Inainte, februarie 1967 (Anul 24, nr. 6819-6842)

1967-02-14 / nr. 6830

Răsplată binemeritată ✓ a muncii Realizările deosebite obținute În Întrecerea socialistă desfășurată la Uzina „Electroputere" Craiova, In cursul anului trecut, au situat in fruntea Întrecerii numeroase colective, muncitori, maiștri, Ingineri și tehnicieni. Intr-un cadru deosebit, tn adunările grupelor sindicale au fost luminate diplome de colective fruntașe și insigne de „Fruntaș tn Întrecerea socialistă“ pe anul 1966 unui număr de 36 echipe și peste 250 muncitori și cadre tehnice. Reversul Insignelor rubinii sunt rezultatele strălucite ale muncii Încununate de mari succese dobindite de fruntași pe linia Îmbunătățirii calității și ridicarea tehnicității producției, creșterea productivității muncii, obținerea de economii și reducerea prețului de cost. Printre Întrecerea echipele fruntașe In socialistă pe anul 1966, se numără cele conduse de Bazgu Marin și Frunză Gheorghe de la fabrica transformatoare, Dinu Alexandru de la secția mașini rotative, Oacă Ion, de la fabrica aparata], Moise Nicolae, Dinu Ilie și Firică Ion de la fabrica de locomotive Diesel-electrice, Dragu Constantin de la atelierul forje și altele. De menționat este faptul că 15 muncitori au primit insigna de fruntaș pentru a patra oară consecutiv. Printre aceștia se numără Florică Floarea, bobinatoare, Florea Golescu și Savu Năstase, strungari și alții. Această răsplată binemeritată a muncii, este un nou stimulent pentru muncitorii și cadrele tehnice din Uzina „Electroputere", pentru a dezvolta succesele obținute în cursul anului trecut, in așa fel ca în anul 1967 să obțină realizări și mai mari în întrecerea socialistă. VICTOR MITU, corespun loto. tov. Marin Vlad, președintele comitetului sindical de la secția turnătorie, inminează insigna de fruntaș muncitorilor echipei comunistului Alexandru Cantea care s-a menținut 4 ani consecutiv fruntașă in întrecerea socialistă. Să intensificăm ritmul de execuție pe șantiere! £ Cu totul nesatisfăcător procentul de 53 la sută din planul lunar ia construcții-montaj £ Influenta vremii nefavorabile sau lipsa măsurilor organizatorice ? £ Folosirea fondului de timp productiv l disciplina in muncă. Hotărîrea Conferinței organizației regionale de partid din decembrie 1966 a prevăzut, în scopul realizării ritmice a planului de Investiții și respectării termenelor de punere în funcțiune ca, pînă la 25 decembrie 1966, conducerile întreprinderilor de construcții să întocmească grafice de lucru prin care să se asigure în trimestrul I al anului 1967 realizarea a 20-25 la sută din planul anual. Totodată, să se ia măsuri pentru ca lucrările de construcții ce se desfășoară în lunile ianuarie și februarie, să aibă același ritm din decembrie 1966, în lumina acestei hotărîri, să vedem care este situația lucrărilor de construcții-montaj după prima lună de activitate. Se poate aprecia că unele șantiere au obținut rezultate pozitive față de planul revenit pe primul trimestru al acestui an. Astfel, pe șantierele de la Uzina „Electroputere“ Craiova s-au executat lucrări de construcții-montaj în procent de 80 la sută, la fabrica de azbociment Tg. Jiu 48 la sută și la DRDP Oltenia 24 la sută, ca urmare a unei mai bune organizări a șantierelor și prin asigurarea acestora cu capacitățile de producție necesare. Din analiza efectuată a rezultat că pe total regiune, lucrările de construcții-montaj executate în luna ianuarie a.c. reprezintă numai 3,8 la sută din planul anual, 19 la sută din planul trimestrial și 53 la sută din planul lunar. Există un număr de șantiere principale din regiune care în luna ianuarie au avut serioase rămîneri în urmă față de planul trimestrial. Așa este cazul șantierelor uzinei de reparații Balș (care a realizat numai 13 la sută din sarcina trimestrială), fabricii de zahăr Corabia și fabricii de confecții Craiova (6 la sută), fabricii de conserve Caracal (16 la sută) și al altora. Ritmul de execuție din luna ianuarie a.c, a scăzut ION MIULESCU șef serviciu Banca de investiții Sucursala Oltenia. (Continuare în pag. 3) PREDEAL. Iarna pe Clăbucet. Boto Agerpres : A, Fraudafirescu ANUL XXIII NR. 6830 MARTI 14 FEBRUARIE 1967 4 PAGINI 25 BANI Răspundere față de lucrările executate Aprecierea dată muncii și realizărilor ceferiștilor, indicațiile prețioase cuprinse în cuvântarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la încheierea ședinței de lucru privind activitatea din transportul feroviar, o constituie un puternic imbold și călăuză sigură în muncă, pentru ridicarea activității noastre la nivelul mărețelor sarcini stabilite de Congresul al IX-lea al P.C.R. Alături de ceferiștii din întreaga țară, și colectivul depoului nostru a contribuit la creșterea volumului transportului feroviar, de călători și marfă, la utilizarea mai judicioasă a mijloacelor de transport. Experiența arată însă că ceea ce s-a făcut este încă insuficient. Atenția va trebui îndreptată asupra lipsurilor care mai persistă în activitatea noastră, îndeosebi în respectarea ordinei și disciplinei, a instrucțiunilor de serviciu, In folosirea competentă a instalațiilor și utilajului modern, în pregătirea cadrelor. In cadrul depoului nostru și îndeosebi la atelierul reparații generale S.D.E. se impune cu necesitate creșterea răspunderii fată de lucrările executate, în scopul asigurării unui înalt nivel al securității în circulația pe calea ferată cît și a siguranței în funcționare a locomotivelor respective. Acest lucru este posibil deoarece sunt create condiții materiale. Așa de exemplu, atelierul reparații L.D.E. este prevăzut a fi dotat cu două mașini de echilibrat dinamic, un aparat pentru măsurarea vibrațiilor la agregate, trei dispozitive pentru demontarea și montarea motoarelor de tracțiune, precum și standuri pentru predarea în sarcină motoarelor electrice. Toate acestea vor contribui la creșterea productivității muncii și la ridicarea nivelului calitativ al reparațiilor generale S. D. E. Pentru specializare, deși la cursuri sînt cuprinși pînă în prezent un număr de 150 meseriași, totuși vor trebui luate măsuri pentru ca numărul acestora să crească pînă la 250. In aceste zile, premergătoare sărbătoririi Zilei ceferiștilor, colectivul depoului este hotărît să înscrie noi succese în întrecerea socialistă și să fie la înălțimea sarcinilor trasate lucrătorilor din transportul feroviar. ing. COTUȚ ȘTEFĂNESCU AUREL șef adjunct Depoul C.F.R. Craiova Încălțăminte elegantă Meșteșugarii cooperativei..Arta încălțămintei“ din Craiova au creat 15 modele noi de încălțăminte. Este vorba de pantofii pentru femei destinați sezonului de primăvară, cu o linie modernă, comodă și elegantă. Pe bază de comenzi, clientelei i se pot executa pantofi cu tocul înalt sau fos din metal în combinație cu lemn și piele de diferite culori. Unități de deservire La Bechet, în raionul Corabia, se fac ultimele amenajări în vederea deschiderii, în aceste zile, a unui magazin alimentar cu autoservire. Noua unitate este dotată cu raioane de conserve de legume, preparate din carne, băuturi, produse zaharoase și lactate etc. In primăvara aceasta la Bechet se va mai da în folosință și un restaurant cu grădină de vară. Cofetăria din localitate a fost renovată și dotată cu mobilier nou. Pentru plaja de la Dunăre se instalează un chioșc cu gustări și răcoritoare. Tot în raionul Corabia, la Grojdibod, Tia Mare și Vădăstrița s-au deschis zilele acestea noi brutării sătești. Un nou tip de sufragerie La I.O.I.L. Tg. Jiu a intrat în producția de serie noul tip de sufragerie „Jiul“. Creație a colectivului întreprinderii, el este executat din plăci aglomerate, furniruit cu furnir de nuc și lustruit cu nitrolac. în curînd acest produs va putea fi găsit în unitățile comerciale. Totodată, aici a început executarea unui nou model de cameră combinată, care prezintă un aspect mai plăcut și întrebuințări multiple față de garnitura tip „Tg. Jiu". Acțiuni educative model In raionul Caracal s-au alcătuit colective pe probleme de învățămînt, care au drept scop să popularizeze experiența și metodele bune de muncă ale unor cadre didactice, să organizeze acțiuni model cu elevii de diferite vîrste etc. Deplasindu-se în comuna Amărăștii de Jos, unul din cele trei colective a organizat cu elevii din clasele a VlI-a și a VIII-a o consfătuire pe tema : „Alegerea profesiei", la care au participat și intelectualii comunei. In perioada care urmează, în școli, prin grija acestor colective, se vor organiza întîlniri ale elevilor cu activiști de partid și de stat, cu specialiști din diferite ramuri de activitate. A. DUMITRAȘCU, coresp. In mijlocul sătenilor Duminică. In numeroase comune ale regiunii noastre, cetățenii au avut oaspeți membri ai brigăzilor științifice și conferențiari. Brigăzile științifice ale Comitetului orășenesc pentru cultură și artă Craiova s-au întîlnit cu locuitorii comunelor Panaghia, Segarcea, Drănic, Padea, Cîrcea, Coșoveni și Leu. In 20 de comune și sate din raioanele Craiova, Biliași, Gilort și Oltețu, conferențiari din cadrul Comisiei regionale pentru răspândirea cunoștințelor științifice au prezentat expunerea : „Bilanț rodnic, puternic îndemn pentru noi și remarcabile succese în viitor“. BILANȚ ȘI PERSPECTIVE IN CERCETAREA ȘTIINȚIFICA ION VARTOLOMEI, secretar științific al Comisiei de coordonare a activității de cercetare științifică a regiunii Oltenia Recenta plenară a Comisiei de coordonare a activității de cercetare științifică a regiunii Oltenia a analizat modul în care s-a îndeplinit planul de cercetări pe anul 1966 și sarcinile ce revin în acest domeniu unităților din regiune în domeniul cercetării științifice pe anul în curs. Anul 1966 a fost bogat în evenimente și semnificații pentru regiunea noastră : înființarea Universității, Centrului de cercetări al Academiei R. S. România, Centrului de cercetări pentru lignit Craiova, serviciului de cercetări din cadrul Combinatului chimic Craiova. Puternica bază economico-culturală creată de dezvoltarea fără precedent industriei, învățămîntului, a a agriculturii și a altor instituții din regiune, asigură cercetării științifice condițiile necesare activității pe scară largă în toate domeniile de activitate. Chiar pentru unitățile cu oarecare tradiție în domeniul cercetării științifice, anul 1966 a constituit o cotitură. In viața tehnico-științifică a regiunii a apărut, mai mult ca oricînd, necesitatea utilizării calculatoarelor electronice, Uzina „Electroputere“ fiind una din primele întreprinderi din țară care le-a aplicat în munca de cercetare, deși nu dispunea de un centru de calcul propriu. Marile unități industriale din regiune au avut în cursul anului trecut un număr sporit de teme față de anii anteriori, desfășurîndu-se o activitate susținută de cercetare. în rîndul acestora se înscriu Uzina „Electroputere“, întreprinderea minieră Oltenia, Combinatul chimic Craiova, stațiunile experimentale agricole. Astfel, la Uzina Electroputere s-au dobîndit rezultate remarcabile în obținerea aliajelor neferoase, în problema rezistenței transformatoarelor la solicitări în scurtcircuit brusc, în studiul izolațiilor autotransformatorului de 450 kW, metode pentru controlul defectoscopic al înfășurărilor transformatoarelor de putere, tehnologia de tăiere și împachetare a miezurilor transformatoarelor de putere din tablă laminată la rece și altele. Viteze mărite de avansare și o productivitate superioară au fost obținute de către întreprinderea minieră prin aplicarea cercetărilor privind introducerea de noi complexe mecanizate. Se poate spune că primul an de cercetări organizate la Combinatul chimic Craiova s-a soldat cu rezultate rodnice. Pe linia cercetărilor în domeniul construcției de noi utilaje chimice s-au făcut economii de 250.000 lei valută. Primele tipuri de catalizatori, rod al unor cercetări combinate în laborator și în instalații, rivalizează cu succes în fabricile de amoniac din țară, cu catalizatori care se importau pînă în prezent. Se știe că în general, pentru ca o cercetare să-și atingă scopul mai ales în industria chimică, unde uzura morală se manifestă de multe ori chiar numai în intervalul de la proiectare și pînă la transpunerea industrială, este necesar ca cercetarea să devanseze cu doitrei ani aplicarea industrială. O realizare pe această linie o constituie cercetările de laborator în domeniul catalizatorilor de joasă temperatură, efectuate în 1965 — 1966, a căror aplicare în unitățile noi de amoniac este prevăzută după anul 1968, putînd fi experimentati intre timp la scară pilot De altfel, în domeniul catalizatorilor sînt în curs cercetări pentru tipurile utilizate în industria amoniacului, precum și pentru unele ramuri ale industriei chimice organice. Perseverarea pe această linie va putea duce la noi reduceri de importuri în viitor. In ceea ce privește cercetările în domeniul agricol, acestea s-au efectuat în special în cadrul celor patru stațiuni experimentale, precum și în cadrul facultăților de profil agricol ale Universității din Craiova. (Continuare în pag. 2-a). In Editura politică a apărut: Nicolae Ceaușescu Cuvîntarea la ședința de lucru privind activitatea din transportul feroviar, 10 februarie 1967. Lucrarea a fost tipărită într-un tiraj de masă Concurs pentru pionieri și școlari în domeniile de creație literară și artă plastică Pentru a dezvolta aptitudinile pionierilor și școlarilor in domeniul creației literare, Consiliul Național al Organizației Pionierilor și Ministerul Invățămintului lansează — pentru elevii claselor III—VIII — un concurs de compuneri literare. Participanții la această competiție, menită să cultive inclinațiile In arta scrisului in rândurile elevilor din școlile generale de 8 ani, vor avea la dispoziție o tematică bogată : dragostea pentru patrie, viața de familie, frumusețile localităților natale, profesia ce o vor alege, chipuri de profesori sau prieteni îndrăgiți etc. Concursul, care va începe în a doua jumătate a lunii martie, se va încheia la 20 mai termen pînă cind lucrările cu calificativul „excepțional“ vor fi trimise Comisiei republicane. Cele mai bune vor fi publicate în paginile revistelor de specialitate și vor fi distinse cu premii acordate de forurile organizatoare. O acțiune asemănătoare, inițiată tot de Ministerul învățământului și Consiliul Național al Organizației Pionierilor, este concursul de artă plastică la care vor putea lua parte toți elevii claselor I—VIII. Lucrările — portret, peisaj, compoziție din natură sau după imaginație — vor fi depuse, pînă la 5 aprilie, la comisiile raionale sau orășenești. Cele apreciate ca valoroase vor fi selectate de comisiile regionale și trimise Comisiei centrale. Trierea finală a lucrărilor pentru participarea la Expoziției de artă plastcă a pionierilor și școlarilor, care se va deschide la București in cinstea Zilei Pionierilor, va fi efectuată de un juriu alcătuit din personalități ale vieții artistice, reprezentanți ai Consiliului Național al Organizației Pionierilor și ai Ministerului Invățămintului. Lucrările selecționate pe plan central și prezentate In expoziție vor fi premiate. (Agerpres). Cronică electorala ÎNFĂPTUIRI, PROPUNERI DE VIITOR Comuna Goicea, din raionul Băilești, este renumită prin spiritul gospodăresc al cetățenilor ei. Priceperea, bunul gust, dorința de a face comuna lor tot mai frumoasă, spiritul de inițiativă al deputaților, i-au mobilizat permanent pe cetățeni la activitatea obștească pentru realizarea a numeroase obiective de interes social-cultural Numai in ultimii doi ani au fost construite două teatre de vară model, două stadioane, un debarcader, o școală cu patru săli de clasă și laborator In Satul Nou etc. Fiind hotâriți să-și mențină faima de buni gospodari și renumele pe care i-au căpătat in raion, cetățenii din Goicea s-au gindit la noi înfăptuiri. In intîlnirile cu candidații F.D.P. in circumscripțiile electorale nr. 12 și 21 — Cocora Dumitru și Popa Stefan — numeroși cetățeni printre care Zdrenghea Ion, Lagu Gheorghe, Drăgoi Marin, Etegan Filip, Dumitru Florea și alții, au propus să se ia măsuri pentru urgentarea încasărilor in vederea terminării construcției căminului cultural cu o capacitate de 780 de locuri pînă la 23 August a.c., plantarea de pomi fructiferi pe ulițele din circumscripțiile respective, construirea unei sintini in cimp și a unui loc de popas, acoperirea a 10 fintini tip. La sfat cu candidații propuși să-i reprezinte un sfatut popular, respectiv cu cooperatoarea Buzatu Maria, casierul comunal Oprea Ștefan și Învățătorul Tutunaru Marin, cetățenii din circumscripțiile electorale nr. 23, 27 și 9 din comuna Ciutura, raionul Craiova, au vorbit cu mult entuziasm despre ceea ce s-a construit In ultimii ani in comuna lor — o școală cu patru săli de clasă, un cămin cultural cu o capacitate de 500 locuri, um magazin universal și un magazin sătesc, precum și introducerea curentului electric in comună. Intreținindu-se cu candidații pe care i-au propus, mulți participanți la Întîlniri, ca Vijulie Ilie, Lupu Simion, Virlan R. Dumitru, Troi Ion și alții au propus construirea unei tunttni-cișmea, terminarea electrificării comunei, amenajarea unui parc și a rondurilor de Hori pe ulițe, plantarea de pomi pe marginea șoselei, deschiderea unei cariere de piatră de unde să se asigure balastul necesar pentru pietruirea tuturor drumurilor din cadrul circumscripțiilor. Ei s-au angajat să răspundă cu tot entuziasmul și să mobilizeze și pe ceilalți cetățeni, pentru ca obiectivele propuse a fi traduse in viață să înceapă, iar unele din ele să fie chiar terminate in zilele premergătoare alegerilor. C. V. „Frumoase sînt covoarele noastre Oltenești instantaneu la cooperativa „Arta populară“ Craiova. FOTBAL Dynamo Berlin— Universitatea Craiova 1-1 (1-0) BERLIN 13 (Agerpres). — Luni la Berlin s-a disputat a doua insilnire de fotbal dintre echipele Dynamo Berlin și Universitatea Craiova. Jocul s-a încheiat cu un rezultat de egalitate: 1—1 (1—0). Au marcat Schuetze (minutul 5) și Oblemenco (minutul 47). În primul joc disputat simbolcă la Eberswalde, Dynamo Berlin obținuse Victoria cu 2-1. | Biblioteca [^eîliono și Oltenia