Ikarus, 1979 (27. évfolyam, 1-26. szám)

1979-04-20 / 8. szám

A kerületi párt-végrehajtó bizottság és a tanács végrehajtó bizottsága az előző két évhez hasonlóan szemlét tartott. Körbejárták a kerületet és megnézték, hogy egy év alatt mi az­redménye a kerület­fejlesztő munkának, így többek között látták, hogy a Jókai lakóte­­sten hozzákezdtek az óvoda alapozásához. Megkerülték azt a nyolcvanlakásos lakótöm­­öt, amely ennek a lakótelepnek az utolsó egysége. Az Andocs téren kedvező képet adtak: szépen előrehaladtak az óvoda építésével, már a belső burkolásokat, csempézz­­eket végezték. Az ipari övezetnek kijelölt területen tavaly még nem lehetett látni az Ofszet Nyomda­pületeit, ma már igen. Nem sokat fejlődött a Reanal Gyógyszergyár részlege. A gyógy­ír központi raktárnak még csak a helyét lehetett megtekinteni. Bővült a BKV telepe, már új állást építettek az autóbuszoknak. A Georgina utcában elhaladva megemlítette az Ottó tanácselnök-helyettes, hogy rekonstruálták az iskola fűtését és a Szerb Antal Imnáziumban végre használatba vették a sporttelepet. A Rádió utcában befejezéshez közeledik egy cukrászda építése, a Baross utcában sok ársadalmi munkával készül a felnőtt- és gyermekorvosi rendelő, a Bekecs utcában Árpád­odon a Szolgáltató Ház, mintegy megnyitásra várt. A közelben lévő iskola bővítésén ában dolgoztak. A Csömöri utat szélesítik annak érdekében, hogy a mostaninál na­­gobb forgalmat bonyolíthasson le, hiszen ha elkészül a híd erre számítani lehet. A elüljáró építése előrehaladott állapotban van. A Varga József lakótelep mellett egy­­szerű és szokatlan épületet lehet látni. A lakók garázsipari szövetkezetet alakítottak, s 3 garázst építettek. A látnivalók közül sok mindent nem soroltunk föl, csak a séta utolsó állomását említ­­ik meg, a Centenárium lakótelepen épülő 16+4 tantermes iskolát. Az építésvezető szó­én is megerősítette korábbi ígéretüket, hogy szeptemberben már itt tanítás folyhat. g-f- A felüljárónál A Centenáriumi lakótelepen épülő iskolában (Fotók: Wéber) Mit írnak a csuklósokról Lengyelországban? A lengyel sajtóban az alábbi írás jelent meg az Ikarusról. „A varsói pártbizottság igyekezetének köszönhető, hogy a múlt év decemberé­ben megérkezett Varsóba az Ikarus városi autóbuszok első csoportja Magyarország­­ól. Jelenleg ötven üzemel Varsóban.­vábbi szállításokat március végéig vár­ak. Hogyan vizsgáznak? Általában a vélemény kedvező, de meg­tértük nyilatkozatra a szakembereket és az utasokat. A MEK forgalmi igazgatójának nyilatko­zta: Az Ikarusok nagyon jók. Hosszúsá­guk ellenére fordulékonyak. A csuklós rész konstrukciója előnyösebb, mint a Jeleznél, ugyanis nincs kilengése a pótkocsinak. Ez kedvezően befolyásolja a forgalom bizton­­ágát. Az autóbusz nagy befogadóképessé­­gű (150 fő). Az ajtórendszerek kényelme­sek az utasok számára. Nagy felületű ablaknyílásai jó látási lehetőséget biztosí­­tanak úgy a vezetőnek, mint az utasoknak. Az utazás komfortja jeles. Eddig csak az ■jtók pneumatikus nyitásával volt problé-­mia. A nagy hidegben megdermedtek. A magyar szerviz a hibákat megszüntette. Ezen kívül az autóbuszok kifogás nélkül szetél­nek. R. T. üzemvezető nyilatkozata: Az Ika­rus bonyolultabb a Jeleznél, ezért a napi műszaki kiszolgálás nagyobb munkát vesz fénybe és több figyelmet igényel a mecha­nikusoktól, különösen az első időszakban. Eddig nem volt nagyobb gond velük. Már a buszok 16 000 kilométert futottak. Nehéz ezen pillanatban értékelni, hogy hogyan fognak működni,­ néhány évi használat után. A katowicei WPK üzemelők szerint, ahol az Ikarusok már régóta üzemelnek, megbízható autóbuszok. Csak egy kívánsá­­gom van, hogy minél több legyen belőle. Egy buszvezető: Három hónapja vezetek Ikarust. Kitűnő autóbusz. A motor nagyon csendesen, dolgozik. Ezért könnyebb a munka. A Jelez autóbuszban már néhány órás munka után fájt a fejem. Itt a motort szinte nem hallani, ez nagy előny. Nem érezni a tüzelőanyag szagát a jól működő klimatizáció miatt. Igen könnyen vezethető. A kuplung szerkezeti megoldása folyamatos kapcsolási lehetőséget biztosít, nem rángat. A busz hátsó kereke sporban fut az első kerekekkel, ezért könnyebb vezetni, mint a csuklós felezet. Nagyon jól megoldott a vezérlőpult, kézzel el lehet ér­ni az összes műszaki szerelvényt. Négy aj­taja van, ezért könnyű fel- és leszállás lehetséges. A nagy ablakok és a szabálysze­rűen elhelyezett visszapillantó tükrök miatt jól látom az ajtókat belülről és kívül­ről. Most várjuk a következő buszokat, amelyekben a vezetőfülke el lesz különít­ve. Ez segíteni fogja a vezetést. Bielecka Magda — utas: Ikarus busszal közlekedek munkába. Kényelmesek. Na­gyon puhák az ülések, és ami a legfonto­sabb a magas emberek lábának is van helye. Sokkal gyorsabbak,a Jeleznél. Jól működik a kondicionálás. Nagy előnye az, hogy két ajtó külön megjelölésű, alkalmas a gyerekkocsi bebocsátására. Az egyetlen hiba — túl magasan vannak elhelyezve a korlátok, az alacsony utasok nem érik el. Hasznos lenne még egy rúd az autóbusz közepén. A két korlát annyira messze van egymástól, hogy a nagy tömegben a busz közepén álló emberek nem tudnak mibe kapaszkodni. Lehetne még a rudakra olyan mozgó kapaszkodókat felszerelni, mint a Berliet buszokban vannak." Jó­r -kezdés -folytatás Január — február — március. Vége az első negyedévnek, s így most már teljes három hónap termelési adatairól adhatunk számot. A vállalati terv erre az időszakra 3322 autó­busz gyártását rögzítette. S a teljesítéssel igazán elégedettek lehetünk. Összesen 3525 autóbusz került le a székesfehérvári és a budapesti szerelővonalakról. De tekintsük át a munkát kicsit részletesebben is. Budapest. Az előirányzott terv 1502, (program 1602) a teljesítés pedig 1604. Székesfehérvár. A tervben szereplő adat: 1820 (program 1920), teljesítve: 1921. Egyedi gyáregység. Tervük: 22, teljesítésük: 17. Az elkészült buszokból tíz 212-es Dániába utazott. Hét Volvo és Scania alvázakra készült autóbuszt pedig Svédországnak küldtek. A termelési főosztály az első negyedév teljesítményéről a következőképpen vélekedett: az elmúlt esztendő második feléhez képest a termelés és az átadás ütemessége lényegesen javult. E szép eredmény elérését nagyban segítette a Csepel Autó azzal, hogy a fenékváza­kat az igényeknek megfelelően küldte. Tehát az első három hónap termelése egyértelmű­en bizonyítja: ha a Csepel Autógyár jót szállít és időben, nagy baj már nem lehet! A termelési főosztálytól márciusi összesítést is kaptunk. E szerint a budapesti széria­­gyártás 580 autóbusz, a székesfehérvári pedig 661. Néhány negyedik hónapi adatot is ismerünk már. Budapesten április 1 -től 11-ig a programban előirányzott mennyiség 120, ezzel szemben a teljesítés 109. A típusonkénti gyártás alakulása a következő: a 260-asból öt, a 280-asból nyolcvanegy és a 250-esből huszonhárom. A 260-as és a 280-as készítését túlteljesítették, csak a 250-esnél jelentkezik nagy lemaradás. Hogy miért? Ez a típus bonyolultabb, munkaigényesebb mint az előbbi kettő és a futópróbái is hosszabbak. Az utóbbi két napban azonban javult a termelése. A kezdeti gondok után már sikerült átadni az előirányzott darabszámot. Székesfehérváron az áprilisi tizenegy nap programjában 159 autóbusz szerepelt. Teljesí­tésük mégis csak 149. A tízdarabos lemaradás csak pillanatnyi gond lehet, mert a gyár eddigi termelése és átadása ütemes volt. Végül is a 255-ös típusból nyolcvankettőt, a 260-asból hatvanötöt, s a 253-asból pedig kettőt gyártottak. — t.s.a.— VILÁG PROLETÁRJAI,EGYESÜLJETEK! karu AZ IKARUS KAROSSZÉRIA-ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA XXVII. évfolyam, 8. szám 1979. április 20. KGST KAPCSOLATAINK Bővül az együttműködés CSEHSZL­O­VÁ­KI­A -R­OMÁNIA A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsá­nak megalakulása óta valamennyi szocialis­ta országgal gazdasági együttműködési kapcsolatban állunk. Mióta Magyarország az autóbuszgyártásra szakosodott, az Ikarus szállítja ezeknek az országnak az autóbuszokat. A Szovjetunió és a Német Demokratikus Köztársaság után a többi szocialista országgal is megváltozott a kap­csolat jellege az 1974—75-ös időszakban. A gyártmányszakosítási és kétoldalú terv­koordinációs tárgyalások során különböző egyezmények születtek a felek között. Rögzítették például az 1976-80 között szállítandó autóbuszok számát. Ennek alapján a tervidőszakban Csehszlovákiának 1000, Romániának 1700, Bulgáriának 500, Lengyelországnak pedig 1750 külön­böző típusú autóbuszt szállítunk. A Csehszlovákiával kötött gyártásszako­sítási egyezmény alapján kooperációban indult a 6,5 méteres, 20—24 fő befogadó­­képességű autóbuszok szériagyártása. Ezek az autóbuszok csehszlovák alvázra épül­nek. Jelenleg mint a csehszlovák AVIA, mint pedig az Ikarus székesfehérvári gyára foglalkozik a jármű továbbfejlesztésével. Az új autóbuszhoz nagyobb motor, több fokozatú sebességváltót és ennek megfele­lő gépészeti berendezéseket terveznek. Az autóbusz a jelenleginél szebb, korszerűbb karosszériaszekrénnyel készül. A csehszlovák Praga gyár és az Ikarus több éve tart fenn együttműködési kapcso­latot. A Prága gyár kétfokozatú hidro­­mechanikus sebességváltói a hazai közúti közlekedésben részt vevő autóbuszokba kerülnek. A cseh SKODA EXPORT és MOGÜRT kereskedelmi vállalatok között, valamint a Skoda OSTROV és Ikarus között jelenleg is tárgyalás folyik. A tárgyalás célja: csuk­lós és szóló trolibuszok kooperációs gyár­tásának megszervezése. A trolibuszokhoz az elektromos és gépészeti egységeket Csehszlovákia, a kocsiszekrényeket pedig az Ikarus készítené. Ennek indulása előre­láthatólag csak a következő tervidőszak második felére várható. Románia és Magyarország autóipari kap­csolatai több évre tekintenek vissza. Ennek ellenére az Ikarus 1978-ig csak kész autó­buszokat szállított Romániának. Az elmúlt években lépéseket tettünk a 8,5 és 9,5 méteres városi és távolsági autóbuszok kooperációban történő gyártása érdeké­ben. 1976—78 között kísérleti és proto­típus járművek készültek román részegy­ségek felhasználásával. A kooperáció azon­ban nem jöhetett létre a román fél licence korlátai miatt. 1976 negyedik negyedévében közös fej­lesztőmunka eredményeként született meg a 222-es járóképes fenékváz. Ehhez román tengelyt, hátsóhidat, mechanikus, szinkron sebességváltót használtak föl. Erre a fenék­vázra készített az Ikarus — a 200-as típus­család elemeinek felhasználásával — az el­múlt évben kocsiszekrényt. A jármű közös vizsgálata azonban motorikus meghibáso­dások miatt nehezen halad. Tárgyalás folyik csuklós trolibusz közös gyártására is. Ennek alapja, hogy egy 280 T típusú — 750 volt feszültségű — troli­buszunk már 25 000-ik kilométerét futja Bukarestben. A közeljövőben 600 volt tel­jesítményű elektromos aggregát érkezik Romániából, hogy előzetes vizsgálatokat végezhessünk rajta. A román—magyar együttműködés az eredmények ellenére sem fejlődik zökke­nőmentesen. Rendkívül nagy gondot okoz, hogy a két azonos gyártási profillal rendel­kező ország nehezen találja meg a kölcsö­nös lehetőségeket. B. A. A GYERMEKEKÉRT HUSZONNÉGY AUTÓBUSZT Mint ismeretes április 7-én kommunista műszakot tartottak vállalatszerte, amin 6970 dolgozónk vett részt, huszonegy autóbuszt állított elő 24 millió 254 ezer forint értékben. A képződött munkabér 497 900 forint volt. A kommunista mű­szak meghirdetett célja a „Gyermekszoli­daritási alap" és a vállalati gyermekintéz­mények támogatása volt. KITÜNTETÉSEK Báldy Sándor székesfehérvári gyárunk főkönyvelője nyugállományba vonulása alkalmával a Munka Érdemrend arany fokozatát kapta. A KGM Kiváló Munkáért kitüntetésben részesítette Markos Ferencnét (pénzügy) Palló Sándort (lemezesüzem) és Pencz Miklóst (végszerelde). A Munkásőrség megyei parancsnoki dicséretét kapták: Kovács Imre (fényező), Süri István (szállítás), Kollár István (forgá­csoló) munkásőrök. A Munkásőrség városi parancsnokságá­nak dicséretében részesült: Ambrus Ferenc (forgácsoló) munkásőr. Április 4-én kapta meg gyárunk KISZ-bizottsága a KISZ Köz­ponti Bizottságától a Kiváló Ifjúsági Szer­vezet kitüntető címet. A KISZ KB Kiváló KISZ-alapszervezet zászlaját kapta székesfehérvári gyárunk Pablo Neruda KISZ-szervezete (üzemfenn­tartás) és a KISZ KB Dicsérő oklevelét kapta: a lemezesüzem Kilián György KISZ-alapszervezete. NŐNAPON VETTÉK ÁT A Hazafias Népfront Városi Bizottsága a nemzetközi nőnap alkalmával a népfront­mozgalomban és a város közéletében hosszú időn át végzett eredményes munká­jáért Varsányi Lászlónét és Tóth Gusztáv­­nét (Gárdonyi Géza Művelődési Ház igaz­gatóját) „Érdemes társadalmi munkás" kitüntetésben részesítette. Varsányi Lászlóné 1960 óta dolgozik gyárunkban, jelenleg a pénzügyi és számvi­teli főosztály anyagkönyvelési csoportve­zetője. Munkahelyén is sok társadalmi munkát végez, kezdeményez és szervez a főosztályon dolgozók körében, Fehérváron. MHSZ-MUNKÁÉRT Április 4. tiszteletére az MHSZ Ikarus nagyüzemi vezetőség titkára Vesztróczi György kitüntetéseket adott át Honvédel­mi Érdemérem 10 éves fokozatot Krupla Károlynak (3-as gyáregység); MHSZ Kiváló Munkáért bronz fokozatot Kissné Várko­­nyi Zsuzsannának (gyártmányfejlesztési főosztály). MHSZ Főtitkárt Dicsérő Okle­véllel tüntették ki Balog Gyulát (3-as gye ), Berkes Józsefet (üzemfenntartás), Imréné Szász Katalint (pénzügyi főosz­tály). IZLANDI KÜLDÖTTSÉG Izlandi küldöttség látogatott a törzsgyár­ba március 26-án. Az izlandi Volvo vezér­­képviseletének tulajdonosát, a rejkjaviki közlekedési vállalat és a Volvo képviselet vezérigazgatóját Karászy György vezérigaz­gató-helyettes fogadta. A vendégek általá­nos tájékoztatót kaptak az autóbuszgyár­tásról, majd a hallottakat a gyakorlatban is megtekintették. A látogatás célja autó­busziparunk és járműveink megismerése volt.

Next