Inainte, octombrie 1952 (Anul 9, nr. 2382-2408)

1952-10-01 / nr. 2382

tip And IX. Nr. 2382 Miercuri 1 Octombrie 1952 4 PAGINI—20 BANI Adâncul democratism al regimului nostru de stat Vestea că la 30 Noembrie 1952 în întreg poporul muncitor, toți cetățenii cinstiți cu drept de vot vor păși în fața urnelor pentru a alege deputații în Marea Adunare Națională, a fost primită cu deosebit entuziasm de massele largi populare din țara noastră. Alegerile care vor avea loc în țara noastră, primele alegeri de la darea noii noastre Constituții, vor constitui un minunat prilej prin care oamenii muncii luând parte efectivă la alegerea deputaților în Marea Adunare Națională, organul suprem al puterii de stat, iau parte activă la conducerea treburilor statului nostru democrat-popular. Așa după cum este consfințit și garantat de noua noastră Constituție, în articolul 2 al legii pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională, sunt înscrise următoarele: „In baza articolului 94 din Constituția Republicii Populare Române, toți oamenii muncii, cetățeni ai Republicii Populare Române, care au împlinit vârsta de 18 ani, fără deosebire de rasă sau naționalitate, sex, religie, grad de cultură, profesie sau durata domicilierii, au dreptul de a lua parte la alegerea deputaților, cu excepția celor lipsiți de facultățile mintale, a persoanelor condamnate prin hotarîre judecătorească la pierderea dreptului electoral și a celor declarați nedemni prin lege”. Legea pentru alegerea deputaților in Marea Adunare Națională constituie o nouă cucerire a poporului nostru muncitor, ea fiind întocmită în spiritul adâncului democratism al statului nostru, la baza căruia stau cele mai înalte principii democratice, inspirate din minunatul exemplu al democrației sovietice. Cetățenii cinstiți din țara noastră liberă sunt chemați să ia parte la alegerea deputaților în organul suprem al puterii noastre de stat prin vot universal, egal, direct și secret. Așa după cum a arătat tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej în Raportul său asupra proiectului de Constituție a RPR, „In țara noastră a fost instaurată adevărata democrație, democrația în folosul celor mulți, a fost lichidat șomajul, au crescut bunăstarea și nivelul cultural al poporului, au fost asigurate oamenilor muncii drepturile și libertățile pentru care au luptat și și-au jertfit sângele cei mai buni fii ai poporului”. Fiecare articol din noua lege electorală este pătruns de puternica și grăitoarea expresie a democratismului regimului nostru de stat, la baza legii pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională stând principiul fundamental prin care massele largi populare sunt chemate să participe efectiv la construirea socialismului și apărarea cauzei păcii, la conducerea treburilor statului nostru de democrație populară. Exprimând voința milioanelor de oameni ai muncii de pe întreg cuprinsul patriei noastre, noua lege electorală prevede că foștii moșieri, exploatatorii, foștii bancheri, foștii capitaliști, marii comercianți, chiaburii și toți dușmanii regimului nostru sunt declarați nedemni de a vota și deci nu au dreptul de a alege și de a fi aleși. Este firesc ca foștii bandiți, jefuitorii poporului nostru muncitor care ani dearândul au stors vlaga celor ce muncesc, să nu poată avea dreptul de a vota în regimul nostru democratpopular. Cu scârbă și adâncă ură își amintesc oamenii muncii din regiunea Craiova de timpul când puteau fi areși numai marii moșieri și exploatatori de teapa lui Pleșa, Fotârcă, Jean Mihail, Șt. B. Drugă și alții. Niciodată nu vor uita cetățenii cinstiți din regiunea noastră parada pompoasă, demagogia, promisiunile pe care le făceau guvernanții burgheziei în ajunul alegerilor, pentru ca apoi, după ce înșelau massele, să nu mai dea cu anii prin mijlocul alegătorilor cărora ei le furau în mod mârșav voturile. Așa s’a întâmplat și în regiunea noastră când exploatatorul Potârcă a promis oamenilor muncii din raionul Plenița că le va face cale ferată, va electrifica comuna și câte altele, dacă îl vor vota pe el. Dar Potârcă, la fel ca și ceilalți „deputați” de pe timpul burgheziei, a promis și vorbele lui au rămas doar simple promisiuni. Intr’adevăr, oamenii muncii din Plenița se pot bucura acum de binefacerile luminii electrice, care însă a fost instalată în această comună în anii regimului democratpopular, ca o dovadă a grijii partidului și guvernului față de interesele celor ce muncesc. Ca de la cer la pământ se deosebește legea noastră electorală de așa zisele legi electorale din țările capitaliste sau din cele aservite intereselor marilor capitaliști, monopolurilor și trusturilor din S.U.A. care sunt conduse de cele 60 familii de miliardari. In țările căzute sub influența dolarului, campania electorală constitue un vast program de politică deșănțată, care propagă ura de rasă, șovinismul, naționalismul burghez, războiul împotriva Uniunii Sovietice și țărilor cu democrație populară, un program istoric de politică războinică împotriva intereselor vitale ale tuturor popoarelor lumii. Astăzi în țara dolarului, datorită legii fasciste a lui Taft Hartley cetățenii de culoare sunt lipsiți de cele mai elementare drepturi, iar sute și mii de mici fermieri, cetățeni cinstiți nu au posibilitatea să se prezinte în fața urnelor deoarece nu dispun de veniturile necesare pentru a fi trecuți pe listele de votanți. Este semnificativ cazul unui cetățean american care posedând un măgar a putut căpăta dreptul de a vota, iar atunci când i-a murit măgarul, n’a mai putut să voteze. Iată deci adevărata „democrație americană” sub oblăduirea căreia votează măgarii și nu cetățenii: Poporul nostru muncitor este mândru de noua sa Constituție, de legea electorală care îi dă dreptul de a alege pe cei mai buni fii ai săi în organul suprem al puterii de stat din țara noastră. Campania electorală va constitui încă un minunat prilej prin care massele largi populare își vor manifesta dragostea lor fierbinte, puternică, față de partidul nostru, în frunte cu cel mai iubit fiu al clasei muncitoare tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, întreaga muncă politică trebuie să fie împletită organic cu popularizarea celui de al XIX-lea Congres al tuturor bolșevicilor din Uniunea Sovietică, cu lupta hotărîtii a oamenilor muncii din țara noastră desfășurată în întâmpinarea Congresului comitetelor de luptă pentru pace. Să facem din campania electorală o puternică manifestație a oamenilor muncii din regiunea noastră, a avântului și dragostei cu care cei ce muncesc din regiunea Craiova — luptă pentru construirea socialismului și aspararea măreței cauze a pufflî»1 . In Interiorul ziarului: 5s- 3 aici dela proclamarea fieipublicii Populare Chineze (pag. ) .Viața de partid. R Comitetul de partid raional Băilești trebue să dea mai mult sprijin organizațiilor fie bază (pag. 3-«)J R După înițiativa ha Nicoladi Vassu (pag. 3-a[3 r-] 14 ani dela apariția genialei lucrări a tovarășului Stalin: „Cursul scurt de Istorie a PC (b) al URSS3S(pag. 3-a)ție Comitetul executiv «î sfatuu lui popular comunal Șimiicul dd “Sus trebue să lichideze rămânerea in urmă in Însămânțări (pag. 3-a)in Notele adresate de Guvernul Sovietic Guvernelor SUA, Marii Britanii și Franței privitoare la chestiunea tratatului de stat cu Austria (pag. 4-a); In întâmpinarea Congresului al XIX-lea al PC (b) al URSS (pag. 4-a); ® Poporul german cere continu ® drea tratativelor pentru unificarea Germaniei (pag. 4-a). In cinstea Congresului al XIX-lea al P.C.(b) al.S.S. Și-au îndeplinit Muncitorii și tehnicienii de la fabrica „Electroputere” întâmpină cel de al xPX-lea Congres al PC. (b) al URSS, cu noi și importante realizări în producție. Ridicând tot mai sus steagul întrecerii socialiste, muncitorii și tehnicienii dau viață angajamentelor luate în cinstea marelui eveniment istoric din viața popoarelor. Transformatorii de io țluminat pentru industria carboniferă sunt aproape gata. La această lucrare tinerii elevi ai școlii profesionale Cimbrea Ion, Papas Nicol, Nicolae Marin și alții, s’au evidențiat în mod deosebit. Ei au lucrat cei mai mulți transformatori și în cele mai bune condiții. Și în secția unde se lucrează grupurile electrogene, până la 26 Septembrie lucrările erau aproape pe terminate. Intr’o altă secție unde se lucrează întrerupătorii automați, lucrând cu râvnă, muncitorii și tehnicienii au reușit să-și îndeplinească angajamentul. Lăcătușii montori Dacia Constantin și Mitrache I. au dat zilnic câte 2 și 3 norme peste plan. In această muncă s’au mai angajamentele evidențiat maistrul Rusu Constantin cât și tânărul inginer Tudorache, care zilnic nu numai că dă îndrumări celorlalți muncitori, dar lucrează cot la cot cu ei, executând cele mai dificile lucrări. Tot ca urmare a angajamentelor luate de muncitorii, tehnicienii și inginerii de la fabrica „Electroputere” în cinstea Congresului al XIX-lea, stahanovistul Kovacs Alexandru studiind zi de zi posibilitatea de a face unele raționalizări, a reușit să aducă fabrice însemnate economii. Prin punerea în aplicare a uneia din raționalizări, numai la întrerupătorii în ulei se vor face economii de 16.000 lei anual. Rezultatele obținute de muncitorii și tehnicienii de la fabrica „Electroputere” ca de altfel și de alți oameni ai muncii din țara noastră, cât și felul cum întâmpină ei cel de al XIX-lea Congres al PC. (b) al URSS, dovedesc dragostea ce o poartă marelui partid al lui Lenin și Stalin și întregului popor sovietic în frunte cu marele conducător și învățător al popoarelor I. V. Stalin. Noi angajamente Zilele trecute feroviarii Stației CFR Craiova, s’au întrunit într’o adunare festivă cu care prilej și-au manifestat hotărîrea dârză de a cinsti cel de al XIX-lea Congres al PC (b) al URSS cu noi succese în muncă. De pildă ei și-au luat angajamentul să mențină cu regularitate circulația normală a trenurilor la călători; să îmbunătățească circulația trenurilor marfă cu 10 la sută față de plan; să sporească tonajul mediu al trenurilor de marfă cu 2 la sută față de plan; să reducă timpul de staționare a vagoanelor la încărcare și descărcare cu 2 la sută; să reducă staționarea vagoanelor în tranzit cu manevră cu 5 la sută; să reducă staționarea vagoanelor în tranzit fără manevră cu 2 la sută față de plan și să îndeplinească planul general ca-i revine Stației Craiova pe anul 1952, in 10 luni și 15 zile. Colectivul de muncitori al Stației CFR Craiova e hotărît să-și ducă la bun sfârșit angajamentele luate în cinstea celui de al XIX-lea, Congres al PC (b) al URSS, fiind conștient că prin aceasta el își manifestă dragostea nețărmurită față de Partidul lui Lenin și Stalin, că astfel cimentează și mai mult prietenia între patria noastră și marea Uniune Sovietică. RISTEA ELENA însămânțează in cruce Muncitorii și tehnicienii de la gospodăria agricolă de stat Moțăței, raionul Calafat, luptând pentru a-și îndeplini angajamentele luate în cinstea Congresului al XIX-lea al PC (b) al URSS, au pornit cu avânt la însămânțatul grâului de toamnă. Din cele 250 ha. planificate s’au însămânțat cu grâu până acum 100 ha. în benzi și 28 ha. în cruce, după metodele sovietice. In aceste munci s’au evidențiat tractoriștii Bărbuceanu Constantin, Carandă Ion și Duță Constantin, care îngrijindu-și tractoarele, au însămânțat în bune condițiuni și au depășit zilnic norma cu 8 la sută. Muncitorii și tehnicienii gospodăriei agricole de stat Moțăței și-au luat angajamentul ca în cinstea Congresului al XIX-lea al PC (b) al URSS să termine de însămânțat complect cele 250 ha. de grâu înainte de 5 Octombrie. Cu 5 zile înainte de termen începuse să se însereze de almelea. Pe poarta gospodăriei agricole de stat Breasta, muncitorii intrau unul câte unul. In curte formând grupuri mai mari se îndreptau voioși spre locul unde se ținea ședința. Când tovarășul secretar al organizației de partid a intrat în sală nu lipsea nici unul dintre muncitori. Se adunaseră cu toții. La această ședință ei au hotărît să-și ia noi angajamente în muncă, pentru a întâmpina cu noi succese cel de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice. Apoi au propus să cheme la întrecere pe muncitorii gospodăriilor agricole de stat din Cornești și Brabova, cu următoarele obiective: depășirea planului în sectorul zootehnic cu 7 la sută, terminarea însămânțărilor de toamnă în bune condițiuni și cu 5 zile înainte de termenul fixat. Brigăzile tovarășilor Chiosa Acsente și Gheorghe Ionescu ce sunt în întrecere, și-au propus să facă economii de carburanți cu 12 la sută, să execute alături de bună calitate întrebuințând înaintatele metode ale stahanoviștilor sovietici Buneev, și Kotlear. I. DECUSEARA coresp. Au însămânțat Până în seara zilei de 25 Septembrie a. c., țăranii muncitori din comuna Sărbătoarea în frunte cu membrii de partid, au executat arături adânci pe o suprafață de 400 ha. și au însămânțat 230 ha. cu grâu și 5 ha. cu orz. Paralel cu arăturile și însămânțăranii martori au început 230 ha. cu grâu predarea cotelor din cerealele de toamnă, înțelegând astfel să respecte întocmai Hotărîrea guvernului și partidului din 4 Septembrie, cu privire la campania agricolă de toamnă. ION DOBRICA Cotresp. 3 ani dela proclamarea Republicii Populare Chineze Marele popor chinez cu peste 480.000.000 oameni, și alături de el oamenii muncii din lumea întreagă sărbătoresc astăzi trei ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze. . In anul 1949, zdrobind sângeroasa dictatură a gomindanului și înlăturând definitiv dominația imperialiștilor americano-englezi, marele popor chinez, odată cu întemeerea R. P. Chineze, a intrat în marea familie a popoarelor din lagărul democrației, socialismului și păcii, în fruntea căruia se află Uniunea Sovietică. Cel mai important factor internațional care a contribuit la triumful deplin al mișcării de eliberare din China, l-a constituit victoria istorică a Uniunii Sovietice în cel de al doilea război mondial, care a dus la înfrângerea Germaniei hitleriste și a Japoniei militariste. Proclamarea Republicii Populare Chineze constitue cel mai important eveniment istoric după victoria Marii Revoluții Socialiste din Octombrie și înfrângerea fascismului agresiv în cel de al doilea război mondial. Acest eveniment deschide noi perspective luptei pentru eliberarea popoarelor lumii de sub jugul imperialismului hrăpăreț. Victoria revoluției populare democratice din China a produs o nouă schimbare a raportului de forțe pe plan internațional, în favoarea lagărului păcii, democrației și socialismului. Ea a dat o nouă și puternică lovitură șandramalei putrede a imperialismului mondial. Prin victoria sa istorică poporul chinez a cauzat monopoliștilor nu numai pierderea celei mai mari piețe de desfacere, dar ea a sdruncinat din temelii sistemul colonial al imperialismului, dând un nou avânt mișcării de eliberare națională a popoarelor din Asia. Epocala biruință a poporului chinez este rezultatul direct al victoriei Marii Revoluții Socialiste din Octombrie care a deschis poporului chinez și tuturor popoarelor lumii calea spre libertate, spre o viață mai bună și fericită. „Salvele de tun ale Revoluției din Octombrie — spune Mao Tzedun — ne-a adus marxism-leninismul. Revoluția din Octombrie a ajutat elementelor progresiste din lumea întreagă și din China să se călăuzească după concepția despre lume a proletariatului pentru a determina destinele țărilor lor și pentru a-și revizui RfIUROU ® 12E RC0:.bleme. Trebue mers pe drumul fie care l-au luat rușii as £ 9›«Și a fost concluzia?1. Sub conducerea Partidului Comunist Chinez și a tovarășului Mao Tze-dun, poporul chinei a obținut succese uriașe pe tărâm conomic, social și cultural. Uriași desvoltare a industriei și agriculturii, reforma agrară, minunatele realizări ale construcției de statt dovedesc era nouă ce s’a desc]^ în istoria poporului chinez. La temelia tuturor victoriilor a stat strânsa prietenie între poporul sovietic și cel chinez, ajutorul frănțesc, multilateral al Uniunii Socifistice. Tratatul de prietenie, alianță fă asistență mutuală, semnat în 195Q la Moscova, ca și recentele tratative dintre guvernul sovietic și delegația guvernamentală a R. P. Ghi4neze, consfințesc strânsa prietenii» dintre aceste două mari popoare, și constituea puternicii contribgiție la cauza păcii. Acum trei ani, când a fost proclamată Republica Populară Chineză, imperialiștii americani și sloi*gile lor, au spumegat de furie. De aceea după numai câteva luni au năvălit în Coreea și au cotropit insula chineză Taiwan, sperând să-și recapete pozițiile pierdute și să înrobească din nou poporul chinez și poporul coreean. Politica criminală dusă de imperialiștii americani a ieșit și mai mult în evidență cu prilejul încheierii așa zisului tratat de pace cu Japonia, tratat care în realitate nu este altceva decât o alianță militară îndreptată împotriva Uniunii Sovietice și a RR Chineze. . Dar poporul chinez nu s’a intimidat de uneltirile puse la cale de imperialiști care au mers până la folosirea barbarei arme bacteriologice de exterminare in massă și la provocări mârșave. înfrângerile suferite de armatele cotropitoare imperialiste în Coreea de la unitățile de voluntari chinezi și eroicii ostași coreeni, dovedesc că poporul chinez știe și este capabil să-și apere independența sa națională și munca sa pașnică, constructivă. Azi, la cea de a treia aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze, poporul român își îndreaptă salutul său frățesc spre marele popor chinez, considerând fiecare victorie in lupta pentru consolidarea Republicii Populare Chineze, drept propria sa victorie, drept un nou succes al întregului lagăr al «agă» MAO TZE-DUN