Ikarus, 1974 (22. évfolyam, 1-26. szám)
1974-12-20 / 26. szám
IKARUS 1974. december 20. BUDAPEST A munkásfiatalok körében az elmúlt három hónap alatt 49 fővel növekedett a KISZ- tagok száma. Az Ikarus KISZ- szervezet 915 főnyi létszámából 614 a munkás. A kerületi KISZ-szervezetek szervező titkárai részére háromnapos továbbképzést tartott a kerületi KISZ-bizottság. A SZERSZÁMÜZEM CSAPATA magabiztosan szerezte meg az első helyet a közelmúltban véget ért kerületi alapfokú labdarúgóbajnokságon. A tavaly is első helyezett csapat tagjai 50 gólt lőttek, s csak nyolcat kaptak. A legtöbbet szerepelt játékosok: Kaszanyi István, M. Szabó László, Kovács János, Kónyai Lőrinc Demény László, Lacsai Bálint, Lichi Ferenc, Urgyán Imre, Berta István, Vesztróczi György, Ecker György, Kovács Ferenc, Kovács Ime, Bíró László, Bátai Tibor. A második és a harmadik helyet kerületi csapatok szerezték meg. Negyedik helyen a fényezők csapata végzett. A Jászberényi Hűtőgépgyár fiataljai a korábbi jó kapcsolatok folytatásaképpen gyárlátogatáson keresték fel az Ikarust december 20-án. A tapasztalatcserét baráti beszélgetés követte. Nyugdíjba mentek: Matus Mihály (sajtoló), Nagy Gábor (forgácsoló), Molnár József (belső szállítás), Jóvér Józsefné (fényező), Hümpfner Ferenc (vázas), Szabó István (szervizüzem), Kovács Zoltánná (busz I.) Grozner Károlyné (telefonközpont), Péter Szabó Ferenc és Tamás János (szerszámüzem). A budapesti színházakba és valamennyi fővárosi kulturális eseményre válthatók jegyek a vállalati közönségszervezőnél Fodor Lujzánál. A közönségszervező a 154-es telefonszámon található, 2 óra után pedig az új irodaépület harmadik emelet 301-es szobájában személyesen is felkereshető. Roisz Vilmos kerületi festőművész Gyulai Józseffel közös kiállításon mutatta be képeit december 6 és 20 között a Fővárosi Tanács klubjában. A VASAS KUPA tekeversenyen, melyet december 9-én a MOM tekepályán tartottak Koplári Károly, az Ikarus képviselője a második helyen végzett, egy fával maradt el az első helyezettől. A járműipari országos verseny szervezésében kiemelkedő tevékenységükért Bencsik István ifjúmunkás titkárt és Dobos Katalint, az Ikarus KISZ-bizottság gazdasági ügyintézőjét a KISZ KB egyhetes lengyelországi utazással jutalmazta. Hazánk felszabadulásának 30. évfordulója alkalmából sportvetélkedőt rendez az ikarusi sportkör, MHSZ és szakszervezet, valamint az V.-ös KISZ csúcsvezetőség. A vetélkedőn szerepelnek sporttörténeti és szabályzati-elméleti kérdések, ügyességi feladatok és fizikai számok. Négy fős csapatokat lehet nevezni. Jelentkezhetnek szocialista brigádok, KISZ-szervezetek. A jelentkezők létszámától függően selejtezőkre kerül sor. A nevezéseket január 10-ig az MHSZ és sportirodán, valamint a szerszámgyáregységben Bátai Tibornál lehet leadni. KÜLFÖLDI UTAZÁSOK: Toldi József vezérigazgató Irakban és Kuvaitban műszaki kérdésekről tárgyalt. Tisza László az iraki összeszerelő üzembe utazott raktárosi teendők ellátására. Adonyi Gyula főosztályvezető-helyettes Olasz- és Spanyolországban járt az importanyagok kedvező beszerzési lehetőségének megvizsgálására. Menyhárt Pálné csoportvezető a Szovjetunióban az 1975. évre szóló államközi tárgyalásokon vesz részt. Csipes Sándor gyáregységvezető szervizszolgálati ügyben Bulgáriába utazott. A venezuelai új szervizállomás vezetője dr. Puglits János és a szervizállomás tagjai Bence Domonkos, Gonda László, Bálint Antal és Krasznai Nándor állomáshelyükre utaztak. Értékes tárgyjutalmakat adományozott az Ikarus KISZ-bizottság 30 fiatalnak az egész évben kifejtett társadalmi tevékenységükért. A művelődési központ moziműsora: 20-án, pénteken: Robbanás. Izgalmas, szélesvásznú, román film. 23-án, hétfőn: Fej nélküli lovas. Színes, szovjet film. 27-én, pénteken: Nagyezsda. Szélesvásznú, magyarul beszélő, szovjet film. 30-án, hétfőn: La Mancha lovagja. Színes, olasz— amerikai film. Kezdés: fél 4 és fél 7 órakor. FEHÉRVÁR A munkásnők helyzetéről tárgyalt november 28-án a Szakszervezetek Megyei Tanácsának elnöksége. Az ülést megelőzően felmérték a fizikai nődolgozók élet- és munkakörülményeinek alakulását tíz nagyüzemben, köztük a fehérvári gyárban. A megvitatott beszámoló jelentést a megyei párt-végrehajtó bizottság elé terjeszti az elnökség. Pártaktivistákat jutalmaztak meg az 1974-ben végzett kiváló munkájuk elismeréséül. A jutalmakat ünnepélyes keretek között az alapszervezetek titkárai adták át. Munkásakadémiát szerveznek azokban a községekben, ahonnan a legtöbb dolgozó jár be a gyárba. A hat részből álló előadássorozat decemberben kezdődik, és az előadásokat a TIT üzemi szervezetének vezetői tartják. A második autóbuszemelőt, amelyet szintén beépítettek a szerelősorra, december 2-án próbaüzemelésre átadták az üzemnek. A berendezéseket a szerszámüzem készítette, és az elsőt több hónapja használják a kerekek szereléséhez. Bensőséges ünnepségen búcsúztatták november 29-én a főkönyvelőségen nyugalomba vonulásuk alkalmából Gamos Károly és dr. Horváth Kálmán szaktanácsadókat, Kerek András utókalkulációs osztályvezetőt. Mindhárman hosszú időt töltöttek a gyárban. Új forgácsológépet kapott a szerszámüzem. Az EROSIMAT „D” típusú szikraforgácsológép nagy pontossággal munkálja meg az edzett anyagokat. A gépet üzembe helyezték. Személyi hírek. Nagy Imrét felmentették a gyártástervezési osztály vezetése alól és áthelyezték a szerszámüzembe. Pais Nimródot gyártástervezési osztályvezetővé kinevezték. Körösi Pált saját kérelmére, felmentették a gyár biztonsági megbízottja beosztása alól, és az asztalosüzemben művezetővé nevezték ki. Utóda Szatzker Ferenc lett. Rekop Józsefnét gyártáselőkészítési csoportvezetővé nevezték ki. Ifjúsági brigád alakult a szerelőüzemben, amely a szocialista cím elnyerését tűzte ki célul. A brigád 18 tagú, vezetője Zsulecz Ferenc, és a Magyar—Szovjet Barátság nevet választotta. Alsószentivánon három autóbuszvárót építenek társadalmi munkában a bejáró dolgozók; a buszvárókat az idén elkészítik. Ifjúmunkás klub nyílt a 320. számú Árpád Ipari Szakmunkásképző Intézet kollégiumában. A klub tartalmas kulturális programot és szórakozási lehetőséget nyújt a szakmunkástanulóknak. Megkezdték a középső és nyugati hangárépületek tatarozását; a gyártelep régi hangársora sárga falú lesz. Filmsorozatot szervezett az SZMT és a Moziüzemi Vállalat a szocialista brigádok tagjai részére. A Petőfi Filmszínházban bemutatott filmeket a résztvevők megvitatják. A rendezvényeket a gyárból is látogatják. A gyár beruházásának végrehajtása felett vállalt KISZ- védnökség értelmében, a fehérvári gyár KISZ-alapszervezetek fiataljai 210 óra társadalmi munkában árkot ásnak a 35 kV-os energiavezetékhez. A vezeték az új kompresszorház és az energiaközpont között épül ki. A KISZ VÉGREHAJTÓ BIZOTTSÁGA 1974. december 9-én ülést tartott. Megtárgyalták a KISZ— úttörő együttműködést és meghallgatták a Kiváló Ifjú Mérnök, Kiváló Ifjú Technikus egyéni versenymozgalom 1974-ben elért eredményeiről szóló beszámolót. A JELCZI LENGYEL AUTÓGYÁR három mérnöke tíznapos tanulmányúton vett részt a törzsgyárban. 1974. november 6-án felkeresték a fehérvári gyárat is. A gyárlátogatáson a gyártmányszerkesztés munkájával, valamint a termeléssel ismerkedtek. Készülődés az ünnepre (Fotó: Tomhauser) A leskelődő (Fotó: Kubik Gábor) HIRDETÉS 4500 km-t futott Ur-s Zsiguli (fehér, b.r. fekete) tartozékokkal kitűnő állapotban, sürgősen eladó. Telefon: 637—666, illetve 3-as gyáregység 211-es mellék. Jelentkezni lehet Felhívás a Kiváló Ifjú Mérnök, Kiváló Ifjú Technikus, Kiváló Ifjú Közgazdász mozgalomba való nevezésre! Az elmúlt évekhez hasonlóan 1975-ben is megszervezik Fehérváron a fiatal műszaki és közgazdász dolgozók egyéni versenyformáit. Jelentkezhet a beosztástól függetlenül minden 33 évnél fiatalabb mérnök, közgazdász, 30 évnél fiatalabb technikus és közgazdász technikus. A versenyidőszak: 1975. január 15-től augusztus 31-ig tart. A jelentkezési határidő: 1975. január 15-ig. Részletes tájékoztatás és jelentkezési lap beszerezhető a fehérvári KISZ-bizottsági és Vig Márta FMKT vezetőnél (műszaki épület 219. sz.). VÍVÁS December elsején a Tatabányai Bányász II. 0. párbajtőr minősítő versenyét hat egyesület 25 versenyzője részvételével rendezték meg. Sajnos a minősítési feltételeknek előírt 16 osztálybeli helyett csak öt II. osztályú indult, így a verseny eggyel alacsonyabb szintnek felelt meg. A döntőben szoros volt a küzdelem, a körbevívás után négy versenyzőnk — Jandás és Horváth (Alba Regia), Kiss (Debreceni VSC) és Pregun (Győri Ep.) — egyaránt öt-öt győzelme volt. Az újravívás után Horváth mindhárom ellenfelétől kikapott, a többiek körbeverték egymást. Újabb újravívás kezdődött tehát, három résztvevővel, és újra körbeverték egymást. A szabályok értelmében ilyen esetben a kapott találatok száma dönt, ez Jandásnak volt a legkedvezőbb és így ő nyerte a versenyt! Végeredmény: 1. Jandás Lászlló (Alba Regia) 5 gy., 2. Kiss András (Debreceni VSC) 5 gy., 3. Pregun Antal (Győri Ep.) 5 gy., 4. Horváth László (Alba Regia) 5 gy., a szántó illikk. Sokan tudják, hogy a törzsgyár területén működik a Zalka Máté Szakközépiskola tanműhelye, ahol az iskola tanulói létszámának mintegy 60 százaléka végzi a gyakorlati foglalkozásokat. Ezek a fiúk bizonyos előnyben vannak azokkal szemben, akik az iskolában vannak a műhelynapokon. Azzal, hogy egy hatalmas gyár területére lépnek, keresztülmennek az udvaron, szétnéznek, látják a sürgő-forgó, embereket rohanó targoncákat, készülő autóbuszokat, belecsöppennek az üzemi légkörbe, ami egészen más, mint az iskola. De ez csak az egyik oldala a dolognak, a másik az, hogy az Ikarus olyan lehetőségeket biztosít az iskola számára, amelyek magasabb szintű oktatás kell, hogy eredményezzenek. Fölmerül a kérdés, vajon mit profitál a vállalat anyagilag, erkölcsileg és munkaerő-gazdálkodási szempontból ebből a kapcsolatból. Hogy nevén nevezzük a dolgokat: vajon itt maradnak-e a fiúk dolgozni? A STATISZTIKA Részlet a gazdasági igazgatónak, az 1974. szeptemberi vállalati szakszervezeti közgyűlésre kiadott jelentéséből: „6.3 Zalka Máté Szakközépiskola A szakmunkás-utánpótlás biztosításánál megemlítendő, hogy vállalatunknak 1968. év óta szerződése van a Zalka Máté Közlekedésgépgyártó Szakközépiskolával, melynek alapján ez az iskola is hivatott szakmunkás-utánpótlásunkat biztosítani, miután gyakorlati oktatáson az Ikarus által üzemeltetett tanműhelyben vesznek részt. Évente 90—400 fő kap szakmunkás-bizonyítványt közlekedésgépgyártó szakmacsoportban, de belépési arányuk évente csak 16—15 százalék. A középtávú szakmunkásképzési elképzelés alapján felülvizsgálandó, érdemes-e ilyen formában fenntartani a kapcsolatot az iskolával?” Eddig az idézet, nem kell hozzá magyarázat. .Nézzük sorba az érintettek véleményeit. A FIÚK Néhány hang az egy itt végzős osztállyal folytatott beszélgetésből. —• Engem nem érdekel, én taxis leszek. — Miért nem maradunk itt? Jó kérdés! Hát miért maradnánk? Nekünk könynyebb munkával, tiszta ruhában, több pénz kell.(!) — Én autóvillamossággal akarok foglalkozni, és nem tudom, hogy az Ikarusban ezzel kapcsolatban mi a helyzet. — Én itt maradok, mert társadalmi ösztöndíjas vagyok. Sokan ócsárolják a gyárat, hogy koszos, meg nincs pénz, hát majd kiderül. — Tovább akarok tanulni. — Sofőr leszek. Ott van pénz. Az az igazság, hogy ez az iskola nem sokat ér. Érettségi bizonyítványt ugyan ad, de egy ipari tanuló sokkal többet ért a műszaki dolgokhoz, mint mi. És ő szakmunkásbizonyítványt is kap. AZ ISKOLA A szakközépiskolát, mint iskolatípust az 1965-ös törvény hozta létre, elsősorban azért, hogy a gyerekeknek ne 14 évesen kelljen szakmát választaniuk, hanem érettségi után, már érettebb fejjel dönthessenek egy szakmacsoport (jelen esetben a közlekedésgépgyártó) szakágai között. Az itteni végzettség szakmunkakörök betöltésére és középfokú szakképesítéshez kötött munkák elvégzésére is jogosít. Az iskolában ösztönzik a fiúkat a szakmában való elhelyezkedésre. A tanárok értik a munkájukat, a technikai feltételek adottak. Az eredmény mégis — elsősorban ikarusi szemszögből — szánalmas. A GYÁR A tavalyi munkaerő-gazdálkodási tanácskozáson szó volt ezekről a gondokról, de egyelőre még csak a fent említett jelentés született meg. A munkástovábbképzés kiváló párthatározat . Ahhoz is hely kell. A gyár az iskolának is helyet biztosít és évente a szakközépiskola és az ipari tanintézet műhelyében körülbelül egymillió-háromszázezer forint értékű nyersanyagot használnak fel. A MEGOLDÁS A fő kérdés tehát az: mi az oka annak, hogy a fiúk nem maradnak itt, és mit lehet tenni? Kohut András, az iskola műszaki igazgatóhelyettese egy érdekes gondolattal foglalkozik. Ezek szerint az iskola egyfajta minőségi jellemzést adna a végzett tanulókról a gyárnak, így elérhető, hogy a jobbak jobb beosztásba kerüljenek. Erre az elmúlt időkben is volt már példa. De ez ma még nem bevált gyakorlat. Az ilyen és ehhez hasonló ötleteket a két intézmény vezetőinek közösen kell kidolgozniuk, hogy megnyugtató megoldás szülessék. Miért is írtunk minderről? Nem nagy probléma? Csepp a tengerben? Úgy van, ám nem szabad elfeledni, hogy a tenger éppen a cseppekből áll össze! Kapuvári Béla Zalkás fiúk kirepülő fiókák Véget ért az őszi labdarúgó-bajnokság Az utolsó mérkőzés, az Ikarus— MOM találkozó, 4:3-as eredménnyel ért véget. Az Ikarus már 3:0-ra vezetett jó játékkal, utána azonban két öngólt rúgott és az ellenfél kiegyenlített. Az utolsó percekben 4:3-ra nagy nehezen sikerült megnyerni a mérkőzést. Jelenleg az első helyen a Sütőipar áll, az Ikarus I. öt ponttal lemaradva a harmadik helyen. Sajnos a sok sérülés és a fegyelmezetlen játékosok időközönkénti gyenge játéka miatt kerültünk 5 ponttal lejjebb az első helytől. Az Ikarus tartalékcsapata elég szép eredménnyel zárta az őszi fordulót. 1. Ikarus 10 9 1 0 56-16 19 2. Elektromos 10 7 1 2 35-16 15 3. K. Sörgyár 10 6 1 3 29-25 14 Az ifjúsági és a serdülő csapataink is elég jó eredményeket értek el. A legnagyobb baj az, hogy az ellenfelek legtöbbször nem álltak ki a serdülő H-vel és így nem voltak rendszeres edzésben. Bízunk benne, hogy Perecsi Tibor vezetőedző irányításával minden csapatunkat jobban fel tudják készíteni a tavaszi fordulóra. Reméljük, hogy valamennyi edző segíti ezt a munkát, azért is, mert ma már tudják az edzők, ki, mire alkalmas a pályán. SAKK ÜZEMI BAJNOKSÁG Az 1974. november 23-i, 24. számban közzétett versenyfelhívás értelmében 1975. január és február hónapban bonyolítjuk le a XI. pártkongresszus tiszteletére indított üzemi sakkbajnokságot. A sakkjátékot kedvelő dolgozóink benevezéseiket — külön az egyéni és külön a csapatversenyre — leadhatják az irodaépület 221. sz. helyiségében, Gurály Ferenc Intézőnél (108 telefon). A csapatok 4—4 fősek legyenek, lehetőleg osztály vagy üzemegység képviseletében. A verseny résztvevőit nevezési sorrendben sorsoljuk. Az egyéni és csapatteljesítményeket az eredmények alapján értékeljük és díjazzuk. CSAPATBAJNOKSÁG Sporttársaink helytállása és sportszerű játékfelfogása jó helyezését biztosította csapatainknak az 1974. évi csapatbajnokságban. Ikarus I. csapatunk a VI—VII. kerületi I. osztályú csapatbajnokságban az első helyen végzett, és bejutott a Budapest III. osztályú mezőnybe. Az elérhető (maximális) 144 ponttal szemben 105,5 pontot szerzett, ami a bajnokságban részt vevő csapatok játékerejét tekintve kiváló sportteljesítmény. Egyéni eredmények a szerzett pontok (és részvételek) alapján: 1. Pál Géza 11,5 (12); 2. Székely József 9 (12); 3. Batta Jenő 9 (12); 4. Lakó Lajos 8,5 (11); 5. Kasza Gábor 8,5 (12); 6. Miklós István 8,5 (12); 7. Járó András 8 (12); 8. Gurszki Károly7,5 (10); 9. Kulcsár László 6,5 (9); 10. Rozsnyói Endre 6 (8); 11. Molnár László 5 (5); 12. Zsidkovszki Sándor 5 (9); 13. Kovács István 4,5 (7); 14. Polák Ede 4,0 (7); 15. Benkó Sándor 1 (1); 16. Krafer János 1 (1); 17. Grassanovits Géza 1 (1) 18. Szűcs Jenő 1 (1). Ikarus II. csapatunk a X. kerületi első osztályú csapatbajnokságban, a középmezőnyben végzett. Az elérhető (maximális) 140 ponttal szemben 88 pontot szerzett. Várható, hogy II. csapatunk az első csapat helyébe lépve, a VI—vII. kerületi I. osztályú csapatbajnokságban 1975-ös évben is meg fogja állni a helyét. Itt a — hátrányos — munkanapok délutáni játékideje helyett — előnyösen — vasárnap délelőtt lesznek a versenyek; ez az eredményesebb szereplés előfeltétele. Egyéni eredmények: 1. Krapfel János, 2. Grassanovits Géza, 3. Lakó Lajos, 4. Kovács István, 5. Iván Ferenc, 6. Benkó Sándor, 7. Polák Ede, 8. Bártfai Károly, 9. Vigh Béla, 10. Mirják Ferenc, 11. Bodnár József, 12. Walkovszky Gyula, 13. Szűcs Jenő, 14. Klisz Ferenc, 15. Bodnár Zoltán, 16. Gurály Ferenc, 17. Szegedi László, 18. Fekete István. Az 1975. évi versenyidőszakban is sikeres szereplést kívánunk csapatainknak. Gurály Ferenc Az Ikarus Karosszéria és Járműgyár dolgozóinak lapja Felelős szerkesztő: Gerendás Ferenc Szerkesztőség: 1630 Budapest, Margit u. 2. Telefon: 636—440 145. 204 mellék Kiadja: a Hírlapkiadó Vállalat 1959 Budapest, Blaha Lujza tér 3. Telefon: 34.3—100. Felelős kiadó: Csollány Ferenc Fejér megyei Nyomdaipari vállalat 71.sa96 FMNYV