Inainte, februarie 1970 (Anul 27, nr. 7749-7772)

1970-02-21 / nr. 7766

ANUL XXVI NR. 77664 PAGINI 30 BANI ielele modificărilor emulate de instalația linii de acetaldei. Anul trecut, asemenea tuturor colectivelor de muncă din fabricile Combinatului chimic de la Craiova, muncitorii, maiștrii și inginerii fabricii de acetaldehidă au obținut succese de seamă in creșterea producției. Succesele acestea își au rădăcina în preocuparea întregului colectiv pentru descoperirea și folosirea tuturor căilor capabile să asigure îmbunătățirea procesului tehnologic și îndeplinirea planului pe 1970. Printre măsurile stabilite și aplicate se numără și modificările executate în instalații pentru perfecționarea producției, pentru reducerea consumurilor specifice pe zona de produs. Una dintre cele mai importante măsuri, aplicată anul trecut, a fost modificarea tehnologiei de preparare a catalizatorului proaspăt. Avantajul modificării constă în aceea că a avut efect imediat în reducerea numărului de defecțiuni cauzate de coroziune la sectorul de preparare a catalizatorului, poziția 74. Tot ca urmare a acestei modificări, s-a reușit să se reducă și consumul de sulfat feros. In anii trecuți s-a discutat mult despre găsirea unei soluții care să permită evitarea pierderilor de tori și catalizamercur la canal. In această direcție — ne spunea ing. Marin Horațiu, șeful fabricii de acetaldehidă — tatonările au rămas de domeniul trecutului. Pentru atingerea scopului amintit, s-a și montat vasul recuperator de catalizator pe traseul oxizilor de azot. Pe această cale, noi vom putea evita anual pierderea a circa 35 000 kg sulfat feros. — Știm că de mai multă vreme, colectivul fabricii se preocupă permanent de descoperirea recuparare tuturor căilor de a mercurului. Legat de această problemă, ce ne puteți spune, tovarășe Horațiu ? — In timpul acestui an se va monta decantorul recuperator de mercur pe traseul de aldehidă diluată. Cu ajutorul lui, o bună parte din mercurul antrenat de aldehidă din sectoarele poziția 8 și 9 este recuperat, chiar în faza de hidratare. în acest fel, vom recupera anual circa 1500 kg mercur. Reducerea consumului specific și recuperarea mercurului este o problemă care va sta în permanență in centrul atenției noastre. îndeplinirea angajamentului luat de colectivul secției In adunarea generală a salariaților ne cere să întreprindem, în continuare, noi studii și să luăm noi măsuri, a căror aplicare să ne dea posibilitatea de a obține noi succese în economisirea mercurului. — Ce modificări au mai fost făcute și care sunt avantajele lor ? — La linia I hidratare s-a montat și s-a experimentat circuitul de catalizator conform schemei de la Uzina „Buna-Schopau", avînd ca efect pozitiv creșterea eapa-GH. SOCOTEANU (Continuare în pag. a IlI-a) Mai mulți cetățeni ne-au sesizat că trotuarele din fața magazinelor I.A.S. din piața Crasnoi sunt blocate cu butoaie goale care îngreunează circulația pietonilor. Conducerea întreprinderii agricole de stat Breasta ne-a răspuns că s-au luat măsuri pentru scurtarea timpului de Încărcare și descărcare a băuturilor, fapt ce va duce la descongestionarea trotuarelor. Suntem în măsură să-i răspundem tovarășului Dumitru Stan din Craiova că transportul călătorilor pe traseul nr. 7 cu autobuzele I.T.C. se va face numai pe bază de abonament tip — cursă specială. In acest fel, se va cunoaște numărul real al călătorilor și, in consecință, se va putea stabili necesarul de autobuze. Am fost Întrebați de pensionarul Florescu N. Marin din comuna Vîrvorul de Jos dacă C.A.P. „Unirea" poate să-i acorde ajutor In natură. Răspunsul dat de U.J.C.A.P. Dolj este afirmativ. Consiliul de conducere al C.A.P. a notării să vi se acorde ajutorul solicitat, ținindu-se seama că sunteți invalid și aveți doi copii minori. Răspundem profesorului Ion Drăgan din Mirșani , cadrele didactice numite ca suplinitori, se salarizează la studiile și vechimea pe care o au in Invățămînt, la data suplinirii, fără condiționare de gradul didactic definitiv. In cazul dv. încadrarea este corespunzătoare. Sub semnul marilor răspunderi revenite în anul 1970, anul de legătură dintre cele două planuri cincinale, oamenii muncii din fabrici și uzine, de pe șantiere, stimulați de importantele obiective ale plenarei C.C. al P.C.R., din decembrie anul trecut, se angajează să sporească rodnicia preocupărilor pentru a da viață înainte de termen angajamentelor organizației județene de partid. Angajamentele lor în întrecerea socialistă se fundamentează pe o valoroasă experiență acumulată de-a lungul perioadei trecute din actualul plan cincinal și pun temeiul îndeplinirii sarcinilor majore izvorîte din Directivele Congresului al X-lea al partidului. Entuziaste angajamente pentru sporuri noi de producție Instantaneu la Institutul de proiectări și cercetări miniere pentru lignit — Craiova La Uzina „7 Noiembrie“ Adunarea reprezentanților salariaților din cadrul Uzinei „7 Noiembrie“ a dezbătut problemele ample ale activității de viitor și a stabilit obiective de seamă în bătălia pentru mașini mai multe și de calitate. Sub semnul preocupărilor pentru dezvoltarea succeselor din anul trecut, constructorii de mașini de la Uzina „7 Noiembrie“ au chemat la întrecere socialistă colectivul de muncă al Uzinei „Electroputere“ Craiova cu următoarele obiective: — depășirea prevederilor de plan la producția marfă cu 1.3 la sută, realizind suplimentar 200 bucăți greble oblice pentru tractorul de 40 cp, 30 bucăți remorci cisternă pe două axe, 25 bucăți remorci cisternă pe un ax și 10 bucăți remorci cisternă pentru îngrășăminte organice : — sporirea productivității muncii planificate cu 1,3 la sută : — realizarea unei economii de 50 tone metal prin reproiectarea unor produse și aplicarea de procedee tehnologice avansate ; — asimilarea a 10 produse noi la un nivel tehnic ridicat, competitiv ; — vom extinde acțiunea de modernizare a produselor din fabricația de serie. Angajamentele constructorilor de mașini mai prevăd diversificarea acțiunii de autoutilaje, organizarea superioară a procesului de producție și îmbunătățirea indicilor de folosire intensivă a utilajelor și suprafețelor de producție. La Fabrica de transformatoare Constructorii de transformatoare, cei care cu cîteva zile în urmă au lansat valoroasa inițiativă „Pe produs — consumuri specifice cit mai reduse“ s-au angajat ca în acest ultim an al cincinalului să dea viață următoarelor obiective : — un spor al valorii producției globale de 4 milioane lei ; — o economie suplimentară de metal de 60 de tone ; (Continuare în pag. a III-a) Cu ajutorul presei de 40 tone din noul laborator, se determină rezistența la compresiune a cărbunelui Foto. M. Dumitrescu 0 propunere care vine în intîmpinarea dezideratelor de continuă perfecționare și sporire a eficienței în activitatea aparatului de stat. Folosirea centralizată a organelor de control din economia locală Pentru verificarea sistematică a activității financiare și gestionarea unităților din administrația și economia locală, o dată cu reorganizarea teritorială a țării, au luat ființă corpul de control financiar intern de pe Ungă comitetul executiv precum și unele nuclee de control la Direcția de industrie locală, Direcția de gospodărie comunală, Trustul de construcții, Direcția comercială și Direcția agricolă. In cadrul unor unități economice de: industrie locală, gospodărie comunală, întreprinderea „Combustibilul” Craiova, precum și la Direcția de drumuri și Spitalul nr. 1 Craiova o serie de posturi tehnico-administrative s-au transformat în posturi de revizori contabili sau revizori de gestiuni. Analiza activității acestor organe de control, din punct de vedere al eficienței muncii și al cuprinderii sarcinilor, relevă unele aspecte negative care, după părerea noastră, pot fi înlăturate printr-o organizare mai corespunzătoare a controlului financiar intern. Astfel, sarcinile anuale de control prevăzute de H.C.M. nr. 1934/1957, nu au fost realizate atît în anul 1968 cît și în 1969, numărul unităților neverificate fiind de 136 și respectiv de 102, fapt ce a determinat ca planul pe total sistem să fie realizat în 1968 în procent de numai 54 la sută, iar în anul trecut cu 59 la sută. Aceste sarcini de control nu pot realizate cu posibilitățile exisistente, rămînînd neacoperiri — la Consiliul popular județean cu 91 de unități din totalul de 197, la Direcția agricolă cu 10 unități din totalul de 27, iar La întreprinderea „Combustibilul“ Craiova, in 1969, au rămas necontrolate 110 gestiuni și subunitate. Deosebit de aceasta, la Consiliul popular județean există un număr de 48 unități cu 215 gestiuni care nu sunt controlate încă din anul 1967 și ianuarie 1968. Consecința neverificării la timp (anuale) a unităților din sistem constă în aceea că — pe lîngă faptul că nu se respectă prevederile hotărîrii amintite și indicațiile aprobate de biroul permanent al Consiliului de Miniștri în ședința din 9 septembrie 1968 — neajunsurile din economia și administrația locală nu pot fi descoperite la timp, pentru a se lua măsurile corespunzătoare, iar controlul întîmpină mari greutăți pe linia stabilirii răspunderilor materiale și a recuperării eventualelor pagube materiale. Asemenea aspecte negative au fost constatate în perioada septembrie-octombrie 1969 și de comisia permanentă plan-finanțe a Consiliului popular județean cu ocazia analizei pagubelor materiale. Tot din analiza efectuată a reieșit că, în timp ce la unele direcții și întreprinderi organele de control consumă un fond mare de timp (șantierul nr. 2 construcții Craiova — 275 omzile, întreprinderea de panificație — 598 om-zile, întreprinderea de industrie locală, pentru materiale de construcții și produse chimice — 540 om-zile, Î.G.D. Craiova — 337 cm-zile etc.), la alte unități nu numai că fondul de timp utilizat pentru verificare este mic (10—40 zile), dar, așa cum s-a arătat mai sus, nici sarcinile anuale nu pot fi realizate. Pe linia eficienței muncii, s-a constatat că organele de control fiind dispersate la 17 NICOLAE TOADER revizor contabil șef la Consiliul popular județean Dolj (Continuare în pag. a TIT-a). In depozitul întreprinderii de prefabricate din beton Craiova a curier cotidian . O nouă linie de prefabricate în producție La Cernele — Craiova, in cadrul întreprinderii de prefabricate din beton, a început să producă un important obiectiv din ramura materialelor de construcții — linia de elemente armate din beton celular autoclavizat. Concepută și dotată după cerințele tehnicii actuale, această linie modernă face parte din ansamblul lucrărilor de dezvoltare a capacității secției la 250 000 mc betoane celulare autoclavizate anual. In cadrul acestei capacități se vor produce 115 000 mc elemente nearmate și 135 000 mc elemente armate. Elementele din beton celular autoclavizat armate reprezintă o noutate in producția noastră de materiale de construcții. Constituirea Casei județene a corpului didactic La Craiova, a avut loc ședința de constituire a Consiliului Casei județene a corpului didactic. La lucrările ședinței au participat tovarășii: Petre Gigea, prim-vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean, Dumitru Bordea, președinte ale Consiliului județean al U.G.S.R., prof. dr. docent Nicolae Rădulescu, prorector al Universității, prof. Dumitru Voicu, inspector general la Inspectoratul școlar județean, cadre didactice. Tov. prof. dr. docent N. Rădulescu a fost ales președinte al Consiliului, iar in funcția de secretar prof. Ion Gugu, care va fi și directorul Casei județene a corpului didactic.  Acțiuni de școlarizare prin Casa agronomului Printre numeroasele acțiuni de instruire in domeniul producției in cooperativele agricole figurează și școlarizarea unui număr de 120 de sericicultoare. Cursurile vor începe săptămîna viitoare și vor avea o durată de cinci zile. De asemenea, începînd de ieri, la I.M.A. Segarcea, 60 de mecanizatori vor participa la un instructaj de 10 zile, pentru a fi puși la curent cu cele mai noi probleme de cunoaștere a mașinilor cu care vor lucra in acest an în legumicultura.  Tudor Gheorghe în turneu Incepînd de ieri, tînărul actor craiovean Tudor Gheorghe, laureat al Festivalului teatrelor dramatice 1969, întreprinde un turneu în mai multe orașe ale țarii, prezentînd spectacole de poezie și muzică folk la Timișoara, Arad, Oradea, Baia Mare, Satu Mare, Cluj, Tg. Mureș. In continuare, Tudor Gheorghe va prezenta spectacole în localități din Moldova. Chemarea tinerilor din Poiana Mare privind creșterea fertilității solului prin irigații D D D D D D D BD DaBn Ia dorința de a-și aduce o contribuție nemijlocită la mărirea fertilității solului prin amenajări pentru irigații, precum și la întreținerea și exploatarea acestora în mod corespunzător, comitetul comunal Poiana Mare al Uniunii Tineretului Comunist și comitetele U.T.C. din cooperativele agricole din această localitate, au lansat o mobilizatoare chemare către toate organizațiile U.T.C. din localitățile cuprinse în sistemul de irigații Calafat-Băilești și din sistemele locale mari din întregul județ. Chemarea prevede traducerea în viață a unor sarcini concrete printre care, în primul rînd, obligația organizațiilor U.T.C. din cele patru C.A.P. din comună de a pune la dispoziția conducerilor acestor cooperative agricole un număr de 80 de tineri pentru a fi școlarizați să poată lucra în cadrul sistemului de irigații. Concomitent, comitetul U.T.C. va depune eforturi în vederea depistării unor absolvenți de școli profesionale care să lucreze ca mecanici de întreținere a agregatelor de irigare. Chemarea propune folosirea unor IC3 diverse forme pentru continua pregătire profesională a tinerilor ce vor lucra la irigații, printre care și un concurs intitulat „Tineretul și agrotehnica“. Sunt stabilite, de asemenea, modalitățile și acțiunile mai importante în legătură cu pregătirea politico-ideologică a tinerilor selecționați să lucreze în sistemul de irigații, printre care: întîlniri cu specialiștii, întrebări și răspunsuri, seri de calcul, cadrane tehnice. .. Din propunerile autorilor acestei chemări nu lipsesc activitățile în legătură cu întărirea disciplinei în muncă, folosirea eficientă a timpului de lucru, însușirea normelor de tehnica securității. In final, se prevăd și măsuri de natură să creeze tine rilor condiții materiale optime pentru desfășurarea sarcinilor ce le vor reveni. pierzînd una din condițiile majore preconizate de partid în scopul modernizării agriculturii, chemarea lansată de către ti tinerii din Poiana Mare va avea, sintem convinși, un mare ecou în rîndul întregului tineret de la sate, care va participa, și astfel, cu elanul care-1 caracterizează, la obținerea succeselor așteptate. 0 CD D : a iacii I cm cm e=3 I Peisaj de iarnă pe strada Romul Foto : Ștefan Ionescu C3 a EZ3 EZ3 E3 a C3 E71 CU crs E^3 a In 1970 După cum se știe, pe baza inițiativelor și măsurilor luate de către Comitetul județean de partid, sectorul legumicol în județul nostru cunoaște în acest an o considerabilă dezvoltare. In concordanță cu planul de dezvoltare al acestui sector, cu nivelul de asigurare a unor cantități sporite de legume pentru consumul populației, I.L.F. Dolj a contractat cu cooperativele agricole, pentru anul 1970, cantitatea de peste 65 000 tone legume de pe suprafața de aproape 6900 ha. In vederea realizării acestei producții, unitățile și-au asigurat din timp biocombustibilul și materialele necesare, au executat deja însămînțarea in paturi calde a legumelor tim- Valorificarea producției legumicole pe o treaptă calitativ superioară Ing. IME SALCEANU director adj, al I.L.F. Dolj purii și extratimpurii, întrucît biocombustibilul produs în unități nu este suficient pentru construirea răsadnițelor în vederea semănatului și repicatului, la indicația organelor județene, multe cooperative — Rast, Praporu, Lipov și altele — și-au asigurat sere inmulțitor în care produc numărul necesar de răsaduri. Este, desigur, meritorie inițiativa Comitetului județean de partid privind extindera suprafeței de salarii cu încă 120 ha. Ca urmare a măsurilor luate, construcțiile respective se realizează in cadrul asociațiilor intercooperatiste și, se înțelege, vor contribui substanțial la depășirea volumului produselor destinate valorificării pe piața internă și, în special, pentru export. In acest context se detașează, în mod deosebit, asociațiile de la Maglavit, Goicea Mare, Dobrotești, Ghidici, care au dat dovadă de perseverență și înfruntînd capriciile naturii, anumite neajunsuri inerente, au executat construcțiile solariilor intr-un ritm alert. Există certitudinea că, soluțiilor date datorită folosirii de colectivele de specialiști ce s-au deplasat la fața locului din indicația Comitetului județean de partid, solariile respective vor putea fi folosite eficient, încă din această primăvară, majoritatea serelor inmulțitor din cadrul complexelor de solarii au fost date in folosință și ca urmare, se va asigura plantarea răsadului de tomate in solarii in perioada 25—30 martie, iar în cîmp incepînd cu data de 20 .Continuarea n pag. a III-a)