Inainte, septembrie 1968 (Anul 25, nr. 7310-7334)

1968-09-12 / nr. 7319

f i JOI 12 SEPTEMBRIE 1968 ANUL XXV Nr. 73194 PAGINI 30 BANI ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R. $1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU Ne străduim să obținem beneficii suplimentare din toate sectoarele FIECARE PRODUS ROMÎABIL, NICI O PIERDERE PLANIFICATA I. FULGA președintele Uniunii județene Dolj a cooperativelor șugărești De curînd, colectivele cooperativelor meșteșugărești din județul nostru au analizat rezultatele economice și financiare dobîndite în primul semestru al anului. Ca urmare a măsurilor privind organizarea lui mimimim mim mim mimiummuí ® ® ® ® ® ® ® ® ® ® ® ® mai bună a producției de mică serie în ramurile confecții, încălțăminte și artă populară, extinderea muncii la domiciliu, aprovizionarea în condiții satisfăcătoare cu materii prime și materiale, dotarea cu utilaje etc., în perioada analizată principalii indicatori au fost depășiți. Astfel, la valoarea producției marfă și a prestărilor de servicii industriale și neindustriale s-au realizat peste plan 4,2 milioane lei, cu 17 la sută mai mult ca în aceeași perioadă a anului trecut. Sarcina de bază a cooperației meșteșugărești — executarea de lucrări la comandă și prestări de servicii pentru populație — a fost în permanență în centrul preocupării colectivelor de muncă, obținîndu-se însemnate depășiri la planul de încasări. De asemenea, producția de bunuri de consum destinate livrării la fondul pieței a continuat să progreseze, livrîndu-se peste plan comerțului de stat și cooperatist mărfuri în valoare de circa 1,8 milioane lei. Majorarea volumului producției marfă, crearea bazei Dezvoltarea activității la domiciliu constituie un factor real de obținere a unor importante beneficii suplimentare și tehnico-materiale, înființarea de noi unități au condus la sporirea acumulărilor și a ratei rentabilității cooperativelor și a secțiilor. Planul de beneficii a fost îndeplinit în proporție de 101,3 la sută. In comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, valoarea producției marfă vîndută și încasată a sporit cu 15 la sută, iar volumul la beneficii cu 19,6 la sută. In activitatea noastră, o deosebită importanță o are indicatorul „cheltuieli la 1000 lei producție marfă și prestări servicii“, al cărui nivel și evoluție caracterizează eficiența muncii pe linia reducerii prețului de cost stabilit pentru fiecare cooperativă și secție. In cele ce urmează, vom reda dinamica rentabilității, îmbunătățită față de anul trecut cu 2,6 procente, la cîteva cooperative : de creștere a rentabilității. In acest sens, există posibilități (Continuare în pag. a aII-a) TRIJMA mește mmmmm Răspunderea morală fată de muncă liiiiiimmimtMitiiimiimtmimmimmnimiimiminimmimmiiimmmiiimimmiiȚî € E Atelierele de 5 C.F.R. — Craiova: zonă E lă = H cătușul Pantelimon Ion, SE lucrînd la o foarfecă = J= mecanică pentru tăierea E E tablei, fierului rotund E H Și diferitelor profile I= Foto I L. Sandu I= _____Nivel de realizare % _ Unitatea Sem. I Sem. I 1967 1968 „Arta încălțămintei”—Craiova 9,3 12 „Deservirea”—Craiova 13,9 15,67 „Dunărea”—Calafat 5,81 10 „Victoria"—Băilești 8,89 11,38 „îmbrăcămintea”—Craiova 2,38 4,47 £ [UNK]•5 ® ® ® ® ® ® ® ® ® ® ® Care sunt coordonatele etice ale actului muncii ? Cum, se poate transforma munca într-o motivație interioară a individului . Ne-am adresat cu aceste întrebări unor tovarăși din colectivul catedrei de științe de la Universitatea din sociale Craiova. Iată ce ne relatează lectorul Nicolae Novac în legătură cu aceste probleme : „Pentru a da un răspuns cit mai riguros, trebuie să pornesc de la faptul că trebuința de muncă apare, în forme incipiente, încă de la vîrstele cele mai mici. Dar de aici și pînă la considerarea muncii ca o necesitate — nu numai sub aspect social, ci și moral — este o cale destul de lungă, care cunoaște o serie de realizări, dar și multe decepții. Cel mai important moment în viața unui tînăr este alegerea profesiunii, moment de care depinde evoluția sa ulterioară. Aici trebuie subliniat faptul că există cazuri cînd, printr-un joc al întîmplării, mulți tineri se dezorientează și devin apoi cunoscuți ca elemente nonconformiste. Ce se întîmplă în aceste cazuri ? Lipsa unei orientări în alegerea profesiunii celei mai adecvate cu propria sa structură intelectuală duce la pierderea simțului orientării juste în activitatea viitoare. De aici și pînă la goana după munci ușoare și bine retribuite, după satisfacții care nu-și au izvorul într-o muncă cinstită, nu este decit un singur pas. Pentru a se evita asemenea fenomene se cere o mai atentă îndrumare către alegerea profesiunii, îndrumare care tre ® ® ® ® ® ® ® ® ® ® ® ® biie făcută cu competență, și spirit de discernămînt foarte dezvoltat. în acest sens, un pas important îl constituie activitatea diriginților și a profesorilor, dar și înfrîngerea voinței tenace a părinților care îndrumă de multe ori greșit copiii spre profesiuni bine retribuite, care să le asigure și o situație socială înaltă (deși așteptările lor, de foarte multe ori, nu se confirmă)“. In legătură cu coordonatele etice ale muncii, asistentul Ion Mihalache a precizat : „Pornind de la bazele noi, economice, pe care se sprijină orinduirea socialistă, munca trebuie înțeleasă ca oglindind, în MIRCEA CRISTEA (Continuare în pag. a II-a) ® ® ® ® ® ® ® ® ® ® ® ® în ultima vreme revin tot mai frecvent în discuție problemele legate de formarea și transformarea întregii opere de construcție a socialismului, dintr-un deziderat general care implică aspecte economice și sociial-politice, într-o convingere proprie fiecărui individ, care are la bază anumite coordonate morale. Acestea din urmă se manifesta cu o forța tot mai puternică în viața socială, pe măsură ce acțiunile oamenilor depășesc cadrul lor strict de îndatorire sau obligație de producție și pătrund în intimitatea personalității fiecăruia, fenomen datorat unui complex de factori de natură psihologică, socială și morala. Este vorba, mai întâi, de formarea unor structuri psihologice stabile, care au la bază un anumit raport între deprinderile și atitudinile cristalizate anterior. Apoi, trebuie avuta in vedere ponderea în viața colectivului de muncă, a exemplelor personale și, in ultima instanță transformarea actului muncii însuși într-o motivație interioară, într-o trebuința morală față de care individul n-ar putea să conceapă viața sa în cadrul comunității respective. * Chiti ,în, pagina a IV-a Guvernul federal nigerian propune ■ un program pentru ajutorarea popu ■lației biasreze ■ [UNK] ■ ! Președintele Svoboda s-a întîlnit cu oamenii de știință cehoslovaci iMiimimmii mii mimii mmmiimimmiii I curier cotidian Azi încep consfătuirile cadrelor didactice în zilele de 12 și 13 septembrie a.c. au loc consfătuirile cadrelor didactice din județul nostru. La Craiova, consfătuirile se desfășoară pe trei centre : la Liceul nr. 3, în aula Universității și la Grupul școlar comercial. In localitățile Calafat, Băilești, Segarcea, Filiași, Melinești, Plenița, Bechet, Dioști și Malu Mare vor avea loc, de asemenea, consfătuiri ale cadrelor didactice. în cadrul acestor consfătuiri vor fi trecute în revistă succesele obținute în anul școlar trecut și vor fi trasate sarcinile ce stau în fața procesului instructiv-educativ ce se va desfășura în anul școlar 1968 — 1969.  Dispensar nou în Brazda lui Novac In noul cartier de locuințe Brazda lui Novac din Craiova a fost terminată construcția unui nou și modern dispensar uman. Aici vor funcționa două circumscripții sanitare cu cabine de consultații și tratament, servicii de radiologie și stomatologie, precum și numeroase laboratoare. In prezent se montează aparatura medicală în vederea dării în folosință a noului edificiu social. # Invitație pe stadion Comitetul municipal Craiova al U.T.C. organizează, pe stadionul „Tineretului“ din Craiova, o interesantă manifestare cultural-sportivă prilejuită de împlinirea a 20 de ani de la înființarea brigăzilor de tineret de pe șantierul Bumbești-Livezeni. Programul începe la orele 15 cu o întîlnire de fotbal între două selecționate de artiști și ziariști craioveni, fiind urmată de meciul amical dintre divizionarele Universitatea și F.C. Argeș. Intre orele 18,30—19,30 Un grup de sportivi se vor întrece în cadrul unor concursuri distractive și se va face tragerea numerelor cîștigătoare ale tombolei, dotată cu 201 cîștiguri valoroase. Bogatul program se va încheia cu un atractiv concert de muzică populară și ușoară. Adeziune deplină față de principiile politicii partidului și guvernului Pentru continua prosperitate a poporului nostru MARIN ROMAN, șef de secție la Consiliul popular al municipiului Craiova Sînt încă sub emoția, firească de altfel, a puternicului ecou pe care l-au avut în rîndul poporului nostru principiile cuprinse în ultimele documente ale partidului. Declarația Marii Adunări Naționale, celelalte documente, precum și însuflețitoarele cuvîntări rostite de tovarășul Nicolae Ceaușescu și de ceilalți conducători de partid și de stat în diverse județe au fost primite cu o totală adeziune de oamenii muncii din patria noastră. Profundul și nezdruncinatul atașament al poporului la politica partidului nostru este rezultatul liniei realiste, științifice, bazată pe învățătura marxistleninistă, pe care o urmează cu consecventă continuitate Partidul Comunist Român. Succesele crescînde, dobîndite de poporul nostru, conducerea partidului, în sub cei aproape 25 de ani de existență a orînduirii noastre socialiste, remarcate pregnant în toate domeniile de activitate, sporind prestigiul țării noastre pe plan internațional, constituie un argument cu o forță irezistibilă care autentifică trăinicia drumului pe care pășim, pentru edificarea deplină a socialismului. Fiecare dintre noi ne-am putut convinge din nou în aceste zile de neclintita hotărîre și de marea responsabilitate cu care conducerea noastră de partid și de stat a luat poziție față de evenimentele petrecute íi pe arena internațională. Suntem convinși că principiile formulate cu acest prilej constittuie garanția de netăgăduit pentru întărirea relațiilor prietenești, animate de spiritul constructiv, dintre țările socialiste, capabilă să sporească puterea de atracție a ideilor comunismului și să contribuie substanțial la crearea unui climat de conviețuire pașnică a tuturor popoarelor din lume. Alăturîndu-mă milioanelor de oameni ai muncii care sporesc eforturile pentru continua prosperitate a vieții noastre pe calea progresului, îmi belșugului și a exprim totala adeziune la politica înțeleaptă a partidului nostru, convins fiind de temeinicia ei, de idealurile mărețe pentru care militează. într-o expoziție ad-hoc, creatoarele de frumos din comuna Daneți au expus cusături alese și împletituri tradiționale NWWVWMWUVWAV.'.VWJWWJWJW. V.SV.-AV.WAVAVA-AV.V.VAVAV^/AVWWATAWAW.VAVJWW în traftgiuplicarea Zilei pompierilor Examenul „temperaturilor înalte“ Rîndurile care urmează se vor un elogiu adus pompierilor, acelor oameni curajoși care, în lupta cu vîlvătăile focului, acționează cu mult sînge rece și pricepere, reușind, de cele mai multe ori, să salveze de la pietre bunuri și valori materiale importante. ...Una din nopțile lunii trecute. Cufundat în întuneric adine, laboratorul central al uzinei „Electroputere“ abia își mai distingea contururile. Era aproape ora două. Părea că nimic nu-i va tulbura liniștea pînă dimineața. Paznicul Dumitru Tudor, de la postul nr. 14, veghea ca de obicei. Deodată, cînd își făcu privirea roată, nu-i veni să-și creadă ochilor , la una din ferestrele laboratorului de la etajul cinci dănțuiau flăcări roșietice, amenințătoare. Nu s-a frecut la ochi să-și dea seama de-i aievea sau vis A înțeles înfiorat chiar din primul moment că este vorba de un incendiu. Imediat a alergat la ofițerul de serviciu pe uzină, Marin Cincă, și împreună au dat alarma. N-au trecut decit puține minute și formația p.c.i. s-a deplasat la fața locului. Citeva clipe de recunoaștere mai întîi și intră apoi direct în acțiune. Camera nr. 509 ardea din cauza unor aparate electrice uitate din neglijentă sub tensiune. Timpul, în astfel de cazuri, este deosebit de prețios. Șeful de grupă, Ion Barbu, împreună cu ceilalți pompieri, printre care Ion Cutieru, Ion Ilie, Marin Barbu, Marin Constantin, Ilie Badea și Marin Tămășescu, s-au avîntat într-o încleștare dramatică cu „balaurul cu zeci și sute de limbi de foc“ care amenința să topească totul. In jur temperatura devenise repede insuportabilă. Dîndu-și seama că incendiul se poate extinde, pompierii au hotărît folosirea urgentă a celor doi hidranți interiori, aflați la capetele palierului respectiv, pînă la intrarea în funcțiune a dispozitivului de la autopompa cisternă, care era jos, la o distanță apreciabilă. Lupta cu flăcările se dă din plin, în condiții deosebit de grele, datorită temperaturii și fumului înecăcios degajat de arderea uleiului dintr-o cuvă, ei reușesc să localizeze și să stingă piciolul declanșat în miez de noapte, în disputa acerbă cu flăcările, oamenii au ieșit biruitori. La sfîrșitul operației de stingere se putea desluși pe chipurile temerarilor pompieri bucuria datoriei împlinite. Salvaseră de la distrugere importante bunuri materiale. — Fapta pompierilor de la uzina „Electroputere“ merită toată lauda — ne spune șeful Inspectoratului județean de prevenire a incendiilor — tov. lt. col. Manea Mihalache. Ei și-au îndeplinit misiunea încredințată, au dat dovadă de fermitate și au contribuit, prin eforturile depuse, la apărarea avutului obștesc. Pentru aceasta propun să fie premiați cu prilejul Zilei pompierilor. In același timp, țin să arăt că prin trecerea acestui dificil ..examen“, formația p.c.i. de la această unitate își justifică pe deplin locul I pe care îl deține in cadrul întrecerii ce se desfășoară între formațiile civile din județ. ...I-am văzut pe pompieri la lucru, în aplicații și incendii. Le-am admirat curajul și siguranța, tehnica de acțiune pusă la punct pînă în cele mai mici amănunte — cu prilejul concursurilor între formațiile p.c.i., în lupta cu zecimile de secundă, cu bîrnele orizontale pe care se avîntă în echilibru, cu obstacole naturale de tot felul. Militari sau civili, pompierii constituie nuclee sigure în angrenajul nostru social, contribuind, prin activitatea lor neobosită și curajoasă, la garantarea eforturilor pașnice, creatoare ale oamenilor muncii, la ocrotirea avuției obștești și personale, la apărarea vieții noastre de toate zilele. Pentru aceasta, de ziua lor, se cuvine să le aducem omagiul nostru unanim. ION CUCUI E Clădirea fabricii de pîine E din orașul Figliași :tuuuwuuuuuuuiuuiuuuui Miuiuiiui ■''.V.V.V.VAV.VW.VWA'AV.''  WW WUWVWft WI WW W WdWWWAM *WAJW M1.1"AVAIVAVAVAVW WAW.V.V.V.W.V.' Anticipații organizatorice la: Legumele ■ Și fructele anului 1969 După cum se știe, fondul de stat la legume și fructe se asigură în cea mai mare parte prin încheierea de contracte cu cooperativele agricole de producție, membrii cooperatori și alți producători. La stabilirea fondului de stat se ține seama de necesarul pentru fondul pieței, în funcție de nevoile de consum ale populației, de necesarul pentru livrări la export, precum și de necesarul de produse destinate prelucrării, atît pentru consumul intern, cit și pentru export. Realizarea fondului de marfă de legume și fructe pe sortimente, cantități și perioade cît mai lungi de livrare, solicită o muncă intensă și bine organizată din partea unităților de producție, a organelor de valorificare, atît în faza de planificare, cît și în perioada de desfășurare a procesului de producție. Tocmai de aceea, considerăm util să amintim unele aspecte negative constatate în anii precedenți, precum și cauzele care le-au generat, în scopul evitării lor în viitor, mai cu seamă că, în aceste zile, în unitățile de producție se desfășoară acțiunea de stabilire a propunerilor de plan, iar peste puțin timp va începe acțiunea de contractare a legumelor și fructelor pentru anul 1969. Contractarea producției de legume s-a făcut în anii precedenți cu un număr foarte mare de C.A.P.-uri, unele din ele cu suprafețe legumicole mici, nereprezentative, dispersate pe întreg teritoriul județului și amplasate, în multe cazuri, pe terenuri necorespunzătoare, fără posibilități de irigare și deci fără certitudinea asigurării producției. Așa, spre exemplu, pentru anul în curs, I.L.F. - Dolj a contractat legume și fructe cu 197 C.A.P.-uri, din cele 210 existente în județ, deși este foarte bine cunoscut că multe din acestea nu au minimum necesar de condiții pentru dezvoltarea legumiculturii. In plus, condițiile vitrege din primăvara și vara acestui an ne-au arătat că în legumicultura, pentru a avea certitudinea realizzării producției, trebuie ca sursa de irigare să fie asigurată din vreme și bine pusă la punct. O altă deficiență a fost generată de contractarea cu aceeași cooperativă a unui număr mare de produse, ceea ce a dus la fărîmițarea suprafețelor și obținerea unor cantități reduse de producție marfă la o recoltare și pe total, cu serioase consecințe în folosirea forței de muncă de către producători, în folosirea mijloacelor de transport și în asigurarea aprovizionării ritmice a populației. In multe cazuri, producțiile medii planificate a fi realizate la hectar nu au reprezentat posibilitățile reale ale fiecărei unități agricole, făcîndu-se confuzie între producția totală și producția marfă care nu poate fi, indiferent de condițiile de producție, mai mare de 80—85 la sută din cea globală. Drept urmare, la onorarea contractelor în mod eronat se iau în justificare produsele livrate, care nu corespund condițiilor prevăzute în S.T.A.S.-uri și caietele de sarcini și, ceea ce este și mai grav, în asemenea condiții se creează climatul ca producătorii să insiste să le fie preluată întreaga producție obținută, renunțînd la sortare, ignorînd deci pretențiile și exigențele consumatorilor, care așteaptă produse de bună calitate, sortate și ambalate în mod corespunzător și la prețuri convenabile. Se poate afirma că în acest an s-au obținut importante succese pe linia recoltării la momentul oportun, sortării și ambalării corespunzătoare a produselor. Aceasta s-a oglindit în veniturile mari obținute de unele C.A.P.uri în acest domeniu. Cu toate acestea, mai sunt încă multe unități agricole ale căror conduceri se mulțumesc să-și achite obligațiile contractuale doar cantitativ, fără a sorta produsele pe calități și, în special, pentru export, invocînd lipsa brațelor de muncă, ceea ce duce la apariția unor neînțelegeri la recepția produselor. Produsele nesortate nu pot fi dirijate de la grădini direct ION MALAESCU directorul întreprinderii de legume și fructe-Dolj (continuare în pag. a III-a) Un specimen rarisim are profilul „suav“ de rîmător și, în particular mai ales, e profesoraș de matematică. în timpul liber, cu o grandoare demnă doar de Ludovic al XIV-lea, își plimbă prin urbe Wartburgul 3.500 DJ. Mai e un amănunt, popîndăul roșcovan își lasă elevele corijente și repetente. Le cheamă apoi acasă la „meditații“, iar acelora dintre ele care îl sfidează le trimite flori prin restaurante ca lanții de obor. Altfel, calcă drept, știe ecuațiile de gradul II și își dă în cap cu ulei de nucă verde. Ce-i lipsește ? Doar... cinstea și bunul simț !