Ikarus, 1974 (22. évfolyam, 1-26. szám)

1974-06-06 / 12. szám

Tartalmasabb lett az életük A fehérvári karbantartó üzem az 1973. évi eredmények alapján első helyezést ért el a segédüzemek közötti ver­senyben. — Tizenkétezer forint ju­talmat kaptunk — mondta Bozsóki Ferenc főművezető, az üzemfenntartás versenyfe­­lelelőse. — A pénzt a brigá­dok osztották el, ők tettek a legtöbbet az eredményért. Az új csarnoképületben kezdtük a beszélgetést és a régi műhelyben fejeztük be. Közben tartalmas brigádmoz­galomról hallottam, a brigád­munka számos szép eredmé­nyét láttam. Új brigádok alakultak, és most nyolc küzd a szocialista címért vagy újabb fokozatért a főosztály területén. A laka­tosok Április 4. brigádja a mostani értékelésben 8., a villanyszerelők Kandó Kál­mán brigádja 6. fokozatot nyert. A brigádok tagjai elsősor­ban becsületes munkájukkal, példamutató magatartásukkal segítették az üzemet az első helyre. A jó brigádmozgalom azonban többletvállalást, többletmunkát jelent.­­ Besegítettek brigádjaink a gyáregységeknek a termelés korszerűsítésébe, géppark át­rendezésébe, felújító munká­ba, a munkafeltételek javítá­sába. Jutott idő azonban a saját körülményeink jobbítá­sára, munkahelyeink és por­tánk rendezésére is.­­­ A versenyfelelős nem kis üszkeséggel mutatta meg mindkét munkahelyen az éte s kezőt; a brigádok társadalmi munkában csinálták és jól használható belső rendez­vényhez is. A régi műhelyt felújítot­ták, most rendezik be. Új munkapadok várnak elhelye­zésre, ugyancsak a brigádok összefogásával készültek. Le­festették a berendezéseket, hangulatos lesz a műhelyük. A brigád tagok élen járnak, segítik egymást a tanulásban is. Harmincnak oktattak rajz- és anyagismeretet a most zárult tanfolyamon. Ti­zennégy szakmunkás jelent­kezett az ősszel kezdődő új tí­pusú szakközépiskolára, ré­szükre előkészítőt szerveztek. Többen a nyolc általánost fe­jezik be. A fiatalok szakmát tanulnak. Dicséretesen segítik a köze­li Táncsics Mihály Általános Iskolát, Nagy-nagy szeretettel tart­ják a kapcsolatot nyugdíja­saikkal, gyámolítják a rászo­rulókat. Egyik volt munkatár­suk beteg feleségének tolóko­csit vittek. Télen olajat szállí­tanak az öregeknek. Ilyen brigádmozgalom van a fehérvári tmk-­ban. A brigá­dok összehozták az embereket, jó közösségben dolgoznak, ta­nulnak és tartalmasabb lett az életük. (Keresznyei) A GYÁR SEGÍTSÉGÉVEL ÓVODÁT ÉPÍTENEK Az Ikarus gyár eddig több ízben, több faluban és községben tartott megbeszélést a vi­dékről bejáró dol­gozói részére. Eze­ken a megbeszélé­seken a gyár tár­sadalmi, gazdasági vezetői és a dol­gozók kerültek egymással közvet­len kapcsolatba, ahol megvitatták, mit is tehet a gyár a vidékről bejáró dolgozóiért. Május 23-án a szabadbattyáni kultúrházban szép számmal gyűltek össze a battyániak, ahol már egy fel­ajánlás megbeszé­lése volt a cél. Az Ikarus segítségé­vel, társadalmi munkában, óvodát építenek a község­nek. Salamon László, a gyárvezetés kép­viseletében el­mondta, hogy mi­lyen segítséget tud nyújtani a gyár. Az asztalos üzem Béke szocialista brigádja elvállalta az összes asztalos­­munkát, ezen kí­vül 10 szakcsoport alakul 20—20 fő­vel, akik a szak­munkákhoz nyúj­tanak segítséget. A község vezető­sége is számos fel­ajánlást tett, így közös erővel nem­sokára új, korsze­rű óvodába költöz­hetnek a battyáni apróságok. „Tovább szerveztünk, fejlesztettünk Egy évvel ezelőtt láttak hozzá a termelés korszerűsítéséhez, a munkakörülmények meg­javításához a fehérvári alkatrészgyártó gyár­egységben. Nagyot léptek előre, október 26-án a gyáregység üzemeit szocialista megőrzésre átvették.­­ Hogyan sikerült folytatni ezt a munkát? — kérdeztük Dvorszky Ferencet, a gyáregység vezetőjét. — Tovább javítottuk a szervezettséget, a munkafeltételeket. Ennek eredménye, hogy míg tavaly napi 12, az első negyedévben 13, most pedig 14 autóbusz gyártásához tudjuk ütemesen kiszolgálni a szerelő gyáregységet — válaszolta Dvorszky Ferenc. Elmondotta, hogy a préslakatos üzemben több új gépet állítottak be, köztük egy 250 tonnás hidraulikus prést. A sajtolóműhelyben átrendezték a gépparkot és új munkarendszert szerveztek. A forgácsolóüzem egy szovjet gyártmányú esztergagépet kapott; az idén még hét új gépet kap az üzem. További speciális anyagszállító eszközöket csináltak, például a farost­refapadló, a fehér­fémes anyagok sérülésmentes szállításához. Anyagtároló állványokat, dobozokat, más hasznos segédeszközöket készítettek. Javítot­ták a kiszolgálást, adagolást. Tavaly a nagy rendcsinálás után elkezdő­dött az üzemépületek belső tatarozása, szín­dinamika szerinti festése Ennek során befeje­ződött a forgácsoló, a préslakatos üzem tata­rozása, a galvanizáló üzemépület felújítása. Most a hőműhely, majd a sajtoló következik a sortatarozásban. Új étkezőt létesítettek a forgácsoló, az asz­talos-kárpitos, a galvanizáló munkahelyen. A gyáregység központjában megfelelő munkakö­rülményeket teremtettek ahhoz, hogy össze­vonják a bérelszámolókat, részükre új iroda­gépeket szereznek be. — Hogyan látják további tennivalójukat? — Elsősorban a sajtolt alkatrészgyártásban, valamint a galvanizáló és csiszoló munkában kell további javulást elérnünk. Feszítő gon­dunk, hogy gépi szállítóeszközeink 7—8 évesek, a 3 tonnás villásemelőnk tönkrement. Az anyagszállítás megjavítása, gépesítése nagyon sürgető feladat. Dvorszky Ferenc végezetül megjegyezte, hogy az üzem- és munkaszervezéssel összefüg­gő feladatokat az éves intézkedési tervük tar­talmazza. Céltudatos munkával megteremtik a feltételeket az évi 5000 autóbusz gyártásához. Az idén már csaknem 4000 kocsihoz gyártanak alkatrészt. (keresznyei) 55 Kedves, mosoly­hangja riasztott gó lányarcot lát­föl­­tam, meleg, barna& — Ne a busz­szemekkel, csillo­g bérletet tessék gó szőke hajjal­ mutatni — a gyári Csak akkor tűnt el belépőt! egy pillanatra. Az íróasztalnál mikor a lift följe­aztán összetévesz­tő indult el velem, tettem a sim­st­a ahelyett, hogy a cosinussal, két lap földszintre vitt közé fordítva tet­volna. Azután a tem az indigót... járdaszegélyre let­És megint jött Ö.­tem dühös — mi­t Lágyan simoga­ért áll ki a föld­tó tekintetéből 20 ből —, majd est­i esztendő ragyogá­korgó fékezés után sa áradt felém. egy gépkocsiveze­— Mi ezt — tőtől tudtam meg, kérdeztem ma­milyen sok roko­gamtól ijedten, nem van. És me­— Szerelem! — mint jött ő. Ott súgta Ő és tova­lebegett a szemem lebbent a virágba­előtt, felejthetet­robbant, tavaszi len mosolyával, tiszta tekintetével. Csak a portás iS regélő fák között. — life — ez Szovjet vendégek Elismerően nyilatkoztak Május 20-án szovjet dele­gáció látogatott a székesfe­hérvári Ikarus gyárba N. Sz. Koroljov szovjet közlekedési miniszterhelyettes vezetésé­vel. A vendégeket Toldi Jó­zsef, az Ikarus vezérigazga­tója és Tóth István, a fehér­vári gyár igazgatója fogadta. A vendégek megtekintették a gyárat, s érdeklődtek a korszerűen berendezett üze­mek iránt. Elismerően nyi­latkoztak a szerelő csarnok­ról, az előkészítő üzemekről, ahol az autóbuszok nagy da­rabszámban történő előállítá­sára alkalmas új technikai berendezések sorát láthatták. A gyárudvaron bemutatták a gyár jelenleg előállított ter­mékeit, a városnéző és a lu­xusigényeket kielégítő 266-os típusú autóbuszokat. A gyárlátogatás közben tá­jékoztatták a vendégeket a gyártmány- és a gyárfejlesz­tésről, valamint a további célokról. A gyár megtekinté­se után megvitatták a gyár­ban látottakat, továbbá a kö­vetkező években várható szállítási­­ és üzletkötési­ lehe­tőségeket. Megállapodtak, hogy az 1976-tól 1986-ig gyár­tásba kerülő autóbuszokról tájékoztatót ad az Ikarus. E tájékoztató ár- és típusaján­latokat tartalmaz. A programnak megfelelően a délután folyamán felkeres­ték a Volán 14-es Vállalatot, ahol a diagnosztikai beren­dezések iránt tanúsítottak nagy figyelmet. Utána város­néző autóbusszal megtekin­tették a nagy történelmi múlttal rendelkező Székesfe­hérvár nevezetességeit. A legnagyobb érdeklődés••• Május 23-án ünnepélyes keretek között került sor az Ikarus szocialista brigádfóru­mának évzárójára a Gárdo­nyi Géza Művelődési Ház­ban. Salamon László egy sike­res év tapasztalatairól beszél­hetett a megjelent brigádta­goknak. Elmondta, hogy a 73—74-es évben változott az arány: a fizikai dolgozók na­gyobb létszámban látogatták a fórum előadásait. Az elő­adásokon érvényesült az igényesség, a művelődési te­rületek széles körét ölelte fel a brigádfórum anyaga. Leg­nagyobb érdeklődés azon az előadáson volt, amelyen a gyári feladatokról tartott elő­adást a gyár igazgatója. Nem­csak a létszám mutatta az ér­deklődést (240 fő volt jelen), hanem az előadás után kiala­kult viták is. Salamon László ezután el­mondta, hogy a következő időszakban nem az évek szá­ma után adják a szocialista brigádoknak a kitüntetést, hanem a végzett munka, a teljesítmény alapján. A beszéd után oklevelet és könyvjutalmat adtak át azok­nak a brigádoknak és bri­­gádtagoknak, akik aktív rész­vevői voltak a 73—74-ben megtartott brigádfórumnak, majd fővárosi előadóművé­szek adtak színvonalas mű­sort. ÖRÖMMEL FOGADTÁK A KORSZERŰSÍTÉST Januárban termelési ta­nácskozásán határozták el a fehérvári raktárgazdálkodás dolgozói, hogy az üzemek példájára a raktárakat, mun­kaeszközöket szocialista meg­őrzésre átveszik. Ehhez to­vább javítják a gazdálkodást, szervezettséget és rendet va­lósítanak meg minden egy­ségükben. A felkészülés eddigi ered­ményeiről és a további tenni­valókról beszélgettünk Bíró Ödön osztályvezetővel és Szűcs Sándorral, az 1-es rak­táregység vezetőjével. Elmondták, hogy az egyik jelentősebb előrelépést az alkatrész és kooperációs anyag raktározásának a szétválasztása jelenti. Most külön raktárban és új rend­szerben tároljuk a vállalaton belül gyártott alkatrészeket, illetve a külső kooperációból érkezett anyagokat. Áttértek teljesen a gépi raktárkönyvelésre. A korsze­rűsítést örömmel fogadták és vállalták a dolgozók, rövid idő alatt tanulták meg az új rendszert. Megtörtént az első tételes egyeztetés a számviteli könyveléssel. Megoldották saját erőből a konténerek karbantartását. A fehérfémes anyagok szaksze­rű szállítására a konténereket fabetéttel látták el. A henge­relt vasáru ésszerű tárolásá­hoz állványt terveztek, a mintadarab elkészült, s a szükséges mennyiséget ezután gyártják le. Eddig ezer négyzetméter területet rendeztek. Felújítot­ták az alváztárolót, a farak­tárt, a hulladéktárolót. A központi raktárhoz bejárati kaput csináltak. A munkaakció folytatásá­ban az egyik fontosabb teen­dő a göngyöleg és konténer­raktár létrehozása. Ez a fel­adat kapcsolódik a konténe­­resítési programhoz, annak sikeres megvalósítását szol­gálja. Az új raktár 79-es szá­mú lesz. A seregélyesi Alkotás Tsz­szel megkötötték a munka­­szerződést a raktárépületek külső tatarozására, ezt a munkát a közeli időben el­kezdik. A karbantartó üzem új kapukat készített az épü­letekhez, ezeket a felújítás előtt felszerelik. Ezt követően parkosítanak, további út- és területrendezést végeznek. Bíró Ödön hangoztatta, hogy a felkészülésben lelke­sen vesznek részt a dolgozók, különösen sokat tettek eddig is a szocialista brigádok. A raktárgazdálkodás szocialista megőrzésre való átvételére néhány hónap múlva ünne­pélyesen kerül sor. Brigádokkal találkoztak NDK vendégek érkeztek május 24-én a fehérvári gyárba. Claus Plobner az NDK Kulturális és Tájékoz­tató Központjának igazgatója és kísérete találkozott a Vi­deoton Clara Zetkin, vala­mint az Ikarus Ernst Thäl­mann és Karl Liebknecht szocialista brigádjának veze­tőivel és képviselőivel. A vendégeket a gyár főmérnöke tájékoztatta az üzem minden­napi munkájáról, terveiről, majd a vendégek látogatást tettek a karosszéria üzembe. Mind nagyobb az érdeklődés a mezőgazdasági és ipari munkás­szállító autóbuszok iránt. Ezzel a kérdéssel már kormányha­tározat is foglalkozott. Vállalatunk az igények kielégítésére létrehozta az idei BNV-n is bemutatott 211-es munkásszállító kisautóbuszát. Ugyancsak erre a célra készített járművel jelentkezett a vásáron a Kecskeméti MEZŐGÉP. A szakértők és a nagyközönség véleményéből ítélve az Ikarus gyártmányú busz nagyobb keresletre számíthat

Next