Împreună, 1994 (Anul 4, nr. 26-37)

1994-01-01 / nr. 26

Statuia e aici, unde s- o pun? Nu se ştie încă în care anume oraş va fi aşezată, până la urmă, statuia Impozanţi a lui Cristofor Columb, care a fost dăruită Statelor Unite de Rusia, cu prilejul sărbătoririi a 500 de ani de la descoperirea Americii. Opera a fost destinată oraşului New York, dar oficialităţile metropolei au reţinere in a oferi găzduire statuii de 93 m înălţime. Aceasta pentru ca nu cumva cadoul amintit să eclipseze vestita Statuie a Libertăţii - care este ceva mai mica, având 91,5 m - simbol al marelui oraş şi, totodată, al întregii Americi. Conducerea oraşului Columb din statul Ohio, purtfind numele marelui descoperitor, este de acord să primească statuia, dar are de înfruntat o serie întreagă de probleme. Populaţia Indiană din localitate este împotriva înălţării statuii, deoarece, prin acest gest, ar fi omagiaţi cuceritorii de altădată de numele cărora nu se leagă doar descoperiri geografice, ci şi exterminarea de populaţii şi exploatarea locuitorilor autohtoni. în plus, transportul şi pregătirea locului pentru aşezarea statuii ar costa 22 milioane dolari, asociaţia particulară care susţine cauza, nedispunind însă de o asemenea sumă, iar oficialităţile nu au oferit nici un fel de sprijin material. Mai menţionăm doar că statuia este opera sculptorului Zurab Tsereteli. Cheltuielile de 25 milioane dolari pentru realizarea statuii au fost acoperite de consiliul orăşenesc Moscova şi de statul rus... ! Splaiul independenţei Nr. 202A, Sectorul 6, Bucureşti, Telefon: 617.34.07, FAX (400) 642.41.69. 1 Reţinem atenţia cititorilor noştri, menţionând că abonamentele la revista Együtt-Impreuni se fac la oficiile postale si factorii poştali, in catalogul de presă (RODIPET) revista figurează la poziţia 4032. Cititoriidin străinătate se pot abona la revista noastră la următoarele adrese: RODIPET Srl-P.O. Box 33-57, TELEX 11995,11034, FAX 90-617.40.40. Piaţa Presei libere Nr. 1, Sectorul 1, Bucureşti, sau: ORION SRL, I 8Uimi g^ijsiMgn uoanul IV, 1994. Numărul 1 (26) Rubrici realizată de Várdai Ferenc O dată cu acest an, am intrat într-unul din cei şapte ani apocaliptici care, după unii astrologi şi prezicători, prevestesc sfârşitul întunecat al mileniului ce se presupune a fi şi sfârşitul lumii. Deoarece în numărul din noiembrie al anului trecut ne-am referit la _________ ceea ce se află în spatele psihozei de spaimă a oamenilor şi am vorbit despre prezicerile omului de ştiinţă Nostradamus care a trăit cu patru secole în urmă, preziceri dintre care o bună parte s-au adeverit, de această dată vom relata despre o nouă teorie din domeniu şi, totodată, vom reda câteva răspunsuri oferite în cadrul unui sondaj de opinii privind sfârşitul lumii Teoria amintită se bazează pe un fenomen ceresc, mai precis, pe conjuncţia Marte-Soare şi pe efectul acesteia asupra Terre. Menţionăm şi faptul că este vorba de o teorie care, deşi nu este recunoscută în întreaga lume ştiinţifică, nu poate fi totuşi trecută cu vederea, justeţea ei fiind susţinută de un şir întreg de date istorice concrete. În esenţă, este vorba de conjuncţia Soare-Marte, fenomen ce se repetă din 26 în 26 de luni, fiind recunoscut, totodată, că intensificarea activităţii solare a avut totdeauna consecinţe asupra activităţii umane. Se poate dovedi cu date istorice, că perioada de câteva luni de dinainte şi de după conjucţia Soare-Marte a fost însoţită mereu de mari convulsii sociale. Se prognozează asemenea evenimente sociale şi pentru 1994. În condiţiile unei asemenea conjuncţii a izbucnit de pildă, în septembrie 1910, revoluţia din Mexic şi a început în noiembrie 1912 războiul balcanic; în mai 1919, Franţa a fost zguduită de greva generală, iar primăvara lui 1938 marchează răscoala din Cuba şi invazia împotriva Austriei. începând cu septembrie 1989 s-au declanşat în Europa de Est mişcările anticomuniste. Ultima conjuncţie Marie-Soare a avut loc la 27 decembrie 1993. În această perioadă, în mai multe ţări au izbucnit frământări sociale, iar în Mexic chiar revolte sângeroase. După unele preziceri, aceste acţiuni vor continua şi în acest an, în mai multe locuri, fanatismul religios provocând victime, afectând pacea întregului nostru glob. Sondajul efectuat în rândul unor personalităţi de cotidianul bucureştean„ Jurnalul Naţional” demonstrează că mulţi socotesc motivate aceste preziceri. La întrebarea „Credeţi în sfârşitul lumii?” Constantin Iilavs bioterapeut a raspuns: „începând cu acest ar am intrat în cei şapte ani ancaliptici. Este suficient s urmărim amploarea evenimentelor şi nenorocirilor de pe glob... De unde ştiu acest lucru? Ca medium, înzestrat cu puteri bioenergetice, eu am reperat spiritul lui Nostradamus şi al altor profeţi, care mi-au dezvăluit implicaţiile tragice ale nesupunerii în faţa lui Dumnezeu”, iată răspunsul scriitorului şi parapsihologului Mihai Buzoianu: „Apocalipsul, ca orice adevăr biblic, ne ilustrează prin metafore şi simboluri sfârşitul lumii. Marea dramă este că, în fond, noi oamenii am declanşat Apocalipsul prin distrugerea ecosistemelor şi lugubra cursă a înarmărilor”. Redăm şi părerea a doi politicieni: „La sediul partidului nostru au avut loc câteva conferinţe referitoare la actualitatea profeţiilor despre Apocalips. Cred că un eventual sfârşit al lumii nu poate fi decât în urma unui conflict cu entităţi extraterestre” - precizează Nica Leon, preşedintele Partidului Liber Democrat La rândul său, Mircea Ionescu Quintus, preşedintele Partidului Naţional Liberal, a accentuat: „Sincer să fiu, nu cred în sfârşitul lumii, şi aceasta nu pentru că sunt optimist, ci un realist Evident în ultimul timp s-au înmulţit speculaţiile referitoare la un viitor dezastru planetar implacabil. Dar aceste speculaţii ţin de un gen de literatură. Ca literat apreciez astfel de creaţii, politica, în schimb, implică un anumit grad de pragmatism, care exclude noţiunea fatidicului”. f Chiar să fi început? m mmm m tep Cercetătorii fl chiar fl oamenii simpli au observat mai demult ci Homo Sapiens crefte tot mal înalt De pildă, în anii 1800, înălţimea medie a francezilor prezentaţi la recrutare era de 164 cm, iar azi atinge 175 cm. Pe parcursul ultimilor două secole, norvegienii au crescut de la 171 cm la 180 cm. In acest domeniu recordul îl deţin japonezii: într-o sută de ani el s-au „înălţat" de la 157 cm la 170 cm. Creşterea înălţimii corporale se poate explica cel mai simplu prin îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă, cu o mai bună alimentaţie, cu o viaţă dusă în condiţii de igienă mai buni. Dacă vom căuta explicaţii ştiinţifice la această problema, ar fi nevoie de cercetări în domeniul ştiinţei omului. Ceea ce s-a fi întâmplat S-a constatat, de pildă, că felul de trai fl alimentaţia nu au un rol decisiv în acest proces. S-a demonstrat astfel că nivelul de alimentaţie al generaţiei de azi din ţările dezvoltate nu egalează nivelul alimentaţiei din secolul trecut fi, în nici un caz, nu este cu mult mai bună. Cu toate acestea, tinerii de azi sunt tot mai înalţi. în schimb, eschimoşii din Groenlanda, deşi condiţiile lor de viaţă s-au îmbunătăţit semnificativ, nu au crescut in înălţime în ultimul secol nici măcar cu un singur centimetru. Cum se explică deci creşterea spectaculoasă a omului în înălţime? Antropologii presupun influenţa conjugată a mai multor factori. Cercetările au demonstrat că lumina are un rol semnificativ în faptul că au devenit mai înalţi. George Jaeger, colaboratorul Institutului de Ştiinţă a Omului din Africa, susţine că şi plantele sunt însetate de lumină şi, cu cât ajung la mai multă lumină, cu atât cresc mai înalte. Şi Invers: lumina puţină frânează creşterea. Pigmeii care trăiesc în umbra pădurilor tropicale sunt consideraţi piticii rasei umane, mijloacelor de transport, schimbările profunde survenite în domeniul normelor morale, convieţuirea Indivizilor provenind de pe continente diferite şi amestecul prin căsătorii, alături de lumina soarelui, au Influenţă puternică asupra creşterii noastre în înălţime. Şi, ceea ce este valabil în lumea plantelor şi animalelor se poate verifica şi în privinţa omului: urmaşii unor indivizi diferiţi genetic sunt mai apţi de viaţă şi, astfel, mai înalţi. Valabilitatea acestei teze este întărită de faptul că în India, Africa, America de Sud unde amestecul de rase este mai redus, creşterea în înălţime este nesemnificativă. In concluzie, se poate spune: savanţii nu au răspuns încă fără echivoc la întrebarea: ce relaţii există între procesul de creştere şi gena umană? La această întrebare, un răspuns mai amplu îl poate da doar cercetarea temeinică a genei umane.  EGYÜTTîmpreuna Gazetă editată de Asociaţia Culturală şi de Prietenie Együtt-împreună Bucureşti együtt (ZUSAMMEN) Zeitung herausgegeben vom Kultur* und Freundschaftsverband Együtt • împreună Bukarest EGYÜTT (TOGETHER) Gazette edited by Cultural and Friendship Association Együtt-împreună, Bucharest COLEGIUL DE REDACŢIE HAJDÚ GYŐZŐ redactor şef ANTALANDRÁS secretar general de redacţie VÁRDAI FERENC şef secţie ADRESA REDACŢIE 170174 Bucureşti, Piaţa Amzei 13, sector 1 Telefon: 65.S8.54 CONTURI 4510801213 (lei); 4721.8.160108.0 (dedări) 47.21.3.10.0108.0 (mărci) B.CJI . S.MR. ADMINISTRAŢIA: Direcţia Pentru Presă, Publicitate şi Tipărituri, Piaţa Presei Libere nr.1 Sector 1, Bucureşti Director GEORGETA ROMANESCU Tehnoredactare computerizată: Ovilu Iancu, Manuela Drăghici, Georgeta Moroţan Tipografia PROGRESUL: Românesc S.A.