Inainte, septembrie 1968 (Anul 25, nr. 7310-7334)

1968-09-18 / nr. 7324

MIERCURI & «f ▼i»j • jIJH ANUL XXV NR. 73244 PAGINI 30 SAN! ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R.1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU Băilești Prefață la belșugul toamnei Foto: R. Florian In întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii Cadru organizatoric optim NICOLAE GANEA economist șef în cadrul Lărgirea și diversificarea bazei tehnicomateriale a întreprinderilor sectorului de mecanizare din de mecanizare Direcția agricola a județului a agriculturii, Dolj prin primirea în dotare de noi , utilaje tot mai perfecționate, corelată cu preocuparea muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din cadrul fiecărei unități pentru folosirea eficientă a parcului existent, a contribuit la creșterea volumului de lucrări mecanizate și, prin urmare, la ridicarea producției în cooperativele agricole. Este suficient să arătăm că, în anul 1967, comparativ cu anul 1960, în județul nostru s-a realizat un volum de lucrări de 3,8 ori mai mare. In semestrul 1/1968, cele 11 I.M.A.-uri existente în producție au executat un volum de lucrări echivalent cu 753 190 ha a.n., respectiv cu 85 134 ha a.n. mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut, echivalent cu o producție suplimentară de peste 5 500 000 lei. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut s-a executat un volum sporit de lucrări mecanizate la prășitul mecanic, împrăștiat îngrășăminte chimice, recoltat cu combina, transpoarte etc. De menționat este preocuparea conducerii I.M.A. de a extinde volumul de lucrări de transpoarte care s-a concretizat, în semestrul X 1968, în realizarea cu peste 19 la sută mai mult decit s-a obținut anul trecut pe întreaga regiune Oltenia. Cele mai bune rezultate în utilizarea parcului de tractoare și mașini agricole au fost obținute de I.M.A. Bîrca, care a realizat planul pe primul semestru a.c. în procent de 160 la sută, Poiana Mare — 143 la sută, Filiași — 142 la sută, Plopșor — 131 la sută etc. Diversificarea și extinderea lucrărilor agricole se află în centrul preocupărilor I.M.A. și ele se materializează în faptul că sporește gama lucrărilor ce se execută mecanizat. Dacă ținem seama de nivelele de mecanizare ce trebuie atinse în anul 1970 și în anii următori , cînd se vor executa mecanizat, în proporții însemnate, recoltatul cerealelor păioase și florii soarelui, prășitul porumbului și florii soarelui, recoltatul furajerelor etc. și se va extinde sortimentul de lucrări la plantat răsaduri, semănat legume, dislocat rădăcinoase, recoltat mazăre, recoltat in fuior, îngropat și dezgropat vie etc. — avem perspectiva activității viitoare a întreprinderilor de mecanizare a agriculturii. Pe lîngă lucrările agricole, I.M.A.-urile execută lucrări de mică mecanizare, reparații la tractoare, motoare, mașini agricole, instalații și mijloace de transport auto (cu excepția reparațiilor capitale la autovehicule), efectuează transpoarte diverse, confecționează spalieri din beton, execută împrejumuiri din beton și sîrmă, precum și orice lucrări ce se pot efectua cu utilajele de care dispun la cererea: cooperativelor agricole, organizațiilor socialiste și gospodăriilor agricole. Ca unități de producție cu gestiune economică proprie, întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii sunt titulare de plan, au cont în bancă și calitate de persoană juridică. în baza dispozițiilor Hotărîrii Consiliului de Miniștri nr. 1190/1968, ele își acoperă din veniturile realizate cheltuielile pentru executarea lucrărilor agricole, precum și cele necesare efectuării transporturilor, lucrărilor de reparații și altor prestații pentru gospodăriile cetățenilor. Diferențele favorabile între veniturile și cheltuielile anuale se preiau de organele ierarhice superioare și se folosesc la finele anului pentru acoperirea diferențelor nefavorabile existente la alte întreprinderi. In județul nostru au fost planificate a se redistribui altor unități venituri ce depășesc cheltuielile în sumă de peste 14 milioane lei. Importanța și eficiența măsurilor luate pentru optimizarea organizării activității întreprinderilor de mecanizarea (Continuare în pag. a IlI-a) Din partea Tribunalului Suprem al Republicii Socialiste România Ca urmare a Hotărîrii Plenarei C.C. al P.C.R. cu privire la reabilitarea unor activiști de partid, Procurorul general al Republicii Socialiste România, analizînd hotărîrea de condamnare și materialele dosarului, a introdus recurs în supraveghere împotriva sentinței nr. 180 din 8 octombrie 1954 a Colegiului militar al Tribunalului Suprem, prin care Vasile Luca, Iacob Alexandru, Solymos Ivan și Cernicica Dumitru au fost condamnați la diferite pedepse, sub învinuirea de subminare a economiei naționale și activitate intensă contra clasei muncitoare. Judecând recursul în supraveghere, Plenul Tribunalului Suprem a constatat nevinovăția celor condamnați, nelegalitatea și netemeinicia sentinței și, prin decizia nr. 29/1968, a admis recursul în supraveghere, a casat sentința de condamnare și i-a achitat de orice penalitate.De asemenea, judecând recursul în supraveghere împotriva sentințelor nr. 1 din 1 septembrie 1952 și nr. 99 din 14 octombrie 1952 ale Tribunalului militar teritorial București și deciziei nr. 27 din 4 octombrie 1952 a colegiului militar al Tribunalului Suprem, prin care inculpații Rozei Aurel Rozenberg, Vasilescu Nicolae, Nichita Dumitru, Cernătescu Petre, Georgescu Gheorghe Topâzlău, Ciorapciu Mircea, Nițescu Constantin, Ionescu Oprișan, Frangopol Nicolae și Vieru Petre au fost condamnați la diferite pedepse, sub învinuirea de subminare a economiei naționale. Plenul Tribunalului nevinovăția Suprem a constatat acestora, nelegalitatea și netemeinicia hotărîrilor și, prin decizia nr. 31/1968, a admis recursul în supraveghere, a casat aceste hotărîri și i-a achitat de orice penalitate. ilV^WSWVWW^iW^WWW W JWV W W W WWWJUWWWV; 1 în pag. a I Pretenții absurde sau 1 „fermenții“ unor negri justificate amînări jj5 Ii 5 V ,.......... curiei: cotidian . Utilaj farmaceutic pentru rețeaua de desfacere In scopul ridicării tehnicității și îmbunătățirii deservirii populației cu medicamente, de la începutul anului și pînă în prezent, unitățile farmaceutice din județul nostru au fost dotate cu numeroase aparate moderne și ustensile. Printre acestea se află zece aparate „Komet“ pentru efectuarea rapidă a operațiunilor tehnice, două autoclave pentru sterilizare, șase balanțe farmaceutice, zece spatule flexibile și o etuvă termoreglabilă. Pînă la sfîrșitul anului, farmaciile vor mai primi o garnitură de mobilier, trei seturi de site farmaceutice, cinci balanțe și trei etave termoreglabile, în valoare de aproape 125 000 lei. Concurs cinematografic întreprinderea cinematografică interjudețeană Craiova organizează, în cadrul manifestărilor prilejuite de aniversarea a 20 de ani de la naționalizarea industriei cinematografice, un concurs cinematografic pe tema : „Douăzeci de ani de cinematografie românească“. La concurs pot participa elevi, studenți, muncitori și intelectuali din cadrul organizațiilor U.T.C., din municipiul Craiova. Filmele de producție românească : „Darclée“, ,.Dacii“, Procesul alb“, „Moara cu noroc“, „Valurile Dunării“, „Cartierul veseliei“, ,.Șeful sectorului suflete“, „Gioconda fără surîs“, „Ultima noapte a copilăriei“, „Cerul începe la etajul III“ și ,„Subteranul“, care stau la baza concursului, rulează la cinematograful „Tineretului“ în perioada 16 septembrie — 7 octombrie. Concursul este dotat cu premii valoroase. In pregătire . Moda de toamnă—iarnă Pentru cunoașterea cerințelor populației în noul sezon, cooperativa „îmbrăcămintea“—Craiova va face, în cursul lunii octombrie, prin Casa de modă, o prezentare a modelelor ce pot fi executate artistic. In acest scop se pregătesc 37 modele (unicate) pentru femei — pardesie, paltoane, Balorizeide, rochii pentru zi, seară și ocazii, haine din piele, lenjerie, precum și 14 noi modele pentru bărbați — pardesie, paltoane, costume, ragoane, costume tip sport etc. Și celelalte cooperative meșteșugărești craiovene oferă noutăți. cooperativa „Arta încălțămintei“ Astfel, pregătește peste 50 modele de pantofi pentru femei. Recent, centrele de comenzi au fost aprovizionate cu imprimeuri din p.v.c. și cu rame moderne din metal necesare modelelor noi de poșete. De asemenea, cooperatorii de la „Stăruința“ au creat o nouă mesadă din urson, gulere metondoré detașabile, căciuli pentru bărbați din p.v.c. și șepci școlare, iar cei de la „Arta populară“, pe lîngă noul covor oltenesc, au produs o gamă largă de rochii din lină, bluze și scampole, costume de tricot pentru copii și jachete pentru fetițe. La Craiova . Trasee de autobuze pe timpul nopții In scopul bunei deserviri a publicului călător pe timpul nopții, conducerea I.T.C. a luat măsura să înființeze un număr de patru trasee în circuit închis, care vor funcționa între orele 21.30—6.00. Acestea asigură o legătură continuă între principalele zone dens populate ale orașului, după cum urmează : linia nr. 23 prin stațiile Calea București — Patria — Gară — Autogara — Valea Vlăicii — Gloria — Craiova — Canalul colector — Breștii — Valea Vlăicii — Patria — Calea București ; linia nr. 24 prin stațiile Canalul colector — Craiovița — Gloria — Valea Vlăicii — Universitate — Gară — Patria — Calea București — Patria — Autogara — Valea Vlăicii — Canalul colector ; linia nr. 23 prin stațiile Parc — Patria — Autogara — Valea Vlăicii — Brazda lui Novac — Valea Vlăicii — Universitate — Gară — Patria — Parc ; linia nr. 26 prin stațiile Brazda lui Novac — Valea Vlăicii — Femina — Parc — Patria — Universitate — Gară — Autogara — Valea Vlăicii — Brazda lui Novac. Pe noile trasee, autobuzele au o frecvență de circulație de 8—20 minute. In principalele stații se vor fixa, în zilele următoare, grafice de circulație, astfel, încît călătorii să fie orientați asupra orarului de mers al autobuzelor. I I.L. Calafat : Un nou stoc de bazine P.C.I. gata pentru a fi expediat beneficiarilor Foto : Estera Deloreanu TRIBUNAL sociala IMPLICAȚII MORALE ALE EGOISMULUI In viața noastră socială intilnim manifestări psihologice diverse, ca urmare a diversității de tipuri și caractere umane. Ceea ce caracterizează, insă, aceste manifestări este tendința lor convergentă către înfăptuirea țelului suprem al întregii societăți. Pornind de la sublinierea efortului general către realizarea unei comunități de idei și de convingeri morale, trebuie să avem în vedere atît aspectele pozitive, precum și posibilitățile de evitare a unor fenomene negative. Se știe că personalitatea umană este rezultatul integrării organice a mai multor ideiori. Să ne gindim numai cite deservicii, cite necazuri și daune poate aduce pentru colectivitatea noastră socialistă „der formarea“ personalității morale a unora din membrii *cesteia. Ne vom referi pe larg, în cele ce urmează, la implicațiile sociale ale individualismului, consecință directă a exagerărilor eului nostru. Individualism sau egoism — iată două noțiuni care se definesc în aceeași manieră : trăsătură negativă de caracter, opusă colectivismului. Așa cum precizează tov. Marin Petrișor, cercetător științific principal la Centrul de istorie, filologie și etnografie Craiova, „egoismul devine un fenomen dăunător pentru cei din jur cînd cel care are o astfel de deficiență își arogă drepturile de factor principal în rezolvarea raporturilor interumane. La început, egoismul nu-și dezvăluie toate implicațiile sale sociale și morale, pentru că este mascat de un alt aspect al personalității : conturarea individualității umane, fenomen pozitiv, legat de formarea unui anumit spirit de autonomie și independență în relațiile cu ceilalți“. Avem aici un mod de înțelegere justă a dezvoltării individualității umane care, în corelație cu alți factori sociali și morali negativi, se poate altera, transformîndu-se în individualism. La întrebarea noastră , care sunt explicațiile psihologice ale egoismului ? ne-a răspuns tot Mihai Simion, asistent la catedra de științe sociale a Universității din Craiova : „Egoismul, ca trăsătură negativă de caracter, este opus colectivismului. In legătură cu determinările psihologice pe care le implică egoismul, acestea se rezumă la o anumită stare prezentă la unii membri ai colectivității. Egoismul apare acolo unde climatul este favorabil exagerării unor trăsături de caracter cu o pronunțată nuanță individualistă (și aici pot ajunge indivizi din orice mediu social). Totul depinde de modul în care cei din jur privesc la această deformare și pretenție a eului de a fi mereu în „centrul“ preocupărilor. Aici se trece, însă, la consecințele morale ale egoismului, adică la atitudinea unora mai puțin versați de a lua apărarea acelora care permanentizează împrejurul lor o anumită atmosferă propice dezvoltării manifestărilor individualiste“După cum se observă din cele de mai sus, pretutindeni unde apar asemenea fenomene negative există o stare psihologică anterioară, un climat favorabil de contaminare. Indivizii care sunt „predispuși“ spre atitudini egoiste se „recrutează“, de obicei, din anumite medii profesionale, dar nici un sector al vieții sociale nu scapă influențelor individualiste. Majoritatea celor cu care am discutat au fost de acord cu faptul că nepăsarea, lipsa de atitudine din partea colectivului de muncă creează un antecedent favorabil pentru ascensiunea tendințelor egoiste. Numai atunci cînd climatul devine insuportabil pentru colectiv se întreabă fiecare cum de a fost posibil să se ajungă aici ? La Fabrica de confecții Craiova, de pildă, deși există un colectiv bine închegat, totuși, aici se mai tolerează unele atitudini morale neconforme cu atmosfera care trebuie să dom MIRCEA CRISTEA (Continuare în pas a TITa) "îiiiMiiiiiiiiiiiimmiimmiiimiimiimmimimimiimiiimiiuiiiiiimimiiiiiiiiimiiiimimmiiiimiiitmmiiiimmh: '.•A’X‘lTO-«,»v.vlw-yW,MiL<I«jî»V«i»v.v»,.v«*.,>M*ÂV«.V<hW«; Azi vă Informăm despre Stația hidrometeorologică și de laboratoare pentru protecția calității apelor 5 Craiova După cum s-a mai anunțat, în scopul asigurării condițiilor optime privind desfășurarea activității de gospodărire și cercetare a apelor și de urmărire a fenomenelor meteorologice în bazinele hidrografice ale Dunării, Jiului și Oltului, la Craiova a început construirea unei mari stații hidrometeorologice de laboratoare pentru prodi tecția calității apelor, după un proiect elaborat de D-S.A.P.C. Craiova. Această nouă construcție se amplasează pe strada Breștii, între sediile întreprinderilor de electricitate și foraj-extracție, lucrările tehnico-edilitare (apă, canal, electricitate, termoficare) realizîndu-se prin racordarea directă la rețelele acestora. Clădirea stației se înscrie pe o platformă dreptunghiulară, având șase nivele, în care sunt amenajate birouri și laboratoare ; la demisol, folosindu-se configurația terenului, s-a prevăzut o sală de instruire și avizări. La execuția fațadelor se urmărește obținerea unei arhitecturi moderne, îmbinată armonios cu arhitectura clădirilor existente. Scheletul de rezistență va fi format din cadre de beton armat, iar planșeele din beton armat monolit. — Această stație — ne-a spus tov. ing. MARIN ROȘU, directorul Direcției a teritoriale de gospodărire apelor — Craiova — este una dintre cele mai complexe stații de acest fel din țară. Ea va cuprinde un număr de 21 laboratoare și ateliere de diferite profile. Printre acestea se află laboratoare de radioactivitate (R.A), agrometeorologie, gospodărire a apelor, geo și hidrotopografie, hidrometrie, ape subterane etc. Ele vor fi dotate cu utilaje și aparatură modernă, de mare precizie și tehnicitate, procurate atît din țară cit și din străinătate. Pe terasa stației va fi montat un radar meteorologic, cu care se va efectua cercetarea formațiunilor noroase pe o rază de 250 km. Datele furnizate de stație vor fi puse la dispoziția diferitelor compartimente ale economiei naționale, în special navigației aeriene, industriei și agriculturii. Pe baza lor, de pildă, se vor determina nevoile și se vor reglementa consumurile de apă pentru platformele industriale, orășenești, irigații piscicultură. In același timp se asigură și protecția calității apelor- Cercetarea hidrologică va furniza prognoze de niveluri și debite de apă, în scopul prevenirii și combaterii efectelor dăunătoare ale inundațiilor și secetei, pentru amplasarea construcțiilor hidrotehnice și hidroameliorative, căilor ferate, drumurilor și șoselelor. De asemenea, va studia gradul și intensitatea procesului de colmatare cu aluviuni a lacurilor de acumulare ale hidro și termocentralelor. In sfîrșit, centrul de prevedere a timpului va elabora buletine despre starea vremii pe o perioadă de trei zile, laboratorul de agrometeorologie va informa decadat unitățile din agricultură despre rezerva de apă din sol, iar laboratorul R.A. va urmări radioactivitatea în cele trei medii — apă, aer, sol. Lucrările de construcție, a căror valoare de investiții este apreciabilă vor fi executate de către I.S.C-M. — Craiova. Stația va fi gata la sfîrșitul trimestrului trei al anului viitor. I. CUCUI ^uiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiînniiiiiiiiiiuiiimiiiiMiiiiiiiiiniiiiiiiiinuiiiiiuiiiiiiiuiiiimiiiitiiiiniiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiuiiiiiimtiHiiniiiuiuiitiiiiiitiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiitii nuiiiniiiiiiiriiiiitiiiuiuiiinitiiiuiiimiiiiiiiiiiriiuMiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiiiitiiiiriimmiiiiniiiiiii iHiiümiiimiiiiimitiiitiuiiitiiTTiiiiiiiuittrimniiiniiiitmiitiiniintiittiiiiiiiimiiinmniiiiiiiitiiiifiiii - F;itiiiutttiHiiiiiiuutiiiinitiiuiuuiiiiiiaiuiHatiiuiiiniHiuaaatmai^^j^hwy<^iiiiiniiiiuinniitiuuuiiittiuiiiHtiHi»iiiniinHuiiuiiniitiiiitiniiiiuiiiiiiiiiinuiiiiiiiiiiiinu imunuiiiinmiianmiminmimniiuiiumiimnuniniuiinnmmmiininaunmujHiimn unuuiimuiuiaiiunumtmumuimmmaumuaumuummaamimaiinauauminimMiMiMniHmnuiinHiiuur S* Uzina „Electropulere“ : arhitectură industrială modernă în noile perimetve de extindere Foto : FI. Roșoga