Ikarus, 1984 (32. évfolyam, 1-26. szám)

1984-01-19 / 2. szám

s Látogatóban voltak a nyugdíjasok. Elfogódottan, meghatódva nézegették a Parlament csodálatos termeit. Kövér Gyula is köztük volt. Amikor elbúcsúz­tak egymástól, Kövér Gyula fejében különös dolog kezdett motoszkálni. Az Országházban nem látott vörösrézből domborított címert. Mi lenne — gon­dolta —, ha ő készítene egyet, és... Dr. Drégely Tibor igazgatási főosz­tályvezető, aki régen és jól ismeri Gyu­la bácsi kézügyességét, bíztatta és lehe­tőséget is adott hozzá, hogy a tervét megvalósítsa. Öt hét alatt készült el Kövér Gyula élete legnagyobb alkotásá­val, amit dr. Drégely Tibor közreműkö­désével fölajánlottak a Parlamentnek. Onnan rövid időn belül kijöttek, meg­nézték és nagyon szépnek tartották a címert. Egyetlen egy kérésük volt, az, hogy Kövér Gyula személyesen vigye be a 120 cm-es átmérőjű címert a Parla­mentbe. Apró Antal, az országgyűlés elnöke fogadta. — Ilyen szépet én még nem láttam, ezt mondta nekem Apró Antal, amikor átvette tőlem a címert — emlékszik arra a napra Kövér Gyula. Ezt — folytatta az országgyűlés­­elnöke - az unokáink is látni fogják. A Parlament kongresszusi termében helyezték el a Kövér Gyula által készt­ „Ezt unoká­ink is látni fogják” tett címert. A december 22-i ország­­gyűlés közvetítésekor a tv-sek a kong­resszusi teremben álló új címert be is „vágták". — Aki figyelte, láthatta — mondja Kövér Gyula. — Nagyon figyeltem, és én láttam is. Én az öreg lakatos, aki se ötvös, se iparművész nem vagyok, meg­érhettem, hogy az ország első házában helyezzék el munkámat. Végtelenül boldog vagyok, ez életem legszebb ajándéka. A hetven­negyedik évemet taposom. Most már elmondhatom, hogy mégsem éltem hiába. Arra, hogy a címert a Parlamentben helyezték el, úgy gondolom, az Ikarus is büszke le­het. Ettől a megtiszteltetéstől én min­denesetre tíz évet fiatalodtam. Három emléket őriz Kövér Gyula a címer átadása óta. Egy dobozt, amely­ben a Parlamentet ábrázoló plakett nyugszik. Egy levelet, amelyet Apró Antal, az országgyűlés­­elnöke Kövér Gyulának írt. Ez áll benne: „Köszönöm az országgyűlés részére sajátkezűleg ké­szített munkáját. A Magyar Népköztár­saság Ön által készített címere tanúsí­tani fogja itt a Parlamentben a magyar munkás szakértelmét, kézügyességét. Nyugodt, békés nyugdíjas éveket és jó egészséget kívánok Önnek és kedves családjának." Új év előtt Apró Antal névjegykártyát is küldött, amelyen bol­dog új esztendőt kívánt az Ikarus öt­vösmesterének, Kövér Gyulának. — dunajcsik — KOSÁRLABDA-SZÉKESFEHÉRVÁR Újabb tabellát kaptunk a ka­rácsonyi óta, a fehérvári kosarasok szerepléséről nem sokat tudunk el­mondani, vereségek: NB. II. Középcsoport SZÉKESFEHÉRVÁRI IKARUS—GYÓGYPEDAGÓGIAI FŐISK. 41-51 SZÉKESFEHÉRVÁRI IKARUS—TIPOGRÁFIA 49-68 Az alábbiakban közöljük a némileg módosult táblázatot: 1. Közgazdasági Egyetem 12 11 11081-681 23 2. EGYT Vegyész 138 5 689-767 21 3. BKV Előre 108 2 641-475 18 4. Duna Cipőgyár 117 4 824-683 18 5. Tatabányai Hirtex 116 5 826-783 17 6. Tipográfia9 7 2 592-451 16 7. Kandó Főiskola9 7 2 718-528 16 8. M. Hajó és Darugyár 115 6 689-753 16 9. Dunai Kőolaj 106 4 649-598 16 10. Szegedi Tanárképő Főisk. 106 4 682- 523 16 11. Gyógypedagógiai Főisk.9­6 3 543-411 15 12. Székesfehérvári Ikarus 103 7 596-633 13 13. BEAC Tanárképző Főisk. 101 9 594-761 11 14. Kecskeméti EAC 101 9 481-703 11 15. Ferencvárosi Vasutas 10— 10 485-878 10 16. Monor 9 -9 322-7849 A fehérvári csapat tehát újabb mérkőzések után is tartja helyét. TÖMEGSPORT-SZÉKESFEHÉRVÁR Az 1983 év utolsó tömeg­sport-versenye december 21-én befejeződött. Tavaszi és őszi forduló be­fejezése után rendezték meg a szocialista brigádok férfi „Teke Szuper Kupa" bajnokságát — tizenkettő legjobb csapat részvételével. A négyfős csapatok személyenként 80 vegyes dobást teljesítettek. Az egész évben folyt tekebajnokságon számos jó eredmény született és sok dolgozónk kedvelte meg a tekesportot. 1983. évi szocialista brigádok férfi „Teke Szuper Kupa" győztese és helyezettei: 1. Radnóti Miklós Szoc. Brig, meo, 1017 fa 2. Felszabadulás Szoc. Brig, végszerelde, 1009 fa 3. Ybl Miklós Szoc. Brig, technológia 957 fa 4. József Attila Szoc. Brig, lakatosüzem 954 fa 5. Orenburg Szoc. Brig, gyártmányátadás 949 fa 6. Alba Regia Szoc. Brig, váz II. üzem 903 fa. Sport Egyéni legjobb dobók: 1. Sáfrán Ferenc 289 fa 2. Kardos Lajos 267 fa 3. Moór Ferenc 266 fa 4. Szabó József 262 fa 5. Halász István 259 fa 6. Nagy Ferenc 258 fa 1983-ban ismét megrendezték a gyári ultibajnokságot. Februárban volt az első és december 9-én a második ultibajnokság. Igen színvonalas játszmák után a helyezettek: 1. Römmer György (lemezesüzem), 2. Né­meth István (hőműhely), 3. Wéber János (tmk), 4. Eke János (gyártáster­vezési osztály) Keleti János szb sportfelelős TEKÉZÉS Ismeretes az NB ll-ben szereplő női, és az NB lll-ban szereplő férficsapatunk tavaszi sorsolása. Az NB II Nyugati csoportjában az Ikarus menetrendje a következő: 1. forduló: (jan. 28—29): Csornai SE—Vasas Ikarus; 2. forduló: (febr. 4—5): Vasas Ikarus—Oroszlányi Bá­nyász; 3. forduló (febr. 11—12.) Tatabányai Bányász—Vasas Ikarus; 4. forduló (febr. 18—19): Vasas Ikarus—Sabaria; 5. forduló (febr. 25—26): Pécsi Bőrgyári TC—Vasas Ikarus; 6. forduló (márc. 10—11): Vasas Ika­rus—Győri Lenszövő; 7. forduló (márc. 31—árp. 1.): Kanizsa Sörgyár- Vasas Ikarus; 8. forduló (ápr. 7—8.) Vasas Ikarus—Csepel SC; 9 forduló (ápr. 21—22.): csapatunk erőnyerő. A férfiak: 1. forduló (jan. 9—15.) Vasas Ikarus—Elektromos MSE; 2. forduló (jan. 16—22): Főtaxi—Vasas Ikarus; 3. forduló (jan. 23—29): Vasas Ikarus—MOM; 4. forduló (jan. 30— febr. 5.): Vasas Ikarus—Pénz­ügyőr; 5. forduló (febr. 6—12.): Közmű—Vasas Ikarus; 6. forduló (febr. 13—19.): Vasas Ikarus—Vízművek; 7. forduló (febr. 20—26): Erzsébeti Spartacus MTK—Vasas Ikarus; 8. forduló (márc. 5—11): Vasas Ikarus— Zuglói Danuvia; 9. forduló (márc. 12—18): szabadnap; 10. forduló (márc. 19—25): Vasas Ikarus—Kéményseprő; 11. forduló (márc. 26—árp. 1.) Aszódi Spartacus—Vasas Ikarus; 12. forduló (ápr. 2—8): Vasas Ika­rus—Kinizsi Sör; 13. forduló (ápr. 16—22): Telefongyár—Vasas Ikarus; 14. forduló (ápr. 23—29): Vasas Ikarus—Gázművek; 15. forduló (ápr. 30—május 6.) Chinoin—Vasas Ikarus. A rovatot vezeti: KRÉMER JÓZSEF O­ttt Nagyanyáink idejének divatja volt szombat dél­utánonként zsúrba járni. Az ismerkedésre alkalmas bálocskák is kikoptak a köztudatból. Hová men­jen hát a mai fiatal? — kérdezem Deák Józsefet, a 43-as Építőipari Válla­lat szociálpszichológiai csoportjának vezetőjét, aki immár hét esztendeje az Ikarus Művelődési Központ Kilián György ifjúsági klubjának ve­zetője. — Jöjjenek hozzánk, a klubba. A fiataloknak hétvégére igen kevés szórakozási lehető­ségük van. A klubban hét év alatt kialakultak a hagyományaink. Mi a jellemző egy klubra? A 17—23 év közötti fiatalok adják látogatói zömét. A katonaság illetve a férj­hez menetel vet véget a klubbajárásnak. Ha valaki tinikorban jön hozzánk, akkor közel tíz évig kötődik a klubélethez. — Persze ehhez olyan klub kell, hogy a fiatal ne érezze elfecséreltnek az ott töltött időt. — Dicsérjem magunkat? Nem lenne ildomos. Ezért csak a tényekre hivatkozom: klubunknak közel 1200 tagja van. Magyarország legnagyobb munkásklubja. A klub a közelmúltban másodszor nyerte el a Kiváló Klub címet, vezetője Deák József Kiváló Klubvezető címet kapott. Hét éve, amikor elvállalta a klub vezetését, akkor járt először ifjúsági klubban. A klub falán stílusszerűen hatalmas autóbusz. Minden héten kisorsolnak pár klubtag­ságit, a nyertesek nevét beírják a buszba, és ha megtelt, tavasszal, vagy nyáron egy kirándulás erejéig valóban beülhetnek a nyertesek az autóbuszba. — Nézd, annak ellenére, hogy fiatal munkások és ipari tanulók járnak hozzánk, műso­rainkkal az egyetemi klubokhoz akarunk hasonlítani. Nem hiszem, hogy akkora különb­ség lenne a két réteg között. A hét napjai a legkülönfélébb programokat ígérik. Disco, táncház és filmvetítés, de rendeznek politikai fórumot, pályaválasztási beszélgetést, nyelvtanfolyamot és főzőcskét. — Mindig valami újat kell kitalálni. Izgat, sikere lesz-e. Persze a „gyerekek" nyomásá­nak is engedni kell, végtére is nem lehet helyettük okosnak lenni. Az ő ötletük volt a táncház vagy a rock-stúdium Földes László vezetésével. A törzsgyári KISZ-szervezettel mostanában jó a kapcsolatuk. Mindkét helyen örülnek ennek. No, de hogy ne tűnjék annyira rózsásnak a helyzetük, szó kerül az „anyagiakról" is. — A klub nyereségesen működik. Hét éve azt mondták: kapsz 20 ezer forintot, ezért tegyél az asztalra 10 ezer nyereséget. Ma 100 ezer körül van a nyereség, de mégsem kapunk elég anyagi szabadságot, hogy megtérüljön a pénz, ahhoz előbb ki kell adni, mégpedig nem az előírások szerint, hanem ahogy az üzlet megkívánja. Való igaz. Szembekötősdi azt hinni, a kultúra nem áru, manapság egyre inkább annak tűnik. Attól a kultúra még nem válik „alacsonyabb” kultúrává, hogy részt kap az üzleti megfontolás. Szeretnék növelni vonzásukat a gyár felé. A klub nyitva. De végső soron a tinik és a huszonévesek alakítják olyanná a klubéletet, hogy érdemes legyen odajárni. DUNA uwH Milldal hu*. 1. 2.3.4.5. 6. 7. 8. 9. 10.11. 12.13.14. 15.16. OIHoh Lf­o--K(fc )___ Hta 12'9 Is9 s 5 404 * 6 s ff .3- Ide. LfoWta»*) 14 fHH 13f u 11 10s 9 i H 6 H --l. DunaiijvcJroji k«K^xt.m 02 2’J—SO— --—3"f 8-1 9'l&-o 150 2. Bud^fek.' MTE Kiní»«i­lm— --12-3'j3’0-6-1 5-1 1015-1-3. éfUSk SC­\52m — -73--Z‘1-3'024-2-1I0'0-4. Dorogi AC 2-571 k-5■ --— ----Ti 5-3 3-1 760 5. Mi'H Va tat (EiitcrQom) 2‘(70C t-■ -222'i-70 (.30 7080— 6.Su9 I kJös't TKCM— ->3N ■ Si2471 5 3-— — -70 7.énoll Varosi SB 7312n 33--m ---— _ 01 5-0-9-0 8.Pénxüyyor SB 2'3 i í CM-22■ -2'3--kO­-U 9.Vasas nonius * l-k­-S2— 733‘2u 6'2--— -5-\30 10.tiyorQesújfalui Micajq-02 2k 06-75— -■ — -3-2— —TO 11.Oroszlányi RonyAsZ­--Ok73 71 100( 5'20'l■ _ --3'(— 12.StikatsckAmdri IMWUS­-— --73 Ok23k i73 2-1■ — -3'(-13-SsJkssf. MÁV Étkre 2-k2'i-72 72--03-12kO■ 73-_ 14. Kossuth KFSE­-— -72-i'3 73 71 3'22-3-■ 62-15. RJcksvoí TSZ SK 22--H -—020'2-02--73— m 2'1 16. Dömsödi TSZ SK­Ok1-5-06----0­50'301 73-m * A Vasas Ikarus-Dorogi AC ovt eber­g­én elmaradt. A területi bajnokság Duna csoportja ifjúsági bajnoksága: 1. Dunaújvárosi Kohász 2. Budafoki MTE Kinizsi­­ Építők SC 4. Dorog 5. MIM Vasas 6. Szigetszentmiklósi TK 7. Érdi Városi SE 8. Pénzügyőr SE 9. Vasas Ikarus 10. Nyergesújfalui Viscosa 11. Oroszlányi Bányász 12. Székesfehérvári Ikarus 13. Székesf. MÁV Előre 14. Kossuth Katonai Főiskola 15. Ráckevei Aranykalász TSZ 16. Dömsödi TSZ 15 121 2 68-14 25 15 111 3 51-18 23 15 111 3 46-22 23 14 102 2 63-20 22 15 102 3 50-19 22 158 4 3 34-23 20 156 4 5 41-23 16 157 1 7 35-25 15 147 1 6 34-30 15 156 1 8 28-35 13 155 1 9 25-31 11 155­­10 23-58 10 154 1 10 23-409 154 1 10 24-559 151 1 13 13-623 15— — 15 4-880 » Kicsi az Ikarus? - MIÓTA HASZNÁLJA EZT A NEVET A VÁLLALAT? - Bolond vagyok. A családommal sétá­lok az utcán és azt nézem, hogy a külföldi autóbuszok tetőlemezeit hány darabból élesztik — szidta magát az egyik fiatal gyári vezető. Mások külföldről hazatérve mesélték: — Kicsi a márkajelzése, a felirata az Ikarus autóbuszoknak. Olyan kicsike, hogy az üzemeltető neve mellett, amit az oldalára óriási betűkkel írnak, eltörpül. Ausztriában azt mondta egy osztrák egy törzsgyári mérnöknek: ,,Ahá! A budapesti autóbuszgyárban dolgozol, az Ibusznál A példák azt sugallják, hogy szeretik a gyárat, akik ilyesmikről beszélnek, akik így járnak-kelnek az utcán, akiknek nem mindegy, hogy összekeverik az Ikarust az Ibusszal. Ezek a folyosói beszélgetések, csöndes háborgások adták a gondolatot, hogy vénanézzünk: mióta Ikarus az Ikarus, lehetne-e nagyobb az a védjegy? — Hivatalosan mikor ,,keresztelték" Ika­rusnak az Ikarust? — kérdeztük dr. Duro­­nelly Róberttől, a vállalat vezető jogtaná­csosától. — Az Ikarus védjegyet 1954-ben lajstro­moztatták az Országos Találmányi Hivatal­ban. — Mióta használja ezt a nevet a vállalat? — Az Iparügyi Minisztérium 1949. febru­ár 2-án alapította meg az Ikarus Karosszé­ria- és Járműgyár néven. Három bejegyzett cégből alakították ki: az Uhri testvérek Autókarosszéria és Járműgyára, a Repülő­­gépgyár Rt. az Ikarus Gép és Fémárugyár Rt-ből. Ezek magáncégek voltak, 1948-ban külön-külön államosították őket, majd pe­dig összevonták. — Miért csak 1954-ben lajstromoztatták az Ikarust, mint védjegyet? — Ekkor kezdődött az exportálás, és szükségessé vált, hogy névvel is fémjelez­zék a márkát. A védjegy az 1954-es, hideg­­háborús időszakban is előnyös volt, semle­ges, jól kiolvasható. Nagyon szerencsés vá­lasztás volt az Ikarus név. — Ismerjük a névadót? — Nem tudom, hogy ki találta ki, de jó nevet választott. — Van-e jogi akadálya, hová és milyen méretben írható az autóbuszokra az, hogy Ikarus? — Az Ikarus az szóvédjegy, nincs kikötés a nagyságára, vagy a térbeli elrendezésre. — Lehetne nagyobb is az Ikarus emb­léma? — Belátásunkon múlik, hogy mekkora méretben írjuk az autóbuszokra. Több mint negyven országban bejegyzett véd­jegy az Ikarus. Fő piacainkon sincsenek alaki, használati korlátozások. A külföldi védjegyjogok eltérnek a mienktől. Módosí­tott használat esetén jogilag meg kellene vizsgálni a helyzetet. Véleményem szerint azonban nem a felirat méretéről lesz híres egy gyár, hanem attól, hogy milyen minő­ségű termékeket gyárt. A 200-as családon sem a helyet, sem a formát nem változtat­nám meg. Az új autóbusz-családnál meg­nézném, hogy illeszkedne egy másfajta be­tűvel írt Ikarus szó, s ha a formával össz­hangban állna, megnagyobbítanám. Fontos tudnivaló: az Ikarust, mint védjegyet azon­ban rövidíteni nem szabad. A szerkesztéstől megkérdeztük, hogy vál­­tozik-e az új autóbuszcsaládon a felirat? Nem. Arra is a homlokfali ajtóra írják, ha­sonló formájú és nagyságú betűkből, mint eddig. — dunajcsik — — mer —

Next