Inainte, mai 1952 (Anul 9, nr. 2254-2278)

1952-05-03 / nr. 2254

Anul IX. Nr. 2254 Sâmbătă 3 Mai 1952 14 PAGINI—20 BANI i'VWi ’y. j ' ' ■^4 cu prilejul sărbătoririi Zilei presei bolșevice va avea loc Duminică 4 Mai 1952 orele 10 dimineața în sala L. 11, o adunare festiva, în cadrul căreia va conferenția tov. Vlad Gheorghe șeful secției de propagandă și agitație a Comitetului de partid regional Dolj despre: „Pravda leninist-stalinistă, luptătoare pentru pace, democrație și socialism. Presa sovietică exemplu luminos pentru activitatea presei noastre“. Sub semnul luptei pentru au sărbătorit cu Tinia... două... trei suite de drapele roșiii purpurii, purtate de brațe voinice, au deschis imensa poiloahutí a celor ce au venit sa sărbătorească mărețul 1 Mai, demonstrându- și dragostea și hotărârea de a munci pentru construirea socialismului, de a strânge rândurile tot mai puternic, făcând din interstații diiahismul proletar armă puternică in lupta pentru zădărnicirea uneltirilor criminale ale imperialiștilor războinici. Cu multe zile înainte, oamenii muncii din regiunea noastră, au împodobit sărbătorește orașul, pentru ca măreția lui 1 Mai să fie cu adevărat un prilej de puternică manifestare a solidarității internaționale a celor ce muncesc. Portretele marilor dascăli ai proletariatului, al tovarășului Stalin și ale conducătorilor iubiți ai partidului nostru, purtate de manifestanți, au dovedit din plin hotărîrea muncitorilor și țăranilor muncitori din regiunea noastră de a merge în trimite cu partidul — urmând înțeleaptă învățătură a marelui Stalin — pe drumul luminos al fericirii și belșugului, pe drumul construirii socialismului în patria noastră. Miile de pionieri, tinerele vlăstare ale comunismului, cu cravatele roșiii, fluturând în adierea vântului de primăvară, au manifestat cu nețărmurită dragoste, pentru viitorul lor fericit, pentru pace. Numele marelui Stalin, numele celui mai bun prieten al papionului nostru a fost purtat cu dragoste pe miile de lozinci. Numele marelui Stalin, eliberatorul poporului nostru, a fost rostit de mii și mii de glasuri, din mii de piepturi a isbucnit ca un tot unit, numele aceluia care înseamnă pace, numele aceluia care înseamnă libertete a popoarelor. Țăranii muncitori veniți din comunele apropiate orașului, colectiviști și muncitori din gospodăriile agricole de stat, au purtat în brațe cu ocazia manifestației sinapuri de grâu verde din recolta anului acesta, snopi din grâul care va asigura belșugul celui de al doilea an al Cincinalului nostru: „Trăiască Iosif Vissaxiomovici Stalin!“ „Vom munci, și vom lupta, pacea o vom apăra” — așa au strigat manifestanții, miile de muncitori care în bătălia întrecerii socialiste, în cinstea zilei de 1 Mai s’au achitat cu cinste de angajamentele luate în scrisorile pe care le-au trimis , tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. În razele calde ale soarelui de Mai și-au afirmat hotărîrea de a continua cu avânt întrecerea socialistă pentru construirea socialismului, stcchinoviști, fruntași în producție, oameni ai muncii de pe ogoare. Cu ocazia zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, oamenii muncii din regiunea noastră au dovedit unitatea lor în lupta pentru apărarea cauzei păcii. Rândurile compacte de muncitori și țărani muncitori care au participat la această manifestație, au avertizat pe acei care vor să deslănțue un nou război, pe acei care atentează la pacea lumii, că poporul nostru e hotărît să apere din toate puterile pacea și independența sa națională. Interviewul acordat de tovarășul Stalin unui grup de ziariști americani a fost scris pe panouri uriașe așezate dealungul străzilor pe care a trecut coloana nesfârșită de manifestanți. Cuvintele staliniste care întăresc speranțele popoarelor în lupta pentru pace, au fost cuvintele spre care au privit în ziua de 1 Mai, mii de manifestanți, au fost cuvintele care s’au întipărit în sufletele tuturor celor ce iubesc pacea și care luptă cu tot mai multă hotărîre pentru victoria ei în lumea întreagă. * Mărețul meeting pentru ziua de 1 Mai a fost deschis de tov. poprescu Nicolae, prei și edjiptele Consiliului Sindical regional, care a dat cuvântul tovarășului Necula Gheorghe, prim secretar al Comitetului de partid regional Dolj, pace și socialism, oamenii muncii din regiunea Dolj nestăvilit entuziasm măreața zi de 1 Mai Mândri de victoriile lor defilează oamenii muncii Întocmai unui torent năvalnic, în ziua de 1 Mai, coloane nesfârșite de manifestanți, oameni ai muncii manualiști intelectuale din orașul Craiova și din întreaga regiune Dolj, au manifestat puternic și cu hotărîre pentru pace, defilând prin fața tribunei în care se aflau reprezentanții partidului, ai organelor locale ale puterii de stat, stahanoviști, fruntași în producție, tractoriști, muncitori din gospodăriile agricole de stat și colectiviști. Prin fața tribunei au piășit cei dintâi purtătorii drapelor roșii, simbol al luptei proletariatului din lumea întreagă. Mâinile harnice și vânjoase ale muncitorilor, țineau cu putere steagul totu de luptă al celor ce muncesc. Astăzi, mai mult ca oricând, cei ce muncesc de pretutindeni și-au strâns rândurile în jurul partidelor comuniste și muncitorești, și sub conducerea acestora, ridicând tot mai sus steagul partidului lui Lenin și Stalin dau lovituri sdrobitoare imperialiștilor americanio-i englezi și slugilor lor de teapa călăilor Bito și Franco. Defilează pionierii Mulțimea freamătă. Trompetele pionierilor, sunetul tobelor, anunță dimineața vieții noi care cu fiecare zi se arată tot mai luminoasă în fața patriei noastre. In cântec și voioși © prin fața tribunei trece coloana nesfârșită a purtătorilor cravatei roșii. Cu privirea senină, cu pumnul stâng ridicat sus, cu zâmbetul pe buze, cu cravatele roșii suturând înnadierea primăverii, cu dragostea de viitor în lumina ochilor, pășesc dornici de un viitor fericit, tinerele vlăstare ale comunismului, pionierii patriei noastre dragi, acei care au dreptul și trebuie să trăiască în pace și libertate. In mâinile lor micuțe, pionierii poartă cu drag portretul, celui mai iubit prieten și părinte al copiilor din lumea întreagă, tovarășul Stalin. Trec feroviarii Muncitorii feroviari defilează cu avânt prim fața tribunei. Sunt mândri că în această zi măreață de 1 Mai pot raporta partidului și tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej că și-au îndeplinit cu cinste și chiar și-au depășit angajamentele luate. Ei sunt hotărîți să pășească mereu înainte, să ridice tot mai sus steagul roșu de luptă al partidului. Plini de bucurie, încrezători în viitorul luminos al patriei noastre socialiste, prin fața tribunei trec membrii echipei stahavioviste condusă de U.T.M.-istul Fluture Floriea, care a economisit zeci de tone de combustibil în cinstea mărețului 1 Mai. Cu apelat și dragoste, umăr la umăr, defilează mecanicii cincisntisti, cazangiii, muncitorii de la atelierul telecomunicații, de la atelierele de zonă, acarii, impiegații de mișcare, însoțitoarele de vagoane și toți acei feroviari care în cinstea lui 1 Mai au depus eforturi sporite în muncă. In ziua schimbului de onoare în cinstea lui 1 Mai, la atelierele telecomunicații Craiova, muncitorii au depășit cel mai înalt vârf de producție realizat până acum cu 158 la sută. Sunt mândri de realizările obținute Imtr’o atmosferă de înalt entuziasm, cei ele muncesc pe ogoare și se străduiesc ca și agricultura patriei noastre să devină o agricultură socialistă, au defilat prin fața tribunei, îmbrăcați în haină de sărbătoare, cinstind așa cum se cuvine ziua mărețului 1 Mai. Alături de efortul clasei muncitoare, cei ce muncesc pe ogoare sunt mândri de realizările obținute în cinstea acestei mărețe zile. Realizarea planului însămânțărilor de primăvară, urgentarea însămânțării bumbacului, hotărîrea cu care muncesc in prezent pentru însămânțarea orezului și a altor culturi, dovedesc înaltul patriotism și dragostea fierbinte a muncitorilor din gospodăriile de stat, SMT-uri, colectiviștilor, țăranilor întovărășiți și a țăranilor muncitori din sectorul particular față de partidul clasei muncitoare, dorința de a spori recolta la hectar prin introducerea metodelor agrotehnice sovietice, asigurând astfel hrana îmbelșugată a poporului nostru muncitor. Umăr la umăr, strânși uniți în jurul partidului, muncitorii și salariații din sindicatul agricol defilează prin fața tribunei. Cu nestăvilit entuziasm miile de participanți ovaționează pentru prietenia de nesdruncinat cu Uniunea Sovietică manifestiându-și dragostea fierbinte față de tovarășul Stalin, atunci când prin fața tribunei defilează două combine autopropulsate, fabricate în Uniunea Sovietică. —1 Pentru mărețele construcții ale socialismului Iață defilând pe muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii dela fabrica .. Electro - Putere care in scrisoarea adresată tova (continuare în pag. 2-a) Cuvântarea tovarășului Hecuia Gheorghe, prim secretar al Comitetului de partid regional Dolj TOVARĂȘI ȘI TOVARĂȘE. In numele Comitetulu de partid regional, vă felicit cu prilejul zilei de 1 Mai. Sub steagul roșu, larg desfășurat — invincibilul steag al lui Marx, Engels, Lenin, Stalin — pășește astăzi hotărît, îin rânduri mai strânse și mai închegate ca oricând armata uriașă a oamenilor muncii din lumea întreagă, în frunte cu clasa muncitoare. De 1 Mai, ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, ziua frăției muncitorilor din toate țările, răsună cu o deosebită vigoare cuvintele din proclamația lansată cu 40 ani în urmă de către tovarășul Stalin: „Muncitorii au ales anume ziua aceasta, ziua de 1 Mai, Când natura se trezește din amorțeala iernii... când în aer se simte bucuria înnoirii..., ei au hotărît să vestească sus și tare tocmai în această zi, lumii întregi că muncitorii aduc osmișnirii primăvara și eliberarea din lanțurile capitalismului, că muncitorii sunt, chemați să reînnoiască lumea pe baza libertății și a Socialismului”. In întreaga lume, milioane de luptători pentru pace, exprimă azi cu tărie hotărîrea lor de a împiedica planurile criminale ale imperialiștilor americani și englezi de destăvițire a unui nou măcel mondial. Lagărul democratic și al socialismului, face azi bilanțul unor mărețe realizări și cuceriri. Se înalță gigantice construcțiile comunismului în Uniunea Sovietică. Oamenii sovietici transformă natura, schimbă clima, dau viață câmpiilor sterpe și secetoase, îndreaptă cursul fluviilor, creează canale și hidrocentrale. Uniunea Sovietică este în prezent de două ori mai puternică economicfește decât în anul 1940. Uriașul parc de mașini noi, produs al tehnicei sovietice, efortul oamenilor sovietici de a descoperi mereu noi și noi metode de lucru, de a perfecționa mașinile au dus în industrie în 1951 față de anul 1950 la o sporire de 10 la sută a productivității muncii, la reducerea prețului de cost cu peste 26 miliarde ruble dând țării un uriaș surplus de produse industriale. In acest timp, numărul muncitorilor și funcționarilor a crescut cu un milion sase sute de mii oameni. Agricultura sovietică în necontenit progres a recoltat 7,4 miliarde puduri de cereale, iar șeptelul a crescut cu aproape 14 milioane capete de vite. Pentru satisfacerea nevoilor personale, materiale și culturale, oamenii muncii din Uniunea Sovietică au primit circa trei sferturi din venitul național, restul fiind folosit pentru lărgirea producției socialiste și pentru alte nevoi generale de stat și obștești. La 1 Aprilie în acest an, a avut loc o nouă reducere de prețuri — cea de a cincea — după cel de al doilea război mondial. Prin aceasta, populația a câștigat 27 miliarde ruble. Mărețele realizări înfăptuite în Uniunea Sovietică, sunt întruchiparea vie a luminoaselor idei ale lui Lenin și Stalin. Ele oglindesc forța de neînvins a socialismului. Urmând exemplul Uniunii Sovietice și cu ajutorul multilateral al acesteia, țările de democrație populară construiesc socialismul. Oamenii muncii din aceste țări — conduși de partidele comuniste și muncitorești, — îndeplinesc cu succes planurile lor de stat pentru desvoltarea economiei naționale. Industria Cehoslovaciei, Bulgariei, Ungariei, Poloniei, a depășit nivelul producției industriale în anul 1951 față de 1950 cu 15-30 la sută. Marele popor chinez — în frunte cu Partidul Comunist Chinez — desvoltă în ritm rapid industria. Succese răsunătoare înregistrează acțiunea de construcție și reconstrucție pașnică în Republica Democrată Germania, și în Republica Populară Democrată Coreeană care dă lovituri puternice agresorilor americani. In acest timp—a arătat vorbitorul—în lumea capitlistă si ascut tot mai mult contradicțiile. Criza generală a capitalismului se agravează pe zi ce trece. Imperialiștii americani, ațâțători la un nou război, înregistrează în politica lor eșec după eșec. Spatele frontului imperialist slăbește în permanență prin creșterea mișcării antiimperialiste chiar în inima imperialismului american. Bancherii americani, (continuare în pag. 2-a) Tov. Necula Gheorghe rostindu-și cuvântarea. Coloane nesfârșite de oameni ai muncii din regiunea Dolj, purtând portretul scump oamenilor muncii din lumea întreagă, al tovarășului Stalin, portretele conducătorilor gloriosului Partid Comunist Bolșevic și ale conducătorilor iubiți ai partidului nostru în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, au defilat în ziua de 1 Mai, încrezători în unitatea lor de subită, în partidul clasei muncitoare, care-i conduce spre o viață mai bună, spre un viitor fericit.