Ikarus, 1981 (29. évfolyam, 1-26. szám)
1981-01-23 / 1-2. szám
FEJENKÉNT FÉLMILLIÓ FORINTTAL... További fejlődés: egy ember - két busz Az év első munkanapját Székesfehérváron is munkás nagygyűléssel kezdték. Nyári István szb-titkár az elnökségben köszöntötte Khaut Andrást, a városi pártbizottság első titkárát, Karászy György vezérigazgató-helyettest, Fonyó Pétert, a vállalati szakszervezeti bizottság szervező titkárát. Balla Károly gyárigazgató bevezetőjében szólt arról, hogy az év eleji találkozás annyiban tér el a hagyományostól, hogy most ötéves tervciklusról, egy nagyobb időszakról kell számot adni. Az ötéves terv teljesítésében fontos feladat volt a régi piacok megtartása mellett új piacok szerzése — elsősorban tőkés relációban. A kitűzött középtávú célok érdekében gyáron belül sok változtatásra került sor a gyártásszervezésben, a szerelési és festési technológiában, a műanyagok fokozott alkalmazásában, az anyagmozgatásban. Erőteljes felfutás jellemezte a termelést. Az 1976-os 5857 darabszám 1980-ra 8107 darabra emelkedett. Ez több mint 38 százalék. A tervezett 30 600 autóbusz helyett több mint 34 200 kocsi készült. A gyár termelésének gerincét a tervciklus alatt a 200-as család képezte, amely mellé beléptek az idegen alvázas kocsik és a tervidőszak utolsó szakaszában a kellő előfeltétel hiányában rendkívül sok gonddal, nehézséggel jelentkező LED gyártás is. Fejlődött a termelésirányítás, kisebb zökkenőkkel ugyan, de megküzdött a feladatokkal. Értékesítési kötelezettségeit a gyár a tervidőszak alatt 139%-ra teljesítette. Az értékesítés biztonságát két szocialista partner, a Szovjetunió és az NDK jelentette. Új vevőként jelentkezett az öt év során Csehszlovákia és Kuba, létrejött az AVIA-Ikarus együttműködés. Kubában elkezdődött a 260-asok összeszerelése. A kezdeti nehézségek után 1978/79-ben jelentősen emelkedett a dollárbevétel. A nem rubel elszámolású piacon az öt év alatt legnagyobb vevő Irak volt. Kisebb mértékben szállít a gyár Malgasnak, Jemennek, az NSZK-nak, Kínának és Kuvaitnak. Malgasban 1979-ben összeszerelő üzem indult. A belföldi értékesítés a tervidőszak első három évében fokozatosan fejlődött, majd visszaesett. Legnagyobb vevő a VOLÁN Törszt volt. A gyár gazdasági eredménye 1977-ig emelkedő volt majd a mindenki által ismert okok miatt csökkenés állt be. Az eredmény mérséklődését döntően a devizaszorzók csökkenése és a gazdasági szabályozó rendszer módosítása okozta. Az eredménycsökkenés ellensúlyozására több, az eredményt jó irányba terelő intézkedést tettek. A gyár az 5 éves terv során 2,5 milliárd forinttal járult hozzá az állami költségvetéshez, ami egy dolgozóra vetítve több, mint félmillió forintot tesz ki. Jelentősen előbbre lépett a fehérvári gyár a gyártmányok fejlesztésében, a 200-as típuscsalád újabb tagjainak kifejlesztésében és a KD gyártmányok kidolgozásában. Ennek köszönhető, hogy évenként általában kilenc típus 20—25 típusváltozatát gyártották. Az 5 éves terv végére a 6,5 m-es MIDI busztól a 12 m-es gyártmányokig választhattak a vásárlók. Előrehaladás történt a nemzetközi kooperáció területén is. Állandó kapcsolatba kerültek olyan neves világcégekkel, mint a Saviem, Scania, a MAN és mások. A fejlesztések során évente nyolcvan műszaki ajánlatot dolgoztak ki a világ különböző tájaira, viszonyaira. Négy olyan távoleső országban szerelnek össze a gyár termékeiből, mint Irak, Madagaszkár, Angola és Kuba. A termelékenység fokozására fejlesztették a megmunkáló és szerelő alaptechnikákat. Végrehajtották néhány fontos részegység telephelyek közötti gyártás szakosítását. Nőtt az élőmunka hatékonysága, jelentősen csökkentek a gyártásidők. Amíg a negyedik ötéves terv végén egy-egy autóbusz elkészítéséhez több, mint hatszáz órát fordítottak, az ötödik ötéves terv végére ötszáz óra alá csökkent. 265 ÚJ LAKÁS A gyárigazgató tájékoztatta a nagygyűlés résztvevőit a teljesség igénye nélkül a Közúti Járműfejlesztési Program II. szakasza alatt elkészült létesítményekről. Fontos kérdésként kezelte a gyár gazdasági és társadalmi vezetősége a dolgozókról való gondoskodást. Ennek szemmel látható eredményeiről, a szociális létesítményekről részletesen szólt a tájékoztató. Kétszázhatvanöt család költözött új lakásba, sok dolgozót segítettek kölcsönökkel lakásépítésben. A tervidőszakban minimális létszámcsökkenést tervezett a gyár. 1978. II. félévétől a fizikai, és az alkalmazotti létszám csökkent. A munkafegyelem megszilárdítását, a szocialista brigádok példamutatását tükrözi, hogy az utolsó három évben a termelésnövekedés teljes egészében a termelékenység növekedéséből adódott. Az egy fő által egy év alatt előállított autóbusz és felépítmény 1,36 db-ról két darabra módosult. Teljesült a gyár 5. ötéves tervidőszakra tervezett bérszínvonal növekedése. Harmincnyolc százalékkal nőtt a teljes munkaidősök bérszínvonala. Az 1980. évi autóbusz gyártási program 8230-ról 8100-ra alakult, ebből 1650 KD—SKD. Az okok elsősorban a lengyel,országi eseményekre és a belső kereslet csökkenésében keresendők. A csökkenés okozta ütemkiesés — a dolgozók által gyakran nem megfelelően értékelt — olyan intézkedésekkel ellensúlyozták, mint a koncentrált szabadságok, létszám besegítés a budapesti nagysajtolóba, stb. De elbocsátásra nem került sor. A munkafegyelem javítása érdekében a gazdasági vezetők a hat napon túli igazolatlan hiányzókat „kilépett" bejegyzéssel leszámoltatták. 1980. évi forgóeszköz-állománya tervezett szinten alakult. Kedvezően alakult az anyag- és energiamegtakarítás, a tervezett 81 millió forinttal szemben 85 millióra teljesült. Folyamatosan föltárták az inkurrens készleteket, amelyeket ütemterv szerint értékesítettek. A veszteségföltáró munkák eredményeként javult az üzemek munkaidő kihasználtsága, a munkanap, fényképezés újabb munkaerő-tartalékokat tárt föl. A gyár előző évhez viszonyított bérszínvonala 7,7%-kal növekedett. ÚJ CSARNOK A következő öt év feladatait alapvetően a XII. kongresszus határozatainak végrehajtása és az országgyűlés téli időszakában meghatározott tennivalók szabják meg. „1981-ben a tervciklus kezdő évében jót kell startolnunk, hogy a későbbiekben eredményesek lehessünk" — mondotta a gyár igazgatója. A termelési darabszám 1981-ben mérséklődik. Jelenlegi tervelőírás szerint 7915 autóbuszt és felépítményt kell gyártania a fehérvári gyárnak. „Gyártmányfejlesztési terveink az 1980. évihez hasonlóan feszítettek. Rendkívül rövid idő áll rendelkezésünkre a szállítási szerződésekben lekötött típusok kialakítására, a gyártáselőkészítésre. Ilyen feladatként jelentkezik pl. a Scania alváza 259 uip, amelynél a tervezéstől a sorozatgyártásig mindössze fél év áll rendelkezésre. Hasonlóan rövid a határideje az Irak számára szállítandó 577-es SKD előkészítésének is. Nagy fejlesztési energiát igényel a KD szállításoknál tervezett típusváltás is, amelynél az eddigi szögletes forma helyett a 200-as elemek kerülnek előtérbe. Ilyen lesz az Iraknak szállítandó 577-es is." A 6. ötéves tervidőszak alatt beindulnak a 4320 mz-es alkatrészgyártó csarnok munkálatai, a 3456 m-es csőkonfekcionáló és raktár épület. E létesítményekhez közel százmilliós gépi beruházás tartozik. Beindításra kerül a felületvédelem korszerű megoldása, javul az anyagmozgatás. Ez évben a dolgozók életszínvonalának szintentartására 5%-os bérszínvonal-emelkedéssel számolnak. A munkafegyelem erősítése, a munkaidő-alap jobb kihasználása érdekében tovább szigorítják az egész és törtnapi kiesésekkel kapcsolatos intézkedéseket, fokozott felelősségre vonást alkalmaznak a fegyelmezetlenkedőkkel szemben. Az 1981-es évben egyik fontos eredmény lesz a IV-es telep dolgozóinak étkezési lehetőségének megteremtése és a szakmunkástanulók tanítási idő utáni foglalkoztatása. Az eddigieknél szerényebb mértékben, de ez évben is feladatának tartja a vezetőség a rászoruló dolgozók lakáshoz juttatását. Tervezik a felsőfokú végzettségű pályakezdő fiatalok, szakemberek lakásgondjainak enyhítését. A TERMELÉS EGYENLETESSÉGÉÉRT... Ezek után Varga Ferenc pártbizottsági titkár szólt a munkásnagygyűlés résztvevőihez. A VI. ötéves tervszámok szépek, egyenletes fejlődést biztosítanak a fehérvári gyárnak. A tervidőszak alatt előreláthatólag 47 000 autóbuszt kell legyártani — mondotta bevezetőjében, majd részletesen kitért a külpiaci helyzet romlásából adódó helyi gondokra. Mivel az előzetes tervek sok jelentős feltételt nem biztosítottak a fehérvári gyárnak, ezért a gazdasági és társadalmi vezetőség segítséget kért a felsőbb párt- és állami szervektől. Több esetben tárgyalt a pártbizottság, a szakszervezeti bizottság és a párt-vb. Alternatívákat dolgoztak ki, hogy a meglévő- és munkaerőkapacitást lehetőleg megtartva, a VI. ötéves tervben a termelés viszonylag egyenletes legyen. Beszélt arról, hogy kemény munkát kell végezni a tervek megvalósításáért, a piacon maradásért, a jó árak eléréséért. Csak így lehet az Ikarus dolgozóinak életkörülményeit is javítani. A gyári pártbizottság kezdeményezésére a tervcélok jobb megvalósítására több program készült az anyag- és energiatakarékosság, a hulladékfeldolgozás, üzem- és munkaszervezés, a minőség javítására, a VI. ötéves terv káderképzésére és utánpótlására. g.f. Az előző lapzártánkkal egy időben jelentős ünnepséget tartottak Székesfehérvárott. Elkészült a vállalat 150 000. Ikarus autóbusz és azt a legnagyobb belföldi üzemeltetőnek a Volánnak át Az ünnepséget Kiatato Pál a szilsfehérvári gyár főmérnöke nyitotta meg. Kartág Györő Vezérigazgató-helyiszsel ünnepi beszédében elmondta, hogy az államosítást követő évben az Ikarus mindössze 200 autóbuszt készített, 1965-ben 2600 járművet. Ebből autóbusz azonban csak ezer volt. 1977-ben készült el már a 100 000. autóbusz és most alig négy évre rá a 150 000.A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta, hogy az autóbuszgyártás nemzeti ipar. Az Ikarus vállalat a munkáknak mintegy tíz százalékát végzi. A vállalat ma ilyes rember dolgozik, de az autóbuszok előállításában több mint ezezezer ember munkája van benne. KEDVES TOLDI ELVTÁRSI A 150 000. autóbusz átadása alkalmából vállalatunk politikai és gazdasági vezetőinek jókívánságait tolmácsolom. Az Ikarus valamennyi munkásának, a vállalat gazdasági, politikai, társadalmi vezetőinek, további eredményes munkát kívánok. dr. Novák Béla vezérigazgató Csepel Autógyár Hétszáz Ikarus Hellas földjén Könnyű egy férfit (vagy nőt, teljesenmindegy) megszerezni, de megtartani, az nehéz, az már művészet — valahogyan így szól a mendemonda. Ez motoszkált a fejemben, amikor meghallottam, hogy újabb autóbuszokat adunk el Görögországnak. Nem véletlenül jutott eszembe tehát a fönti mondás, hiszen az Ikarusra is érvényes: nem is olyan elérhetetlen egy-egy tőkés országgal üzletet kötnünk. S aztán? Bizony az rajtunk is múlik! Mikor is kezdődött ez a tartóssá váló kapcsolat? Először 1978 második felében adtunk el háromszáz 260-as típusú autóbuszt Görögországnak, a főváros Athén közlekedési nehézségeit enyhítve. A görög szakemberek azóta is elégedettek autóbuszainkkal, a járművek beváltak, a vidám szeretetre méltó, hangoskodó görög utasok megszokták, megszerették és kocsijaink hamarosan az ókori görög bölcsesség otthonának nélkülözhetetlen színfoltjává váltak. S hogy az elégedettség kölcsönös legyen, az Ikarus nyolc-kilenc szakembert is kiküldött Athénbe, s a görög vevőszolgálat Győri Szabó József vezetésével nagyon jól végzi feladatát, munkájukat elismerés kíséri. Az alkatrészellátással sincs baj, ezt a Mogürt biztosítja, így aztán nem véletlen, hogy az elmúlt esztendő utolsó hónapjában újabb üzletkötésre került sor. Görögország kétszáz Ikarus 260-as autóbuszt vásárolt. Ebből tizet még decemberben elkészített és Athénba küldött a vállalat, a fennmaradó százkilencven kocsit ez év június végéig kell Athénba szállítanunk — folyamatosan. Mindezt Bóna Imre kereskedelmi főosztályvezető mondotta el, hozzátéve, hogy az eladott, kétszáz autóbusz értéke több mint tízmillió dollár, de legalább ugyanennyire fontos és jelentős, hogy görög partnerünket sikerült megtartani. Elégedettek igazán csak akkor lehetünk, ha ezt a megrendelést a jövőben újabbak követik majd. A főosztályvezetőtől még azt is megtudtuk, hogy ezzel a kétszáz autóbusszal együtt, összesen hétszáz Ikarus szállítja majd Athén lakóit, segítve a nagykiterjedésű, zegzugos utcájú főváros közlekedését, ahol az autóbuszon kívül az egyetlen közlekedési eszköz — az autót nem számítva — a troli — tarpai — KELL MINDEN JÓ SZAKEMBER Felhívta a figyelmet, hogy a meglévő létszámnak a munkaerő és szakmai összetételét illetően összhangban kell javulnia. Előtérbe kell helyezni a tervidőszak során a szakmai, politikai vezetés munkájának javítását. Nagyobb önállóság szükséges a döntések kialakításakor, merjenek a vezetők ott dönteni, ahol a legtöbb információval rendelkeznek. Ne ,passzolják" feljebb a népszerűtlen ügyeket. Végezzék el azt, amiért erre a posztra állították őket. Minden becsületes, jó szakember munkájára szükség van A munka hosszú távon biztosított, de egyben e lehetőség is adott, hogy a munkájukat el nem látó, italozó, munkakerülő néhány ember gyáron kívülre kerüljön. Ezeket a közösségek se védjék meg humánus és egyéb okokra hivatkozva. A következő tervidőszakban is a piaci igényekhez rugalmasan alkalmazkodó vállalatoké a jövő. Ezért mindenki tudása legjavát adva kell, hogy dolgozzon, jobban kell érvényesíteni a differenciálást, a teljesítménytől függő bérezést. Az 1981. évi politikai munkában is nagyobb követelményt kell támasztani. A pártszerveknek és a társadalmi szervezeteknek a gazdasági munkát segítő és ellenőrző tevékenységüket úgy kell fejleszteni, hogy azzal is előmozdítsák a változó körülményekhez való alkalmazkodást, a feladatok helyes meghatározását, a kezdeményezőkészség és a társadalmi aktivitás széles körű kibontakozását. Kovács Edit LEMARADÁSSAL INDULUNK Új év — új feladatok — új termelési adatok. Januárban megkezdődött (pontosabban: folytatódott) autóbuszgyártásunk. Január 4 és 13 között a budapesti gyár programjában 159 autóbusz elkészítése szerepel. A teljesítés: 99, tehát a lemaradás nem kevés: 60. Az egyedi gyáregységnek a fent említett napokban három autóbuszt kellett volna gyártania, de a termelési osztály jelentése szerint ezideig még egyet sem adtak át. Egyébként Pesten a 260-as széria kocsikból százkettő helyett ötven, a 280-as típusból ötvenhét helyett csak negyvenkilenc került átadásra. Tehát a lemaradás így összesen hatvanhárom. Az okokat sorolni fölösleges, szerencsére nem olyanok, hogy a pillanatnyilag nagymérvűnek mutatkozó lemaradás még e hónapban pótolható ne lehessen. A székesfehérvári gyár január 4-től 13-ig 205 autóbusz gyártását tervezte. Teljesítve: 159. A lemaradás: 46. Típusonként a következők készültek el: a 211-esből ötvenkettő (programozva: 101), a 255-ösből százöt (program: 104), az 543-as típusból tervezve nem volt, de kettőt mégis gyártottak. A fehérváriak lemaradása tulajdonképpen teljes egészében a 211-eseknél jelentkezett. Fenékvázgépészeti — kormánybeállítás — gondok miatt nem ütemes az átadás, de az itteni ok sem olyan, hogy a lemaradás behozhatatlanná váljék. A vállalat a január 4 és 13 közötti időszakban összesen 367 autóbusz gyártását tervezte. Az átadás eddig 258.