Ikarus, 1973 (21. évfolyam, 1-26. szám)
1973-03-01 / 5. szám
4 Tizenegy autóbuszjárat Az elmúlt tervidőszakban jelentős mértékben fejlődött kerületünk közlekedési hálózata Ennek eredményeként jelenleg 11 autóbuszjárat van kerületünkben, 63 km kiterjedésű útvonalon. Az útépítések lehetővé tették, hogy az elmúlt két évben tovább javuljon a közlekedés. Így meghosszabbíthatták a 31, a 31 A és a 45-ös járatok vonalát. Választásra készülükk Javultak az ele Néhány adat a kerület fejlesztéséről Az előző tanács választástól két év telt el a mai napig, ez az időszak a negyedik ötéves terv első két éve. Vajon hogyan szolgálta a Budapest Főváros XVI. kerületének Tanácsa a X. pártkongresszus céljainak megvalósítását? A párt X. kongresszusa a szocializmus továbbépítésével egy időben legfőbb célként a donoó emberek életkörülményeinek javítását tűzte ki. A kervéti tanács, amikor a negyedik ötéves tervét tárgyaita és jóváhagyta (1971. auválius 12-én) különös gondot fordított az életkörülményeket meghatározó tényezők javítására: a lakáshelyzetre, az óvodai férőhelyekre, a közegész,tagügyi és szociális ellátásra, a lakosságot érintő különféle szolgáltatásokra. Építkeznek — 3286 lakás Kerületünkben jelenleg körülbelül 62 ezer ember él, 1975-ben előreláthatóan már 70 ezer. A lakosság többsége családi házakban, széttagolton lakik és ez erősen lassítja a városiasodást, a kommunális fejlesztést. (Egy km2-re jutó lakosok száma most 1820, 1975-ben valószínűleg 2100 — a budapesti átlag jelenleg 3744.) A lakásépítési program nagymértékben befolyásolja a kerületiek életkörülményeit, azokét is, akik nem jutnak új lakáshoz, mert a járulékos létesítmények javítják a kommunális ellátottságot és a szolgáltatásokat. A Jókai utcai lakótelepen állt családi házakat 1971-ben és részben 1972-ben szanálták. Erre a területre 1306 lakás építését tervezték. Hozzá 16 tantermes iskolát (úszásra alkalmas tanmedencével), 150 férőhelyes óvodát, 60 kisgyermeket befogadó bölcsödét továbbá ABC és kisáruházakat, élelmiszerboltot, éttermet, preszszót. A 600 millió forintra tervezett, a főváros által fizetett beruházást a tervtől eltérően csak 1973-ban kezdik meg. A lakásoknak egy része körülbelül 500—600 készül el ebben az ötéves terv időszakban. Az elmúlt két év alatt fokozatosan építették a Varga József utcai szövetkezeti lakótelepet. Az építőipari kapacitási gondok miatt itt is eltolódott a befejezés határideje. Az elmúlt év decembere helyett valószínűleg az idén készül el az ide tervezett 623 lakás. Megkezdték az Ond vezér utcai szövetkezeti lakótelep építkezéseit. Ennek befejezése (350 lakás) átnyúlik a következő tervidőszakra. Rendkívül rövid idő leforgása alatt fogtak hozzá a Centenárium lakótelep építéséhez a mátyásföldi Margit utcában. Körülbelül 600 millió forintra tervezett beruházással 13,57 lakást építenek a hozzá kapcsolódó beruházásokkal, így például a tervben szerepel 12 tantermes általános iskola, 100 férőhelyes óvoda, 60 férőhelyes bölcsöde, ABC áruház, étterem, szolgáltató ház, orvosi rendelő. 1975-ig 859 lakást kívánnak átadni. 49 millió utakra A kerület színvoret vetően jellemzi a kommunális állapot. Nem szabad elfelejteni, hogy ilyen jellegű fejlesztés tudatosan csak a tanács megalakulása után indult meg, és az elmúlt 10 év alatt több eredményt értek el, mint a felszabadulás előtti évtizedekben. 1950-ben például még csak 210 ezer szilárd burkolatú út volt, ma már 490 ezer. Akkoriban 30 ezer m2 járdát borított szilárd burkolat, ma már 490 ezret. Akkoriban 30 ezer m2 járdát borított szilárd burkolat, ma ennek több mint háromszorosát. Vízcső hálózattal is hasonló a helyzet. Az 50-es évek elején csak 30 km hosszú volt ez a hálózat, ma már 190 km és a lakosság 85 százalékát el tudják látni egészséges ivóvízzel. Az ötéves tervben 37 040 m2 út építését tervezik. Ebből az elmúlt két év alatt 24 171 m -t fejeztek be. A centenáriumi év tiszteletére szilárd burkolatú út és rakodóhely létesítésével rendezték a Corvin Mátyás Gimnázium környékét. 1972-ben befejezték a Timur utca építését (9100 m2). A terv szerint öt év alatt közel 49 millió forintot fordítanak út építésre és felújításra. A tanács határozata szerint, ahol szilárd burkolatú út készül, ott az utca egyik oldalán járdát is építenek. 1971 és 1972-ben ez 10 623 m2-t tett ki öt évre 30 ezer folyóméter vízcső hálózat bővítést terveznek. Ennek már több mint a fele, 17 889 folyóméter meg is épült az első két évben. Elsősorban azokon a helyeken szorgalmazzák a fejlesztést, ahol legszükségesebb az egészséges ivóvíz ellátás. Ilyen területek például Cinkota magasabban fekvő részei. Az ötéves terv végére a vízcső hálózat már meghaladja a 200 km hosszat, ez azt jelenti, hogy a lakott területek több mint 90 százaléka el lesz látva egészséges ivóvízzel. A rákosszentmihályi talajvizes területeket fokozatosan rendezik, 10 millió forintot terveztek erre a célra a fővárosi fedezetből. Elkészült már a csatorna Pálya utcai szakasza, a Thököly út és a Körvasút sor között. A második ütem egyelőre nem szerepel még a főváros tervében, ezért kerületünk tanácsának elnöke interpellált ez ügyben. A közvilágítás fejlesztése érdekében évenként 120 világító berendezés felszerelését végezték el. Három házaspár Éjjel egyedül — féltékenyek — kilépnek ? A véletlen hozta úgy, hogy éppen három házaspárral akadtam össze a bejáró dolgozók közül. Pompék már szárnyukra bocsátották a gyerekeiket, rájuk nincs gond. Belákék és Jakubikék legfőbb gondja a két, illetve három gyerek. A beállító dolgozott Pomp László gépén, mikor felkerestem a sajtolóüzemben. Március első napjaiban lesz négy hónapja, hogy a feleségével együtt itt dolgozik. Újlengyelről járnak be a járatos buszszal. — Úgy érzem — mondta Pomp László —, hogy jól választottam, mikor ide jöttünk. Lakatos a szakmám, de szívesen csinálom ezt is, ha megfizetik. Így legalább egy műszakban dolgozhatok a feleségemmel. Nyolc évet húztam le a Mélyépítő Vállalatnál, de egészségügyi okokból ott kellett hagynom. A tsz-ben mezőőr lettem, de az ipar jobban vonzott.. . Becsülöm a művezetőmet. Nemrég született kisunokánk. Természetesen nagyon izgultunk érte is, meg a lányomért is. A művezető jött velem, még a kórházat is felhívta telefonon. Ez nagyon jól esett. De másban is segít. Mi viszont igyekszünk jól dolgozni. — Csak néha az utazás fárasztó egy kicsit — mondta az asszony —, de hát más dolgunk nincs. Legfeljebb egy hizó, meg egy pár tyúk a ház körül... Bélák Sándor és felesége öt hónapja utaznak Kisbágyonból az Ikarusba. Két gyerekük van. Egy 10 éves kislány és egy 4 éves kisfiú. Míg a szülők dolgoznak, a nagymama vigyáz rájuk. A férfi gépkocsivezető volt a 2. sz. Volánnál. Az asszony a Qaktásnál dolgozott. — Tudja, nekem egyedül az nem tetszik itt, hogy egy kicsit féltékenyek a tudásukra az idősebb szakik. Néha úgy kell ellesni tőlük egy-egy forgást. Persze az is igaz, hogy normában nem ér rá az ember tereferélni és a pénzt itt se adják ingyen. Beláknéval a második műszak legfőbb gondjáról, a bevásárlásról beszélgettünk. — Legfeljebb húst viszünk innét, mert nincs is idő meszszire menni, esetleg az ABC-be — mondta. — A busszal délután 4 körül már otthon vagyunk. A falu ellátása is jó. No, meg ott a ház körül a csirke, disznó, nyúl... a férjem meg se eszi a fagyasztott húsokat. Ha ruhát akarunk venni, legfeljebb elkéredzkedünk egy órával előbb. Nem lenne jobb Pesten lakni? — kérdeztem, összenéztek és szinte egyszerre válaszoltak. — Nem. A főváros túl zsúfolt, ideges és idegesítő. Jakubik Józsefék azért jöttek be reggel, hogy elintézzék az asszony ügyét, vagy mindketten kilépjenek. — Három hónapja, mikor beléptünk, azt mondták egy műszakban dolgozhatunk. — mondta a fiatalasszony. — A férjem a busz I. fényezőbe került éjszakára, én a 3-as gyáregységi forgácsolóba egy Pittler - gépre. Nem tudtam megszokni a gépet, a saját kérésemre elraktak takarítani. Azt ígérték, hogy átmenetileg délután kell dolgoznom, de januárban áttesznek éjszakára. Azóta is délutános vagyok. — Az a baj — folytatta a férfi —, hogy Nyáregyházán 3 kilométerre lakunk a buszmegállótól. Csak ketten járunk be arról a környékről. Nem szívesen engedem a feleségemet naponta éjfélkor három kilométert kutyagolni a kihalt úton. A sajtoló mindkettőnket átvenné, de nem engednek el. Ha nincs megoldás, másutt kell munkát keresnünk. Aztán újra az asszony vette át a szót. — Jól érezzük magunkat a gyárban, nekem a takarítás is tetszik ... kell a pénz is. A legidősebb gyerek már gimnazista. Diákotthonban lakik. A középső 13 éves, ő már tud vigyázni a 7 évesre. Elgondolkoztató, hogy egy ekkora gyárban nem tudnak megoldást találni Jakubikék gondjára. Igaz, ők maguk se tudták, kihez forduljanak. Beszélgetésünk végén megígérték, hogy mielőtt kimondanák a végső szót, felkeresik panaszukkal a szakszervezetet. Mi a tanulság e három házaspár történetéből? A gyárral ismerkedő ember óvatos, olykor bizalmatlan is. Ha kudarc éri, hamar hátat fordít az egésznek. Pomp Lászlóék példája azonban bizonyítja, hogy ha megfelelően segítik őket, gyorsan megszokják az új környezetet és ragaszkodnak is hozzá. T. Ágoston írásár. IKAROS Mikó István 8 éve vállalatunk dolgozója. Fiatal kora ellenére vezetői univerzális szakembernek tartják, akire a vonalon minden ütemben bízhatnak feladatokat. A fiatalok is bíznak benne, ő a lemezes műhely KISZ-titkára. 1973. msrs-eros X. Kevesebb, de súlyosabb balesetek Tizennégy százalékkal csökkent tavaly 1971-hez viszonyítva az ezer főre jutó balesetek száma Fehérváron, öszszesen 238 baleset történt. A kiesett napok száma 3854. Ez azonban meghaladja az 1971-es számot. Fúrótörés Hogyan alakultak ki ezek a számok? Erről beszélgettünk Körösi Pál munkavédelmi osztályvezetővel. Elmondta, hogy a 14 százalékos csökkenés elsősorban a munkakörülmények, az anyagellátás javulásának köszönhető. Javult az anyagellátás, csökkent a túlórák száma. 1971-ben sok volt a fúrótörésből, különböző szúrás-vágásból eredő sérülés. Ezek a múlt évben a túlórák számával egyenes arányban csökkentek. Ehhez jelentős segítséget nyújtott a középvezetők szemléletváltozása is. A leghosszabb betegállománnyal járó balesetek közúti karambolból származtak. A szállítási osztály egyik gépkocsija például Kecskemét mellett durrdefektet kapott és egy fának rohant. A benne ülő Böröcz László gépkocsivezető és Szentmihályi József kísérő hónapokig táppénzes állományban voltak. Szentmihályi csak ez év januárjában állhatott újra munkába. A megelőzés, illetve a munkavédelmi előírások megtartásának egyik akadálya volt — és egyes üzemekben most is az — a művezetők szemlélete. Sajnos nagyon sokszor nem veszik figyelembe a dolgozók észrevételeit. Most üzemenként felmérik a munkavédelem helyzetét és intézkednek a hiányosságok felszámolásáról. A munkavédelmi őrség segítésére sűrítik a személyes ellenőrzést. Táppénzen Említsünk néhányat a munkavédelem javításában élenjáró területek közül. A festőknél 25-ről 15-re csökkent a balesetek száma. A kiesett napoké 399-ről 172-re. A raktárgazdálkodási osztályon az 1971- es 13-mal szemben 6 baleset történt, 129-ről 77-re csökkent a táppénzes napok száma. Sajnos vannak ellenkező példák is és éppen a termelő üzemekben. A forgácsolóüzemben 23-ról 29-re nőtt a sérülések száma, s ezek súlyosabbak is voltak az előző évinél, hiszen 221-ről 425-reemelkedett a táppénzes napok száma. Az alkatrész-lakatos üzem statisztikája szintén romlott. Az 1971-es 22-vel szemben 29 baleset történt, s 458-ról 707-re ugrott a kiesett napok száma. Az idén januárban 19 kisebb baleset történt. A kiesett napok számát az áthúzódó táppénzes állomány növeli. De történt egy sajnálatos, a szabályok meg nem tartásából adódó súlyos sérülés. Csak beszélgetni akart Január 6 szatírát szombat volt. Tőke János is élvezte a munkaszüneti napot, s az orvos véleménye szerint kissé felöntötta garatra. Délután 3 órakor azzal jött a gyárba, hogy egy villanyszerelő ismerősével akar beszélni. A portált beengedték. Mivel ismerősét nem találta, az erőmű előtt felült egy éppen ott álló kerékpárra és a raktárba indult. A garázs és a nyugati hangár között azonban önállósította magát a kormány és képtelen volt áthidalni a két szint mélységet. A mentők súlyos fejsérüléssel vitték kórházba. Azóta már kijött a kórházból, de újabb műtétre van szükség. Hónapokba telhet, míg újra munkába áll. A munkavédelmi osztó belátja a hibákat és intézkedik. Ez azonban magában még kevés. Nem elég ha levelek, intézkedések születnek, a dolgozóknak is védeniük kell önmaguk és egymás testi épségét. .t. BEZÁRT AZ ABC A XVI. kerület Margit utcai ABC Áruház átépítés miatt február 26-tól április 1-ig zárva tart. Az Áruház zárvatartásának időtartama alatt a vállalati büfé nyitvatartása változatlan: 5.30-tól 9 óráig és 12-től 3-ig. Az árusítás idejének módosítására nincs lehetőség, de a büfé megfelelő választékkal és áruféleségekkel igyekszik biztosítani a dolgozók tízórai igényét. A büfében a reggeli — várhatóan nagyobb — forgalomra való tekintettel három eladó szolgálja ki a vevőket. A gyár előtti Szövetkezeti áruda szintén bővíti árukészletét,, hogy a vásárlókat megfelelően kiszolgálhassák. Csendes autóbusz Az angol autóipari szaklapok állandóan foglalkoznak a környezetvédelem és a zajártalom problémáival. Legutóbb a Motor Transport december 15-i számában arról ad hírt, hogy „megszületett a csendes autóbusz”. A Leyland Workingtoni új gyárában december közepén mutatták be a National „csendes” változatát. Az új autóbusznál a ventillátort hangszigetelő anyaggal burkolták, hangtompító anyagot használtak hátul, ahol az ülések legközelebb vannak a motortérhez, valamint az olajpumpa és kerék dob szigetelésénél. Az összehasonlításból kitűnik, hogy a „National” a „Büssing” és a „Scania” buszoknál jóval csendesebb. A „National” elnevezésű autóbusz motorja Autóbusz időpont ,,Csendes” National 1972. okt. Üresjárat fűtés nélkül Üresjárat fűtéssel Scania CR 111 1972. ápr. Üresjárat fűtés nélkül Büssing Projekt 1972 ápr. Üresjárat fűtés nélk. 200 LE-s, automatikus a sebességváltója. Az utastér hátsó részében a vizsgálatok közel 25 százalékkal alacsonyabbnak találták a zajszintet (53 dB), kívül pedig 5—10 dB-vel csendesebbnek, 62 dB 40 km/óra sebességnél. Az alacsony zajszintet a motor és a sebességváltó egységnél alkalmazott különleges hangszigetelő anyagok alkalmazásával érték el. Az utasok a „csendes” autóbuszon, úgy találják, hogy a levegővel működő ablaktörlők és a fűtőtestek több zajt keltennek, mint a motor és a mechanikus alkatrészek. Jelenleg 22 ilyen autóbuszt gyártanak hetente. A „csendes” Leyland National” zajvizsgálati értékei (az értékek dB-ben megadva) MTO műsora Tálas Ferencné, az excenteri műhely dolgozója 1964 óta betanított munkás. Szorgalmas, megbízható. A vöröskeresztes mozgalomban tevékenyen részt vesz. Férje a gyár törzsgárdistája, elöl középen hátul hegymenet 65 68 70 40km óra:62 46 48 53 50km/óra:63 46 48 55 65 70 75 40km/óra:67 60 50km/óra:64 74 75 80 40km/óra:72 63 50km/óra:67 A Volvo cáfol A Világgazdaság 1973. február 8-i számának 2. oldalán a következő szövegűhír jelent meg: „A Volvo cáfol. A Volvo vezetősége szerdán cáfolta azokat a francia sajtóban megjelent híreket, amelyek szerint megvette a Berliet cég részvényeinek többségét. Deborey, a Volvo igazgatója a Dagens Nyheter című szochalmi lapnak adott nyilatkozatában elismerte, hogy vállalata felvette a kapcsolatot a francia céggel „a teherautógyártásban való esetleges együttműködés” érdekében, de nem áll szándékában Berliet-részvények vásárlása. (AFP)”