Inainte, septembrie 1964 (Anul 21, nr. 6069-6094)

1964-09-12 / nr. 6079

1 r -r / ANUL XXI NR. 6079 4 PAGINI 20 BANI SIMBATA 12 SEPTEMBRIE 1964 PREȚUL DE COST IN INDUSTRIA LOCALA La capătul a opt luni de activitate Încununată de succese, colectivele de muncă ale celor 20 de întreprinderi de industrie locală din regiunea noastră au înscris pe graficele întrecerii socialiste noi depășiri de plan. Ca urmare a unei îndrumări a muncii, tot mai competente din partea organelor și organizațiilor de partid, datorită organizării activității productive în condiții superioare, elanului și priceperii muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor din industria locală, planul producției globale industriale a fost realizat în perioada amintită în proporție de 113,7 la sută. In același timp, planul producției marfă a înregistrat și el o depășire substanțială, aceasta ridicîndu-se la 10,6 la sută. Pe primele opt luni din acest an, întreprinderile de industrie locală au reușit să producă peste prevederile inițiale ale planului de producție bunuri materiale diferite, necesare industriei republicane, uzului casnic, rețelei comerciale în valoare de 20.000.000 lei la capitolul producție globală și de peste 18.581.000 lei la producția marfă. De remarcat este faptul că nici o unitate aparținînd industriei locale din regiunea noastră nu a rămas cu planul de producție nerealizat. în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei noastre, concentrîndu-și mai bine eforturile, colectivele de muncă din industria locală au realizat un volum de economii de peste 3 milioane lei, iar beneficiile care s-au dat peste plan în aceeași perioadă s-au ridicat la peste 3.300.000 lei. Ce a însemnat practic acest deosebit succes, pregătit lună de lună de muncitorii, inginerii și tehnicienii întreprinde țărilor amintite din rindul cărora s-au evidențiat, constituind pilde de muncă, sute și sute de comuniști, dînd dovadă de multă inițiativă în procesul de producție ? Mai întîi trebuie remarcat faptul că prețul de cost, acest indicator de producție sintetic de bază, a activitații industriale, a cunoscut o continuă scădere. Cu excepția întreprinderii raionale de industrie locală Vînju Mare, toate celelalte unități au raportat că, după încheierea bilanțului pe șapte luni trecute din anul în care ne aflăm, nu numai că și-au îndeplinit sarcina de reducere a prețului de cost, dar au obținut și un volum important, suplimentar de economii la prețul de cost. Astfel, față de sarcina de reducere a prețului de cost pe primele șapte luni din acest an, care era de minus 1,62 la sută și care însemna de fapt obținerea unui volum de economii de circa 2.490.000 lei, cum spuneam la început, ca urmare a unei organizări superioare a producției, sarcina de reducere a prețului de cost a fost realizată cu minus 4,23 la sută, inscriindu-se la acest capitol un volum total de economii ce se cifrează în jurul sumei de 6.600.000 lei. Succesul amintit poate fi dat pe seama depășirii cu mult a planului de producție, dar mai ales ca omare a eforturilor colectivelor din întreprinderile industriei locale, canalizate pe linia reducerii consumurilor specifice de materiale și de economisire a forței de muncă. La rîndul lor, creșterea productivității muncii, reducerea cheltuielilor administrativ-gospodărești, precum și eliminarea în mare măsură a cheltuielilor neproductive sînt tot atîtea căi care au condus la reducerea prețului de cost al produselor. La I.R.I.L. Balș, Calafat, Tg. Jiu, ca și la întreprinderile orășenești de industrie locală din Tg. Jiu, Craiova și altele, reducindu-se simțitor prețul de cost al sortimentelor fabricate in secțiile și sectoarele lor de producție, s-a obținut un spor însemnat de economii și beneficii peste plan. Astfel, colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni din cadrul întreprinderii raionale de industrie locală Balș, îndrumat pas cu pas de către organizația de partid, desfășurînd larg întrecerea socialistă cu obiective principale: realizarea și depășirea planului de producție, imbunătățirea simțitoare a calității sortimentelor fabricate și în final ridicarea prestigiului întreprinderii, a înscris la capitolul „economii la prețul de cost" pe primele șapte luni trecute din acest an cifra de 1.426.000 lei. Datorită reducerii consumurilor specifice de materiale, lămpile fluorescente se produc acum la un preț de cost redus cu 17 lei pe bucată, iar produsul dezincrustant acvadedur cunoaște o reducere a prețului de cost de 162 lei pe tona de material. De asemenea și alte produse ale întreprinderii au înregistrat importante reduceri la prețul de cost. Numărul întreprinderilor din industria locală care și-au înscris la capitolul economii importante sume, ca urmare a reducerii prețului de cost, este lung. La I.R.I.L. Corabia de pildă, prin reducerea cheltuielilor generale ale întreprinderii s-au realizat economii la majoritatea produselor ce se execută în unitate. Camerele studio tip „11 Iunie“ sînt confecționate la un preț de cost scăzut cu 75 lei față de plan, iar produsul butoaie din stejar de diferite mărimi, ca urmare a reducerii consumului specific de material lemnos și a economiei forței de muncă cunoaște o scădere a prețului de cost de 35 lei pe bucată. Băncile școlare reglabile se produc în întreprinderea amintită cu 41 lei sub cheltuielile prevăzute prin planul de producție. Aplicate în secțiile și sectoarele de producție, măsurile tehnico-organizatorice luate încă de la începutul anului au condus direct la îmbunătățirea activității industriale, la ușurarea eforturilor colectivelor de muncă și fără îndoială, la obținerea unor produse de o mai bună calitate și mai ieftine. La I.R.I.L. Caracal s-a realizat și dat in folosință o stație de sortare a agregatelor de balastieră, în timp ce la IR1L Tg. Jiu, în carierele de piatră au fost aduse utilaje și agregate noi, care ușurează considerabil eforturile fizice ale muncitorilor și participă nemijlocit la creșterea productivității muncii. Urmărind lună de lună felul cum s-a desfășurat activitatea industrială în cadrul unităților aparținînd industriei locale din regiune, se constată că, spre deosebire de anii precedenți au fost înlăturate o serie de deficiențe, colectivele de muncă stăpînind mai bine problemele de producție, iar întrecerea socialistă organizată mai bine în acest an a cuprins mii de muncitori și tehnicieni, care s-au străduit să înfăptuiască măsurile tehnico,organizatorice și să-și depășească cu mult sarcinile de producție încredințate. La I.R.I.L. Vînju Mare se pare însă că reducerii prețului de cost nu i s-a acordat toată atenția, deoarece acesta nu numai că nu a fost redus cu minus 2 la sută cum prevedea planul, dar a înregistrat o creștere de 0,15 la suta, aceasta însemnînd că pe cele șapte luni trecute din acest an, valoric prețul de cost a fost depășit cu 88.000 lei. In această întreprindere s-au efectuat cheltuieli nepermise cu desfacerea produselor întreprinderii, iar cheltuielile generale ale secțiilor au fost cu mult peste cele prevăzute în planul de producție. Produsele de dogărie, sifoane și panificație s-au realizat la un preț de cost mai mare. Față de această situație, organizația de partid, conducerea întreprinderii vor trebui să manifeste mult mai multă preocupare, așa încît în lunile următoare, situația amintită să fie redresată simțitor. Reducerea prețului de cost al sortimentelor produse în unitățile aparținînd industriei locale trebuie să constituie pe mai departe, pentru colectivele de muncă, una dintre preocupările de seamă căreia să i se acorde maximum de atenție. Organele raionale de partid și de stat sînt chemate să acorde un sprijin nemijlocit întreprinderilor industriei locale din subordine, îndrumînd conducerile acestora, în scopul realizării tuturor indicatorilor de plan. Spre o calitate tot mai bună Unul dintre cele mai tinere ateliere ale fabricii aparataj de la Uzinele „Electroputere“ Craiova este atelierul de turnat rășini. Aici sînt folosite pe scară largă cele mai moderne materiale electroizolante, reprezentate prin masele plastice, în perioada ultimelor luni, colectivul de muncă al atelierului a făcut pași serioși pe drumul spre o calitate mai bună și a înregistrat lună de lună succese deosebite în întrecerea socialistă. în luna august, rezultatele obținute justifică ocuparea de către acest colectiv a celui mai bun loc în întrecerea desfășurată de către constructorii transformatoarelor de măsură. Atelierul a produs mai mult în august cu 60 de transformatoare C1RS-10 kW. De subliniat este și faptul că în ultima vreme planul de cooperare cu atelierul de celule a fost cu regularitate respectat și în fiecare lună realizat înainte de termen. Pentru succesele obținute merită a fi scoasă în evidență contribuția adusă de șeful de echipă Vasile Popescu, de muncitorii Tanța Păștița, Constantin Popa, Gheorghinoiu Anghei și Dumitru Drăgănoiu I. FIERARU coresp. ELEVI SERALIȘTI Peste 100 de muncitori petroliști de la Schela Țicleni au început cursurile serale ale școlii medii din localitate. Pentru asigurarea condițiilor elevilor muncitori, în ce privește frecventarea neîntreruptă a cursurilor, conducerea unității respective a luat din timp o serie de măsuri. Astfel, elevii muncitori au fost repartizați în schimburi potrivite și li s-au asigurat mașini speciale pentru transport. In același timp li s-au amenajat locuințe cit mai confortabile pentru a putea să studieze. Anul școlar a început în condiții bune. VULPE PROCOPIE coresp. In orașul Caracal s-a dat în folosință un nou local de școală care cuprinde medie, 10 săli de clasă, laborator, bibliotecă, etc. Școala este dotată cu mobilier ș i material didactic nou. Foto : Gh. Stancu coresp. m .lit ¥ Să realizăm planurile de producție ale gospodăriilor colective Pentru anul acesta, gospodăriile colective din raionul nostru, cu ajutorul specialiștilor agricoli și-au întocmit planurile de producție cu multă grijă și răspundere. Colectiviștii au prevăzut să folosească mai bine posibilitățile existente pentru sporireai producției la hectar, mărirea numărului de animale și a productivității lor. De asemenea, ei au stabilit ce cantități de produse vor vinde gospodăriile colective pe bază de contract« cu statul, ce venituri vor realiza, cît vor repartiza la fondul de bază După cum se știe, cel mai bun plan nu valorează mult dacă nu este aplicat în viață printr-o muncă bine organizată, dacă nu se urmărește pas cu pas și punct cu punct, înfăptuirea prevederilor lui. Consiliile de conducere ale multor gospodării colective din raionul nostru, îndrumate și sprijinite de către organizațiile de partid, au acumulat o experiență valoroasă în realizarea planurilor de producție. Să luăm de exemplu, gospodăriile colective din Plopșor și Cîrcea. Aici, consiliile de conducere (președinți) Olcru Stelian și respectiv Popa Ion au considerat drept prima și cea mai importantă sarcină organizarea temeinică a muncii, exercitarea unui control permanent și sistematic, urmărind ca toate prevederile planului să fie realizate. Pe baza prevederilor planului de producție, consiliile de conducere amintite își întocmesc planuri de muncă lunare, precum și planuri pe campanii agricole, în care aerată ce și pînă cînd trebuie realizat, ce ședințe de consiliu, adunări pe brigăzi și adunări generale se vor ține, ce sectoare de activitate vor fi analizate. De fiecare dată se iau hotărîri pentru extinderea metodelor și inițiativelor bune, pentru înlăturarea deficiențelor constatate. De pildă, pentru a urman cum se execută lucrările agricole și cum se furajeaza animalele — factori de care depind realizarea și depășirea producției planificate la hectar și pe cap de animal — președinții controlează zilnic pe teren munca brigăzilor, iar seara, la ședință cu brigadierii, fac scurte aprecieri asupra rezultatelor din timpul zilei și stabilesc pe fiecare brigadă sarcinile pentru ziua următoare. De asemenea, în vederea realizării sarcinilor de plan în sectorul zootehnic, consiliile de conducere, ajutate de organizațiile de partid, au reușit să încadreze îngrijtori mulgători permanenți destoinici, iar retribuția lor să se facă după producție. Retribuirea lunară în bani a colectiviștilor, sub formă de avansuri (care se aplică de doi ani la G.A.C. din Cîrcea) a cite șapte pînă la zece lei pentru fiecare muncă prestată în luna respectivă, a contribuit la cointeresarea oamenilor în ceea ce privește realizarea sarcinilor de plan. In afară de aceasta, consiliile de conducere analizează în cadrul ședințelor prevăzute în planul lor de muncă, (sau mai devreme dacă este nevoie) calitatea lucrărilor agricole și zootehnice, stabilesc măsuri concrete de îmbunătățire a acestor lucrări. In acest fel se urmărește realizarea planului de producție și în celelalte sectoare, luîndu-se măsuri de înlăturare a anumitor neajunsuri. Nu de mult, în urma ședinței secției de creștere a animalelor, din cadrul consiliului agricol raional, s-a constatat că producția zilnică de lapte nu crește pe măsura posibilităților gospodăriilor colective. Au fost date indicații, ca în cadrul consiliilor de conducere să se analizeze cauzele și împreună cu îngrijitorii mulgători să se ia măsurile ce se impun pentru fiecare unitate în parte. De curînd, biroul comitetului raional de partid și comitetul executiv al consiliului agricol raional, analizând rezultatele obținute în cadrul sectoarelor vegetal și zootehnic au inițiat decernarea în cadru festiv a drapelelor de gospodării colective fruntașe. In sectorul vegetal, pe locul I s-a situat gospodăria colectivă din Plopșor, pe lem. II cea din Coțofenii din Față, tr;- je locul III cea din Țuglui. S-a subliniat că la grîu toate aceste gospodării au depășit cu cîteva sute de kilograme la hectar producția medie planificată, și-au achitat toate obligațiile contractuale, au respectat prevederile statutare și au suplimentat contractul cu însemnate cantități de cereale. Pentru rezultatele obținute în cadrul sectorului zootehnic, pe locul I s-a situat gospodăria colectivă din Cîrcea, pe locul II cea din Ciutura și pe locul III cea din Terpezița. Este demn de relevat faptul că gospodăriile colective „Viață nouă“ din Leu, cele din Coșoveni, Bratovoiești și altele au depășit producțiile medii planificate la principalele culturi cerealiere, au livrat statului însemnate cantități de produse peste prevederile înscrise în planul de producție. Pînă de curînd, gospodării colective ca cele din Malu Mare, Tencănău, Sălcuța și altele și-au realizat în întregime sarcinile contractuale la produsele: lapte de vacă și de oaie, lină, carne de bovine etc. Acum, consiliile de conducere concentrează toate eforturile colectiviștilor pentru executarea la timp și în bune condiții a arăturilor adinei și a celorlalte lucrări pentru însămințările de toamnă, a recoltării florii-soarelui și a altor culturi tîrzii etc. Subliniem că însămînțările din toamna aceasta se fac numai pe baza schițelor de amplasarea culturilor. Concomitent se intensifică acțiunea de însilozare a furajelor, determinare cit mai grabnică a adăposturilor pentru animale. In unele gospodării colective însă, consiliile de conducere, din cauză că nu sînt temeinic îndrumate și sprijinite de către consiliul agricol raional scapă din vedere unele sarcini, sau socotesc că pot să amine pe mai tîrziu îndeplinirea lor. Așa stau lucrurile în unele gospodării colective în ceea ce privește construirea adăposturilor și introducerea alimentării cu apă în grajduri. Se impune ca în toate gospodăriile colective să se urmărească permanent cum se înfăptuiește fiecare obiectiv din prevederile planului. Specialiștilor din gospodăriile colective le revine sarcina de a da un ajutor permanent consiliilor de conducere arătînd spre care sector trebuie să-și îndrepte atenția, ce mijloace trebuie folosite pentru îndeplinirea planului. Consiliul agricol raional, cuprinzînd în componența sa pe toți președinții de gospodării colective din raion, precum și un număr mare de specialiști care lucrează în unitățile de producție, are posibilitatea să organizeze mai bine folosirea resurselor proprii ale gospodăriilor și a ajutorului acordat de stat, să intensifice schimbul de experiență între unități. Realizînd pas cu pas și punct cu punct prevederile planului anual de producție, colectiviștii vor întări permanent gospodăriile colective, se vor dezvolta proprietatea obștească și pe această bază vor avea putința să mărească valoarea zilei-muncă și prin urmare să-și sporească veniturile. ION CHIRIȚA vicepreședinte al Consiliului agricol al raionului Craiova La Uzina „7 Noiembrie“ — Craiova, un nou lot de cisterne-remorcă, înainte de a fi predate beneficiarilor, sînt supuse unui control tehnic. Pregătiri pentru producția anului viitor Măsuri eficiente - productivitate ridicată In ultima perioadă și în regiunea noastră, ca de altfel în toate regiunile țării au avut loc ședințe pe ramuri de producție pentru dezbaterea cifrelor de plan pe anul 1965. Printre colectivele de muncă din regiunea noastră care în întrecerea socialistă desfășurată de la începutul anului și pînă în prezent au înregistrat succese remarcabile, se numără și colectivul Uzinei „7 Noiembrie”" Craiova. Prin eforturile sale, către ogoarele patriei au fost trimise peste plan, 51 de grape stelate, 20 semănători universale, 10 tocători de nutreț, 44 remorci cisterne pe unul și două axe, precum și alte produse. Pentru ca producția să se desfășoare în mod ritmic și în bune condiții de calitate, la indicația organelor de partid, conducerea întreprinderii, comitetul de partid, comitetul sindicatului și organizația U.T.M. din uzină au întreprins o acțiune de masă pentru creșterea productivității muncii și reducerea prețului de cost. Ca urmare, pe lângă măsurile cuprinse în plănul M.T.O., au fost propuse alte 57 de măsuri, majoritatea fiind îndeplinite imediat. In sectoarele turnătorie, sculărie montaj, au fost proiectate scule și diiși pozitive de mare productivitate, iar la grapa stelată și tăvălugul inelar s-au îmbunătățit procesele tehnologice, realizîndu-se pe această cale o economie de manoperă de peste 40.000 ore, care echivalează cu o economie de peste 200.000 lei. Fiind îndeplinite la vreme măsurile tehnico-organizatorice cuprinse în planul M.T.O. întocmit la începutul anului, precum și cele propuse ulterior de către masa de muncitori, productivitatea muncii pe opt luni a fost îndeplinită in proporție de 101,8 la sută. „Succesele de pînă acum, ne spunea tov. Aurel Mincă, secretarul comitetului de partid din uzină, constituie pentru noi un nou imbold în îndeplinirea sarcinilor trasate de partid. De aceea, conducerea, la indicația organelor de partid a antrenat inginerii, tehnicienii și fruntașii în producție în vederea întocmirii planului de măsuri pentru anul viitor. Trebuie să chibzuim cu toată atenția pentru că anul 1965 pune în fața noastră sarcini sporite, pe care noi ne vom strădui să le îndeplinim”. Din proiectul planului de măsuri pe anul viitor se remarcă mai ales cele referitoare la mai buna utilizare a spatiilor de producție, la proceselor tehnologice la îmbunătățirea principalele produse. In vederea creșterii productivității muncii se prevede organizarea unei linii tehnologice pentru executarea brăzdarelor de la produsul SU-16, proiectarea și executarea unei mașini pentru îndoirea cadrului grapei stelate. Numai prin această ultimă măsură se preconizează a se realiza o economie de 80.000 lei. Și în anul viitor creșterea productivității muncii în turnătorie ocupă un loc important în planul M.T.O. Vor fi de asemenea aplicate măsuri care să asigure creșterea spațiului de producției și randamentelor în sectorul prelucrător, precum și la montaj. Va crește în același timp înzestrarea tehnică prin aducerea unor mașini noi. Adunare festivă Cu prilejul sărbătoririi a 20 de ani de la apriția primului număr al ziarului „înainte“, astăzi la orele 17, în sala Filarmonicii de Stat „Oltenia“ din Craiova are loc o adunare festivă, urmată de un program artistic. Sînt invitați să participe cititori, colaboratori, și corespondenți voluntari ai ziarului. Manifestare cultural - sportivă In comuna Amărăștii de Jos, raionul Caracal, s-a desfășurat o manifestare cultural-sportivă, prilejuită și de darea în folosință a teatrului de vară. La aceasta sărbătoare au participat colectiviști din 12 gospodării colective din raion și tot din atîtea comune, formații artistice și sportive de amatori. In deschiderea programului cultural-sportiv vorbit tov. Guță Ion, președintele coimitetului executiv al sfatului popular, comunal Amărăștii de Jos. Din cuvintul lui s-au desprins minunatele realizări obținute în anii regimului popular în comuna Amărăștii de Jos. Astfel s-au construit 1500 de case noi, pesti W00 de garnituri de mobilă îmbrace locuințele colectiviștilor. In comună sun peste 2000 de biciclete, sute de aparate de radio, 400 de aragaze și 17 motociclete. La această manifestare cultural-sportivă au participat și secretarii comitetelor executive ale sfaturilor populare co In clișeu, aspect de la expoziția ăinunale,precum și directorii de căminegricolă, culturale din toate comunele raionului. Manifestarea cultural-sportivă a constituit un minunat schimb de experiență. VARGA VISARION și C. DUMITRESCU coresp. Cu planul pe 9 luni îndeplinit Colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la Uzina de reparații Craiova a înregistrat un important succes. Desfășurînd cu elan întrecerea socialistă, acest harnic colectiv a reușit să realizeze planul de producție pe 9 luni încă de la data de 9 septembrie; în această perioadă planul de producție la piesele de schimb a fost îndeplinit în proporție de 156,5 la sută, iar planul la reparații în proporție de 116,4 la sută. Productivitatea muncii, unul din factorii de bază care au dus la realizarea planului înainte de termen, a crescut față de prevederi cu 8,6 la sută, iar volumul economiilor este de 567.000 lei peste prevederile inițiale. UTILAJE MODERNE In cadrul I.T.A.B.T. Tg. Jiu au sosit recent cîteva utilaje noi, printre care o mașină de șlefuit și o raboteză, foarte necesare în procesul tehnologic. Secția turbobază, care repară turbine de foraj ale căror piese necesită o șlefuire de mare precizie, era nevoită să trimită piese ca rotori-statori, o dată sau de două ori pe lună la T.B.G. Vifornița. Acum, prin șlefuirea acestor piese în întreprinderii, cu cadrul aju LA I. T.A.R.T. torul mașinii nou sosite, se aduc economii la prețul de cost de circa 30.000 lei anual, iar reparațiile la turbine se fac la un nivel calitativ mai înalt și intr-un termen mai scurt. GH. BREBU, coresp, Seară cultural-distractivă Astă seară, la clubul „1 Mai“ din Craiova se va organiza o seară culturaldistractivă pentru tineretul Uzinei constructoare de mașini agricole „7 Noiembrie“. Cu acest prilej, tinerii vor participa la concursul „Cine știe, cîștiga“ pe tema: „Figuri reprezentative de Interpreți ai filmelor românești“, în continuarea serii cultural-distractive se va desfășura un bogat program artistic. <