Delta-Impulzus, 1989 (5. évfolyam, 1-13. szám)

1989-03-25 / 6. szám

Autógyártás a szocialista országokban Evégi leltár Magyarország az egyetlen KGST-ország, amely nem rendelkezik saját személy­autó-gyártással. Okára nem szükséges az ötvenes évekig visszakalandozni, elég em­lékeztetni az elmúlt 30 évre. Ebben az időben visszautasí­tottuk több nagy autógyár kezdeményezését. Az át nem gondolt, ún. KGST-szakosodás eredménye, hogy egykor élvonalbeli ipar­ágak elsorvadtak Magyaror­szágon. Ilyen a motorvonat-, a villamosmozdony-, a folyami­vontató- és személyhajó-, a motorkerékpár-, a speciális te­herautó-, a vitorlázórepülő­gép- és a rádiógyártás. Néhány éve a Ganz-gyártmányok, a Csepel Autó termékei, a Ru­­bik-repülőgép vagy az Orion­­rádiók még világmárkát jelen­tettek. Sántít az egész szakosodási elképzelés is. Kínáig bezárólag ma már minden szocialista or­szág foglalkozik autóbuszgyár­tással. Egy TASZSZ-jelentés például hírül adta, hogy Moszkvában tárgyalások kez­dődtek a Törökországban készülő Mercedes távolsági autóbuszok vásárlására. Ugyanakkor az is igaz: idén 7200 Ikarust exportálunk a Szovjetunióba. Miután nincs saját személy­autó-gyártásunk, az évi 130— 140 ezer új autóhoz csak im­portból juthatunk hozzá, több­ségében KGST-országokból. Sajnos, mennyiségi növelésre nem sok lehetőség van, sőt a meglévő szerződések teljesí­tése is veszélyben forog. A leg­nagyobb gond az, hogy a KGST-országok autópiaca is komoly problémákkal küzd. Ezekről hű képet adnak a kül­földi lapokban megjelent ri­portok és hírek. Nyikolaj Pu­­gin szovjet autóipari miniszter a Pravda tudósítójának elmon­dotta, hogy ún. „sztálinista ten­denciák" nehezítik az alkat­részgyártást... Ezért nem kezdték még meg a Tavrija sorozatgyártását, nem készült el a Moszkvics-2141-es új mo­torja, elmaradtak a Samara tí­pusok előállításának tervezett ütemétől. A Lityeraturnaja Gazeta szerint pedig.....a Vol­gai Autógyár az infarktus előtti állapotban van. A kór nemcsak a Lada-gyárat veszélyezteti, hanem az egész szovjet autó­ipart". Egy nyugati vásárló le­vélben panaszkodik, hogy a Sa­marában hol az elektronikus gyújtás mondja fel a szolgála­tot, hol az olaj folyik el. Mintha az alkatrészgyártók szabotál­nák a termelést. A Za­ruljom című autós hetilap írta: „Ha a szovjet motorizáció ezen az ön­pusztító úton halad tovább, csak a meglévő feszültségek növekednek..." A már emlí­tett Lityeraturnaja Gazeta újabb cikke arról számol be, hogy alkatrészhiány miatt a gyár udvarán több mint 5000 Lada porosodik, 150 alkatrész A „Mini-Lada”, a VAZ-llll-es 3 ajtós kisautó pedig még a hazai előírásoknak sem felel meg. A szovjet autóipar korszak­­váltása csupán elvileg sikerült (gondoljunk a VAZ-2108-as, a 2109-es és a 2110-es­re, az alkatrészhiánnyal küzdő proto­típus ZAZ-1102-re vagy a VAZ-llll-es Mini-Ladára.) A ZAZ-1102-es, a Tavrija so­rozatgyártását még 1975-ben kellett volna megkezdeni. A többször módosított terv ez évre már 21 ezer darab ZAZ- 1102-est irányzott elő. Ebből jó, ha pár tucat kiállítási minta­darab elkészül. Teljes csend honol a bejelen­tett szovjet-magyar-bolgár közös Tavrija-gyártásról is. Ugyanakkor Magyarországon még senki sem látott egy ere­deti összeszerelési rajzot a Tav­­rijáról. A „Mini-Lada”, a VAZ-f­ll­es is hasonló hely­zetben van, a jövő évi sorozat­­gyártásból sem lesz semmi. Az elsőkerék-meghajtásos Moszk­­vics-2141-es motorja nem sike­rült, ezért az 1600 Lada motort szerelik bele. A Debrecenben tavasszal tartott Lada-tanács­­kozáson a Volga Autógyár igazgatója elmondta, jó lenne, ha a magyarok minél több al­katrészt gyártanának a saját szervizeik számára. Hasonló problémákkal küzd a csehszlovák autóipar is. Meg­kezdték az elsőkerék-meghaj­­tású Favoritok gyártását. Egyelőre napi 85 darab készül, amit 375 darabra emelnek. Közben leálltak a 105-össel, amit 1989-ben követ a 120-as is. Az új Skoda 781-136-L. Fa­vorit hazai árát 84 600 koroná­ban állapították meg. A csehszlovák napilapok több cikkben számoltak be, hogy már sok a panasz a Favoritra. A leggyakoribb hibák: hiány­zik a motor alatti védőlemez, beázik a karosszéria, foltos az ülések burkolata; szétesik a ki­lincs, a zár, a hátsó világítótes­tek; melegszenek a fékek; hi­bás a lakkozás; szétesik a se­bességváltó. Akadt olyan kocsi, amelyet 16 kilométer megté­tele után javítóműhelybe kel­lett vontatni. Sőt, a hanyag szerelés már balesetet is oko­zott. Szeptemberig 2421 Favo­­ritot adtak el Csehszlovákiá­ban. Mint ismeretes, a Favorit eredeti motorja nem sikerült és a „East-West Fortnightly Bulletin” szerint a régi 120-as motort korszerűsítve építik be. De ha komoly nyugati vagy USA exportot terveznek, ak­kor szükség lesz egy új motor­ra. E célból tárgyaltak már többek között a VW-vel, a Porschéval a Citroennel, az Isuzuval, az Alfa Romeóval, a Fiattal. Az ajánlattevő cégek tervei jók, csak a pénz kevés, így a jelek szerint a Fiat a legújabb esélyes a Skoda-koo­­perációra. Hogy mikor mutat­ják be Budapesten a Favoritot, mikor kezdik meg az exportját és milyen áron, azt egyelőre senki sem tudja. A nyugati lapok „szocialista öszvérnek” nevezik az új Wart­­burg-1300-ast. Mint ismeretes, az NDK autóipara átvette a VW leállás előtt álló hannoveri motorgyárát (itt gyártották a Póló és a Golf régi erőforrá­sait). A Karl Marx-Stadtba át­telepített gyár már megkezdte a termelést, és 1989-től évi 100 ezer darab 1050 és 1300 cm­-es motorral törleszti a VW-nek a vételárat. Az új 4 ütemű mo­tort anyagi okok miatt egyelőre a régi karosszériába szerelik. Az NDK polgárok elégedet­lenségét tükrözte az „új” típus­sal az az eset, amikor az őszi Lipcsei Vásáron egy reggelre tojással és paradicsommal do­bálták meg a kiállított Wart­burg 1300-ast. Magyarországra 1989 II. negyedében érkeznek az első darabok, hazai árát még nem állapították meg. A ter­vek szerint 1989 végén kap új, 4 ütemű motort a régi karosszé­riás Trabant, 1990-től pedig új erőforrással készül a Barkas kisteherautó is. A lengyel autóiparról sem rendelkezünk hitelt érdemlő információkkal. Még vegyesen gyártják a lég- és vízhűtéses motorokkal szerelt 126-osokat. A Fiat szerint 1989 végén meg­kezdik az új, elsőkerék-meg­hajtásos kisautó próbagyártá­sát. Ugyancsak folynak az elő­készületei a 125-öst felváltó új, középautó-típus próbagyártá­sának. A bolgárok megkezdték a Moszkvics 2141-esek sorozat­­gyártását és - állítólag - egy részükbe saját gyártású dízel­motorokat szerelnek. TAMÁS GYÖRGY Delta -00 DEQ0QE1B

Next