Ikarus, 1977 (25. évfolyam, 1-26. szám)
1977-01-14 / 1. szám
Új megoldásokkal a 254-es Az 1976-os Tavaszi BNV egyik legnagyobb feltűnést aratott járműve az Ikarus 254 autóbusz volt. Az új szuperluxus távolsági közlekedési eszköz nemcsak esztétikai, hanem műszaki tulajdonságaival is fölhívta magára a figyelmet, bár éppen csak elkészült a nyitásra... Kísérleti stádiumában jól „kiadta” a javítanivalókat, bár sokan már szívesen utaztunk a K-l-gyel is, hiszen a szép kocsi vonzó hatást gyakorol kényelmével, berendezettségével és magasabb is a többi családtagnál, 3740 mm. Kevés tóbusz kapott annyi ajánlatot .a bérleti fázisban, mint a 254 K-t. Megérdemelten. A napokban készült el a kísérleti üzemben a P-1 jelű próbakocsi. Már meg is sétáltatták az udvaron! - újságolta Dobos József osztályvezető és Neményi Lajos üzemvezető. Elmondták, hogy siettek a készítésével, mert január 15-re Moszkvában kell lennie a tetszetős külsejű, jó kiállású járműnek - tesztvizsgálaton! Az sem lényegtelen, hogy előtte még 3000 km próbafutáson kell megfelelnie. Ha minden, a gondos előírás szerint történik, bizonyos, hogy jól értékelik, és akkor a közben elkészült P-3-as kocsit követheti a „C” széria. Az egyedi eszközökkel és módszerekkel készített karosszérián sokan dolgoztak, de kiemelkedő munkát végzett Mazur Árpád üzemvezető, Krabut Ferenc motoros csoportvezető és Kuttner Péter megbízott művezetőhelyettes. Dobos József „kilincselése” nélkül pedig nem sikerült volna időre beszerezni az alkatrészeket és tartozékokat. Az „autóbusz-bébi” fejlődését aggódó szemekkel figyelte Kumor Gyula és Rapcsák György, a szerkesztő és tervező páros. Kumor Gyula a két kocsi közötti különbséget sorolta fel. Teljesen új fenékváz kellett, a réginél megelégedtek azzal, hogy „közönséges” vázat rácsos szerkezettel toldották meg. A K-1 csak 192 lóerős, míg a P-1 már 220 LE-s motorral készül. A középső ajtó mellett balra hálófülkét alakítottak ki a transzkontinentális jármű vezetőinek, akik felváltva vezethetik Uj módon az autóbuszt - szinte megállás nélkül. Az ajtó jobb oldalánál található a W.C. Az utastér 26 ülést, hét sarokülést számlál. Az utasok kényelmét fokozza az automatikus légelszívás is. Elsősorban a szovjet igényeket vették figyelembe, így -30 foktól +35 fokos hőmérsékletre tervezték, vagyis szinte minden éghajlatot kibír. Az autóbusz rendeltetését tartva szem előtt - 350 literes üzemanyagtartály beépítését tervezték. Krémer József x— ----------------- Szép,megható, de év közben mi van ? Karácsonyra, újévre küldött színes, ízléses képeslapokat forgatok. Olvasgatom az üdvözlő sorokat: „Örömökben gazdag..., minden rossztól, betegségtől mentes, örömökben teljes és sikerekben gazdag, nagyon boldog..., kellemes, békés..., szeretetteljes..., sok szépet, jót hozó..., tiszta szívből, sok-sok szeretettel, csókkal, baráti öleléssel.” Őszintének ható, s valóban őszinte sorok. Aki leírta, így is gondolta, hisz mit is kívánhatna kedves rokonának, ismerősének, barátjának, ha nem a legjobbat? Az ünnepek, s az újév előtti napokban bárkivel találkoztunk, legyen az régi ismerős, vagy aznap megismert, mindenki sok szépet, jót kívánta tette ezt, tettük vagy viszonoztuk - valóban őszinte, tiszta szívvel. S vajon hányan mondták el jókívánságaikat csak környezetünkben, nem beszélve az említett képeslapokról, levelekről, csomagokról, táviratokról, telefonbeszélgetésekről, melyek átszőtték, átfonták egész országunkat De ezek az üdvözletek eljutottak határainkon túlra: Görögországba épp úgy, mint Bulgáriába, Afrikába vagy Grönlandra. Mindenhová, ahol rokon, barát, ismerős él Milyen szép, megható is ez! Békét, boldogulást, eredményes alkotó munkát kívántunk egymásnak karácsonyra a „szeretet ünnepére”, s az új, még mindent hozható, de mindent el is vihető, ismeretlen 1977-es esztendőre. Vajon gondoltunk-e a pompásan földíszített fenyőfa hangulatos gyertyafényében gyönyörködve vagy a szilveszteri pezsgős poharunkat összekoccintva-,arra, hogy a ránk köszöntő évben is mi vagyunk azok, akik minden elképzelhető jót és szépet kívántunk egymásnak. De gondoltunk-e arra is, hogy mi vagyunk, akik egész évben türelmetlenül állunk sorban a közértben, kiabálunk a szomszéddal, veszekszünk a gyerekkel, civódunk házastársunkkal, szitkokat vágunk egymás fejéhez, intrikálunk munkatársaink ellen, bravúroskodunk az utakon... Mert valahogyan úgy kellene megfogalmazni a sorokat, hogy azok ne csak a röpke ünnepekre, arra a néhány napra szóljanak, hanem a rákövetkező 365 napra, amikor valóban a mindennapok munkájában, gondjában, bajában kell vizsgáznunk a gyakorlatban mások, de elsősorban saját magunk előtt, hogy a jókívánságok ne csak üres szólamok, hanem ,aranyfedezettel” leírt gondolatok legyenek. - tarpai - Személyi változások a vb-ben Az MSZMP Ikarus gyári bizottsága az elmúlt év végi utolsó ülésén személyi kérdésekről döntött. A pártbizottság fölmentette érdemeinek elismerése mellett agit. prop. titkári tisztsége, vb és vb tagsága alól Galló Istvánt, mivel tartós kiküldetésre külföldre utazik. Saját kérésére - az egészségi állapotára hivatkozva - az eddig végzett munkájának elismerésével, fölmentették Buzgán Jánost is vb tagsága alól. A testület Galló István, Pósa György, Szlankó János helyett pártbizottsági tagnak kooptálta Kovács Györgyöt (észt titkárt), Vass Lászlónát és Pethe Lászlót. Ezután titkos szavazással megválasztották agit. prop. titkárnak Vadász Juditot, a pártbizottság nőfelelősévé és a vb tagjává Vass Lászlónét és a vb tagjává Pethe Lászlót. • A második napirendként meghallgatták és megvitatták Toldi József vezérigazgató tájékoztatóját az 1976 évi munkáról és az új esztendő feladatairól. AZ IKARUS KAROSSZÉRIA ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA MIT TERVEZ ÖN AZ ÚJ ESZTENDŐRE? Egy kérdés - tíz válasz Új év, újabb feladatok. Fölemeltem a telefonkagylót és gazdasági vezetőinknek egyetlen kérdést tettem föl: Legfontosabb tervük az 1977-es esztendőre? Íme a körinterjú eredménye. Mohácsi János osztályvezető, kocsitestszerkesztési osztály: - A szerkesztés egyéb fontos feladatai mellett egyik igen lényeges terve az autóbuszok minőségének és a minőséget javító intézkedéseknek szakszerű és gyors dokumentálása. Papp Sándor osztályvezető, technológiai és fejlesztési osztály: - A technológiai fejlesztés legfontosabb feladata: az autóbuszok karosszériás korróziós védelmének fokozását célzó megoldások szériális bevezettetése. Somos Iván vállalati versenyfelelős: - A szocialista brigádok szerződéseiben a megemelt követelményeknek megfelelően szeretnénk eredményeket elérni, különös tekintettel a munkafegyelem további megszilárdítására, minőségi munkára - a brigádok vállaljanak garanciát saját termékükért - anyagi és energiatakarékosságra, valamint az 1977. január 1-től érvényes új vállalati munkaverseny-szabályzat gyakorlati alkalmazására. Heim Pál, a 3-as gyáregység vezetője: - A fényezés minőségi javítása érdekében üzembe állítani és rendeltetésszerűen használni az új visszajavító fényező-csarnokot. Gerencsér István főosztályvezető, szervezési- és ellenőrzési főosztály: (folytatás a 3. oldalon) Átszervezik a gyártmányfejlesztési főosztályt A vezérigazgató 39/1976-os utasítása, a gyártmányfejlesztés és konstrukciós tevékenységek korszerűbb, hatékonyabb irányítása érdekében átszervezi a gyártmányfejlesztési főosztályt. A főosztályvezető közvetlen irányítása alá tartoznak ezentúl a gyártmánykísérleti osztály, a formatervező stúdió, a gyártmánydokumentációs osztály és a főkonstruktőr. A főkonstruktőr közvetlen irányítása alá tartozó szervek a gyártmányfejlesztési osztály, a felépítmény-konstrukciós osztály, a padlóváz-konstrukciós osztály, az egyedi konstrukciós osztály, a dokumentáció-ellenőrzési osztály és a típusfelelős és ajánlati csoport. A gyártmányfejlesztési főosztály új szervezeti szabályzatának jóváhagyásáig, a személyzeti kérdések rendezéséig az eddigi hatályban lévő működési és szervezeti előírások alkalmazásával kell eljárni, melynek biztosítása és ellenőrzése a műszaki igazgató feladata. A vállalati újítási tevékenység, az iparjogvédelmi, szabadalmi, találmányi tevékenység ügyintézésének átcsoportosítása következtében a műszaki igazgató közvetlen irányítása alatt működő újítási irodát 1977. január 1-i hatállyal a vezérigazgató újítási és iparjogvédelmi osztállyá szervezte. Ez az osztály vállalati tevékenységet lát el, vezetője szakirányítást gyakorol a székesfehérvári, pusztavámi és szegedi újítási iparjogvédelmi, találmányi és szabadalmi tevékenységek felett. Min dolgozik a gyártásfejlesztés? Raktárgazdálkodás számítógéppel Előzmény: átfedték a sajtoló és a busz épületei között lévő üres teret és az így létrejött területen alakították ki a törzsgyár 60-as számú raktárát. Felépült a konvejor-pálya, melynek segítségével könnyebben és gyorsabban kerül az anyag a sajtolóból a raktárba. A gyártásfejlesztési osztály már a következő lépéseket teszi a fejlesztésben, most a számítógépes termelésirányítás és raktárgazdálkodás megvalósításán fáradoznak. Az alapvető folyamat a raktározásnál voltaképpen egyszerű: beérkezik az anyag, bizonyos ideig tárolják a raktárban, aztán kiviszik onnan. Ebben idáig semmi bonyolult nincs. A nehézséget a raktárban tárolt rengeteg anyagnak nyilvántartása okozza. A pontos, tévedésmentes és nem utolsósorban gyors ügyintézést ma már nyilvánvalóan csak számítógéppel lehet megoldani. A korszerű termelés egyik követelménye ez. A gyárban a későbbiek során számítógépes központot létesítenek, ezért egyéb számítógépek telepítése csak úgy ésszerű, ha azok a nagy géphez csatlakoztathatók, annak munkájában képesek részt venni. Ez a gép ilyen lesz. A Számítástechnikai Koordinációs Intézet által kifejlesztett „mikroprocesszor” kifejezetten az ilyen raktárgazdálkodáshoz használható célprogramokat tartalmaz. Ennek segítségével a beérkező igényekre pillanatok alatt meg tudja mondani, hogy a kívánt anyagból hol és mennyi található. A számító központtal kábeles összeköttetést hoznak létre így a mikroprocesszor a központ utasításait is képes lesz elvégezni, azaz mintegy a zárt technikai rendszer egyik részeként is működik majd. Első lépésben az említett 60-as raktárban fogják majd fölhasználni, később, ha ott már minden rendben, a számítógépes elvi általánosítható lesz a sajtoló és a busz a gyáregységekben is. Az ilyen kisebb számítógépek munkába állítása nemcsak az adminisztrációs munka csökkenését, a pontosság növekedését, a szállító targoncák optimális kihasználását eredményezik, de feltételei lesznek a gyáregységi, illetve magasabb szintű számítógépes termelésirányításnak is. -k- XXV. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM 1977. JANUÁR 14. Elismerő kitüntetés Aranykoszorús jelvénnyel tüntette ki az MSZBT — múlt év végén — Galló Istvánt, az egyedi gyáregység termelési osztályvezetőjét, a pártbizottság agit proptitkárát, aki vállalati MSZBT-elnökségi tagként - 1972-től a vállalati MSZBT-tagcsoport megalakulásától - eredményes, lelkiismeretes munkát végzett (Galló István 1976 november 15-től vevőszolgálati állományban dolgozik.) Mindegyiket üzembe helyezték A busz I gyáregységben az elmúlt évben befejeztek, illetve üzembe helyeztek minden megkezdett beruházást: 605 méteres konvejor, Comae egyengető és daraboló sor, új homlokfal-gyártó sor, Udeholm zsírtalanító berendezés, így elérték, hogy 1976 decemberétől egyetlen olyan berendezés sincs a gyáregységben, amely üzemszerű használatra nem alkalmas. NYITVATARTÁSI IDŐ A ruharaktár megváltozott munkarendje miatt a raktár nyitva tartási ideje a következő: Kedd 6,15—11 óráig du: nincs kiadás Szerda 8—11 óráig du: 14—15 óráig Csütörtök 8—11 óráig du: 14— 15 óráig Péntek 8—11 óráig du: 14—15 óráig. A kedd reggeli kezdést kizárólag az állandó éjszakás dolgozóknak tartjuk fenn. Hétfőn és szombaton, a kiadás szünetel. Kinevezések, felmentések 1976. december 1-vel Horváth Bélát a busz II gyáregység volt műszaki vezetőjét a gyártmányfejlesztési főosztály vezetőjévé nevezték ki. Nagy Károly, a szakmunkásképző-üzem eddigi vezetője - december 15-óta - a személyzeti és oktatási főosztály vezetője. Bálint György gyártmányfejlesztési főosztályvezetőt fölmentették beosztásából és a svédországi szerviz-szolgálat vezetésével bízták meg. Galló Istvánt, az egyedi gyáregység termelési osztályvezetőjét november 15-től fölmentették beosztásából és vevőszolgálati állományba került. Szafranszky Károlyt december 1-vel a szabványiroda vezetőjévé nevezték ki. December 31 Szegeden Az 1976. december 31-i - év végi - leltár zavartalan elvégzését a szegedi gyárunkban is csak álló üzemmel biztosíthattuk. A leltár „utolsó mozzanataiban” az ellenőrzésben részt vett Ligay József főosztályvezető-helyettes is a törzsgyár pénzügyi és számviteli főosztályát képviselve, s a munkákról a következőket mondotta: Az üzemekben rend, tisztaság fogadta a leltározókat, az előkészítés mintaszerű volt, a dolgozók lelkiismeretes, alapos, precíz munkát végeztek. A befejezetlent termelés leltározásának ellenőrzését maga az igazgató, Fogas János vezette. Délelőtt 11 órára már teljesen elcsöndesedett, elnéptelenedett a gyár, végeztünk a leltározással. S a látottak, tapasztaltak alapján elmondhatom: minden bizonnyal jól sikerült leltár volt a szegedi.