. A munkavédelmi osztó be­látja a hibákat és intézkedik. Ez azonban magában még ke­vés. Nem elég ha levelek, in­tézkedések születnek, a dolgo­zóknak is védeniük kell ön­maguk és egymás testi épsé­gét. .t. BEZÁRT AZ ABC A XVI. kerület Margit utcai ABC Áruház átépítés miatt február 26-tól április 1-ig zár­va tart. Az Áruház zárvatartásának időtartama alatt a vállalati büfé nyitvatartása változatlan: 5.30-tól 9 óráig és 12-től 3-ig. Az árusítás idejének módosí­tására nincs lehetőség, de a büfé megfelelő választékkal és áruféleségekkel igyekszik biz­tosítani a dolgozók tízórai igé­nyét. A büfében a reggeli — várhatóan nagyobb — forga­lomra való tekintettel három eladó szolgálja ki a vevőket. A gyár előtti Szövetkezeti áru­da szintén bővíti árukészletét,, hogy a vásárlókat megfelelően kiszolgálhassák. Csendes autóbusz­­­ Az angol autóipari szaklapok állandóan foglalkoznak a kör­nyezetvédelem és a zajártalom problémáival. Legutóbb a Mo­tor Transport december 15-i számában arról ad hírt, hogy „megszületett a csendes autó­busz”. A Leyland Workingtoni új gyárában december közepén mutatták be a National „csen­des” változatát. Az új autó­busznál a ventillátort hangszi­getelő anyaggal burkolták, hangtompító anyagot használ­tak hátul, ahol az ülések leg­közelebb vannak a motortér­hez, valamint az olajpumpa és kerék dob szigetelésénél. Az összehasonlításból kitű­nik, hogy a „National” a „Büs­sing” és a „Scania” buszoknál jóval csendesebb. A „National” elnevezésű autóbusz motorja Autóbusz időpont ,,Csendes” National 1972. okt. Üresjárat fűtés nélkül Üresjárat fűtéssel Scania CR 111 1972. ápr. Üresjárat fűtés nélkül Büssing Projekt 1972 ápr. Üresjárat fűtés nélk. 200 LE-s, automatikus a sebes­ségváltója. Az utastér hátsó részében a vizsgálatok közel 25 százalékkal alacsonyabbnak találták a zajszintet (53 dB), kívül pedig 5—10 dB-vel csen­desebbnek, 62 dB 40 km/óra sebességnél. Az alacsony zaj­szintet a motor és a sebesség­­váltó egységnél alkalmazott különleges hangszigetelő anya­gok alkalmazásával érték el. Az utasok a „csendes” autó­buszon, úgy találják, hogy a levegővel működő ablaktörlők és a fűtőtestek több­ zajt kelten­­­nek, mint a motor és a mecha­nikus alkatrészek. Jelenleg 22 ilyen autóbuszt gyártanak hetente. A „csendes” Leyland Natio­nal” zajvizsgálati értékei (az értékek dB-ben megadva) MTO műsora Tálas Ferencné, az excenteri műhely dolgozója 1964 óta betaní­tott munkás. Szorgalmas, megbízható. A vöröskeresztes moz­­galom­ban tevékenyen részt vesz. Férje a gyár törzsgárdistája, elöl középen hátul hegymenet 65 68 70 40km óra:62 46 48 53 50km/óra:63 46 48 55 65 70 75 40km/óra:67 60 50km/óra:64 74 75 80 40km/óra:72 63 50km/óra:67 ­ A Volvo cáfol A Világgazdaság 1973. feb­ruár 8-i számának 2. oldalán a következő szövegű­­hír je­lent meg: „A Volvo cáfol. A Volvo vezetősége szerdán cáfolta azo­kat a francia sajtóban meg­jelent híreket, amelyek szerint megvette a Berliet cég részvé­nyeinek többségét. Deb­orey, a Volvo igazgatója a Dagens Nyheter című szochalmi lap­nak adott nyilatkozatában el­ismerte, hogy vállalata fel­vette a kapcsolatot a francia céggel „a teherautógyártásban való esetleges együttműködés” érdekében, de nem áll szándé­kában Berliet-részvények vá­sárlása. (AFP)”

Next