Ikarus, 1975 (23. évfolyam, 1-26. szám)
1975-01-03 / 1. szám
Megérkeztek a vendégek Abu-Bakr Ali el-Serif líbiai gazdaságügyi miniszter, aki a magyar–líbiai gazdasági együttműködési vegyes bizottság tárgyalásaira érkezett hazánkba, december 12-én, a székesfehérvári gyárba látogatott. A miniszter kíséretében volt dr. Heiczman János kohó- és gépipari miniszter-helyettes. A vendégeket a vállalat és a gyár vezetői fogadták, majd a központi épületben tárgyalásra került sor. Ezután a vendégek üzemlátogatáson vettek részt. A kegyelet koszorúi A XVI. kerület felszabadulásának 30. évfordulójára emlékem az MSZBT üzemi tagcsoportja a kegyelet koszorúit helyezte el az Ikarus Művelődési Központ falába épített szovjet hősi emléktábla alatt. Az ünnepi megemlékezésen részt vettek a kerületi tanács, a Hazafias Népfront és a gyár dolgozóinak képviselői is. A vállalati létszám: 10367 A vállalati dolgozók létszáma november végén a következők szerint alakult: munkások — Budapesten 3435, Fehérváron 2806, Pusztavámon 875, összesen 7200, alkalmazottak — Budapesten 1837, Fehérváron 1072, Pusztavámon 192, összesen 3161. Az összesített létszám a fenti sorrendben a következő- 5332, 3968, 1067 és 10 367. Beszámolt a nőbizottság A nőbizottság vezetője, Nagy Károlyné vszb nőfelelős számolt be a bizottság munkájáról a vszb december 20-i ülésén. Ezt követően a vszt és vszb 1975. első félévi munkatervét vitatták meg, végül bejelentésekkel zárult az év utolsó szakszervezeti ülése. JUTALMAK Az év végén 58 ezer forinttal jutalmazták a budapesti szakszervezeti aktivistákat. 39 400 forintot az vszb-k osztottak ki a szakszervezeti mozgalomban legtöbbet tevénykedő dolgozók között. A többit a vszb használta fel jutalmazásra. a valaki belépve az üzemfenntartás 3-s gyáregységi üzemébe körbepillant, egy hatalmas, a trópusi éghajlat mostohán meleg légkörét idéző kaktuszon akad meg a szeme. Hogyan kerül a délszaki növények e pompás példánya az üzembe? Juhász István idős, lakatos szakmunkás ajánlotta föl féltett kincsét a közösségnek. S bár az ajándék, szerény becslések szerint is több ezer forintot ér, erkölcsi értéke fölbecsülhetetlen. Az üzem dolgozói azonnal pártfogásukba vették a „jövevényt". Ké- A kaktusz sárga virágai nyelmes ládát kapott és vaskos karjai tartására rácsot készítettek. A kaktusz szemmel láthatóan jól érzi magát új otthonában. Ennek bizonyítására számtalan sárga virággal teszi barátságosabbá a munkahelyi környezetet. S a környezettel együtt melegebbé varázsolja a munkahelyi légkört is. Bár munkahelyük közösségének erejéről az itt dolgozók tanúbizonyságot tettek már akkor is, mikor saját kezükkel, sok órás társadalmi munkával alakították ki üzemük jelenlegi képét. E cél érdekében falat bontottak és újakat emeltek, szereltek és gépeket telepítettek át.Nem véletlen tehát, hogy Juhász István jó lélekkel ajánlotta föl egyik kedvencét: tudta, jó helye lesz, egy egész üzem válik gazdájává. Így történt, hogy a meghökkentő formájával egzotikus hangulatot keltő kaktusz sárga virágai egy üzem közösségi jelképévé is váltak. Lakatos Tamás AZ IKARUS KAROSSZÉRIA ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA „ Vállaljuk, hogy energiát takarítunk meg!“ A 3-as gyáregység párt, szakszervezet és KISZ-bizottsága, valamint a gyáregység gazdasági vezetése együttműködve az üzemfenntartás vezetésével energia és anyagtakarékossági felajánlást tett a párt XI. kongresszusa tiszteletére. „A felajánlást és vállalást abból a felismerésből kiindulva tesszük meg, hogy napjainkban az energiatakarékosság alapvető fontosságú népgazdasági feladat és az ilyen jellegű felajánlások egyeznek a párt 1974. december 5-i határozataival, valamint a kongresszusi irányelvekben foglaltakkal. A vállalás teljesítésénél támaszkodunk a gyáregység és az üzemfenntartás szocialista brigádjaira és ezeken keresztül a dolgozók egész közösségére. A vállalás alapja elsősorban a gáz és elektromos energiával való takarékosság. Ennek keretében az elektromos energiánál 3 százalékos, a gáz felhasználásánál 3,5 százalékos megtakarítást irányzunk elő. Ezen túlmenően a rezsianyagként felhasznált különféle olajszármazékoknál, melyeknek évi limitált mennyisége körülbelül 15 000 kg, 10 százalékos megtakarítást kívánunk elérni. Az átadóüzemben felhasznált kenőolajaknál gondos kezeléssel, fokozottabb ellenőrzéssel utókalkuláció alapján (bázis 1974.) 5 százalékot kívánunk megtakarítani. A kitűzött cél eléréséért hagyományos takarékossági intézkedéseket műszaki intézkedésekkel párosítva alkalmazunk. Az előbbit társadalmi szinten szervezzük és hajtjuk végre, az utóbbira műszaki intézkedési tervet készítünk. A megtakarításokat a vállalt értékben úgy kívánjuk teljesíteni, hogy eközben az ez évben belépett új munkahelyeket is ellátjuk energiával és a termelésünket egyidejűleg emeljük. Felajánlásunkhoz csatlakozásra hívjuk fel a törzsgyárat, a székesfehérvári gyárat és a pusztavámi gyáregységet. Az Ikarus gyár összes szocialista brigádjait.” XXIII. évfolyam 1. szám január 3. A Hszt-a levegőért-Mit tud a hibrid? Milyen is lesz az előttünk álló évtizedek autóbusza? Erre a kérdésre több tervezőasztalon napról napra születnek új válaszok. De egy követelménynek a sokirányú elképzelések mindegyike eleget kíván tenni: óvjuk a levegő tisztaságát! A légkör szennyezettségének csökkentése érdekében dolgoznak az úgynevezett hibrid autóbusz megvalósításán is. Ennek lényege: a jelenlegi 192 lóerős Dieselmotorok helyett 100—120 LE teljesítményű motort építenének be, melyet egy optimális, állandó fordulaton, állandó teljesítménnyel üzemeltetnének, a busztól kívánt teljesítménytől függetlenül. Ez több előnyt jelent. A legfontosabb, hogy pontos beszabályozás esetén minimálisan szennyezi a levegőt. A hibrid jelleget az adja, hogy ez az „alapmotor” egy vele összehangolt, tehát ugyancsak egyenletes teljesítményű generátort hajt. A generátor által termelt áram, automatikus vezérléssel vagy a hátsó tengelyt hajtó elektromotorhoz vagy az akkumulátorhoz jut el. Ha a villanymotortól az útviszonyok vagy a vezetési helyzet nagyobb teljesítményt kíván, akkor sem változik a Diesel-motor és a generátor fordulatszáma, mert a többlet elektromosságot az akku tartalékárama szolgáltatja. A hibrid busszal folytatott kísérletek a KGM 1971- es célprogramja alapján indultak meg. Az Ikarus két 260-as autóbuszt adott át a kísérletek céljaira. Az egyik melyben a generátortól nem csak az akkumulátorhoz jut egyenáram, de a motort is egyenáramra tervezik, már befejezés előtt áll. Már dolgoznak a másik változaton is, melyet váltóáram hajtana, itt tehát az akkumulátorról jövő elektromosságot vissza kell alakítani váltakozó fázisúra. Ní !Ciszment valamennyi dolgjozó a bank Az 1974. év lezárásakor első szavam a köszönet. Köszönöm vállalatunk valamennyi dolgozójának, munkájának , mérnökének, ügyviteli dolgozójának, közgazdászának, vezetőknek, beosztottaknak, egyszóval mindnyájuknak azt az odaadó, áldozatkész munkát, amivel 1974-ben vállalatunk eredményes munkáját elősegítették, illetve biztosították. VÁLLALATI összefogással sikerült elérnünk, hogy a párt XI. kongresszusának és felszabadulásunk 30. évfordulójának tiszteletére indított munkaverseny-vállalásunkat túlteljesítve több mint 9000 autóbuszt gyártottunk, körülbelül 800 darabbal többet a terveinkben meghatározottnál. Az elkövetkezendő hetek a számvetés időszaka lesz, amikor is mindenre kiterjedően felmérjük, hogy az 1974 évi műszaki, gazdasági, termelési, stb. terveinket, feladatainkat hogyan teljesítettük. Megállapítjuk, hogy mennyire váltak valóra azok a célok, amelyeket a vállalatvezetés a párt és a szakszervezettel, valamint a KISZ-szervezettel egyetértésben határozott meg. Több adat ma már ismert, s ezek azt mutatják, hogy az 1974. évet eredményesen, az 1973 évinél kedvezőbben zártuk. Mint az előzőekben említettem több mint 9000 autóbuszt gyártottunk, ami körülbelül 1210 darabbal haladja meg az 1973-ban gyártott mennyiséget. A vállalat nyereség tervét lényegesen túlteljesítette. Technológiai fejlesztési terveinket rendre teljesítettük. Határidőre elkészültek a székesfehérvári, a pusztavámi és a budapesti gyárak beruházásai. Kiemelkedő gyártmányfejlesztési tervet valósított meg a székesfehérvári gyár az Ikarus 211-es típusú autóbusz prototípusának, majd a nullszériájának legyártásával. Kedvező gazdasági eredményeink hatására dolgozóink jövedelme a tervezettnél jobban emelkedett, nagyobb összeget tudtunk fordítani szociális, kulturális célokra. Bizonyára mindnyájan emlékeznek arra, hogy az 1974 évi feladataink közül kiemelt jelentőséget tulajdonítottunk a minőség javításának, illetve stabilitásának, továbbá az ütemes termelés megvalósítását is célul tűztük ki. Az autóbuszok minőségének javításában számottevő eredményeket értünk el. A termelés ütemessége különösen a székesfehérvári gyárunkban jelentősen javult, s ez kedvezően befolyásolta vállalatunk pénzügyi helyzetét. Előző évhez viszonyítva jelentősen növeltük tőkés exportunkat, eleget téve kormányzati szerveink ilyen vonatkozású elvárásának. Előzetes termelési, gazdasági, stb. adatok birtokában elmondhatom, hogy összességében vállalatunk az 1974. évet eredményesen, a népgazdasági igényeknek megfelelően a tervet túlteljesítve zárta le. AZ 1975 ÉVi fő feladatainkról is szeretnék szólni, mert ez az év vállalatunk életében kiemelkedő jelentőségű. Fakad ez egyrészt abból, hogy a negyedik ötéves terv utolsó éve, ami egyben azt is jelenti, hogy az ötödik ötéves tervidőszak előkészítő, megalapozó éve, másrészt 1975-ben az Ikarus beruházási programjának egy nagy szakasza gyakorlatilag lezárul. Ezen fejlesztési program eredményeképpen 1975 éves tervünkben több mint 10 000 autóbusz gyártása szerepel. Ennek teljesítése, illetve túlteljesítése az egyik vállalati fő cél, amihez természetesen hozzájárul az is, hogy a vállalat valamennyi gyáregységében, üzemében meg kell valósítani a napi ütemes termelést, ami a gazdaságos termelés, a vállalat pénzügyi stabilitásának egyik alapja. A másik fő célunk a technológiai fegyelem megszigorítása, az előírt technológiák legpontosabb betartása, ami további alapot ad minőségemelésre vonatkozó elvárásaink teljesítésére. Ezen a téren 1975-ben további erőfeszítéseket és jelentős előrelépést kell tennünk, mert ez vállalatunk piacstabilitásának erősítését, új piacok megszerzésének alapját képezi. Kiemelten kell foglalkoznunk 1975-ben az anyagtakarékosság lehetőségeinek feltárásával és megoldásával, továbbá a munka és üzemszervezés javításának kérdéseivel, annak érdekében, hogy gyártmányaink önköltsége ezen keresztül is tovább csökkenjen. Az elkövetkezendő hetekben a vállalati célok , tervek, feladatok összegzésre kerülnek, amit részletesen ismertetni fogunk. Kérem vállalatunk valamennyi dolgozóját, hogy a tervek ismertetése során éljenek demokratikus jogaikkal, s tegyék meg észrevételeiket, javaslataikat a vállalati tervekkel kapcsolatban annak érdekében, hogy a célokat minél gazdaságosabban, zavartalanabbul, nyugodtabb légkörben tudjuk valóra váltani. Napi feladataink végzése során az a cél lebegjen mindannyiunk előtt, hogy vállalatunk az 1974. és 1975. évi munkája eredményeképpen elnyerhesse azt a vándorzászlót, amit az MSZMP XI. kongresszusának és felszabadulásunk 30. évfordulójának tiszteletére indított munkaversenyben legeredményesebben dolgozó vállalatok számára írt ki a párt Központi Bizottsága, a SZOT és a Minisztertanács.