Ikarus, 1977 (25. évfolyam, 1-26. szám)
1977-05-20 / 10. szám
1 im®« BUDAPEST Busz I A 150-es üzem szocialista brigádjai április 27-re, határidő előtt, elkészítették a kuwaiti kocsik pótalkatrészeit, amelyeket az utolsó tíz kocsival kellett volna leszállítanak. Busz II A Kandó Kálmán bronzkoszorús brigád elismerésre méltóan vette ki részét a kuwaiti buszok műszaki előkészítésében, s rendkívül sokat tettek azért, hogy megindulhasson a sorozatgyártás. 3-as gyáregység A gyáregység alkatrészgyártó üzemeinek szocialista brigádjai, az üzemek vezetésével karöltve, szakmai és gépátcsoportosításokkal biztosítják a sok forgácsolást és hegesztést igénylő kuvaiti fenékvázszereléshez szükséges alkatrészek ütemes gyártását. Sajtoló A Killián György Szocialista Brigád soron kívül elkészített 100 lökhárítót a 190-es típusú kocsikhoz. Egyedi A BNV-re két autóbuszt gyártottak: egy 290 K1 repülőtéri és egy 272 K1 MAN alvázra épülő városi típust. Programozás szerint, határidőre készítették el a száz kuvaiti fenékvázat. E munkákban kiemelkedően vettek részt a Május 1 és Apolló Szocialista Brigád tagjai. A Kandó Kálmán villanyszerelő brigád teljes létszámmal vesz részt a kuwaiti kocsik szerelésében és MEO átadásában. Odaadó lelkiismeretes munkát végeznek. Nehéz feladata van ebben a hónapban az alkatrész műhelynek, mivel a 290 K1, 272 K1, 559, 549 tusú autóbuszok alkatrészeinek ayártásán felül a kuwaiti szériához 2150 óra értékű alkatrészt gyártanak. Mindezeken kívül 15 tétel sajtoló és élhajlító munkák elvégzésével segítenek a sajtoló gyáregységnek, hogy a 250-es széria indítása zökkenőmentes legyen. SZÉKESFEHÉRVÁR II gyáregység Rendkívüli intézkedések segítségével befejezték a 125 darab 554 típusú Midi SKD autóbusz fődarabjainak gyártását. A BNV-re egy 553 típusú Avia SKD busz fődarabjait határidő előtt elkészítették. Ili gyáregység Az előszerelőüzem dr. Münnich Ferenc ifjúsági és dr. Münnich Ferenc Szocialista Brigádja felújította a maroshegyi Táncsics Mihály általános iskolában, 800 óra társadalmi munkával, a belső berendezéseket. A MAN szakemberei átvették at 212-es autóbuszt, amelyek a nizzai bemutatóra készültek. Technológiai főosztály A 212.50 és 256.53-as típusok technológiai feldolgozását a szocialista brigádok kiemelt feladatként hajtják végre. Kísérleti üzem Elkészítették a 212 P5 svéd rendeltetésű autóbuszt, mellyel Tóth István Állami Díjas szerelő elutazott rendeltetési helyére. A 250 K típusú kuvaiti rendeltetésű luxus kivitelű autóbusz elkészült. SZEGED Molnár István által vezetett szocialista brigád az első negyedévben kimagasló eredményeket ért el, különösen a tetőszellőző fogórúd hibás darabok kiválogatásával. Ezzel jelentős anyagot, energiát és munkabért takarítottak meg. A termelési feladatok teljesítése mellett vállalta a brigád, hogy a kooperációs termékek szállítási késései miatt adódó többlet feladatokat elvégzi, s ezzel a folyamatos gyártást biztosítja. Készülnek a munka és műveltség vetélkedőre, és hozzákezdtek a világpolitika időszerű kérdéseinek feldolgozásához. Részt vesznek a Juhász Gyula Művelődési Ház által szervezett kulturális előadásokon, valamint a gyáron belüli politikai önképzőkörön. A Zalka Máté ifjúsági Szocialista brigád az első negyedévi értékelés szerint igen eredményes munkát végzett. Pótfelajánlásként vállalták, hogy a kuvaiti alkatrészeket időben leszállítják, ezzel is hozzájárulva a centenáriumi év, valamint a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 60. évfordulója méltó megünnepléséhez. A minőségi hibaelemző prémiumrendszerhez a múlt év tényadatainak felmérésével bázisadatokat dolgozott ki a szegedi MEO. Az idén bevezették Szegeden is a vállalatnál általánosan alkalmazott hibapont elemző rendszert, a feladat: a havi 2 százalékos hibapont csökkentés. A József Attila Szocialista Brigád vezetőjét Rully Szabolcsnét ez évben választották meg a brigád tagjai. Rullyné, akit most a brigád munkájáról faggatok , törzsgárdatag, 1961 óta dolgozik a vállalatnál. Rátermettségét bizonyítja, hogy a vállalat majdnem minden munkahelyén dolgozott és a teljesítménye mindenütt száz százalék felett volt. A jó munkájának elismeréseként két alkalommal kapta meg a Kiváló Dolgozó címet és oklevelet. A festőműhelyből egészségi okok miatt helyezték át a forgácsoló műhelybe, majd ezt követően a tömegcikkszerelőbe, ahol brigádvezetőnek választották meg. — A brigád összetétele, kilenc nő és két férfi. Ennek van hátránya is — mondja Rullyné. — Például a társadalmi munkában. Vannak férfiaknak való feladatok. Igaz, hogy a vállalat folyosójának meszelése és az ablakok takarítása viszont női munka. — Bölcsődét, napköziotthont segítettünk. Gyerekjátékokat javítottunk. Festettünk. Volt egy közös vállalásunk a Hámán Kató brigáddal. A gyár területén összegyűjtöttük a papírhulladékot és negyedévenként a MÉH-nek szállítottuk el. Az érte kapott pénzből a Rigó utcai gyereknevelő intézet kis lakóinak vásároltunk játékokat, csokoládét és süteményt. Látni kellett volna azt az örömet. — Sajnos abba kellett hagynunk, mivel nem tudjuk hol tároljuk a papírt. Pedig Fekete Lajosné, a brigád pénztárosa szerint körülbelül 10 ezer forint volt az eredmény. Ebből telt arra is, hogy a Szeged Rókusi MSZMP nyugdíjas alapszervezet tagjait évente megajándékozzuk, illetve megvendégeljük Megvitatták, hogyaz ez évi vállalások teljesíthetők-e? Nem okoz nagy gondot? — Hol is kezdjem hát? Igen, 1977 elején a brigádvezetői tanácskozáson ismertették a gyár termelési feladatait. Ismerjük a tömegcikkszerelő műhely és ezen belül a mi brigádunkra háruló feladatokat. Először egy kissé megijedtünk. Most már úgy érezzük, semmi lehetetlent nem kíván a gyár vezetősége tőlünk. — Névadónk: József Attila. Tudjuk, hogy a legelső proletár költő, de azért adósak vagyunk az emlékének. A brigádnak nem minden tagja ismeri munkásságát és talán még verseit sem. Ezért elhatároztuk, hogy vagy TIT-előadóval vagy a Szegedi Nemzeti Színház valamelyik művészének közreműködésével a többi brigádokkal közösen József Attila-estet rendezünk. — Mi a véleménye a munkaverseny rendszeréről? — A régi pontrendszerű értékelés már nem megfelelő. Úgy érzem, hogy meggátolja a verseny szabad kifejlődését. Hiszen az egyes brigádok — talán még a mienk is — csak egy bizonyos pontig fejtenének ki erőt. Annak a híve vagyok, és ez a brigád véleménye is, hogy a vállalásokban jusson érvényre a „ki tud többet" tenni a népgazdaság, a gyár asztalára. Aki eleget tesz a követelményeknek minden területen, az értékeléskor az kapja a többet. B. I. Szűcs Istvánék „ időszámítása A kartonlapon minden megtalálható, személyes és a brigádot érintő dátumok is. Rengeteg a följegyzés: 22 év eseménye. Szűcs Istvánnak, a 3-as gyáregység Alkotmány Szocialista Brigád vezetőjének ugyanis 1955-től kezdődik az „időszámítás". Akkor hozta létre a komplex munkabrigádot, mely csak egy éve viseli az új nevet. Szűcs István 1949-ben került az Ikarusba esztergályos ipari tanulónak. A katonai évek letöltése után valaki — ma már nem emlékszik, ki is — említette: brigádot kellene szervezni! Összeállították a listát, megindult a szervezés. Szűcs Istvánt jelölték brigádvezetőnek. Nem akart hinni a fülének. Vajon mivel érdemelte ki ezt a nagy megtiszteltetést? Igaz, a sztahanovista mozgalomban élen járt, de túl fiatal volt, s úgy érezte, még sokat kell tanulnia, bizonyítania. Azt azonban nem tagadhatta, jóleső érzés járta át: az idősebb kitűnő szakemberek rá adják voksukat, de tudta, ez a bizalom felelőséggel jár. Dernovits Pista bácsi aztán a többiek helyett is szólt: tehát nem azért bízták rá a brigád vezetését, mert jobb szakembernek tartják maguknál, hanem mert a munkában, közösségi életben kiemelkedik a fiatalok közül, s még igen jó szakember is válhat belőle. S az, hogy végül is elfogadta, talán sorsdöntő az életében. Azóta is a régi lendülettel „hajt". 1956-ban, mint munkabrigád megnyerték a kerületi munkaversenyt, s ezt 1960-ban a szocialista brigádcímmel tetézték. A jó indulást még jobb követte: bronz, ezüst, aranykoszorú háromszor. Vállalat Kiváló Brigádja kitüntetés szintén háromszor. S a vágy? Elnyerni a KGM Szakma Kiváló brigádja megtisztelő címet is. Szűcs István nemcsak szakmaszeretetben jár elől, hanem példát mutat a tanulásban is. Felnőtt fejjel, két gyerek mellett elvégezte Csepelen az általános gépipari technikumot, majd a marxista középiskolát. Most pihen, lazít, örül, hogy a felesége közgazdasági szakközépiskolában tanul, s nem is akármilyen eredménnyel, így most visszaadhatja a kapott segítséget, törődést, s a gyerekek sem szenvednek hiányt. De a tanulásban, képzésben leállni nem akar, tervei vannak... Nemcsak ő, a brigád többi tagja is szereti munkáját, felelős társadalmi tisztségeket töltenek be, a társadalmi munkákból is kiveszik részüket, kirándulásokat, emlékezetes klubdélutánokat, vetélkedőket rendeznek, tárlatlátogatásokra járnak, s mindezt nem a „brigádnapló kedvéért". Node a legfontosabbról nem is beszéltünk: alaposan kiveszik részüket a száz kuvaiti autóbusz gyártásából is. A huszonkét év nem tűnhet el nyomtalanul. Eredménye? Nem kisebb, mint a Munka Érdemrend arany fokozata, amelyet mint szocialista brigádvezető vett át az V. országos brigádtanácskozás alkalmával. t. a. (Fotó: Wéber) elvekkel Adósa vagyunk József Attilának ■Azonoselemekkeltervezzenek Szabványosítási tanfolyamot rendeztek április 19—20-án az IKARUS Művelődési Központban. A tanfolyamra 50 nem függetlenített szabványügyi megbízottat hívtak meg a vállalat gyáraiból. Első ízben került sor arra, hogy a vállalati szabványiroda az MHSZ oktatási osztályának segítségével tanfolyamot rendezett. A tanfolyamot Karászy György vezérigazgató-helyettes nyitotta meg, aki elmondotta, hogy az Ikarus gyárnak első célja, hogy a minőséget tovább javítsa. Ennek elérésében rendkívül nagy szerepe van a szabványosításnak. „Önök a szabványok őrei" — mondotta a hallgatóknak. „ Mindenképpen vigyázniuk kell, hogy a szabványokat alkalmazzák a konstrukciótól a gyártásig." Az előadássorozatot a szabványiroda vezetője nyitotta meg. Módszertani előadást tartott arról, hogy az összes szabvány megbízottnak azonos elvek és feltételek mellett kell dolgoznia a vállalat minden gyárában. Állandó figyelemmel kell, hogy kísérjék a változásokat, a dokumentációkat, valamint a gyártást. A bizonylati fegyelmet szigorúan tartják, mert azok meg nem tartása jogi következményekkel járhat. Szabványvonatkozású kérdésekben az üzemrészek vezetői, osztályvezetők, a szabványokkal illetve a szabványügyi vezető intézkedéseivel ellentétes utasításokat a szabványügyi megbízottaknak nem adhatnak ki. Kabódi József, Magyar Szabvány Hivatal osztályvezetője ismertette a szabványosításról kiadott 1976-os kormányrendeletet. " Minden érvényben lévő szabvány alkalmazása kötelező. Az új rendelet szigorúan előírja, hogy a szabványoknak tartalmazniuk kell az életvagyon és egészségvédelemmel kapcsolatos intézkedéseket — mondta többek között. Ezt követően dr. Fehérvári József, az MSZH jogtanácsosa ismertette a szabványosítással járó összes jogi kérdéseket. Az első nap, Kun József közreműködésével, két film vetítéssel zárult. A „Szabványok a mindennapi életben" című film nagy része az Ikarusban játszódik le, és a Nemzetközi Szabványszervezet (ISO) készítette. A következő napon dr. Székely György, az MSZH főelőadója az anyag- és áruforgalom szabványosítási követelményeit és a nemzetközi iparpolitikát magyarázta előadásában. Gönczi Lajos, az MSZH osztályvezető-helyettese a szabványminőség és az ár szerepét elemezte. Jobbágy László, a Közúti Járműipari Szabványosítási Központ vezetője az ágazati szabványosítás és az autóbuszgyártás kapcsolatáról, valamint a KGST szabványosítás szerepéről beszélt előadásában. Végül Mádi Jenő vállalatunk főkonstruktőre tartotta meg a tanfolyam záró előadását. Sok és fontos szempontot mondott el a konstrukció és a szabvány kapcsolatáról. Súlyos milliós károkat jelenthet a vállalatnak, ha bármely konstruktőr helytelenül alkalmazza a szabványt. Említést tett arról is, hogy a nagysorozatú gyártás egyik alapja a tipizálás, ezzel együtt az egységesítés. Nagy jelentőségű és elsőrendű feladatnak tartja, hogy a vállalat összes gyárában a szerkesztéseken ellentétes tervezés nem készülhet, azonos profil elemeket, kötőelemeket, szerkezeteket kell beépíteni. Szafranszky Károly Szabvány Iroda vezető Jó gép is kell...! A fehérvári Ikarus gyártócsarnokának 3-as hajójában az üzemfenntartási főosztály általános nagyjavítást, karbantartást végzett. — Minden gép, berendezés elhasználódik egyszer — kezdte a beszélgetést Horváth Sándor, a karbantartó üzem vezetője. — A II. gyáregység megértette a munkák szükségességét. A termelést a másik soron oldották meg, második műszakban. Év elején ütemtervet készítettünk, mit, mikor lehet csinálni. Február 25-én délután kezdtünk dolgozni, szabad szombaton, vasárnap és a következő héten folytattuk. Március 5-én fejeztük be. — A vázállító berendezés nagyjavítása mellett kicseréltük a méretrevágókat, felújítottuk a vonszolót, a célkocsi kigurítót, karbantartottuk a festékszóró és beégető kamrát. — Az 1977-es év a minőség éve. A gépeket, berendezéseket olyan állapotba kell hoznunk, hogy megfelelően tudjanak velük dolgozni. Jó gépek is kellenek a minőség fejlesztéséhez. A 3-as hajó karbantartási munkái mellett állandóan fent kellett tartanunk az ügyeletes szolgálatot is, mert az egész csarnok dolgozott, délutános és éjszakai műszak volt. Üzemünk szocialista brigádjait dicséret illeti, kivették részüket a munkákból. Elég sok túlórát fölhasználtunk, 12 órás műszakokban dolgoztunk. Ha több idő áll rendelkezésünkre, bátrabban bontunk le régi dolgokat, jobban tudjuk a felújításokat végezni. Az alapos javítás később meg fog térülni. Tervezett feladatainkat végrehajtottuk. — Kérem a II. gyáregység dolgozóit, a jövőben jobban vigyázzanak a berendezésekre, a tisztaságra, a rendre. Ne szemeteljenek, ne dobáljanak csikkeket, hulladékokat a gépek aknájába. Több figyelem kell az üzem, a termelés és saját érdekükben. — varga — _ va*. a jptdd (l&uU — Van pecsét és mégis pácban vagyunk. Buta képet vághatok, ezért a kezembe nyomja a papírt, amin számokt,legalul ott a bélyegző. — Ez rendben, akkor miért ideges? Ettől, mint ahogy mondani szokták, fölmegy a pumpája Föl megy. Már majdnem a plafonon járkál — Tudja nmeki ez? Itt egy hasonlat következett és a bővebb magyarázat: — Elkészítettünk X mennyiségű alkatrészt Át is vették velünk, ezt bizonyítja a papír és a rajta lévő pecsét Csakhogy a szállítmány nem úgy érkezett meg, mint ahogy mi „postáztuk Följebb elkezdtek mocorogni, keresgélni, kinek a bűne. Na kié? A mienk. Mmki továbbengedte azt hiresztvh azt tudtuk és pecsétjük nélkül hagyta el a gyárat. Meg sem történhet Ennek elenére „megeszi", men X kartársnak hisznek , mert X kartárs csalhatatlan. Mi pedig a papírt kitehetjük a kirakatba. S ha majd lesz időnk, lájtuk, ez az írás, nem írás. Inkább eiynek a fülüknek, mint a szemüknek. Mi mást tehetünk? — Oda kell vinni az okmányt! — Kinek? Mutogassuk a fél gyárnak? C -d. -\ Pályázat A Magyar Rádió pályázatot hirdet érettségizett szakmunkás fiatalok számára az ifjúsági munkastúdióban folyó riporter előképző tanfolyamra. Pályázati feltételek: — érettségi; — 24 év felső korhatár; — a szakmunkás tanulóidőn túl, legalább egyéves munkaviszony; — jó beszéd-és íráskészség; — társadalmi, — politikai kérdések iránti érdeklődés. A jelentkezők közül újságíró szakmai zsűri választja ki a tanfolyamra alkalmas fiatalokat, akik munkaidő után, hetenként egy alkalommal 2-3 órás foglalkozáson ismerkedhetnek a rádiós-riporteri munkával. Jelentkezési határidő: 1977. augusztus 1. A pályázatok elbírálására szeptemberben kerül sor. A tanfolyam egy évig tart. A jelentkezéseket írásban, életrajzzal és két gépelt oldalt meg nem haladó, bármilyen témában és műfajban megírt pályamű beküldésével kérjük a Magyar Rádió személyzeti és oktatási osztályára (1800 Budapest, Bródy S. u. 5-7.). A tanfolyamon a legjobb eredményt elérők gyakornoki felvételt nyerhetnek a Rádióba. Magyar Rádió Személyzeti és oktatási osztály /