Inainte, aprilie 1950 (Anul 7, nr. 1619-1640)

1950-04-01 / nr. 1619

4 Gospodăriile agricole de stat, exemplu In campania de însămânțări In lupta pentru transformarea socialistă a agriculturii din țara noastră un rol foarte important îl au de îndeplinit gospodăriile agricole de Stat. In campania însămânțarilor de primăvară, gospodăriile agricole de Stat din județul Dolj, trebue să fie acelea care să dea exemplu și ajutor țărănimii muncitoare la aplicarea din plin a metodelor agrotehnice, punând la dispoziția țărănimii sărace și mijlocașe semințe de soi, vite de rasă și să dovedească prin lucrarea pământurilor pe întinderi mari superioritatea agriculturii socialiste unde lucrul se face cu mașini agricole după metodele științifice împrumutate din experiența agriculturii sovietice. In această privință Comitetul Central al PMR și Guvernul Republicii Populare Române au precizat prin Hotărârea cu privire la campania de însămânțări din această primăvară, sarcinile ce revin gospodăriilor agricole de Stat în această perioadă, sarcini ce trebuesc îndeplinite întocmai și în condițiunile cele mai perfecte. In urma acestor sarcini gospodăriile agricole de Stat din județul Dolj, au înțeles să-și mobilizeze toate forțele de muncă făcând posibil terminarea la timp și în cele mai bune condițiuni a însămânțărilor, realizând în acelașș timp și însemnate economii de carburanți și timp. In campania de primăvară în cea mai mare parte a gospodăriilor agricole de Stat din județul I Dolj, datorită muncii temeinice de zi cu zi dusă de Partid, însămânțările din primăvara aceasta se fac după experiența bogată a sovhozurilor și colhozurilor din Uniunea Sovietică. De pildă la gospodăriile agricole din Segarea, Afumați, Tâmburești, etc., un singur tractor condus de un tractorist și un ajutor, ară, însămânțează și grăpează deodată o suprafață de circa 6—7 ha. pe zi, cu norma de 10 ore muncă. Pe baza metodelor sovietice cu un singur tractor se pune în funcție un atelaj de 3 semănători și 3 grape, care cuprind o lățime de 7 metri însămânțând zilnic o suprafață de 20—25 ha, făcând o economie foarte însemnată în tractoare, oameni, carburanți și timpul necesar efectuării lucrului. Toate aceste succese s-au putut realiza datorită întrecerii socialiste, metodă comunistă de construire a socialismului, care stă la baza muncii în aceste gospodării. Sindicatele salariaților agricoli ajutate și îndrumate de organizațiile de Partid, au treferit la organizarea întrecerilor socialiste pe echipe, secții, și gospodării. Așa sunt în întreceri gospodăria de Stat Șegarcea cu gospodăria de Stat Românești, fruntașe în aceste întreceri fiind Șegarcea, care a terminat cu cinste însămânțările prevăzute în etapa întâi, încă din ziua de 25 Martie, adică cu 6 zile înainte de termenul fixat. De asemenea, tot la aceeaș dată au mai terminat de însămânțat gospodăriile Afumați, Românești, și Moțăței. întrecerile socialiste au dat posibilitate muncitorilor din aceste gospodării să muncească din avânt, făcând ca intro singură zi de muncă planificată și organizată un tractorist să realizeze de la o normă și jumătate până la 2 norme. Insă nu peste tot situația se prezintă la fel. De exemplu la Gostat Goești Dolj, deși munca s-a intensificat, și a găsit pe teren la punctul Valea Viei suprafața de 6Q ha, însămânțată cu mazăre care a fost grăpată superficial, lăsând neacoperită cu pământ sămânța în proporție de 30—35 la sută. Acelaș lucru se întâmplă și la ferma Vârtop și Plopșor unde o suprafață de 6 ha, semănată de curând cu mazăre a fost grăpată superficial, rămânând sămânța neacoperită în proporție de 25—30 la sută. Alte gospodării, ca de pildă, Podari, Vârtop, Goești și Brabova, nu însămânțările din etapa întâi au pornit cu încetineală făcând astfel să întârzie realizarea campaniei la timp. Dacă la aceste gospodării treaba a mers slab, acest fapt se datorește lipsei de îndrumare și control din partea serviciului județean GAS Dolj, care nu a dus o muncă sănătoasă în aceste gospodării mulțumindu-se să meargă și să ajute în muncă tot pe aceia unde treaba mergea mai bine. O deficiență foarte mare se datorește inginerilor îndrumători din serviciul județean Gostat ca de pildă inginerul Teodorescu Grigore care avea în responsabilitatea sa gospodăriile Goești și Răcari. Ducând muncă superficială acestea sunt acum gospodăriile codașe. Deasemenea la Gostat Brabova tov, inginer Maxim Mihai care este responsabilul îndrumător al acestei gospodării, în loc să se ocupe îndeaproape de problema însămânțărilor, problemă care ne interesează în special în această perioadă, el s-a ocupat mai mult de problema zootehnică lăsând în voia soartei însămânțările. In aceste gospodării grupurile sindicatelor de salariați agricoli nu au fost activizate de organizațiile de bază și nici de comitetele sindicale de plasă, fapt care a făcut ca muncitorii din aceste gospodării să nu fie organizați în întreceri socialiste. Comitetele de Partid, ale unor plăși din județ nu au ajutat pe deplin organizațiile de bază din gospodăriile agricole de Stat fapt care a făcut ca grupele sindicale ale salariaților agricoli să aibă o activitate din cele mai slabe. Pentru ca gospodăriile agricole de Stat din județul Dolj să poată fi în fruntea tuturor campaniilor agricole, și îndeosebi în actuala campanie a însămânțărilor de primăvară, toate aceste lipsuri și deficiențe constatate în activitatea gospodăriilor agricole de Stat, trebuiesc lichidate grabnic și în termenul cel mai scurt. Acest lucru poate fi posibil prin folosirea la maximum a sprijinului dat de organizațiile de bază de la sate și prin activizarea grupurilor sindicale de salariați agricoli din gospodării, care au sarcina de a da viață întrecerilor socialiste, care trebuie să devină o metodă permanentă de muncă. Lichidând toate aceste lipsuri, precum și cele care nu iau fost încă semnalate, gospodăriile agricole de Stat din județul Dolj, își vor putea îndeplini sarcina de a deveni gospodării model pentru, țărănimea muncitoare, și factori activi în lupta pentru transformarea socialistă a agriculturii, în lupta pentru pace. ION GH. ALEXANDRU Șeful serviciului județean de îndrumare și control al gospodăriilor agricole de Stat Dolj, A PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVAL ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN PMR DOLJ ȘI AL COMITETULUI PROVIZORIU JUDEȚEAN 5 ORĂȘENESC Anul VII. Nr. 1619 4 PAGINI 4 LEI Sâmbătă 1 Aprilie 1950 Citiți In pag. ina. Procesul In paging Hi-a Ședința festivă de încheere a lucrărilor de verificare a activului și membrilor de Partid din județul Dolj spionilor titoiști din Bulgaria Pornim ca avânt la întrecere In cinstea zilei de 1 Plai Când a încetat lucrul la fabrica Electro-Putere, 35 de agitatori din organizațiile de bază s’au strâns în sala de ședințe a Comitetului de Partid pentru a prelucra și discuta împreună chemarea la întrecere în cinstea zilei de 1 Mai făcută de petroliștii de la schela „Sovrompetrol” Ochiuri-Dâmbovița, către muncitorii din toate întreprinderile din țară — întrecerea socialistă trebue să capete un avânt și mai puternic în cinstea zilei de 1 Mai — și-a început cuvântarea tov. Cârstea Gheorghe. Pentru aceasta tovarășii petroliști de la Ochiuri-Dâmbovița au lansat chemarea la întrecere socialistă la care trebue să răspundem cu entuziasm pentru a câștiga și mai multe victorii în lupta noastră pentru plan. Dar ca să avem un succes deplin, întrecerea trebue să fie organizată cât mai temeinic. In acest scop, noi agitatorii de Partid avem un rol foarte important. Noi trebue să facem ca fiecare muncitor din fabrica și atelierele noastre să fie angrenat în întrecerea socialistă, ca angajamentele ce vor fi luate de ei să fie realizate pe deplin, ca într’adevăr fiecare succes al nostru în lupta pentru îndeplinirea Planului de Stat, în lupta pentru construirea socialismului să fie o lovitură dată dușmanilor păcii, o contribuție hotărîtă la lupta pentru pace dusă de lagărul antiimperialist și democratic în frunte cu marea și invincibila URSS. De aceea noi trebue să pornim cu avânt la întrecere în cinstea zilei de 1 Mai. Luând cuvântul și agitatorul Marinescu Petre a arătat că agitatorii trebue să ducă muncă de lămurire la locul de producție, pentru a angrena pe toți muncitorii în întrecere și, mai ales, să se dea o importanță deosebită tineretului care nu trebue să fie în afara întrecerilor socialiste așa cum s’a întâmplat până acum. Plecând de la consfătuire agitatorii au și pornit în ateliere și secții ducând muncă de lămurire de la om la om pentru ca fiecare muncitor, muncitoare, tânăr și tehnician sa-și ia angajamente în muncă și să se încadreze în iureșul întrecerilor socialiste de 1 Mai, Ziua proletariatului din lumea întreagă. C. DAVID SĂ ASIGURĂM OR Cu sprijinul S.M.T. Băltești țăranii muncitori întovărășiți din Trochești, au terminat etapa l-a a însămânțărilor cu 6 zile înainte de termen Pentru a-și munci mai bine pământul și pentru a căpăta o recoltă mai bogată, un număr de 147 țărani săraci și mijlocași din comuna Trochești Dolj au format o întovărășire cu o suprafață de 124 ha. Conform contractării, stațiunea de mașini și tractoare Băilești a trimis la Trochești o echipă de patru tractoare, condusă de tov. Gheorghe Geala«. Datorită muncii intense depusă de tractoriști care au depășit cu peste Sută la slută normele, mmuncile agricole prevăzute în etapa I-a au fost terminate cu 6 zile înainte de termen. S’a evidențiat în mod deosebit tractoristul Staicu Ștefan care a depășit norma cu 107 la sută. A. VASILE C’oresp . La Afumați s-au terminat însămânțările primei etape Țăranii muncitori din comună Afumați-Dolj avântați cu însuflețire în campania însămânțărilor de primăvară având în fruntea lor comuniștii din comună, au terminat cu succes prima etapă a însămânțărilor de primăvară. Astfel, au efectuat arături 205 ha., 5 ha. au însămânțat cu orz, 11 ha. cu ovăz, 45 ha. mazăre, 20 ha. ceapă, floarea soarelui „Jdanov” 46 ha., 5 ha cânepă și 1 ha. cartofi. S’au grăpat 257 ha. Acolo unde munca s’a dus temeinic pentru câștigarea bătăliei însămânțărilor de primăvară, roadele muncii grăiesc. raci Astfel, la 30 Martie țăranii săși mijlocași din comunele Gângiova și Gighera și-au terminat cu succes lucrările agricole din etapa întâia îndeplinindu-și sarcinile ce le reveneau din Planul de Stat. Uniunea județeană a cooperativelor de aprovizionare și consum Romanați, sprijinită în continuu de Comitetul de Partid Județean Romanați și Comitetul Provizoriu județean, înțelegând sarcina ce-i revine în campania de însămânțări, în afară de cele 66 centre de laComuna Afumați se găsește in întrecere cu comuna Siliștea Crucii pe care a lăsat-o cu mult în urmă. In fața comitetului stă tabla de onoare în care sunt trecuți țăranii muncitori fruntași care și-au terminat primii însămânțările. Astfel este de pildă Ion Gh. Tunaru, țăran mijlocaș cu 12 pogoane, dr etate de 57 ani, a terminat primul însămânțările și Dumitru St. Niță, membru de Partid care a fost în fruntea tuturor acțiunilor ducând . In această etapă un exemplu prețios l-au arătat membrii de Partid, care au pornit în frunte. Așa este tov. Dumitru I. Stroie țăran muncitor din Gighera care și-a terminat primul însămânțările, ca apoi să urmeze și Marin D. Popescu și alții ca ei. In continuare țăranii muncitori muncesc cu însuflețire și se presini și unelte agricole existente, de unde țăranii săraci și mijlocași își pot procura unelte pentru muncile agricole, mai are programate încă 56 centre. Totodată Uniunea a repartizat și expediat cooperativelor din județ, cantitatea de 122.000 kgr, sămânță mazăre de bună calitate puternică muncă de agitație. Chiaburul Dumitru M. Vică cu 19 ha. a căutat să înșele vigilența Comitetului Provizoriu din comună și să saboteze planul de însămânțări, motivând că nu are sămânță să-și însămânțeze moșia. Chiaburul a fost demascat în fața țăranilor muncitori și dat pe mâna Miliției care cu acte legale l-a trimis în fața judecătorilor poporului, gătesc pentru însămânțatul porumbului. Pe lângă însămânțări țăranii muncitori se interesează îndeaproape de semănăturile de toamnă. Astfel, țăranii muncitori din comuna Gângiova, ascultând sfaturile agrotehnice date de Partid și Guvern și au grăpat până în prezent suprafața de 729 ha. de grâu, pentru suprafețele prevăzute în planul de însămânțări, țăranii muncitori putând să-și procure cantitățile necesare la prețul de 20 lei kgr., nemaifiind expuși a fi speculați de afaceriștii din târguri. AUREL DOBRICA coresp. Terminând etapa I, gângiovenii continuă intens grăparul Cooperativele din Romanați sprijină îndeplinirea Planului de însămânțări KIM Muncă susținută în colhozurile din regiunea Don Muncitorii agricoli de la Don au început betonirea pe terenurile pe care se poate face, precum și însămânțări de cereale care se coc de timpuriu. Brigada lui Ivan Osinovici Skidra, din colhozul „Selmașstroi”, din raionul Salsk, este o brigadă fruntașă. Buna calitate a lucrărilor agricole, îngrijirea atentă a însămânțărilor, asigură acestei brigăzi o bună recoltă de grâu și alte culturi. In primele zile, la munca de botonire tinerele colhoznice Ecaterina Bespalata, Alexandra Matiaș și Maria Podrervova au îndeplinit câte două norme pe zi. Brigada de tractoriști a lui Ivan Blizniuc lucrează și ea foarte bine. Tractoristul Samburski boronește într-o singură zi câte 50 hectare, față de norma de 44. Brigăzile de câmp din colhozul „Dejizinski”, din raionul Alexandrovsk, condus de Zavgorodnâi și Naseca, au terminat însămânțările în cruciș a cerealelor de primăvară. In toate colțurile regiunii Donului munca agricolă are loc într-un ritm accelerat. Primul loc în întrecerile socialiste ale mecanicilor îl ocupă brigada de tineri tractoriști a lui Ivan Denisenco. Sierminim la timp gripalul! Numai câteva zile mai sunt potrivite pentru grăpatul semănaturilor de toamnă, pășunilor, fânețelor și arăturilor. Pământul trebue grăpat îndată ce s’auvântat în urma ploilor și înainte ca el să prindă coaje. Grăpatul la timp face ca pământul să păstreze umezeala trebuincioasă plantelor și sporește, recolta. De aceea fiecare țăran muncitor trebue să se străduiască să-și grăpeze la timp ogoarele ca semănăturile lui să crească și să rodească îmbelșugat. Ive Gospodăriile agricole coleccu sprijinul puternic al SMT-urilor și gospodăriile agricole de Stat pot și trebue să-și grăpeze ogoarele cât mai grabnic și mai bine. Ele trebue să fie în fruntea acestei acțiuni, să dea pildă vie țăranilor muncitori. Țărani muncitori! Fiecare zi pierdută înseamnă o pagubă de recoltă, o pagubă adusă poporului nostru muncitor, Patriei noastre. De aceea să nu mai treacă nicio zi, ci să porniți de îndată grapele la câmp. Folosiți din plin timpul potrivit pentru grăpat. Fiecare zi câștigată va aduce o recoltă mai bogată, ceea ce înseamnă mai multă pâine, înseamnă pace și belșug. Chiaburii trebuiesc supraveghiați cu strășnicie ca să-și grăpeze la vreme ogoarele. Ei nu trebue lăsați să lovească în interesele poporului nostru muncitor. Organizațiile de Partid trebue să îndrumeze Comitetele Provizorii, ca acestea să mobilizeze țărănimea muncitoare la grăparul semănăturilor de toamnă al pășunilor, fânețelor și arăturilor. Oțel și fonta In confud trimestrulor doi Oțelarii de la „Sovrommetal” Reșița au început din ziua de 24 Martie să producă în contul celui de al doilea trimestru al anului. In noaptea de 26 spre 27 Martie, ei au elaborat ultima șarjă de fontă în cadrul programului lunei Martie, producând până dimineața 87 tone fontă în contul trimestrului doi. In primele 26 zile ale lunei, jurnaliștii au consumat pentru fiecare tonă de fontă produsa cu 7 I^g. cocs mai puțin decât prevăd indicii tehnico-economici. romov transport de bumbac sovietic a sosit la Constanța Zilele trecute au sosit la Constanța vapoarele sovietice „Cioturi” și „Taganios”, având pe bord mari încărcături de bumbac, pentru filaturile noastre. Descărcarea vapoarelor a început îndată după sosire, bumbacul urmând să fie expediat către fabricile textile din țară,