Ikarus, 1976 (24. évfolyam, 1-27. szám)
1976-01-02 / 1. szám
KERESKEDELMI IGAZGATÓNK A kohó- és gépipari miniszter kinevezte vállalatunk kereskedelmi igazgatójává dr. Szegő Sándort. Az új igazgatónk 1924-ben született. Eredeti foglalkozását tekintve munkás, 1938-ban kezdett dolgozni, mint inas, majd segéd lett. A munkásmozgalommal már 1939-ben kapcsolatba került, előbb belépett a Szociáldemokrata Pártba, majd 1943-tól a Kommunisták Magyarországi Pártjába vették fel. A Magyar Partizán Szövetségnek is tagja. Az előző munkahelyén 24 évig dolgozott (Magyar Kábel Művek), előbb gyáregységvezető, aztán pedig 1968-ban kereskedelmi igazgató lett. Ebből a beosztásból került hozzánk. Szakvégzettsége elektrotechnikus. Elvégezte a közgazdasági eletemet, majd 1968-ban doktorét védte meg. Német, orosz, angol nyelven is beszél. Szakmai képzése mellett jelentős erőt fordított politikai ismereteinek továbbfejlesztésére is. 1964-ben elvégezte — hároméves levelező tagozaton — az MSZMP pártfőiskolát, majd 1974-ben az MSZMP Politikai főiskolát. Dr. Szegő Sándor eddig végzett szakmai és politikai munkáját számos kormánykitüntetéssel ismerték el, így például birtokosa a Magyar Szabadság Érdemrendnek és a Szocialista Hazáért Érdemrendnek. Megkapta a külkereskedelem és a gépipar Kiváló Dolgozója kitüntetést. A kereskedelmi igazgatót január 2-án iktatták be az új hivatalába. MEGEMLÉKEZÉS Kerületünk felszabadulásának 31-ik évfordulója alkalmából december 30-án koszorúzási ünnepséget tartottak az Ikarus Művelődési Központ falánál elhelyezett márványtábla előtt. A megemlékezésen részt vettek vállalatunk gazdasági és társadalmi szerveinek vezetői, az MSZBT és a kerületi pártbizottság képviselői. XXIV. ÉVFOLYAM 1976. JANUÁR 2. Százötven lakást biztosítanak A kerület tanács és az Ikarus megállapodott Kölcsönös együttműködési szerződést írt alá december 24-én vállalatunk a XVI. kerületi tanáccsal, amelyben megállapodtak, hogy: — Az Ikarus a kerületi tanács részére (kerületfejlesztési célokra) 1976. első negyedévében 15 millió forint támogatást nyújt; a tanács végrehajtó bizottsága vállalja 150 lakás biztosítását a Centenáriumi lakótelepen (a jelöltek 90 %-a fizikai dolgozó, vagy a termelést közvetlenül irányító legyen), és a gyár lakásonként 40 000 forintot fizet a Centenáriumi Lakásépítő Szövetkezetnek, a kerületi tanács eltekintő fejlesztése támogatásának fejében - a lakások után járó útés közműfejlesztési hozzájárulás befizetésétől. A tanács ígéretet tett arra, hogy az Arany János utcában, a gyári oldalon,a Margit utca és a Budapesti út között) szilárd burkolatú járdát épít (anyagot a tanács, társadalmi munkaerőt a gyár biztosít; a kerületi tanács vállalta 1976. szeptember 1-től 15 új óvodai férőhely biztosítását 5 éven keresztül. A szerződés melléklete kitért a férőhelyek elosztásának feltételeire is. VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK az Ikarus karosszéria és járműgyár dolgozóinak lapja Hármas termelési siker — teljesítettük fölajánlásunkat — a 16 ezredik busz a Volánnak — az eu 5 ezredik autóbusza Hármas termelési sikert ünnepeltünk 1975. december 19-én a székesfehérvári gyárban. Vállalatunk teljesítette a XI. pártkongresszus tiszteletére tett fölajánlást; átadták a Volánnak a tízezredik Ikarus autóbuszt; elkészült az év ötezredik autóbusza a fehérvári gyárban. Az átadóüzemben rendezett ünnepség résztvevőit Tóth István, a gyár igazgatója üdvözölte. Az elnökségben köszöntötte Bettey Sándort, kohó- és gépipari miniszterhelyettest, Somogyi Józsefet, a XVI. kerületi pártbizottság első titkárát, Tapolczai Kálmánt, a Volán Tröszt vezérigazgatóját, Arányi Sándort, a MOGÜRT vezérigazgatóját, Boór Ferencet, a Fejér megyei pártbizottság titkárát, Závodi Imrét, a Fejér megyei Tanács elnökét, valamint a megye, a város, a vállalat, s a gyár megjelent politikai, gazdasági vezetőit, a társadalmi szervek képviselőit. Az ünnepségen Toldi József, a vállalat vezérigazgatója mondott beszédet. Szeretettel köszöntötte a dolgozókat, a vendégeket, majd a hármas eredményről szólott. Az esztendőben a mai nappal 10 489 autóbusz készült el, s ezzel a vállalat dolgozói teljesítették kongresszusi vállalásukat. Átadjuk a Volán számára készült 10 000. autóbuszt, amely a székesfehérvári gyár 5000. autóbusza 1975-ben. A vezérigazgató gratulált az újabb munkasikerhez. Toldi József méltatta a negyedik ötéves tervidőszakban elért fejlődést, eredményeket. Vállalatunk Európa egyik legnagyobb autóbuszgyárává fejlődött. Autóbuszainkat ma már a világ négy kontinensének számos országában ismerik. A hagyományos szocialista piacainkon túl az európai tőkés országokba, sőt már Dél-Amerikába, Afrikába, Ázsiába is évről évre növekvő mennyiségű autóbuszt exportálunk. Vállalatunk a IV. ötéves tervben a népgazdasági érdekek figyelembevételével végezte munkáját. Növekedett a termelésünk mennyisége, hatékonysága és gazdaságossága. Eredményeink kedvező alakulásában kiemelkedő szerepet tulajdonítunk a műszaki fejlesztésnek, a korszerű gyártástechnológia meghonosításának. A 200-as típuscsalád megalapozta jövőnket, biztosítja továbbfejlődésünket. A Kiváló Vállalat cím háromszori elnyerése bizonyítja a vállalati közösség erőfeszítéseit, az eredményes munkát, és ennek elismerését is. A jó munka eredménye, elismerése jelentkezett a dolgozók jövedelmének növekedésében. Jelentősen javultak a munka- és életkörülmények. A székesfehérvári gyár közössége is elismerésre méltóan vette ki részét a munkából. A IV. ötéves terv idejére tervezett 16 000 autóbusz helyett a munkaverseny-vállalások teljesítésével 16 960 autóbuszt gyártott és adott át a megrendelőknek. Míg 1971-ben napi 8-9 darabos termeléssel 2365 autóbusz készült el a gyárban, 1975-ben napi 18-20 darabos gyártással elérték az ötezer darabos autóbusztermelést. A vállalat vezérigazgatója beszélt az V. ötéves tervről. Vállalatunk a következő öt évre 61 000 darab autóbusz gyártását tervezi. Ebből 30 500-at a székesfehérvári közösségnek kell elkészítenie. El kell érnie 1980-ra a napi ,24 darabos gyártást. Toldi József beszédének befejező részében hangoztatta, hogy mindig nagy figyelmet fordítottunk a hazai igények kielégítésére, kivált a tömegközlekedést lebonyolító Volán Tröszt megrendeléseire. Nagy öröm számunkra, hogy átadhatjuk a Volánnak a tízezredik Ikarus autóbuszt. Toldi József nagy taps közben adta át az Ikarus 211 típusú, tízezredik Volánbusz kulcsait Tapolczai Kálmánnak, a Volán Tröszt vezérigazgatójának. Tapolczai Kálmán meleg szavakkal köszöntötte az Ikarus dolgozóit az elért munkasikerek alkalmából. Köszönetet mondott az autóbuszért, és kifejezte reményét, hogy hasonló eseményre a következő években is sor kerül. Az újabb tervidőszakra sikeres mukát kívánt a vállalatunk dolgozóinak. H.T. (Fitz Andrea felvételei) II tájékoztatás rendjéért A tájékoztatásról KGM utasítás jelent meg. A 75.159/1975./KGK 43./KGM Utasítás 11/3 és 4. pontja előírásának megfelelően — ez év december elsejével — a vállalat vezérigazgatója a tájékoztatási és propaganda osztály vezetőjét bízta meg a sajtótájékoztatási feladatok ellátásával. Ő az összekötő a központi sajtószervek között, tartja a kapcsolatot a minisztérium tájékoztatási osztályával. Idézünk a végrehajtási utasításból: „A vállalati szervek, egységek, telephelyek vezetői csak a tájékoztatási és propaganda osztály vezetőjének megkeresésével tehetnek nyilatkozatot, illetve fogadhatják a sajtó, rádió, tv munkatársait." (Ez természetesen nem vonatkozik az Ikarus újság munkatársaira!). A „Jelen közlemény — folytatjuk az idézetet - a 16/1974. sz. vezérigazgatói utasítás 4. pontjával együtt érvényes, melynek betartása a vállalat minden gazdasági vezetőjének és dolgozójának munkaköri kötelessége." Nekünk, az Ikarus újságnak helyenként és időnként nagy gondot okoz a közérdekű információk megszerzése. Ezért ismételten hangsúlyozzuk: ez az utasítás üzemi újságunkra nem vonatkozik! DC érem tanárxsáral az összehangyalt, alkotó seljítségüket 1975 — eseményekben, eredményekben gazdag év volt. Az egész ország figyelme a párt XI. kongresszusa, a szakszervezetek XXIII. kongresszusa és a negyedik ötéves terv sikeres befejezése felé irányult. Az újságok hasábjain, rádión és a televízión keresztül valamennyien értesülhettünk népgazdaságunk helyzetéről, az elért eredményekről és feladatainkról. Ugyanúgy, ahogy országos szinten a számvetés történt — vállalatunk is 1975-ben lemérte a megtett utat, értékelte az eddig végzett munkát, és felkészült az ötödik ötéves tervre. Dolgozóink 1975-től egy olyan időszakot zártak le sikeresen, mely sok problémával és gonddal volt tele. Olyan időszak volt ez, amikor mindenkinek a saját helyén maximális erőfeszítéseket kellett nyújtania ahhoz, hogy a vállalatunkkal szemben támasztott magas követelményeket maradéktalanul teljesíthessük. Az 1976-os év küszöbén szeretném valamennyijüknek (munkásnak, mérnöknek, ügyviteli dolgozónak, közgazdásznak, vezetőnek, beosztottnak) megköszönni az elmúlt időszakban kifejtett munkáját és azt is, hogy megteremtették azokat az alapokat, amelyek a jövőnket biztosítják. Vállalatunk elért eredményeit a negyedik ötéves törv tényszámai szemléltetően tükrözik. Az 1970-ben kibocsátott 5981 autóbusz, és 4,4 milliárd forint árbevétellel szemben, 1975-ben közel 11 ezer autóbuszt adtunk át, megközelítőleg 12 milliárd forintért. Ez a felfutásunk a magyar iparban is kiemelkedő, mert a 11 ezer fős létszámunk az 1970 évit csak körülbelül 1500 fővel haladta meg. Ez a szám is bizonyítja, hogy a beruházási programunk — gyártmány- és gyártásfejlesztési előirányzataink a termelékenységet ugrásszerűen növelték. Több mint 1 milliárd forint tiszta nyereséget értünk el az utóbbi évben, mely nemcsak a nemzeti jövedelmet, hanem a dolgozóink részére is megfelelő keresetet biztosított. Dolgozóink átlagkeresete az 1970 évi szinthez vizsonyítva több mint 30 százalékkal emelkedett. E szám tükrözi azt, hogy pártunk életszínvonal politikájának megfelelően dolgozóink életkörülményei az elmúlt öt év alatt folyamatosan emelkedtek. Pénzügyi helyzetünkben 1972 év óta nincsenek megrázkódtatások, tervszerűbb lett a készletekkel való gazdálkodásunk is. Eredményeink népgazdasági szinten is kiemelkedőek, ez gyártmányaink jövedelmezőségét, keresettségét egyaránt bizonyítja. Valamennyiünk részéről ismertek azok a feladatok, amelyek az ötödik ötéves terv során az egész országra és így vállalatunk minden egyes dolgozójára is — hárulnak. Tudjuk ma már, hogy az ötödik ötéves terv alatt több mint 60 ezer autóbuszt kell gyártanunk. Ez azt jelenti, hogy 1980-ra az évi 13 ezer darabos kibocsátást kell biztosítanunk. Ezekben a hetekben a különböző vállalati fórumokon Önök elé tárjuk elképzeléseinket, terveinket. Ezért a részletes ismertetés helyett arra utalnék csak, hogy jövőnk biztosított, feladataink ismertek és ha a korábbi évek lendületéhez képest további előrehaladást tudunk elérni, úgy dolgozóink életkörülményei is egyenletesen javulhatnak. 1976-ban a korábbi ütemhez képest kisebb mértékben növekszik a kibocsátott autóbuszok darabszáma és ez a szám várhatóan több mint 11 350 darab lesz. Bizonyos, hogy a népgazdaságunkban jelentkező problémák alól nem mentesül vállalatunk sem. Ahhoz, hogy vállalatunk a korábbi évekhez hasonló nyereséget realizáljon és dolgozóink jövedelme egyenletesen növekedjen elsősorban tehát munkánk hatékonyságának javítását igényli. Az Önök segítsége kell ahhoz, hogy az ütemes gyártás mellett, a minőség, takarékosság, az önköltség stb. javításával feladatainkat megoldjuk. Az elmúlt három év során vállalatunk háromszor nyerte el a Kiváló címet és ez kötelez bennünket arra, hogy munkánkat ennek szellemében végezzük továbbra is. Megköszönve eddigi áldozatos munkájukat — kérem továbbra is a dolgozóink alkotó és összehangolt, együttes segítségét a jövőre vonatkozóan — egyben ezúton kívánok eredményekben, sikerekben gazdag, boldog és békés új esztendőt Önöknek és kedves családjuknak. TOLDI JÓZSEF vezérigazgató