Inainte, februarie 1951 (Anul 8, nr. 1872-1895)

1951-02-01 / nr. 1872

Organizația de bază în fruntea luptei pentru plan * Prinți’o justa îmbinate muncii politice cu munca econnomică, printro clară înțelegere a rolului organizației de bază in producție și a modului cum treime ca să colaboreze cu direcția și să mobilizeze sindicatul, organizația de bază își poate îndeplini rolul ei de conducător politic al colectivului în lupta penttru realizarea sarcinilor în producție. In legătură cu aceste obiective principale și permanente, in fața organizației de bază stau o seamă de sarcini deosebit de actuale. Popularizarea mărețelor sarcini și perspective ale Planului Cincinal rămâne ca o sarcină de seamă a muncii de partid în întreprinderi. Controlând dacă el a făcut defalcarea lui pe secții, echipe, până la om, organizația de bază trebue să muncească astfel ca fiecare muncitor să-și cunoască concret sarcina sa de plan nu numai din punct de vedere cantitativ, ci și calitativ, precum și însemnătatea realizării ei în lupta pentru realizarea Planului Cincinal și în lupta pentru pace. In acest scop, organizația de bază trebue să realizeze prețioasa indicație a tovarășuluiî Gh. Gheorghiu-Dej, care, arătând că odată cu trecerea la Planul Cincinal sarcinile de luptă in producție devin mai complexe, spunea. ..Organele de partid din întreprinderile socialiste au datoria să studieze și să-și însușească problemele planificării in întreprinderi, atât in ceea ce privește producția cât și gospodărirea întreprinderii, pentru a putea ajuta conducerea întreprinderii și a exercita cu competență controlul de partid”. Comitetele de partid regionale și raionale vor trebui să desfășoare o intensă muncă de ridicare a calificării în problemele economice a secretarilor organizațiilor de bază și a membrilor biroului organizațiilor de bază din întreprinderi. Numai pe baza cunoașterii problemelor gospodăririi chibzuite a întreprinderii, a disciplinei de pian, a regimului de economii, a productivității muncii, a normelor științifice, a calității produselor, va putea organizația de bază să fie cu adevărat conducătorul politic al colectivului în lupta pentru plan. In orice uzină se poate descoperi utilaj care nu lucrează cu încărcarea maximă, rezerve de materiale de care nu este nevoie in acel moment, muncitori a căror muncă nu este organizată rațional. O sarcină principală a organizației de bază este de a mobiliza pe toți muncitorii pentru a descoperi rezervele lăuntrice Ale întreprinderii ,și a-i chema la luptă pentru punerea in mișcare a rezervelor. In această direcție vor obține succese mari acele organizații de bază care vor ști să antreneze pe tehnicieni și ingineri la o participare tot mai activă în rezolvarea problemelor complexe ale producției. Așa de pildă, organizația de bază de la secția oțelărie a uzinelor Reșița a organizat o convorbire a inginerului Enache Mihail, agitator de partid asupra sarcinilor calitative de plan. Punerea în discuție a acestor probleme a fost deosebit de rodnică, o serie de muncitori și maiștri făcând prețioase propuneri de îmbunătățire a procesului de muncă in secție. Organizația de bază trebue să îmbrățișeze cu căldură tot ce este nou: orice inovație, orice inițiativă de a aplica experiența stahanoviștilor sovietici și de a ridica nivelul de organizare a muncii în întreprindere. La uzinele „Timpuri Noi”, organizația de partid a fost inițiatoarea aplicării pe scară largă a metodei Bortkevici de tăiere rapidă a metalelor și a metodei Kotlear de calificare la locul de muncă. Au fost mobilizate în acest scop sindicatul, UTM., cercurile ARLUS, iar gazeta uzinei s-a ocupat regulat de lărgirea experienței stahanoviste. Astăzi, zeci de strungari aplică metoda tăierii rapide a metalelor, iar peste 200 de muncitori au încheiat contracte de calificare după metoda Kotlear. Comuniștii trebue să lupte ca noul să învingă, să ajute pe fiecare inovator care a inițiat un lucru de folos să-și ducă inițiativa la bun sfârșit, să critice manifestările de rutină, de birocratism, de anchilozare, care stau in calea inovațiilor șii a tot ce e nou. Este condamnabilă atitudinea Comitetului de partid de la „Grivița Roșie” care a hotărît nu demult dizolvarea brigăzii de tineret ce luase naștere la cazangerie. O astfel de atitudine birocratică, reacționară față de mlădițele vieții noi, este străină de Partidul nostru. Comitetul de partid și-a putut da seama de greșeala săvârșită, când în urma intervenției organelor superioare, cele 14 brigăzi de tineri nou înființate au antrenat cu entuziasmul lor numeroase secții la realizarea planului. Traducerea în viață a tuturor acestor sarcini este de neconceput fără o muncă sistematică a organizației de bază, pentru a face să crească rolul de avantgardă al comuniștilor în producție, înțelegând această îndatorire de cinste, 28.000 membri de partid din București sunt în întrecere și stau în fruntea producției, dând o admirabilă pildă personală massei muncitorilor și chemând-o să meargă pe calea lor. Mai sunt însă membri de partid care se poartă în mod nedemn, dând dovadă de indisciplină în muncă, lipsind din producție și fiind coduși în secția lor. Această atitudine trebue să fie puternic condamnată de organizația de bază, mergând până la eliminarea din partid a celor care se dovedesc leneși sau chiulangii, deoarece calitatea de comunist este inseparabil legată de cea de fruntaș în muncă. Dar oricât de bine ar munci comuniștii, organizația de bază nu va obține succese serioase dacă nu va antrena în luptă toate organizațiile de massă și în primul rând sindicatele. Cea mai mică neglijare a sindicatelor, a organizațiilor UTM, duce la îngustarea bazei de massă și a influenței Partidului și deci face imposibilă mobilizarea întregului colectiv la lupta activă pentru plan. Scăpând din mâini conducerea politică a organizației sindicale într-o serie de secții ale uzinei „23 August" organizațiile de bază respective s’au lipsit de un ajutor prețios în lupta din producție, ceea ce a avut ca urmare că secțiile au lucrat multă vreme sub plan. Organizația de bază trebue să asigure o conducere justă a organizațiilor de massă să vadă (Continuare în pag. 4-a). • Articole ionii aparini in ziarul Scânteia Ni 1952 ft."a1 Ianuarie 1951. PROLETARI DIN TOATE ORGANIL COMITETULUI REGIONAL PUR 51 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL DOLJ • Anul VIII. Nr. 1872 4 PAGINI 4 LEI noi 1 Februarie 1951 Societatea pentru Răspândirea mic. Științei și Culturi anunță Conferința „Originea și evoluția omului“ ținută de tov. prof. Ion Râncu în ziua de 2 Februarie 1951 orele 18 în aula Irisfifusului Agrono Pentru îndeplinirea și depășirea Planului Cincinal Angajamentele din contractele socialiste sunt depășite la Depoul C. F. R.Craiova Luarea de angajamente prin contractele socialiste a făcut ca la Depoul CFR Craiova întrecerea socialistă să dea roade tot mai bune care duc la îndeplinirea și depășirea planului de producție al Depoului. Astfel echipa de fierari Mirea Marin a depășit normele în cursul luniei ianuarie cu 87 la sută, iar cea a strungarului Popov Petre cu 83 la sută. Aci însă lipsește complet o agitație vizuală. Pentru aceasta trebue să se ia măsuri ca agitația vizuală să fie cu adevărat un mijloc de antrenare a fiecărui muncitor în munca pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan. O Inițiativă care aduce economii fabricii De multă vreme la garajul fabricei .,Electro-Putere” se simțea lipsa unei stațiuni de încărcare a acumulatorilor de mașini, fapt ce făcea ca fabrica să plătească câte 4.500 lei pentru încărcarea unui acumulator. In fața acestei situații, tov. Modeletc Constantin, șeful garajului, după ce a ținut o consfătuire cu colectivul de muncă a adoptat la compresorul ce-i avea în garaj un dinam de 6 volți cu care se poate face față nevoilor de încărcare a acumulatorilor de la mașinile fabricei. In timp de două zile mecanicii din atelierul garajului, antrenați de tov. Grigore Arca, membru de partid, au lucrat neîncetat până și-au pus la punct stațiunea de încărcare a acumulatorilor, făcând prin aceasta o economie de cca. 4—5000 lei lunar, sumă pe care fabrica „Electro-Putere” o plătea pentru încărcarea acumulatorilor în o CIREȘ VASILE Coresp. U. T. M-iștii de la Desrobirea luptă pentru îndeplinirea Planului Cincinal Mărețele obiective ale Planului Cincinal sunt o sarcină de frunte și pentru organizația UTM. Mobilizând tineretul într’o adunăre generală am arătat importanța contribuției în apărarea păcii și datoria patriotică de a lupta pentru îndeplinirea și depășirea Planului Cincinal, îndemnând tineretul să urmeze exemplul comsomoliștilor. In arm acestei adunări în fabrica noastră întrecerile socialiste au luat un și mai mare avânt, iar tineretul UTM-ist a antrenat și tinerii neutemiști. Rezultatele muncii nu au întârziat să se arate. In felul acesta tovarășul UTM.-1st Ciobanu Aurel dela secția mecanică a depășit și depășește zilnic norma cu 30 la sută. La fel ca el mai este și tânărul Burdulea Marin care la raboteza postamentelor AEG, depășește norma cu 35 la sută, iar tânărul strungar Nițulescu Gh. lucrând la confecționarea diferitelor piese depășește norma cu 17 la sută. Prin aceasta UTM-iștii din fabrica „Desrobirea” dau dovadă că s’au angrenat cu tot sufetul în lupta pentru îndeplinirea Planului Cincinal, pentru pace și socialism. VANJOLI IOAN Secretarul organizației UTfsl. de la fabrica „Desrobirea”, Craiova. Se pregătesc temeinic pentru campania de primăvară Ii vederea desfășurării ■ m condițiuni tot mai bune a campaniei agricole de primăvară, Sfatul Popular al orașului Corabia a luat măsuri din vreme pentru ducerea la bun sfârșit a pregătirilor. Astfel au fost organizate un număr de 9 centre pentru repararea uneltelor care până la data de 27 ianuararie au fost reparate 60 de pluguri, 17 grape, 4 care și 3 căruțe. S’au înființat deasemeni un număr de 5 centre de curățirea și selecționarea semințelor, centre ce sunt dotate cu mașinile necesare, precum și un număr de 35 centre de germinația semințelor. Din totalul de 2200 de planuri de ciutură care vor fi distribuite în campania agricolă de primăvară s-au lucrat până în prezent un număr de 420 planuri de cultură, iar pentru obținerea semințelor de mei, mazăre, linte floarea soarelui, muștar, lucerna, și borceag, au fost întocmite tabelele necesare care au fost trimise la secția agricolă raională in vederea obținerii acestor semințe. ȘT. ROȘCA Coresp. „Lucrez cu drag pentru frații noștri din Coreea*1 In cadrul unei ședințe ce a avut loc la sediul UFDR din comuna Segarcea, s’a prelucrat Apelul CC al UFDR și al CC al Crucii Roșii în legătură cu ajutorarea bravului popor coreean. Cu această ocazie tovarășa Ioana, deputată care ținea Miruț sub braț un ghem de lână din care lucra ciorapi și mănuși pentru copiii și mamele coreene a spus: „Lucrez tovarăși cu drag pentru frații noștri din Coreea. Ași lucra și zi și noapte numai să-i știu apărați de acei bandiți ce mereu provoacă vărsări de sânge”. VLAD RAILEANU, coresp. Construirea uriașelor hidrocentrale de pe Volga, Don și Nipru, a marelui Canal Turcmen, a canalelor din Sudul Ucrainei, Nordul Crimeii, a canalului Volga-Don, necesită uriașe cantități de metal. Pentru a veni în ajutorul acestor șantiere, colectivul uzinei de mașini de transport din Harkov a desfășurat, din inițiativa organizației de partid, o întrecere între muncitori, maiștri, tehnicieni, între brigăzi și ateliere întregi pentru obținerea de economii de metal, ce urmează a fi vărsate în fondul construcțiilor comunismului. Până în prezent, peste două mii de muncitori și-au deschis conturi personale de economii, în care au și înscris economii de 5.300.000 ruble, reprezentând costul materialelor economisite de ei. Aceste economii au fost realizate datorită folosirii de mijloace tehnice mai perfecționate, a unei mai bune organizări a procesului de producție și a tăierii mai raționale a metalelor pentru piese. Căutând să contribue cât mai mult la ridicarea uriașelor construcții staliniste, colectivul uzinei și-a luat angajamentul ca în decursul anului 1951 să economisească, 150 tone laminate, 500 tone tontă, 10 tone aluminiu, 6 tone bronz, 300 tone păcură, 35 tone ciment, 500 m. p. sticlă, etc. Toate aceste materiale, aparținând inițial fondurilor alocate pentru uzină, vor fi trimise noilor construcții. In afară de aceasta, colectivul și-a luat angajamentul ca prin perfecționarea tehnicii de turnare să confecționeze din oțel economisit 350 piese diferite pentru noile construcții. Se înfăptuește visul de veacuri al poporului rus Oamenii muncii din raionul Veselov, regiunea Rostov, au răspuns cu însuflețire la hotarîrea Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. cu privire la construirea canalului navigabil Volga- Don și la irigarea pământurilor din regiunile Rostov și Stalingrad. La adunarea colhoznicilor din artelul „Iscra”, președintele colhozului, Harahonov, a spus: Se înfăptuiește visul de veacuri al poporului nostru cu privire la unirea a celor cinci mări și transformarea naturii în regiunea stepelor secetoase din Primanăci. In primăvara anului 1951, se vor iriga în colhozul nostru pasta 1000 hectare de pământ. Acesta este angajamentul constructorilor. Ei trebuiau să termine întreaga lucrare de construire a sistemului de irigare în colhozul nostru în anul 1952,dar și-au dat cuvântul că vor îndeplini această sarcină încă în primăvara anului 1951. Primăvara vom semăna pentru prima oară grâu, bumbac, orz, cartofi, lucarnă și alte culturi pe parcele irigate. 0AIMi K El Metal economisit pentru noile construcții staliniste Minerii dela exploatarea Herja lucrează în contul lunii Februarie Dornici de a da cât mai mult minereu de plumb, zinc și cupru, minerii dela exploatarea Herja, Combinatul Baia-Mare au realizat însemnate succese. începând din ziua de 25 Ianuarie minerii dela această mină lucrează in contul lunii Februarie. In fruntea echipelor de minieri se găsește echipa tânărului Vali Ștefan și cea a lui Horvath Ludovic, echipe care au terminat cu sarcinile pe Ianuarie încă de la 20 ale lunii. La C.F.R.Roman întrecerea socialistă a ridicat noi fruntași Întrecerea socialistă la CFR Roman a fost bine organizată pe echipe și partizi. Acest lucru a făcut ca să se execute lucrări neprevăzute în plan în valoare de 1OO.0OO lei. Tovarășii Rusui Ioan, Victor Fini, Nicolae Lozinca, Dumitru Spiridon, Bălan Nicolae și Tihan Petru au reușit să repare zilnic câte 10 vagoane in joc de 8 câte aveau programate. Se construește un vas cultural După experiența bogată a Uniunii Sovietice, în prezent la șantierul flotant „23 August” din Turnu-Severin s-a început construirea unui vas cultural. Acest vas va avea o sală de cinematograf, o sală de teatru și o bibliotecă. Vasul este dotat cu o uzină proprie și instalații de calorifer. In prezent se montează aparatul de cinematografiat, vasul urmând a fi gata la finele lunii Februarie. Acest vas va face curse regulate între toate porturile fluviale, în fiecare port echipa artistică dând festivaluri artistice și spectacole de teatru. Să extindem aplicarea metodei sovietice de tăiere rapidă a metalelor ! La uzina Electro-Putere, a avut loc zilele acestea o demontrație practică a metodei de tăiere rapidă a metalelor inițiată de stahanovistul sovietic Bortkevici, la care au luat parte numeroși strungari fruntași. In clișeu: tov. ing. tehnolog Meint Paul demonstrează practic la un strung sovietic, superioritatea netă a metodei Bortkevici, care asigură o înaltă productivitate a muncii, armă puternică în luptamennt victoria Cincinalului. Citiți reportajul ing. Ili-a),