Ikarus, 1974 (22. évfolyam, 1-26. szám)

1974-12-20 / 26. szám

I­KAR­US 1974. december 20. BUDAPEST A munkásfiatalok körében az elmúlt három hónap alatt 49 fővel növekedett a KISZ- tagok száma. Az Ikarus KISZ- szervezet 915 főnyi létszámá­ból 614 a munkás. A kerületi KISZ-szervezetek szervező titkárai részére há­romnapos továbbképzést tar­tott a kerületi KISZ-bizottság. A SZERSZÁMÜZEM CSAPATA magabiztosan szerezte meg az első helyet a közelmúltban véget ért kerületi alapfokú labdarúgó­bajnokságon. A tavaly is első he­lyezett csapat tagjai 50 gólt lőt­tek, s csak nyolcat kaptak. A legtöbbet szerepelt játékosok: Kaszanyi István, M. Szabó Lász­ló, Kovács János, Kónyai Lőrinc Demény László, Lacsai Bálint, Lichi Ferenc, Urgyán Imre, Berta István, Vesztróczi György, Ecker György, Kovács Ferenc, Kovács Ime, Bíró László, Bátai Tibor. A második és a harmadik helyet kerületi csapatok szerezték meg. Negyedik helyen a fényezők csa­pata végzett. A Jászberényi Hűtőgépgyár fiataljai a korábbi jó kapcso­latok folytatásaképpen gyár­­látogatáson keresték fel az Ikarust december 20-án. A ta­pasztalatcserét baráti beszél­getés követte. Nyugdíjba mentek: Matus Mihály (sajtoló), Nagy Gábor (forgácsoló), Molnár József (belső szállítás), Jóvér József­­né (fényező), Hümpfner Fe­renc (vázas), Szabó István (szervizüzem), Kovács Zoltán­ná (busz I.) Grozner Károlyné (telefonközpont), Péter Szabó Ferenc és Tamás János (szer­számüzem). A budapesti színházakba és valamennyi fővárosi kulturá­lis eseményre válthatók je­gyek a vállalati közönségszer­vezőnél Fodor Lujzánál. A közönségszervező a 154-es te­lefonszámon található, 2 óra után pedig az új irodaépület harmadik emelet 301-es szo­bájában személyesen is felke­reshető. Roisz Vilmos kerületi festő­művész Gyulai Józseffel közös kiállításon mutatta be képeit december 6 és 20 között a Fő­városi Tanács klubjában. A VASAS KUPA tekeverse­nyen, melyet december 9-én a MOM tekepályán tartottak Ko­­plári Károly, az Ikarus képvise­lője a második helyen végzett, egy fával maradt el az első he­lyezettől. A járműipari országos ver­seny szervezésében kiemelke­dő tevékenységükért Bencsik István ifjúmunkás titkárt és Dobos Katalint, az Ikarus KISZ-bizottság gazdasági ügy­intézőjét a KISZ KB egyhetes lengyelországi utazással ju­talmazta. Hazánk felszabadulásának 30. évfordulója alkalmából sportvetélkedőt rendez az ika­­rusi sportkör, MHSZ és szak­­szervezet, valamint az V.-ös KISZ csúcsvezetőség. A vetél­kedőn szerepelnek sporttörté­neti és szabályzati-elméleti kérdések, ügyességi feladatok és fizikai számok. Négy fős csapatokat lehet nevezni. Je­lentkezhetnek szocialista bri­gádok, KISZ-szervezetek. A jelentkezők létszámától füg­gően selejtezőkre kerül sor. A nevezéseket január 10-ig az MHSZ és sportirodán, vala­mint a szerszámgyáregységben Bátai Tibornál lehet leadni. KÜLFÖLDI UTAZÁSOK: Toldi József vezérigazgató Irakban és Kuvaitban műszaki kérdésekről tárgyalt. Tisza László az iraki összeszerelő üzembe utazott rak­­tárosi teendők ellátására. Adonyi Gyula főosztályvezető-helyettes Olasz- és Spanyolországban járt az importanyagok kedvező be­szerzési lehetőségének megvizs­gálására. Menyhárt Pálné cso­portvezető a Szovjetunióban az 1975. évre szóló államközi tár­gyalásokon vesz részt. Csipes Sándor gyáregységvezető szerviz­szolgálati ügyben Bulgáriába utazott. A venezuelai új szerviz­állomás vezetője dr. Puglits Já­nos és a szervizállomás tagjai Bence Domonkos, Gonda László, Bálint Antal és Krasznai Nándor állomáshelyükre utaztak. Értékes tárgyjutalmakat adományozott az Ikarus KISZ-bizottság 30 fiatalnak az egész évben kifejtett társadal­mi tevékenységükért. A művelődési központ mo­ziműsora: 20-án, pénteken: Robbanás. Izgalmas, széles­vásznú, román film. 23-án, hétfőn: Fej nélküli lovas. Szí­nes, szovjet film. 27-én, pénte­ken: Nagyezsda. Szélesvásznú, magyarul beszélő, szovjet film. 30-án, hétfőn: La Man­cha lovagja. Színes, olasz— amerikai film. Kezdés: fél 4 és fél 7 órakor. FEHÉRVÁR A munkásnők helyzetéről tárgyalt november 28-án a Szakszervezetek Megyei Taná­csának elnöksége. Az ülést megelőzően felmérték a fizikai nődolgozók élet- és munkakö­rülményeinek alakulását tíz nagyüzemben, köztük a fehér­vári gyárban. A megvitatott beszámoló jelentést a megyei párt-végrehajtó bizottság elé terjeszti az elnökség. Pártaktivistákat jutalmaztak meg az 1974-ben végzett kiváló munkájuk elismeréséül. A ju­talmakat ünnepélyes keretek között az alapszervezetek titká­rai adták át. Munkásakadémiát szervez­nek azokban a községekben, ahonnan a legtöbb dolgozó jár be a gyárba. A hat részből álló előadássorozat decemberben kezdődik, és az előadásokat a TIT üzemi szervezetének ve­zetői tartják. A második autóbuszemelőt, amelyet szintén beépítettek a szerelősorra, december 2-án próbaüzemelésre átadták az üzemnek. A berendezéseket a szerszámüzem készítette, és az elsőt több hónapja használják a kerekek szereléséhez. Bensőséges ünnepségen bú­csúztatták november 29-én a főkönyvelőségen nyugalomba vonulásuk alkalmából Gamos Károly és dr. Horváth Kálmán szaktanácsadókat, Kerek And­rás utókalkulációs osztályveze­tőt. Mindhárman hosszú időt töltöttek a gyárban. Új forgácsológépet kapott a szerszámüzem. Az EROSIMAT „D” típusú szikraforgácsoló­­gép nagy pontossággal mun­kálja meg az edzett anyagokat. A gépet üzembe helyezték. Személyi hírek. Nagy Imrét felmentették a gyártástervezési osztály vezetése alól és áthe­lyezték a szerszámüzembe. Pais Nimródot gyártástervezési osztályvezetővé kinevezték. Körösi Pált saját kérelmére, felmentették a gyár biztonsági megbízottja beosztása alól, és az asztalosüzemben művezető­vé nevezték ki. Utóda Szatzker Ferenc lett. Rekop Józsefnét gyártáselőkészítési csoportve­zetővé nevezték ki. Ifjúsági brigád alakult a szerelőüzemben, amely a szo­cialista cím elnyerését tűzte ki célul. A brigád 18 tagú, veze­tője Zsulecz Ferenc, és a Ma­gyar—Szovjet Barátság nevet választotta. Alsószentivánon három autó­buszvárót építenek társadalmi munkában a bejáró dolgozók; a buszvárókat az idén elkészítik. Ifjúmunkás klub nyílt a 320. számú Árpád Ipari Szakmun­kásképző Intézet kollégiumá­ban. A klub tartalmas kulturá­lis programot és szórakozási lehetőséget nyújt a szakmun­kástanulóknak. Megkezdték a középső és nyugati hangárépületek tataro­zását; a gyártelep régi hangár­sora sárga falú lesz. Filmsorozatot szervezett az SZMT és a Moziüzemi Vállalat a szocialista brigádok tagjai részére. A Petőfi Filmszínház­ban bemutatott filmeket a résztvevők megvitatják. A rendezvényeket a gyárból is látogatják. A gyár beruházásának vég­rehajtása felett vállalt KISZ- védnökség értelmében, a fe­hérvári gyár KISZ-alapszerve­­zetek fiataljai 210 óra társadal­mi munkában árkot ásnak a 35 kV-os energiavezetékhez. A vezeték az új kompresszorház és az energiaközpont között épül ki. A KISZ VÉGREHAJTÓ BIZOTT­SÁGA 1974. december 9-én ülést tartott. Megtárgyalták a KISZ— úttörő együttműködést és meghall­gatták a Kiváló Ifjú Mérnök, Ki­váló Ifjú Technikus egyéni ver­­senymozgalom 1974-ben elért ered­ményeiről szóló beszámolót. A JELCZI LENGYEL AUTÓ­GYÁR három mérnöke tíznapos tanulmányúton vett részt a törzs­gyárban. 1974. november 6-án fel­keresték a fehérvári gyárat is. A gyárlátogatáson a gyártmányszer­kesztés munkájával, valamint a termeléssel ismerkedtek. Készülődés az ünnepre (Fotó: Tomhauser) A leskelődő (Fotó: Kubik Gábor) HIRDETÉS 4500 km-t futott Ur-s Zsiguli (fehér, b.­r. fekete) tartozékokkal kitűnő állapotban, sürgősen el­adó. Telefon: 637—666, illetve 3-as gyáregység 211-es mellék. Jelentkezni lehet Felhívás a Kiváló Ifjú Mérnök, Kiváló Ifjú Technikus, Kiváló If­jú Közgazdász mozgalomba va­ló nevezésre! Az elmúlt évekhez hasonlóan 1975-ben is megszervezik Fehér­váron a fiatal műszaki és köz­gazdász dolgozók egyéni ver­senyformáit. Jelentkezhet a be­osztástól függetlenül minden 33 évnél fiatalabb mérnök, közgaz­dász, 30 évnél fiatalabb technikus és közgazdász technikus. A versenyidőszak: 1975. január 15-től augusztus 31-ig tart. A je­lentkezési határidő: 1975. január 15-ig. Részletes tájékoztatás és jelentkezési lap beszerezhető a fehérvári KISZ-bizottsági­ és Vig Márta FMKT vezetőnél (mű­szaki épület 219. sz.). VÍVÁS December elsején a Tatabányai Bányász II. 0. párbajtőr minősí­tő versenyét hat egyesület 25 versenyzője részvételével rendez­ték meg. Sajnos a minősítési feltételeknek előírt 16 osztálybeli helyett csak öt II. osztályú in­dult, így a verseny eggyel ala­csonyabb szintnek felelt meg. A döntőben szoros volt a küz­delem, a körbevívás után négy versenyzőnk — Jandás és Hor­váth (Alba Regia), Kiss (Debre­ceni VSC) és Pregun (Győri Ep.) — egyaránt öt-öt győzelme volt. Az újravívás után Horváth mind­három ellenfelétől kikapott, a többiek körbeverték egymást. Újabb újravívás kezdődött tehát, három résztvevővel, és újra kör­beverték egymást. A szabályok értelmében ilyen esetben a ka­pott találatok száma dönt, ez Jandásnak volt a legkedvezőbb és így ő nyerte a versenyt! Végeredmény: 1. Jandás Lászl­­ló (Alba Regia) 5 gy., 2. Kiss András (Debreceni VSC) 5 gy., 3. Pregun Antal (Győri Ep.) 5 gy., 4. Horváth László (Alba Regia) 5 gy., a szántó illik­k­. S­okan tudják, hogy a törzsgyár területén működik a Zalka Má­té Szakközépiskola tanműhe­lye, ahol az iskola tanulói létszámának mintegy 60 szá­zaléka végzi a gyakorlati foglalkozásokat. Ezek a fiúk bizonyos előnyben vannak azokkal szemben, akik az iskolában vannak a műhely­­napokon. Azzal, hogy egy hatalmas gyár területére lép­nek, keresztülmennek az udvaron, szétnéznek, látják a sürgő-forgó, embereket roha­nó targoncákat, készülő autó­buszokat, belecsöppennek az üzemi légkörbe, ami egészen más, mint az iskola. De ez csak az egyik oldala a dolog­nak, a másik az, hogy az Ikarus olyan lehetőségeket biztosít az iskola számára, amelyek magasabb szintű ok­tatás kell, hogy eredményez­zenek. Fölmerül a kérdés, vajon mit profitál a vállalat anya­gilag, erkölcsileg és munka­erő-gazdálkodási szempontból ebből a kapcsolatból. Hogy nevén nevezzük a dolgokat: vajon itt maradnak-e a fiúk dolgozni? A STATISZTIKA Részlet a gazdasági igazga­tónak, az 1974. szeptemberi vállalati szakszervezeti köz­gyűlésre kiadott jelentéséből: „6.3 Zalka Máté Szakközép­­iskola A szakmunkás-utánpótlás biztosításánál megemlítendő, hogy vállalatunknak 1968. év óta szerződése van a Zalka Máté Közlekedésgépgyártó Szakközépiskolával, melynek alapján ez az iskola is hiva­tott szakmunkás-utánpótlá­sunkat biztosítani, miután gyakorlati oktatáson az Ika­rus által üzemeltetett tanmű­helyben vesznek részt. Éven­te 90—400 fő kap szakmun­kás-bizonyítványt közlekedés­gépgyártó szakmacsoportban, de belépési arányuk évente csak 16—15 százalék. A kö­zéptávú szakmunkásképzési elképzelés alapján felülvizs­gálandó, érdemes-e ilyen for­mában fenntartani a kapcso­latot az iskolával?” Eddig az idézet, nem kell hozzá magyarázat. .Nézzük sorba az érintettek véleményeit. A FIÚK Néhány hang az egy itt vég­zős osztállyal folytatott be­szélgetésből. —• Engem nem érdekel, én taxis leszek. — Miért nem maradunk itt? Jó kérdés! Hát miért maradnánk? Nekünk köny­­nyebb munkával, tiszta ru­hában, több pénz kell.(!) — Én autóvillamossággal akarok foglalkozni, és nem tudom, hogy az Ikarusban ez­zel kapcsolatban mi a hely­zet. — Én itt maradok, mert társadalmi ösztöndíjas va­gyok. Sokan ócsárolják a gyárat, hogy koszos, meg nincs pénz, hát majd kiderül. — Tovább akarok tanulni. — Sofőr leszek. Ott van pénz. Az az igazság, hogy ez az iskola nem sokat ér. Érettsé­gi bizonyítványt ugyan ad, de egy ipari tanuló sokkal töb­bet ért a műszaki dolgokhoz, mint mi. És ő szakmunkás­­bizonyítványt is kap. AZ ISKOLA A szakközépiskolát, mint iskolatípust az 1965-ös tör­vény hozta létre, elsősorban azért, hogy a gyerekeknek ne 14 évesen kelljen szakmát választaniuk, hanem érettségi után, már érettebb fejjel dönthessenek egy szakma­csoport (jelen esetben a közle­kedésgépgyártó) szakágai kö­zött. Az itteni végzettség szakmunkakörök betöltésére és középfokú szakképesítés­hez kötött munkák elvégzésé­re is jogosít. Az iskolában ösztönzik a fiúkat a szakmában való elhelyezkedésre. A tanárok értik a munkájukat, a techni­kai feltételek adottak. Az eredmény mégis — elsősor­ban ikarusi szemszögből — szánalmas. A GYÁR A tavalyi munkaerő-gaz­dálkodási tanácskozáson szó volt ezekről a gondokról, de egyelőre még csak a fent em­lített jelentés született meg. A munkástovábbképzés kivá­ló párthatározat . Ahhoz is hely kell. A gyár az iskolá­nak is helyet biztosít és éven­te a szakközépiskola és az ipari tanintézet műhelyé­ben körülbelül egymillió-há­romszázezer forint értékű nyersanyagot használnak fel. A MEGOLDÁS A fő kérdés tehát az: mi az oka annak, hogy a fiúk nem maradnak itt, és mit lehet tenni? Kohut András, az is­kola műszaki igazgatóhelyet­tese egy érdekes gondolattal foglalkozik. Ezek szerint az iskola egyfajta minőségi jel­lemzést adna a végzett tanu­lókról a gyárnak, így elérhe­tő, hogy a jobbak jobb be­osztásba kerüljenek. Erre az elmúlt időkben is volt már példa. De ez ma még nem bevált gyakorlat. Az ilyen és ehhez hasonló ötle­teket a két intézmény veze­tőinek közösen kell kidol­gozniuk, hogy megnyugtató megoldás szülessék. Miért is írtunk minderről? Nem nagy probléma? Csepp a tengerben? Úgy van, ám nem szabad elfeled­ni, hogy a tenger éppen a cseppekből áll össze! Kapuvári Béla Zalkás fiúk kirepülő fiókák Véget ért az őszi labdarúgó-bajnokság Az utolsó mérkőzés, az Ikarus— MOM találkozó, 4:3-as ered­ménnyel ért véget. Az Ikarus már 3:0-ra vezetett jó játékkal, utána azonban két öngólt rú­gott és az ellenfél kiegyenlített. Az utolsó percekben 4:3-ra nagy nehezen sikerült megnyerni a mérkőzést. Jelenleg az első helyen a Sütő­ipar áll, az Ikarus I. öt ponttal lemaradva a harmadik helyen. Sajnos a sok sérülés és a fegyel­mezetlen játékosok időközönkén­ti gyenge játéka miatt kerültünk 5 ponttal lejjebb az első helytől. Az Ikarus tartalékcsapata elég szép eredménnyel zárta az őszi fordulót. 1. Ikarus 10 9 1 0 56-16 19 2. Elektromos 10 7 1 2 35-16 15 3. K. Sörgyár 10 6 1 3 29-25 14 Az ifjúsági és a serdülő csapa­taink is elég jó eredményeket ér­tek el. A legnagyobb baj az, hogy az ellenfelek legtöbbször nem álltak ki a serdülő H-vel és így nem voltak rendszeres edzésben. Bízunk benne, hogy Perecsi Tibor vezető­edző irányításával minden csapatunkat jobban fel tudják készíteni a tavaszi fordu­lóra. Reméljük, hogy valamennyi edző segíti ezt a munkát, azért is, mert ma már tudják az ed­zők, ki, mire alkalmas a pályán. SAKK ÜZEMI BAJNOKSÁG Az 1974. november 23-i, 24. számban közzétett versenyfelhí­vás értelmében 1975. január és február hónapban bonyolítjuk le a XI. pártkongresszus tiszteletére indított üzemi sakkbajnokságot. A sakkjátékot kedvelő dolgo­zóink benevezéseiket — külön az egyéni és külön a csapatverseny­re — leadhatják az irodaépület 221. sz. helyiségében, Gurály Fe­renc Intézőnél (108 telefon). A csapatok 4—4 fősek legye­nek, lehetőleg osztály vagy üzemegység képviseletében. A verseny résztvevőit nevezési sor­rendben sorsoljuk. Az egyéni és csapatteljesítményeket az ered­mények alapján értékeljük és díjazzuk. CSAPATBAJNOKSÁG Sporttársaink helytállása és sportszerű játékfelfogása jó he­lyezését biztosította csapataink­nak az 1974. évi csapatbajnokság­ban. Ikarus I. csapatunk a VI—VII. kerületi I. osztályú csapatbaj­nokságban az első helyen vég­zett, és bejutott a Budapest III. osztályú mezőnybe. Az elér­hető (maximális) 144 ponttal szemben 105,5 pontot szerzett, ami a bajnokságban részt vevő csapatok játékerejét tekintve ki­váló sportteljesítmény. Egyéni eredmények a szerzett pontok (és részvételek) alapján: 1. Pál Géza 11,5 (12); 2. Székely József 9 (12); 3. Batta Jenő 9 (12); 4. Lakó Lajos 8,5 (11); 5. Kasza Gábor 8,5 (12); 6. Miklós István 8,5 (12); 7. Járó András 8 (12); 8. Gurszki Károly­­7,5 (10); 9. Kulcsár László 6,5 (9); 10. Rozsnyói Endre 6 (8); 11. Molnár László 5 (5); 12. Zsidkovszki Sán­dor 5 (9); 13. Kovács István 4,5 (7); 14. Polák Ede 4,0 (7); 15. Benkó Sándor 1 (1); 16. Krafer János 1 (1); 17. Grassanovits Géza 1 (1) 18. Szűcs Jenő 1 (1). Ikarus II. csapatunk a X. kerü­leti első osztályú csapatbajnok­ságban, a középmezőnyben vég­zett. Az elérhető (maximális) 140 ponttal szemben 88 pontot szer­zett. Várható, hogy II. csapatunk az első csapat helyébe lépve, a VI—vII. kerületi I. osztályú csa­patbajnokságban 1975-ös évben is meg fogja állni a helyét. Itt a — hátrányos — munkanapok dél­utáni játékideje helyett — elő­nyösen — vasárnap délelőtt lesz­nek a versenyek; ez az eredmé­nyesebb szereplés előfeltétele. Egyéni eredmények: 1. Krapfel János, 2. Grassanovits Géza, 3. Lakó Lajos, 4. Kovács István, 5. Iván Ferenc, 6. Benkó Sándor, 7. Polák Ede, 8. Bártfai Károly, 9. Vigh Béla, 10. Mirják Ferenc, 11. Bodnár József, 12. Walkovszky Gyula, 13. Szűcs Jenő, 14. Klisz Ferenc, 15. Bodnár Zoltán, 16. Gurály Ferenc, 17. Szegedi Lász­ló, 18. Fekete István. Az 1975. évi versenyidőszakban is sikeres szereplést kívánunk csapatainknak. Gurály Ferenc Az Ikarus Karosszéria és Járműgyár dolgozóinak lapja Felelős szerkesztő: Gerendás Ferenc Szerkesztőség: 1630 Budapest, Margit u. 2. Telefon: 636—440 145. 204 mellék Kiadja: a Hírlapkiadó Vállalat 1959 Budapest, Blaha Lujza tér 3. Telefon: 34.3—100. Felelős kiadó: Csollány Ferenc Fejér megyei Nyomdaipari vállalat 71.sa96 FMNYV

Next