Inainte, ianuarie 1970 (Anul 27, nr. 7725-7748)

1970-01-04 / nr. 7725

Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Peste cîteva minute încheiem un nou an, bogat în evenimente, fapte și împliniri ale poporului român în construirea socialismului. Evenimentul cel mai remarcabil al acestui an, cu profunde consecințe asupra viitorului patriei noastre, a fost Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, care a elaborat programul de perspectivă al dezvoltării țării, de întărire continuă a bazei tehnico-materiale a noii orînduiri, de perfecționare a relațiilor de producție și a întregii organizări sociale — în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Anul 1969 a fost, totodată, anul împlinirii unui sfert de veac de la eliberarea țării, care a prilejuit trecerea în revistă a transformărilor radicale petrecute în structura societății românești, în modul de viață al poporului, în existența națiunii noastre socialiste; el a marcat jubileul perioadei în care poporul român, liber și stăpîn pe destinele sale, a înălțat luminosul edificiu al socialismului. In acest an, munca entuziastă, minunata capacitate de creație a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității și-au găsit întruchiparea în noi realizări pe tărîmul producției de bunuri materiale și spirituale, în îndeplinirea cu succes a prevederilor planului de stat, in creșterea avuției naționale. Partidul și guvernul au desfășurat o intensă activitate pentru îmbunătățirea organizării economiei și sporirea eficienței acesteia, pentru valorificarea tot mai largă a marilor resurse ale orînduirii noastre socialiste. S-au înălțat, pe întreg cuprinsul țării, noi fabrici și uzine, școli și așezăminte de sănătate, lăcașuri de cultură și locuințe. Pe baza succeselor obținute în dezvoltarea economiei, s-au putut asigura noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al poporului, între care un loc important l-a ocupat majorarea salariilor la principalele categorii de salariați. Pentru toate aceste succese de seamă, pentru munca eroică consacrată progresului patriei socialiste, Vă adresez, dragi compatrioți, cele mai calde felicitări. Ne îndreptăm acum cu toții privirile spre anul 1970. In fața noastră stă datoria de a valoare la un nivel și mai înalt potențialul material și uman al societății, de a munci și mai intens pentru a duce mai departe opera de construcție socialistă — în interesul creșterii bunăstării poporului, al înfloririi multilaterale a patriei. Mersul nostru înainte pe drumul progresului și civilizației cere eforturi mari din partea fiecărui cetățean. Este însă mai presus de orice îndoială că eroica noastră clasă muncitoare, țărănimea cooperatistă, intelectualitatea, toți oamenii muncii fără deosebire de naționalitate, animați de un profund patriotism, de devotament nețărmurit pentru cauza socialismului, vor cuceri noi victorii în măreața operă pe care o întreprind sub conducerea partidului, vor îndeplini și depăși planul pe 1970 — ultimul an al cincinalului — creînd astfel condițiile pentru transpunerea în viață a programului trasat de Congresul al X-lea. în primele rînduri ale acestei clocotitoare activități, acolo unde este mai greu, unde se cere mai mult efort și mai multă răspundere, se vor afla, desigur, puternicul nostru activ de partid și de stat, cei aproape două milioane de comuniști din patria noastră. Stimați tovarăși. In acest an, partidul și statul nostru au desfășurat o intensă activitate internațională, aducîndu-și contribuția la efortul general pentru destindere și pace. A sporit și mai mult numărul prietenilor României socialiste pe toate meridianele globului, prestigiului pe arena mondială. In viața internațională a continuat să se dezvolte cursul pozitiv, spre înțelegere și colaborare ; realitatea a confirmat încă o dată justețea politicii externe a țării noastre îndreptată spre crearea unui climat de încredere și cooperare între popoare. In pofida încercărilor cercurilor imperialiste de a opri procesul progresist al evoluției societății contemporare, popoarele își afirmă tot mai imperios Vorința de a se dezvolta libere și stăpîne pe soarta lor, de a trăi în pace și înțelegere, pe baza deplinei egalități în drepturi; opinia publică înaintată se ridică tot mai hotărît împotriva politicii de forță și dominație, a dictatului și agresiunii. Pe continentul nostru s-a accentuat curentul favorabil înfăptuirii securității europene; masele populare, numeroși oameni politici — inclusiv cercuri guvernante — se pronunță pentru o consfătuire consacrată realizării acestui deziderat major al popoarelor europene, de o însemnătate deosebită pentru înfăptuirea păcii generale. Desigur, în lumea actuală mai există încă puncte de încordare ca, de pildă, războiul din Vietnam și conflictul din Orientul Apropiat. Aceasta impune fiecărei țări — mari sau mici — datoria de a milita neobosit pentru stingerea tuturor focarelor de război, pentru instaurarea păcii pe toate continentele. (Continuare în pag. a III-a) ///SJ/j DUMINICA 4 IANUARIE 1970 ANUL XXVI NR. 77254 PAGINI 30 BANI An Nou a înfloriți în prag. în prag și în ram și în inimi. Incandescența trăirilor sufletești — generată de conștiința înaltei datorii față de patrie și față de propria conștiință — a transmis momentelor sărbătorești de întâmpinare a noului an întreaga pulsație a elanului generos și întreaga gravitate a răspunderii sociale pe care fiecare om în parte și colectivitatea noastră socialistă în întregul ei, o simt plenar în fața tabloului de comandă al planurilor, năzuințelor și acțiunilor destinate să profileze, încă de pe acum, perspectiva certă a înfăptuirilor din ultimul an al cincinalului și din primul an din cel de-al doilea pătrar al existenței unei Românii libere și suverane. Plugușoarele și-au mersul pentru a aduce fit în fiecare casă urarea tradițională, gîndul de belșug și prosperitate pornit de la Bădica Traian ; paharele s-au ridicat voinicește, spre închinări de mare avînt sufletesc întru cinstirea rodnicelor sporuri și a certitudinilor de mîine. Oamenii patriei întregi s-au alcătuit în alaiuri ale bucuriei și fericirii, dind sărbătorii de revelion semnificația unui popas întăritor spre noi fapte mărețe, spre noi înaintări ale patriei pe drumul dezvoltării sale multilaterale. Și în acest roi al urărilor și al efuziunilor sufletești, a răsunat glasul secretarului general al partidului nostru, glas cu ample rezonanțe în străfunduri de inimi, care a adus cuvînt de laudă pentru înfăptuirile de pînă azi din viața țării și a trasat, cu limpezime și hotărire generatoare de încredere și entuziasm, contururile strălimpezi ale viitorului. In locurile de petrecere a revelionului, oamenii au simțit nevoia să izbucnească în urale și să ridice paharul, ca într-un toast unanim pentru sănătatea și clarviziunea celor care conduc efortul general al țării pentru ajungeri viitoare pe noi culmi de civilizație, de cultură și realizări mărețe. Cuvintele rostite de către tovarășul Nicolae Ceaușescu au răsunat astfel ca într-un superb dialog cu țara, ca o scurtă sfătuire înaintea pornirii la fapte demne de acest ev plin de lumină. Așa am început un an nou, un an al unor sfinte nădejdi, girat de succesele precedente, de măsurile înțelepte luate de partid, de hotărîrea unanimă a întregului popor de a apăra, a întări și a desăvîrși tot ce a cucerit, de a păși ferm pe drumul arătat de cel de-al X-lea Congres al partidului Reporterii noștri — prezenți la serbările de revelion au constatat acest suflu viu al dăruirii totale, unanime, pentru traducerea în fapt a proiectelor de viitor uriașe ce stau în fața țării și, deopotrivă, a oamenilor meleagurilor doljene. Știm bine spre ce tindem și asta ne insuflă puteri și încrederi crescute. La sfîrșitul anului în care intrăm, producția industrială a Doljului va fi de aproape trei ori mai mare ca în anul 1965, iar volumul total al investițiilor alocate județului nostru se va ridica la aproape două miliarde și jumătate. Pe temeliile realizărilor anului precedent se vor ridica repere noi, succese noi , noi spații de producție construite la Electroputere și la uzina „7 Noiembrie“, peste 2000 de apartamente înălțate la Craiova, construcția a noi unități de producție industrială (fabrici de celule, de transformatoare mici, de bere și de produse lactate etc.) nenumărate succese în strădania lăudabilă a țăranilor cooperatori de a realiza mari complexe de producție animală, sere și salarii prin intercooperare etc. Nu există sector de muncă în care să nu fie clar prefigurate îndatoririle viitoare, îndatoriri care cer o maximă mobilizare a eforturilor și potențelor, într-o tindere generală de minunată autodepășire. In acest context de îndatoriri mărețe, prevederile de viitor și măsurile pentru înfăptuirea acestora luate de plenara Comitetului județean de partid din noiembrie a.c. demonstrează profunzime de gîndire, unitate de acțiune, putere de mobilizare și mai ales, cutezanța de abordare a unor probleme de bază ale activității economice, a răspunderilor de viitor ce revin comuniștilor și tuturor oamenilor muncii din județul Dolj în noul an, an care trebuie să însemne urcușul pe noi culmi de atins — culmi capabile să încununeze munca harnică, competența, vocația și toate harurile alese ale poporului nostru liber, neobosit și talentat Primele succese înscrise pe curba mereu suitoare a graficelor și a tuturor planurilor noastre, sînt primele garanții de izbîndă. Perseverînd neîncetat pe acest drum și luîndu-ne drept călăuză vajnică învățăturile și îndemnurile partidului, vom trăi, la încheierea acestui nou an, bucuria copleșitoare a datoriei împlinite, mîndria pentru forța noastră creatoare. La mulți ani „înainte" Lunga noapte-zi a bucuriei și a năzuințelor de mai bine ...Poate niciodată în acest sezon zăpada nu a strălucit mai pur, aerul n-a fost mai cristalin, ninsoarea mai solemnă, casele mai luminoase... Ne-am aflat printre nu prea numeroșii pietoni, pe traseele ultimelor ceasuri ale lui 1969. Străzile Craiovei începuseră, în fine, să cunoască odihna după uluitoarea forfotă a pregătirilor pentur „marea trecere“. O enigmatică limpezire, o liniște părelnică, exterioară, pentru că în marile familii ale întreprinderilor, în localuri publice sub ninsori de lumină și beteală, în saloanele tinerelor colectivități studențești, în case, în microcosmul incandescent al intimității familiare, pretutindeni .— începea noaptea în care nimeni nu doarme, noaptea bucuriei, împlinirilor, speranțelor, tulburătoarea întîmpinare a Clipei cu care vom păși într-un An Nou, încrezători în viitorul nostru, ai Țării. Mașina redacției a alergat purtînd echipa de reporteri pe itinerariile fizice, dar mai ales sentimentale, ale unei sărbători în care, la tot locul, încercam satisfacția de a fi cronicarii unei atmosfere marcate pregnant de optimism, sănătate morală, certitudinea împlinirii năzuințelor, dorința de a munci mai bine în viitor, de a fi folositori patriei socialiste. Pretutindeni sărbătoare, — un tablou saturat de lumină, gînduri, culoare, sensibilitate. Ne trăim bucuriile mai intens, pe planuri multiple, cu conștiința superioară a racordării destinelor individuale la mișcarea amplă a societății. Suntem azi infinit mai sensibili la ceea ce am numi „timpul istoric“. Durata fiecăruia nu se mai pierde ca într-un ocean orb în durata Timpului, ci se inserează lucid în desfășurarea istorică a unei colectivități jalonate de repere precise. Avem sentimentul că trăim nu de la zi la zi, ci „o epocă“, fată, Cronos, zeul timpului, și-a mîncat încă un fiu, dar clipele ce vin poartă densitatea grea a unor zile mai pline, a orizonturilor luminoase. + ...Primul și cel mai străvechi vestitor al noului an — Plugușorul. L-am întîlnit toate vîrstele într-un bucurînd cvartal din modernul cartier Brazda lui Novac, la revelioanele colective din cîteva uzine craiovene, în ogrăzile gospodarilor din cîmpia Băileștiului. Am regăsit în refrenele sale însuflețite vibrația caldă de optimism și omenie a poporului nostru. Și cuvintele învăpăiate de noroc și sănătate adresate tuturor s-au împletit cu urările, cu simțămintele de dragoste adresate partidului iubit, conducerii sale înțelepte. Pe pragul marii treceri către '70 am reținut emoția, mîndria, satisfacția cu care au fost urmărite pretutindeni cuvintele tovarășului Nicolae Ceaușescu, înalta apreciere pe care secretarul general al partidului a dat-o eforturilor eroice ale oamenilor muncii, succeselor dobîndite în toate domeniile de activitate, perspectiva însuflețitoare pe care o deschide Națiunii noastre Congresul al X-lea, baza trainică a înfăptuirilor de pînă acum. Anul Nou la datorie ? ...Ora 0,01 ! In acest prim minut din '70 am schimbat tradiționala urare „La mulți ani !“ la bordul unei locomotive Diesel-electrice cu mecanicul Gheorghe Căpraru care pornea primul tren de călători al anului, personalul 1004, cu destinația București. Printre numeroșii ceferiști care au întimpinat noul an în plină activitate pe magistralele feroviare, i-am aflat și pe electromecanicul Constantin Anghel din centrala telefonică automată C.F.R. Craiova. La altă poartă a orașului, in „Cetatea megawaților“, i-am găsit în plin efort pe energeticienii termocentralei de la Ișalnița, în frunte cu directorul acestui harnic colectiv, inginerul Igor Șelinschi. Cum am întâmpinat anul 1970 ? Ne răspunde lapidar dar concludent ing. Tudor, inginerul de serviciu pe centrală : „Cu toate grupurile în funcțiune la nivelul parametrilor Reflexul muncii rodnice a energeticienilor de la Ișalnița aveam să-l aflăm mai tîrziu și la sediul dispecerului teritorial Craiova pentru energia electrică, unde ing. Alexandru Belega, ne-a declarat : „In prima zi a lui '70 s-au furnizat 4 979 400 kWh energie electrică“... La sonda 816, brigada lui Traian Constantinescu a înaintat in această noapte cu încă 12 metri spre cota 3000. La sonda nr. 62, unul dintre cei mai vechi petroliști, șeful de secție Dumitru Pîrvulescu, împreună cu oamenii săi, au continuat să sape spre descoperirea unei noi structuri de țiței și în aceeași noapte, la „ora zero", sonda 6012, care înaintează către 6000 metri, trecea cu „talpa“ de adîncimea 4334 metri. La Combinatul chimic, printre numeroșii chimiști prezenți la pupitrele instalațiilor aflate sub presiune, inginerul Florin Prisecaru ne-a mărturisit satisfacția unor ore de producție „în plin" la aproape toate secțiile platformei vechi... Peste tot, acolo unde producția — prin specificul ei — nu poate cunoaște odihna, am aflat oameni la datorie, formații de lucru angrenate cu dăruire și pasiune în efortul primelor confirmări ale industriei județului la programul major al ultimului an din actualul cincinal. Casele de pe cîmpia Dunării, Jiului și Oltului și-au pus de mult cușmele de zăpadă. Fuioarele lungi de fum ce se înalță pretutindeni îmbie la popas și vestesc colindătorilor că sarmalele sunt încă pe foc. Inserarea s-a lăsat și la Cerăt. Ulițele par încă tăcute și pustii. Dar nu pentru multă vreme. De departe, de la casele vecine sosește zvon de clopoței și pocnet de bice. Gazdele, primitoare ca întotdeauna, ies în prag și așteaptă. — Vin, mămică ! Curtea se umple deodată de mugetul tînguit al buhaiului, de veselia clopoțeilor și bicelor. Un grup de flăcăi a pornit cu plugușorul să vestească sosirea Anului Nou: „Iarna-i grea, omătu-i mare/ Semne bune anul are !“... Tinerii urează gazdei sănătate, un an de pace, belșug și fericire. Reportaj realizat de : ADRIAN FULGA, MARIN ANCUȚESCU și MIRCEA DARABANEANU Foto : FL. ROȘOGA (Continuare in pag. a III-a) • •• Semne bune anulare«« La temperatura înaltelor răspunderi sociale Bani rolnic 1d unitățile miri ale județului . Termoenergeticienii craioveni au realizat în două zile circa 17 milioane kWh energie electrică — primul acont din ceea ce însumează, în ultimul an al cincinalului, o producție record, la nivelul centralei Craiova, de 6,4 miliarde kWh. ■ Chimiștii craioveni au raportat sporuri însemnate de producție la amoniac, azotat de amoniu, uree, butanol și acetilenă din gaz metan. H In șantierele petrolului, primele confruntări cu adîncurile — primele sute din cei peste 141 000 metri care se vor săpa în 1970. Sub semnul marilor impulsuri ale celui de-al X-lea Congres al partidului, oamenii muncii din economia Doljului au început, o dată cu noul an, să scrie prin fapte cronica anului 1970, cronica izbînzilor care să completeze minunatul tablou al actualului plan cincinal, ilustrare fidelă a hărniciei și priceperii, a măreției programului stabilit de partid. In virtutea acestei chemări pentru ritmuri noi în producție, în creșterea eficienței economice, în redimensionarea potențelor profesionale și tehnice, termoenergeticienii de la Craiova, petroliștii din toate șantierele Olteniei, atît de la foraj cit și de la extracție, ceferiștii, toți cei care au muncit în această vreme de sărbătoare a muncii, de sărbătoare a noului an, raportează în aceste prime zile izbînzi din cele mai valoroase. In cea mai mare fortăreață a luminii, la porțile Craiovei, termoenergeticienii din colectivele conduse de inginerii Dumitru Tudor și Mihai Popescu, maistrul Dănilă Dogaru și alții, au raportat, în primele două zile, o producție de circa 17 milioane kWh energie electrică. Această cifră este un prim acont la prevederea ca în ultimul an al cincinalului, Centrala electrică de termoficare de la Craiova să realizeze o producție de 6,4 miliarde kWh, au 1,4 miliarde kWh mai mult decît în penultimul an al cincinalului. In bătălia pentru noi structuri bogate în hidrocarburi, hărnicia pădurarilor adîncului, stăpîni pe eternul tumult al pămîntului, a bravilor sondori de la foraj, va trebui să însemne, în anul 1970, un volum de foraj de peste 141.000 metri din care, la forajul geologic, mai mult cu circa 18 000 metri față de realizările anului, trecut. In toate șantierele Olteniei, brigăzile de foraj au fost la datorie, s-au luat la întrecere cu timpul și, în zilele de 1, 2, 3 ianuarie a.c. au înscris în rapoartele de foraj primele succese. Tehnicianul Alexandru Cara, inginerul A GHEORGHE FLOREA (Continuare în pag. a III-a) In pag. a II-a • Reflecții... ® Concursul nostru • Umor • File de dicționar • Un reporter frenetic • Cea de-a 7-a artă în 1969 • Secvențe cotidiene j