Ikarus, 1984 (32. évfolyam, 1-26. szám)
1984-01-19 / 2. szám
s Látogatóban voltak a nyugdíjasok. Elfogódottan, meghatódva nézegették a Parlament csodálatos termeit. Kövér Gyula is köztük volt. Amikor elbúcsúztak egymástól, Kövér Gyula fejében különös dolog kezdett motoszkálni. Az Országházban nem látott vörösrézből domborított címert. Mi lenne — gondolta —, ha ő készítene egyet, és... Dr. Drégely Tibor igazgatási főosztályvezető, aki régen és jól ismeri Gyula bácsi kézügyességét, bíztatta és lehetőséget is adott hozzá, hogy a tervét megvalósítsa. Öt hét alatt készült el Kövér Gyula élete legnagyobb alkotásával, amit dr. Drégely Tibor közreműködésével fölajánlottak a Parlamentnek. Onnan rövid időn belül kijöttek, megnézték és nagyon szépnek tartották a címert. Egyetlen egy kérésük volt, az, hogy Kövér Gyula személyesen vigye be a 120 cm-es átmérőjű címert a Parlamentbe. Apró Antal, az országgyűlés elnöke fogadta. — Ilyen szépet én még nem láttam, ezt mondta nekem Apró Antal, amikor átvette tőlem a címert — emlékszik arra a napra Kövér Gyula. Ezt — folytatta az országgyűléselnöke - az unokáink is látni fogják. A Parlament kongresszusi termében helyezték el a Kövér Gyula által készt „Ezt unokáink is látni fogják” tett címert. A december 22-i országgyűlés közvetítésekor a tv-sek a kongresszusi teremben álló új címert be is „vágták". — Aki figyelte, láthatta — mondja Kövér Gyula. — Nagyon figyeltem, és én láttam is. Én az öreg lakatos, aki se ötvös, se iparművész nem vagyok, megérhettem, hogy az ország első házában helyezzék el munkámat. Végtelenül boldog vagyok, ez életem legszebb ajándéka. A hetvennegyedik évemet taposom. Most már elmondhatom, hogy mégsem éltem hiába. Arra, hogy a címert a Parlamentben helyezték el, úgy gondolom, az Ikarus is büszke lehet. Ettől a megtiszteltetéstől én mindenesetre tíz évet fiatalodtam. Három emléket őriz Kövér Gyula a címer átadása óta. Egy dobozt, amelyben a Parlamentet ábrázoló plakett nyugszik. Egy levelet, amelyet Apró Antal, az országgyűléselnöke Kövér Gyulának írt. Ez áll benne: „Köszönöm az országgyűlés részére sajátkezűleg készített munkáját. A Magyar Népköztársaság Ön által készített címere tanúsítani fogja itt a Parlamentben a magyar munkás szakértelmét, kézügyességét. Nyugodt, békés nyugdíjas éveket és jó egészséget kívánok Önnek és kedves családjának." Új év előtt Apró Antal névjegykártyát is küldött, amelyen boldog új esztendőt kívánt az Ikarus ötvösmesterének, Kövér Gyulának. — dunajcsik — KOSÁRLABDA-SZÉKESFEHÉRVÁR Újabb tabellát kaptunk a karácsonyi óta, a fehérvári kosarasok szerepléséről nem sokat tudunk elmondani, vereségek: NB. II. Középcsoport SZÉKESFEHÉRVÁRI IKARUS—GYÓGYPEDAGÓGIAI FŐISK. 41-51 SZÉKESFEHÉRVÁRI IKARUS—TIPOGRÁFIA 49-68 Az alábbiakban közöljük a némileg módosult táblázatot: 1. Közgazdasági Egyetem 12 11 11081-681 23 2. EGYT Vegyész 138 5 689-767 21 3. BKV Előre 108 2 641-475 18 4. Duna Cipőgyár 117 4 824-683 18 5. Tatabányai Hirtex 116 5 826-783 17 6. Tipográfia9 7 2 592-451 16 7. Kandó Főiskola9 7 2 718-528 16 8. M. Hajó és Darugyár 115 6 689-753 16 9. Dunai Kőolaj 106 4 649-598 16 10. Szegedi Tanárképő Főisk. 106 4 682- 523 16 11. Gyógypedagógiai Főisk.96 3 543-411 15 12. Székesfehérvári Ikarus 103 7 596-633 13 13. BEAC Tanárképző Főisk. 101 9 594-761 11 14. Kecskeméti EAC 101 9 481-703 11 15. Ferencvárosi Vasutas 10— 10 485-878 10 16. Monor 9 -9 322-7849 A fehérvári csapat tehát újabb mérkőzések után is tartja helyét. TÖMEGSPORT-SZÉKESFEHÉRVÁR Az 1983 év utolsó tömegsport-versenye december 21-én befejeződött. Tavaszi és őszi forduló befejezése után rendezték meg a szocialista brigádok férfi „Teke Szuper Kupa" bajnokságát — tizenkettő legjobb csapat részvételével. A négyfős csapatok személyenként 80 vegyes dobást teljesítettek. Az egész évben folyt tekebajnokságon számos jó eredmény született és sok dolgozónk kedvelte meg a tekesportot. 1983. évi szocialista brigádok férfi „Teke Szuper Kupa" győztese és helyezettei: 1. Radnóti Miklós Szoc. Brig, meo, 1017 fa 2. Felszabadulás Szoc. Brig, végszerelde, 1009 fa 3. Ybl Miklós Szoc. Brig, technológia 957 fa 4. József Attila Szoc. Brig, lakatosüzem 954 fa 5. Orenburg Szoc. Brig, gyártmányátadás 949 fa 6. Alba Regia Szoc. Brig, váz II. üzem 903 fa. Sport Egyéni legjobb dobók: 1. Sáfrán Ferenc 289 fa 2. Kardos Lajos 267 fa 3. Moór Ferenc 266 fa 4. Szabó József 262 fa 5. Halász István 259 fa 6. Nagy Ferenc 258 fa 1983-ban ismét megrendezték a gyári ultibajnokságot. Februárban volt az első és december 9-én a második ultibajnokság. Igen színvonalas játszmák után a helyezettek: 1. Römmer György (lemezesüzem), 2. Németh István (hőműhely), 3. Wéber János (tmk), 4. Eke János (gyártástervezési osztály) Keleti János szb sportfelelős TEKÉZÉS Ismeretes az NB ll-ben szereplő női, és az NB lll-ban szereplő férficsapatunk tavaszi sorsolása. Az NB II Nyugati csoportjában az Ikarus menetrendje a következő: 1. forduló: (jan. 28—29): Csornai SE—Vasas Ikarus; 2. forduló: (febr. 4—5): Vasas Ikarus—Oroszlányi Bányász; 3. forduló (febr. 11—12.) Tatabányai Bányász—Vasas Ikarus; 4. forduló (febr. 18—19): Vasas Ikarus—Sabaria; 5. forduló (febr. 25—26): Pécsi Bőrgyári TC—Vasas Ikarus; 6. forduló (márc. 10—11): Vasas Ikarus—Győri Lenszövő; 7. forduló (márc. 31—árp. 1.): Kanizsa Sörgyár- Vasas Ikarus; 8. forduló (ápr. 7—8.) Vasas Ikarus—Csepel SC; 9 forduló (ápr. 21—22.): csapatunk erőnyerő. A férfiak: 1. forduló (jan. 9—15.) Vasas Ikarus—Elektromos MSE; 2. forduló (jan. 16—22): Főtaxi—Vasas Ikarus; 3. forduló (jan. 23—29): Vasas Ikarus—MOM; 4. forduló (jan. 30— febr. 5.): Vasas Ikarus—Pénzügyőr; 5. forduló (febr. 6—12.): Közmű—Vasas Ikarus; 6. forduló (febr. 13—19.): Vasas Ikarus—Vízművek; 7. forduló (febr. 20—26): Erzsébeti Spartacus MTK—Vasas Ikarus; 8. forduló (márc. 5—11): Vasas Ikarus— Zuglói Danuvia; 9. forduló (márc. 12—18): szabadnap; 10. forduló (márc. 19—25): Vasas Ikarus—Kéményseprő; 11. forduló (márc. 26—árp. 1.) Aszódi Spartacus—Vasas Ikarus; 12. forduló (ápr. 2—8): Vasas Ikarus—Kinizsi Sör; 13. forduló (ápr. 16—22): Telefongyár—Vasas Ikarus; 14. forduló (ápr. 23—29): Vasas Ikarus—Gázművek; 15. forduló (ápr. 30—május 6.) Chinoin—Vasas Ikarus. A rovatot vezeti: KRÉMER JÓZSEF Ottt Nagyanyáink idejének divatja volt szombat délutánonként zsúrba járni. Az ismerkedésre alkalmas bálocskák is kikoptak a köztudatból. Hová menjen hát a mai fiatal? — kérdezem Deák Józsefet, a 43-as Építőipari Vállalat szociálpszichológiai csoportjának vezetőjét, aki immár hét esztendeje az Ikarus Művelődési Központ Kilián György ifjúsági klubjának vezetője. — Jöjjenek hozzánk, a klubba. A fiataloknak hétvégére igen kevés szórakozási lehetőségük van. A klubban hét év alatt kialakultak a hagyományaink. Mi a jellemző egy klubra? A 17—23 év közötti fiatalok adják látogatói zömét. A katonaság illetve a férjhez menetel vet véget a klubbajárásnak. Ha valaki tinikorban jön hozzánk, akkor közel tíz évig kötődik a klubélethez. — Persze ehhez olyan klub kell, hogy a fiatal ne érezze elfecséreltnek az ott töltött időt. — Dicsérjem magunkat? Nem lenne ildomos. Ezért csak a tényekre hivatkozom: klubunknak közel 1200 tagja van. Magyarország legnagyobb munkásklubja. A klub a közelmúltban másodszor nyerte el a Kiváló Klub címet, vezetője Deák József Kiváló Klubvezető címet kapott. Hét éve, amikor elvállalta a klub vezetését, akkor járt először ifjúsági klubban. A klub falán stílusszerűen hatalmas autóbusz. Minden héten kisorsolnak pár klubtagságit, a nyertesek nevét beírják a buszba, és ha megtelt, tavasszal, vagy nyáron egy kirándulás erejéig valóban beülhetnek a nyertesek az autóbuszba. — Nézd, annak ellenére, hogy fiatal munkások és ipari tanulók járnak hozzánk, műsorainkkal az egyetemi klubokhoz akarunk hasonlítani. Nem hiszem, hogy akkora különbség lenne a két réteg között. A hét napjai a legkülönfélébb programokat ígérik. Disco, táncház és filmvetítés, de rendeznek politikai fórumot, pályaválasztási beszélgetést, nyelvtanfolyamot és főzőcskét. — Mindig valami újat kell kitalálni. Izgat, sikere lesz-e. Persze a „gyerekek" nyomásának is engedni kell, végtére is nem lehet helyettük okosnak lenni. Az ő ötletük volt a táncház vagy a rock-stúdium Földes László vezetésével. A törzsgyári KISZ-szervezettel mostanában jó a kapcsolatuk. Mindkét helyen örülnek ennek. No, de hogy ne tűnjék annyira rózsásnak a helyzetük, szó kerül az „anyagiakról" is. — A klub nyereségesen működik. Hét éve azt mondták: kapsz 20 ezer forintot, ezért tegyél az asztalra 10 ezer nyereséget. Ma 100 ezer körül van a nyereség, de mégsem kapunk elég anyagi szabadságot, hogy megtérüljön a pénz, ahhoz előbb ki kell adni, mégpedig nem az előírások szerint, hanem ahogy az üzlet megkívánja. Való igaz. Szembekötősdi azt hinni, a kultúra nem áru, manapság egyre inkább annak tűnik. Attól a kultúra még nem válik „alacsonyabb” kultúrává, hogy részt kap az üzleti megfontolás. Szeretnék növelni vonzásukat a gyár felé. A klub nyitva. De végső soron a tinik és a huszonévesek alakítják olyanná a klubéletet, hogy érdemes legyen odajárni. DUNA uwH Milldal hu*. 1. 2.3.4.5. 6. 7. 8. 9. 10.11. 12.13.14. 15.16. OIHoh Lfo--K(fc )___ Hta 12'9 Is9 s 5 404 * 6 s ff .3- Ide. LfoWta»*) 14 fHH 13f u 11 10s 9 i H 6 H --l. DunaiijvcJroji k«K^xt.m 02 2’J—SO— --—3"f 8-1 9'l&-o 150 2. Bud^fek.' MTE Kiní»«ilm— --12-3'j3’0-6-1 5-1 1015-1-3. éfUSk SC\52m — -73--Z‘1-3'024-2-1I0'0-4. Dorogi AC 2-571 k-5■ --— ----Ti 5-3 3-1 760 5. Mi'H Va tat (EiitcrQom) 2‘(70C t-■ -222'i-70 (.30 7080— 6.Su9 I kJös't TKCM— ->3N ■ Si2471 5 3-— — -70 7.énoll Varosi SB 7312n 33--m ---— _ 01 5-0-9-0 8.Pénxüyyor SB 2'3 i í CM-22■ -2'3--kO-U 9.Vasas nonius * l-k-S2— 733‘2u 6'2--— -5-\30 10.tiyorQesújfalui Micajq-02 2k 06-75— -■ — -3-2— —TO 11.Oroszlányi RonyAsZ--Ok73 71 100( 5'20'l■ _ --3'(— 12.StikatsckAmdri IMWUS-— --73 Ok23k i73 2-1■ — -3'(-13-SsJkssf. MÁV Étkre 2-k2'i-72 72--03-12kO■ 73-_ 14. Kossuth KFSE-— -72-i'3 73 71 3'22-3-■ 62-15. RJcksvoí TSZ SK 22--H -—020'2-02--73— m 2'1 16. Dömsödi TSZ SKOk1-5-06----050'301 73-m * A Vasas Ikarus-Dorogi AC ovt ebergén elmaradt. A területi bajnokság Duna csoportja ifjúsági bajnoksága: 1. Dunaújvárosi Kohász 2. Budafoki MTE Kinizsi Építők SC 4. Dorog 5. MIM Vasas 6. Szigetszentmiklósi TK 7. Érdi Városi SE 8. Pénzügyőr SE 9. Vasas Ikarus 10. Nyergesújfalui Viscosa 11. Oroszlányi Bányász 12. Székesfehérvári Ikarus 13. Székesf. MÁV Előre 14. Kossuth Katonai Főiskola 15. Ráckevei Aranykalász TSZ 16. Dömsödi TSZ 15 121 2 68-14 25 15 111 3 51-18 23 15 111 3 46-22 23 14 102 2 63-20 22 15 102 3 50-19 22 158 4 3 34-23 20 156 4 5 41-23 16 157 1 7 35-25 15 147 1 6 34-30 15 156 1 8 28-35 13 155 1 9 25-31 11 15510 23-58 10 154 1 10 23-409 154 1 10 24-559 151 1 13 13-623 15— — 15 4-880 » Kicsi az Ikarus? - MIÓTA HASZNÁLJA EZT A NEVET A VÁLLALAT? - Bolond vagyok. A családommal sétálok az utcán és azt nézem, hogy a külföldi autóbuszok tetőlemezeit hány darabból élesztik — szidta magát az egyik fiatal gyári vezető. Mások külföldről hazatérve mesélték: — Kicsi a márkajelzése, a felirata az Ikarus autóbuszoknak. Olyan kicsike, hogy az üzemeltető neve mellett, amit az oldalára óriási betűkkel írnak, eltörpül. Ausztriában azt mondta egy osztrák egy törzsgyári mérnöknek: ,,Ahá! A budapesti autóbuszgyárban dolgozol, az Ibusznál A példák azt sugallják, hogy szeretik a gyárat, akik ilyesmikről beszélnek, akik így járnak-kelnek az utcán, akiknek nem mindegy, hogy összekeverik az Ikarust az Ibusszal. Ezek a folyosói beszélgetések, csöndes háborgások adták a gondolatot, hogy vénanézzünk: mióta Ikarus az Ikarus, lehetne-e nagyobb az a védjegy? — Hivatalosan mikor ,,keresztelték" Ikarusnak az Ikarust? — kérdeztük dr. Duronelly Róberttől, a vállalat vezető jogtanácsosától. — Az Ikarus védjegyet 1954-ben lajstromoztatták az Országos Találmányi Hivatalban. — Mióta használja ezt a nevet a vállalat? — Az Iparügyi Minisztérium 1949. február 2-án alapította meg az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár néven. Három bejegyzett cégből alakították ki: az Uhri testvérek Autókarosszéria és Járműgyára, a Repülőgépgyár Rt. az Ikarus Gép és Fémárugyár Rt-ből. Ezek magáncégek voltak, 1948-ban külön-külön államosították őket, majd pedig összevonták. — Miért csak 1954-ben lajstromoztatták az Ikarust, mint védjegyet? — Ekkor kezdődött az exportálás, és szükségessé vált, hogy névvel is fémjelezzék a márkát. A védjegy az 1954-es, hidegháborús időszakban is előnyös volt, semleges, jól kiolvasható. Nagyon szerencsés választás volt az Ikarus név. — Ismerjük a névadót? — Nem tudom, hogy ki találta ki, de jó nevet választott. — Van-e jogi akadálya, hová és milyen méretben írható az autóbuszokra az, hogy Ikarus? — Az Ikarus az szóvédjegy, nincs kikötés a nagyságára, vagy a térbeli elrendezésre. — Lehetne nagyobb is az Ikarus embléma? — Belátásunkon múlik, hogy mekkora méretben írjuk az autóbuszokra. Több mint negyven országban bejegyzett védjegy az Ikarus. Fő piacainkon sincsenek alaki, használati korlátozások. A külföldi védjegyjogok eltérnek a mienktől. Módosított használat esetén jogilag meg kellene vizsgálni a helyzetet. Véleményem szerint azonban nem a felirat méretéről lesz híres egy gyár, hanem attól, hogy milyen minőségű termékeket gyárt. A 200-as családon sem a helyet, sem a formát nem változtatnám meg. Az új autóbusz-családnál megnézném, hogy illeszkedne egy másfajta betűvel írt Ikarus szó, s ha a formával összhangban állna, megnagyobbítanám. Fontos tudnivaló: az Ikarust, mint védjegyet azonban rövidíteni nem szabad. A szerkesztéstől megkérdeztük, hogy változik-e az új autóbuszcsaládon a felirat? Nem. Arra is a homlokfali ajtóra írják, hasonló formájú és nagyságú betűkből, mint eddig. — dunajcsik — — mer —