Inainte, septembrie 1968 (Anul 25, nr. 7310-7334)

1968-09-17 / nr. 7323

RENTABILITATEA — condiția de bază a dezvoltării activității în cooperația de consum In ansamblul sarcinilor trasate de partid și de stat, problema rentabilității se înscrie ca o cerință economică de prim ordin, avind o deosebită însemnătate și actualitate. In contextul acestei cerințe, rezultatele obținute •’de noi reflectă condițiile calitativ-superioare în care se desfășoară întreaga activitate economică, condiții izvorîte din aplicarea în viață a hotărîrilor Congresului al IX-lea și ale Conferinței Națională a partidului privind ridicarea pe trepte superioare a nivelului eficienței economice. Principalii indicatori calitativi și cantitativi ai sectoarelor de bază din cooperația de consum a județului Dolj — circulația mărfurilor, contractăriachiziții, producție și prestări de servicii industriale și neindustriale către populație — au fost nu numai realizați, ci și sensibil depășiți. Unitățile cooperației de consum au realizat in primul semestru un volum economic în proporție de 101,4 la sută, iar pe structură, volumul economic s-a realizat conform celor ce urmează : desfacerea mărfurilor — 101 la sută, ,contractări-achiziții — 104 la sută, producție-prestări servicii — 104 la sută. Planul valoric în valută privind livrările la export a fost depășit și s-au obținut beneficii suplimentare în valoare de 129 000 lei Ca urmare a depășirii sarcinilor economice și beneficiului, s-a reușit ca indicatorii impozitul pe venit, diferență bugetară și impozitul pe circulația mărfurilor să fie realizați și depășiți cu peste un milion lei. Au crescut fondurile proprii ale unităților cooperației de consum cu 5 546 000 lei, iar din fondurile de investiții centralizate, din fondurile unităților, precum și din bancare, s-au executat creditele lucrări de construcții, amenajări și dotări cu mobilier și utilaj modern în valoare de 4 540 000 lei. La obținerea acestor rezultate au contribuit substanțial toate organi VASILE TOADER vicepreședinte al Uniunii dețene Dolj a cooperației de laconsum ațiile și întreprinderile cooperatiste și îndeosebi unitățile din Poiana Mare, Drănic, Lipov, Valea Stanciului, Fărcașu, Orodel. Sporirea permanentă a volumului activității economice—pîrghie de ridicare a rentabilității Experiența a demonstrat că sporirea beneficiilor impune unităților cooperatiste o dezvoltare permanentă a activității economice în toate cele trei sectoare de bază : comerț, achiziții, producție și prestări de servicii ; să acționeze organizat pentru a îndeplini și depăși toți indicatorii de plan, întărirea economică și financiară a cooperativelor, prin dezvoltarea volumului activității economice, se asigură prin înființarea de noi unități comerciale, secții prestatoare de servicii în funcție de necesitățile și cerințele populației, precum și valorificarea, pe calea contractărilor și achizițiilor, a întregului disponibil de producție marfă (ouă, carne de pasăre, miere de albine, iepuri de casă etc.) existent la C.A.P. și membrii cooperatori. Cu toate acestea, este regretabil faptul că în perioada analizată 23 cooperative (intre care cele din Bechet, Bucovicioru, Galicea Mare, Mirșani) nu au îndeplinit planul de desfacere cu amănuntul, 28 de cooperative nu au realizat planul valoric de achiziții (Argetoaia, Bechet, Cioroiași, Grecești etc.), iar alte 34 unități (Brabova, Murgașu, Drăgotești și altele) nu și-au îndeplinit planul în sectorul de prestări de servicii industriale. Situația privind realizarea sarcinilor de plan în acest al treilea trimestru al anului solicită intervenția plină de răspundere a tuturor cadrelor de conducere pentru valorificarea chibzuită a tuturor posibilităților economice existente în comune. Simultan cu problemele privind activitatea economică, reducerea imobilizărilor de fonduri bănești și scurtarea căilor de circulație a mărfurilor de la întreprinderile producătoare la unitățile comerciale cu amănuntul, reprezintă, de asemenea, elemente valoroase în acțiunea de rentabilizare a unităților noastre. Practica a demonstrat că imobilizările de fonduri, prin natura lor, împiedică desfășurarea normală a activității economice a unităților, creează greutăți financiare, plata de amenzi penalizatoare și a unui volum sporit de dobînzi, toate laolaltă diminuînd beneficiul-Scurtarea căilor de circulație, prin folosirea tranzitului organizat, pentru sporirea rentabilității, contribuie efectiv, în condițiile existente, la îmbunătățirea activității economice. In perioada la care ne referim, organizațiile cooperatiste au mărfuri în tranzit în sumă primit de 110 milioane lei. In afară de cooperativele de consum Filiași, Segarcea, Băilești, Moțăței, Maglavit, Coșoveni etc., care primesc mărfuri în tranzit direct de la întreprinderile producătoare, va trebui ca, pe baza unui studiu temeinic, să asigurăm extinderea acestei metode, să creăm condiții materiale corespunzătoare într-o serie de alte unități — Leu, Moțăței, Boureni, Poiana Mare etc. — situate în apropierea căilor ferate, pentru aprovizionarea cu mărfuri a cooperativelor limitrofe. Cu ocazia acțiunii de contractare a fondului de marfă pentru anul viitor, noi am luat deja unele măsuri pentru ca unitățile cooperatiste să primească mărfuri direct în tranzit, ceea ce va contribui la accelerarea vitezei de circulație, micșorarea perisabilităților, reducerea numărului de manipulări și, în general, la îmbunătățirea aprovizionării cu mărfuri a populației. (Continuare în pag. a III-a) ."Y ș kg||S|| | me*m pstofeus bíntabii, NICI O PIERDERE PLANIFICATA Frumusețea orașului de pe Dunăre Anu e prima oară l cînd așternem pe hirtie aprecieri elogioase cu privire la înfățișarea mereu alta, înnoitoare, a Calafatului. Am scris și în alți ani despre faptele gospodărești ale celor peste 9 000 de locuitori ai așezării de pe Dunăre. Intenționez acum să adaug plusurile de frumos exprimate în cifre și fapte apărute ca expresie a hărniciei zilnice a cetățenilor. Bulevardele largi, pietruite cu gust, rondurile înc întind cu policromia florilor, între care trandafirul domină totul, grădinile și parcurile minunat întreținute — toate iți dau în aceste zile de început de toamnă senzația că te afli in plină vară. Tor mulația valorilor edilitar-gospodărești nu cunoaște punct terminus. La 31 august a.c. s-a încheiat, cu multiple realizări, anul precedent de întrecere patriotică. Exact în acel moment a fost semnat actul de începere pentru noul an. Valoarea obiectivelor realizate de cetățenii orașului prin muncă patriotică în cele 12 luni trecute este exprimată sintetic în cifra de 2 870 626 lei, iar cea a prevederilor pentru etapa în curs în sumă de 2 215 573 lei. Idilii orașului, între care consemnăm ■ numele deputaților Petre Mistoi, Alexandru Dorobanțu, Constantin Colțan, Ion Urziceanu și alții, sunt angrenați într-o pasionantă muncă pentru a menține și înnobila mereu splendidul peisaj al urbei lor. In 242 190 ore de muncă voluntară, cei peste 210 000 de participanți au fost mereu prezenți la întreținerea parcurilor : „Debarcader", „Poporului“, „1877“, la plantarea a zeci de mii de flori etc. ..Am părăsit această frumoasă localitate, desfășurată pe câțiva kilometri de-a lungul bătrânului Danubiu, cu gâadul că voi mai reveni și altădată pentru a-mi consemna în carnetul de notițe fapte ale căror autori vor fi cu siguranță aceiași locuitori harnici despre care s-a dus faima nu numai in Oltenia, dar și in întreaga țară. LUCIAN TRIȚA ywwwww www' RÎS'-. 6.-V ' nis *5 I curier cotidian . Foaie volantă a ziarului „Electroputere“ Zilele acestea a apărut o foaie volantă a ziarului „Electroputere“, organ al comitetului de partid și al comitetului sindicatului din marea uzină craioveană. Sub chemarea „Toate forțele pentru îndeplinirea exemplară și înainte de termen a sarcinilor de export”, în foaia volantă se publică o seamă de articole, analize, anchete, care evidențiază realizările și perspectivele colectivului din marea cetate a electrotehnicii românești pentru a da viață contractelor încheiate cu organizațiile de comerț exterior. Turneu autumnal Un colectiv de la Teatrul de păpuși din Craiova întreprinde azi și mîine primul turneu autumnal, care prefațează apropiata deschidere a noii stagiuni. Cu acest prilej, artiștii craioveni prezintă la Strehaia, Corcova și Tr. Severin, spectacole pentru cei mici cu piesele : „Pisoii neastâmpărați“ și ,,Plum- Plum“. Noi excursii internaționale De la Agenția județeană O.N.T. Dolj suntem informați că au fost perfectate noi excursii internaționale pe itinerarii interesante și la prețuri deosebit de accesibile. Unul dintre traseele pentru care s-au pus în vînzare locurile este : Craiova — Oradea — Budapesta — Bratislava — Viena — Brno și retur pe parcursul a șase zile. Prețul excursiei este de 1 490 lei, în care se include și banilor de buzunar valoarea roane și 100 șilingi).120 cpPentru grupul care pleacă pe data de 13 octombrie a.c. din Craiova se fac acum ultimele înscrieri. Pe o altă rută : Craiova — București — Mangalia — Varna — Burgas — Sf. Zagora — Căpitan Andreevo — Istanbul — Tirnovo — București, excursioniștilor li se oferă condițiile unui agrement pitoresc de-a lungul a șapte zile. Prețul acestei excursii este 1 509 lei de persoană în care se include și valoarea banilor de buzunar (15 leva și 10 dolari). Pentru grupul care pleacă în zilele de 20 și 21 octombrie 1968 se primesc înscrieri pină pe data de 20 septembrie a.c. O excursie interesantă, cu plecarea în luna octombrie, are ca itinerar Craiova — Tr. Severin — Timișoara — Belgrad și retur — cu durata de trei zile. Prețul este de 408 lei — cu autocar „Skoda Kar“ și 434 lei — cu autocar „Skoda Lux“. Atelierele de zonă C.F.R.Craiova. Tov. Alexandru Mircea lucrînd la presa hidraulică care execută probe statice și dinamice la arcurile de vagoane și locomotive Foto : Sandu L. O sărbătoare ii Miimiimiiiiiiiiiiiuiimiiiiiimii miiiimi vibrantă iiiiiiimi Miimmi miiiiiiimi mii miiimiii a școlii iiimiiitiimiiiiiimi miiiimi miiiiiiimmm românești iiimmimmi mii miiiiummmiimimiiiiii Adeziune deplină la politica partidului și guvernului Expresia propriilor noastre gînduri și năzuințe Luînd cunoștință de Declarația Marii Adunări Naționale, de Declarația Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., de cuvîntările tovarășului Nicolae Ceaușescu și ale altor conducători de partid și de stat, în timpul vizitelor de lucru în diferite județe ale patriei, nu poți să nu constați că politica promovată de partid răspunde pe deplin gîndurilor și năzuințelor noastre, ale maselor populare. Ne-am dat din nou seama că în politica sa internă, partidul urmărește dezvoltarea în continuare a întregii vieți sociale, creșterea bunăstării materiale și culturale a maselor, iar în politica externă, dezvoltarea relațiilor de prietenie cu toate statele socialiste, întărirea colaborării dintre ele pe baza principiilor verificate de viață, ale respectării independenței, suveranității, neamestecului în treburile interne și internaționalismului socialist, crearea unui climat de bună înțelegere între toate statele, indiferent de orînduirea lor socială. Iată de ce, alături de întregul tineret din întreprinderea noastră, îmi exprim și cu deplina adeziune față de principiile politicii interne și externe a partidului și statului nostru. Ne dăm cu toții seama că pentru a ne realiza năzuințele noastre, visurile noastre, care la această vîrstă sînt multe și frumoase, avem nevoie de pace, de bună înțelegere și colaborare cu toate țările. Or, partidul nostru, desfășurînd o activitate politică îndreptată tocmai spre un asemenea țel, nu se poate să nu subscriem cu toții la ea, manifestîndu-ne aprobarea noastră deplină. Tineretul, alături de întregul colectiv al întreprinderii noastre, a înțeles să-și manifeste adeziunea față de politica înțeleaptă a partidului prin creșterea eforturilor, prin îndeplinirea exemplară a sarcinilor de producție care îi revin. Suntem convinși că în acest fel ne vom aduce o contribuție reală la continua înflorire și dezvoltare a patriei noastre socialiste. PANTELIE PÂRVULESCU, tehnician, secretarul comitetului U.T.G. întreprinderea de reparații auto Craiova BUN VENIT, noulüTän”ȘCOLAR! Vacanța și noul an școlar și-au dat ieri mina, ca la o transmitere de mesaj. 15 septembrie — o sărbătoare a școlii și a țării, o sărbătoare la care toate inimile se unesc intr-un omagiu adus primăverii țării. Prezenți în numeroase școli ale Craiovei și ale județului, ne-am convins, încă o dată, că acest început de an școlar este cu adevărat o sărbătoare a florilor și a scrisului fericit. Florile patriei au lumînat dascăliIn cartierul Brazda lui Novac din intr,.-n s-a înălțat un nou edificiu, spre podoaba șilauda orașului : o școală cu 16 clase, două laboratoare și cu cele ce se cuvin unui modern lăcaș de lumină. Evenimentul inaugural a cunoscut exuberanța unor trăiri sufletești deosebite- In curtea școlii s-au adunat, cu brațele încărcate de flori și cu inimile pline de mîndrie, cei 1000 de elevi ai școlii și părinții lor. Din balcoanele blocurilor învecinate, din turlele macaralelor uriașe, din cabinele excavatoarelor care pregătesc front de lucru pentru noi construcții, alte sute și mii de oameni au asistat la evenimentul fericit al deschiderii școlii. Cuvintele rostite de tovarășul Nicolae Năstase, directorul școlii, de lectorul universitar C Muia; — președintele comitetului de părinți și de alți vorbitori au sporit entuziasmul și solemnitatea acelor clipe. In această vibrantă atmosferă s-a dat citire Salutului Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar. Cînd tovarășul Marin Năstase, prim-vicepreședinte al Consiliului popular al municipiului Craiova, a tăiat panglica școlară, întreaga asistentă a izbucnit în urale. Am intrat apoi in clasele celor mai micuți școlari. Fiecare nouă cunoștință ne impresiona prin sinceritatea ,,declarațiilor“ făcute fără sfială : „îmi place școala noastră !“, „Vreau să învăț bine!“, „Aș vrea ca la anul și surioara mea să învețe tot aici“, „Eu o cunosc pe tovarășa învățătoare. Stă cu noi în bloc“— Răspunsurile la invariabila întrebare : „Cum te simți în această zi?“ sunt semnate de Cristinel Laurențiu Trandafir, Anca Daniela Bobei, Gheorghița Petcu, Viorica Ghibuș, Emil Bădeanu, Romeo Cristea și de toți ceilalți „boboci“ „dintr-a-ntîia feciorași cu bretonașe și fetițe cu codițe scurte, împodobite cu panglicuțe albe. In peisajul orașului și-a înscris existența o casă nouă, cu 1000 de locatari, o mie de lumini către mîinele însorit. Finis coronat opus Clasa a XlI-a de la Liceul nr. 4- Prima întîlnire cu dirigintele clasei, profesorul Valentin Harega. Fiecare are ceva însemnat de povestit. Aurelia Măceșeanu vorbește despre vacanța petrecută la Eforie și pe frumoasele plaiuri moldovene . Maria Cîrstici este solicitată de colegii ei să recite din versurile scrise în zilele vacanței . Maria Lungu și Lupu Maria — consătene din Daneți au mărturisit, între altele, despre evenimentele mai de seamă din satul lor (precizind că, într-o singură zi, au fost inaugurate, cinci edificii socialculturale) . Maria Modoran a mărturisit că, în această vară, a făcut o „adevărată cură de sănătate spirituală“, citind cam tot ce a scris George Călinescu (obiceiul ei fiind de a „epuiza“ rind pe rind, lectura operei unui scriitor !). A urmat apoi cuvîntul cald al profesorului diriginte. Spre bucuria elevilor săi, acesta le-a împlinit dorința și le-a vorbit în graiul ales al „străbunilor de la Rinu“. In sala luminoasă au răsunat îndemnuri avintate, limpezi : „Labor , improbus omnia Vincit !“ („Munca îndîrjită învinge totul ..Finis coronet opus“ („Sfirșitul încoronează opera !“)... Elevii acestei clase umaniste ascultă cu adîncă luare aminte aceste povețe milenare, hotărîți să le dea nouă și tinără viață, spre mincirna și propășirea patriei. Nu putea să înceapă mai bine, mai cald și mai avintat, un an nou de muncă și de spornice succese !„• DI. BARBU AL. FIRESCU (Continuare în pag. a III-a) lor lor dragi florile dragostei, recunoștinței și ale încrederii că viitorul an de muncă va fi și mai spornic, mai plin de succese. O mie de lumini Noua școală din cartierul Brazda lui Novac. Momentul inaugural (sus). Impunătoarea clădire a școlii (dreapta). In aceste zile, constructorii de la I.C.C.F. Craiova execută ultimele retușuri in noua stație de călători Craiova a C.F.R. Primele mișcări de translație a birourilor stației au fost începute în ziua de 10 septembrie 1968 în această împrejurare am avut o discuție cu tov. ing. Anghel Neacșu, șeful stației, despre serviciile funcționale ale noii stații de călători. Desigur că, în primul rind, călătorul este preocupat de legitimația necesară călătoriei. Compartimentul caselor de bilete va fi îmbunătățit substanțial, asigurîndu-se deservirea unui număr mediu de peste 6 000 de călători pe zi. La casa de bilete speciale, se vor emite abonamente de călătorie, abonamente de serviciu, documentele de bagaje și pentru traficul mesagerie O dată legitimația de călătorie fiind procurată, în timpul de așteptare, călătorul poate să-și satisfacă cele mai diferite cerințe. Sala de așteptare, cu confort ridicat, va asigura o petrecere a timpului de așteptare într-un mod foarte plăcut. Procedeele de informare a călătorilor vor spori printr-un sistem informațional prompt. In incinta noii gări vor funcționa un oficiu P.T.T.R. cu posibilitatea de efectuare a convorbirilor telefonice urbane și interurbane, o agenție C.E.C. etc. Unități de frizerie-coafură, lustragerie-curățătorie, tutungerie, chioșcuri de alimentație publică vor sta continuu dispoziția călătorilor. Pentatru evitarea accidentelor, accesul călătorilor la liniile 2 și 3 se va face prin tunel subteran direct din clădirea stației. In a doua etapă constructivă a complexului clădirii de călători, ca o cerință primordială, s-a prevăzut construirea unei autogări D.R.T.A., care să aibă comunicare directă cu stația de călători. O dată cu sosirea în stație, călătorul are la îndemînă curselor în orice programul direcție, cu autobuzele D.R.T.A., fără a mai fi nevoit să facă deplasare în centrul orașului pină la autogară, care de această dată va face parte integrantă din stația C.F.R. Craiova. Pe locul actualului amplasament al stației vechi se vor dezvolta clădirea dispecer, (aflată deja în plină construcție), un modern restaurant și amenajările pentru traficul de bagaje și mesagerii. Magazia de mărfuri, modernă, care se ridică la pretențiile noii stații, este executată din elemente prefabricate. Hale imense vor permite descărcarea vagoanelor la adăpost, evitîndu-se acțiunea dăunătoare a agenților atmosferici. La ora actuală, noua clădire de călători, poate fi con’erată ca terminată. R. P. IBIHBELI Azi vă informăm despre Azi vă informăm despre Serviciile funcționale în noua stație de călători—Craiova BB B B8 M.i". * iA ■ B BBRMB*3 oiiimmmmmmmimmiiminiiimiimiiiiimmii ....................iiiiiiiiimiiimmmimiimniii..... m Electroputere — A.S. Cugir 2-0 Odă statuilor vii Baza sportivă și cîteva „amă nurvte“ maiore Albe și negre în pagina a II—a ’Aiiuiiiiuiuuimuiuuuiuuimiiiiimtiiiii,iuiiiuiiiiuuiiUiiuui Huniiuuiiiuiuiuiiijnniuiui Uiiii Minuiuiuiiiuiiiinijniiii Uiiiiuiiiuuu