Inainte, iunie 1952 (Anul 9, nr. 2280-2303)

1952-06-03 / nr. 2280

Anul IX. Nr. 2280 Marți 3 Iunie 1952 4 PAGINI —20 BANI Să asigurăm o permanentă popularizare a agrominimului Multiple și de mare cinste sunt sarcinile pe care Hotărârea guvernului și partidului cu priviree la consolidarea succesului reformei bănfești, le pune în fața gospodăriilor agricole de stat, gospodăriilor agricole colective, întovărășirilor agricole și gospodăriilor individuale de a lucra cât mai bine pământul, după metodele cele mai avansate, spre a asigura mărirea continuă a producției de cereale marfă. In scopul smulgerii pământului a cât mai multe recolte, recenta Hotărâre a guvernului asupra aprobării minimelor agrotehnice elaborate de Ministerul Agriculturii, are o importanță deosebită. Oamenii muncii de la sate găsesc în agr’ominim calea justă care îi îndrumă pe făgașul unei recolte îmbelșugate, unui trai mai bun, mai îndestulat. Deaceea însușirea și aplicarea minimelor agrotehnice este obligatorie pentru toate gospodăriile, oricui ar aparține ele. Un extemplu minunat pentru oamenii muncii din satele noastre în lucrarea pământului după metode științifice, îl constitue colhozurile și sovhozurile din Uniunea Sovietică, care au obținut recolte cum nu s’au mai pomenit vreodată în lume. In timp ce in țările capitaliste în cap cu Statele Unite, mii de ha, sunt lăsate piroagă sau lucrate cu mijloace rudimentare, — în Uniunea Sovietică se nasc tot mai înaintate metode științifice, menite să facă orice colțișor de pământ să producă dublu și chiar triplu. Iată deci cât de însemnată este sarcina ce stă in fața organelor de partid și de stat, de a desfășura o largă agitație politică de massă pentru popularizarea și aplicarea agrominimului, ca astfel să putem asigura o mai bună aprovizionare cu alimente a oamenilor muncii de la orașe și a industriei cu materii prime, îndeplinind cu cinste sarcinile ce le-au fost trasate de partid și guvern, comitetele raionale de partid și comitetele executive ale sfaturilor populare, sunt datoare să privească cu adânc spirit de răspundere popularizarea agrominimului. In regiunea noastră numeroase comitete raionale de partid și comitete executive ale sfaturilor populare ca de pildă cele din Craiova și Calafat, înțelegând importanța popularizării agrominimului, au organizat ședințe și adunări obștești la căminele culturale, unde tehnicienii au vorbit muncitorilor din SMT, gospodăriile de stat, colectiviștiși lor, țăranilor muncitori, întovărășiți și celor cu gospodării individuale, despre însemnătatea aplicării agrominimului. In urma acestei prelucrări, colectiviștii din Coțofenii din Față au hotărît în adunarea generală să aplice trei prăști la culturile de porumb, iar culturile de legume să le plivească ori de câte ori se ivresc butucul. In unele locuri și îndeosebi în raionul Caracal, popularizarea agrominimului a fost subapreciată atât de comitetul raional de partid cât și de sfatul popular raional. Nri comunele Gozienii și Dobrosloveni, nici președinții și nici secretarii sfaturilor populare nu cunosc agrominimul, în vreme ce tov. Dan Gheralia, vicepreședinte al comitetului executiv al sfatului popular raional, susține că în toate comunele și satele din cuprinsul raionului minimei © agrotehniiei s’au prelucrat încă dela 18 Mai. Trebuie să se pună capăt pentru totdeauna atitudinii nepăsătoare a unor activiști de partid și de stat de a trece cu vederea practicarea obiceiurilor învechite de unii țărani muncitori ce mai fac arătură de mântuială „pe piele” sau însămânțează „cu parul” când „înfloresc salcâmii”, ceea ce are drept rezultat obținerea de recolte scăzute Printr-o intensă muncă politică desfășurată pe baza unor planuri concrete de muncă, organizațiile de bază au datoria să asigure o largă popularizare a agrominimului în rândul muncitorilor din SMT, din gospodării de stat, colectiviștilor, întovărășiților și țăranilor muncitori cu gospodării, individuale. O datorie de seamă a comitetelor raionale de partid, este de a veghea ca secțiile culturale ale sfaturilor populare să organizeze cel puțin de două ori pe lună conferințe agrotehnice la căminele culturale, legate de specificul campaniei respective. La rândul lor secțiile agricole și societatea „I. V. Miciurim” trebui să asigure conferențiari din rândul agronomilor, zootehnicienilor, veterinarilor, colaboratorilor stațiunilor experimentale, etc. Ca militanți neobosiți și pe frontul transformării socialiste a agriculturii, învățătorii cinstiți și cu dragoste de muncă își fac o datorie de onoare, organizând convorbiri despre importanța minimelor agrotehnice, atât în școli în fața elevilor cât și la căminele culturale in adunările obștești. Organizațiile de bază de la Sate nu trebui să se mulțumească cu munca dusă numai de agitatorii lor ci să ia măsuri pentru a antrena toate organizațiile de massá, UTM., UFDR., Frontul Plugarilor, sindicatele agricole, în acțiunea de popularizare a agrominimului. In această vastă bătălie pentru înflorirea agriculturii noastre, locul tehnicienilor din SMT și secțiile agricole este în mijlocul colectiviștilor, întovărășiților și țăranilor muncitori, cărora trebuie să le arate practic pe ogor, cum să aplice minimele agrotehnice. Ca elemente înaintate care și-au căpătat încrederea și simpatia masselor, comuniștii să fie cei dintâi, pildă pentru toți țăranii muncitori în popularizarea, însușirea și aplicarea agrominimului . Organizațiile de bază din SMTI, gospodării de stat și gospodării colective, vor trebui să desvolte întrecerea socialistă între muncitori și colectiviști, iar organizațiile de bază de la sate, întreeerea patriotică intre țăranii muncitori. Asigurând un control riguros în îndeplinirea acestor sarcini, comitetele raionale de partid, au datoria să educe organizațiile de bază ca membrii acestora să insufle un îndemn tuturor oamenilor muncii din agricultură, în lupta pentru o reotă îmbelșugată prin aplicarea agrominimului. Sm ioterioriul ziarului î — Adunarea populară din Romanești. (pag. 2-a). — Pentru un tratat de pace cu Germania, pentru o pace trainică în Europa. (pag. 2-a). — Au început examenele. (pag. 2-a). — Pentru eliberarea imediată a lui Jacques Duclos, neînfricatul luptător pentru pace. — Marile meetinguri de protest din întreprinderile orașului Craiova. (pag. 3-a). — Mai mult sprijin gospodăriei agricole colective din comuna Stoentești. (pag. 3-a). — Chiaburii trebui obligati să-și achite cotele de colectare. (pag. 3-a). — In cinstea Zilei internationale pentru apărarea copilului. Manifestări sportive. (pag. 3-a). — Declarația guvernului R.D. Germane, (pag. 4-a). — Greve și demonstrații în Germania occidentală și Berlinul occidental împotriva „tratatului general” militarist. (pag. 4). — Poporul francez luptă pentru eliberarea lui Jacques Duclos. (pag. 4-a). Lucrările celei de a Marii Măunări Naționale In cursul zilei de ieri, în Capitală s’au desfășurat lucrările celei de a XII-a sesiuni a Marii Adunări Naționale. In continuarea ședinței Marii Adunări Naționale au fost votate în unanimitate, legea pentru organizarea judecătorească, legea pentru înființarea și organizarea procuraturii R.P.R., legea pentru organizarea instanțelor și procuraturilor militare și legea pentru ratificarea unor decrete. Marea Adunare Națională a adoptat o moțiune de protest adresată guvernului francez împotriva arestării samavolnice a lui Jacques Duclos, cerând imediata eliberare a vajnicului luptător pentru pace, democrație și independență națională. Deasemeni, Marea Adunare Națională a adoptat o moțiune de înfierare a atrocităților săvârșite de imperialiștii americani în Coreea. In continuare, tovarășul Gheorghe Stoica a dat citire scrisorii adresată Marii Adunări Naționale de către acad. Prof. C. I. Parhon, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale. Prin această scrisoare acad. prof. C. I. Parhon a cerut să fie eliberat din funcția de președinte al Prezidiului Marii Adunări Naționale, pentru a se putea consacra activității științifice și muncii pe tărâmul întăririi prieteniei cu Uniunea Sovietică, în cadrul ARLUS-ului. După ce deputații C. Balmuș și Anton Nițescu au arătat meritele deosebite pe tărâmul științei ale prof C. I. Parhon, devotamentul său față de clasa muncitoare, Marea Adunare Națională a satisfăcut cererea acad. prof. C. I. Parhon. O comisiune în frunte cu acad. prof. C. I. Parhon a propus ca președinte al Prezidiului Marii Adunări Naționale, pe tovarășul Dr. Petru Groza, președintele Consiliului de Miniștri. Tovarășul Dr. Petru Groza a depus mandatul de președinte al Consiliului de Miniștri, fiind apoi ales în unanimitate președinte al Prezidiului Marii Adunări Naționale. In locul devenit vacant de președinte al Consiliului de Miniștri, Prezidiul Marii Adunări Naționale a propus, prin tovarășul Dr. Petru Groza, președintele Prezidiului, candidatura tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. Propunerea candidaturii a prilejuit o caldă și puternică manifestație de dragoste, pentru conducătorul iubit al poporului nostru muncitor, secretarul general al Partidului Muncitoresc Român. Marea Adunare Națională a aprobat în unanimitate hotărîrea prin care tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, este eliberat din funcția de prim vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și este numit președinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române. In aplauzele furtunoase ale celor prezenți, a luat apoi cuvântul tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cuvântul de închidere a celei de a XII-a sesiuni a Marii Adunări Naționale a fost rostit de tovarășul Gheorghe Stoica. Sesiunea s’a încheiat printr’o puternică manifestație de atașament față de conducătorul iubit al poporului nostru, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cei prezenți au ovaționat îndelung pe marele învățător al omenirii muncitoare, cel mai scump prieten al poporului nostru, tovarășul STALIN Apele Donului s'au unit cu Volga o victorie strălucită a constructorilor comunismului Moscova 2 (Agerpres). — Tass transmite: La 31 Mai, apele fluviului Don, parcurgând o distanță de 100 kilometri prin albia canalului navigabil Volga-Don, s’au unit cu Volga, care a căpătat acum o Moscova 2 (Agerpres). — Tass transmite: Nodul hidraulic Țimlianskaia — unul din elementele principale ale Canalului Volga-Don — va fi în curând dat în exploatare. La toate instalațiile hidrotehnice lucrările sunt pe terminate. La centrala hidroelectrică se fac ultimele pregătiri pentru punerea în funcțiune a primei turbine, care în cel mai scurt timp va furniza energe electrică. Totodată, se efectuează într-uin ritm rapid montarea celui de cale de ieșire spre Marea de Azov și Marea Neagră. Unirea fluviilor Volga și Don printrun canal navigabil încheie uriașele lucrări înfăptuite în aniii Puterii Sovietice pentru construirea al doilea și al treilea agregat. Au fost puse la încercare vanele barajului deversor. Prin acest baraj au fost lăsate să curgă apele mării Țimlianskaia spre cursul inferior al Donului. In prezent, se efectuează noi lucrări pentru netezirea albiei râului, care face cotituri brusce, îngreunând navigația. Cu ajutorul unor hidromecannisme puternice se deplasează milioane metri cubi de pământ. Canalul navigabil al nodului bicăilor navigabile care unesc mările Albă, Baltică și Caspică cu Marea de Azov și Marea Neagră și pentru crearea unei căi de comunicație pe apă care leagă aceste cinci mări. draulic Țimlianskaia și două ecluze — a 14-a și a 15-a — care unesc marea Țimlianskaia de cursul inferior al Donului, sunt gata peintru navigație. Turnurile de comandă au fost împodobite cu sculpturi care glorifică actele de eroism militar ale cazacilor de la Don. Turnurile ecluzei a 14-a sunt împodobite cu basoreliefuri care oglindesc eroismul trupelor sovietice în Marele Război pentru Apărarea Patriei. Pentru eliberarea lui Jacques Duclos i O violare grosolană a drepturilor omului Cu profundă indignare am aflat despre arestarea tovarășului Jacques Duclos, secretar al Partidului Comunist Francez, la numai câteva zile după ce guvernul trădător Pinay, arestase din ordinul imperialiștilor americani pe Andre Stil, redactorul șef al ziarului L’Humanite. Consider că această măsură luată de guvernul francez la ordinul călăului Ridgway, nu constitue numai o încălcare grosolană a constituției poporului francez prin care sunt garantate „imunitatea parlamentară”, „libertatea presei” și „libertatea cuvântului”, dar ea este în același timp o încălcare grosolană a drepturilor omului șii o provocare fățișe în contra păcii, democrației și independenții popoarelor din lumea întreagă. Mișcarea patriotică din Franța, în fruntea căreia se găsește Partidul Comunist Francez, nu poate fi înăbușită prin mârșava acțiune teroristo-fascistă, ordonată de imperialiștii americani și executată cu atâta fidelitate de dușmanii poporului francez în frunte cu guvernul americanizat de la Paris. Oamenii muncii din lumea întreagă clocotesc de mânie in contra acestor acțiuni criminale organizate de S.U.A. și cer imediata eliberare a lui Jacques Duclos. Ca jurist și ca partizan al păcii, protestez cu adâncă indignare în contra mârșavei acțiuni a guvernului francez și exprimându-mi solidaritatea mea deplină cu lupta forțelor patriotice din Franța, cer imediata punere în libertate a lui Jacques Duclos și a lui Andre Stil. IOAN PONONȚU procuror șef al Parchetului Tribunalului Dolj. Planurile imperialiștilor și ale slugilor lor vor da greș Crezând că vor putea stăvili mișcarea mereu crescândă a partizanilor păcii, trădătorii Franței cocoțați la cârma statului prin forță, la ordinul asasinului Ridgway, au arestat în noaptea zilei de 29 Alai pe Jacques Duclos, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Francez, neînfricat luptător pentru o Franță liberă și independentă. Dar poporul francez, care dealungul istoriei a dovedit că este hotărît să fie liber și să se bucure de roadele muncii sale, in fața acestei criminale acțiuni a ripostat ca un singur om și aceasta o dovedesc uriașele greve și meetinguri de protest, prin care oamenii muncii din Franța, cer eliberarea lui Jacques Duclos. Mașinațiunile guvernului trădător francez, acțiunile bestiale ale poliției și ale așa ziselor gărzi mobile de securitate, care încearcă să reprime cu orice preț manifestațiile de protest, nu vor putea stăvili însă uriașul torent al cetățenilor cinstiți din Franța care cer libertate pentru iubitul lor conducător. Unitatea oamenilor muncii din Franța ca și a celor de pretutindeni este de nesdruncinat și, umăr la umăr, toți cei ce iubesc pacea își spun cu hotărire cuvântul lor, cer imediata eliberare a lui Jacques Duclos, protestând împotriva sosirii la Paris a generalului asasin Ridgway. Ca profesoară și cetățeană a unui stat liber, in care cei ce muncesc construesc socialismul, îmi exprim ura împotriva cotropitorilor imperialiști și a slugilor lor, cerând punerea in libertate a lui Jacques Duclos, dârz apărător al cauzei păcii, unul din cei mai buni fii ai poporului francez. PARASCHIVA CIOCAN directoarea liceului de fete Nr. 1 Craiova. i Spre noi victorii în întrecerea socialistă . Au realizat economii în valoare de 5578 lei La fabrica metalurgică „7 Noembrie” din orașul nostru, zi de zi muncitorii și tehnicienii obțin noi succese în producție. Zidarii care lucrează în secția cocsărie depun eforturi să asigure o cât mai bună funcționare a retortelor de cocsificare, pie care le repară în cele mai bune coidițiuni pentru a le prelungi viața. In acelaș timp o preocupare de seamă care stă în fața muncitorilor zidari din secția cocsărie, este aceea de a economisi cât mai multe materiale și a recupera totodată materialele vechi. In cursul lunii Mai, aceștia au economisiti un însemnat număr de segmenți din fontă, un jghiab, bare, cărămidă refractară și alte materiale a căror vapoare se ridică la 5578 tei. Antrenat In întrecerea socialistă, colectivul de muncitori zidari a ridicat calitatea lucrărilor executate și se străduește ca în cinstea zilei mărețe de 23 August să realizeze noi succese in producție. In munca pentru realizarea acestor economii s’au muncitorii zidari Zanehi evidențiat Romeo, Stratu Dumitru și Andreiciuc Ion. Succesele muncitorilor tipografi Muncitorii și tehnicienii de la Centrul Poligrafic Nr. 2 unitatea Nr. 9 din orașul nostru, care în cinstea zilei de 1 Mai au îndeplinit planul pe luna Aprilie cu mult înainte de termen, continuând întrecerea socialistă au reușit încă din primele zile, ale lunii Mai să obțină însemnate succese în producție. Datorită faptului că organizația de bază a sprijinit efectiv în muncă pe muncitori, planul pe luna Măi a fost îndeplinit cu trei zile înainte de termen în procent de 107,3 la sută. Muncitorii din secția culegere mecanică folosind din plin cele 480 minute de lucru au isbutit să îndeplinească sarcina lunară cu 108,10 la sută. Succese in producție în cursul lunii Mai au obținut deasemeni și muncitorii din secția stereotipie care au dat peste plan cu 121,50 la sută mai muite produse, precum și cei din secția legătorie care au realizat planul pe Alai in procent de 143,4Q la sută.