Inainte, martie 1970 (Anul 27, nr. 7773-7798)

1970-03-26 / nr. 7794

In localitățile îndepărtate-activitate culturală periferică O analiză întreprinsă în cîteva comune de la marginea județului arată că unii activiști culturali activitatea consideră culturală o preocupare cu totul minoră, conferindu-i un caracter formal. In sala de spectacole a cultural din căminului Seaca de Pădure, cele 20— 30 de scaune, așezate anapoda, peste care zac praful și resturile țe, atestă de semindezinteresul și lipsa elementară a spiritului gospodăresc. In bibliotecă, interlocutoarea noastră, Lenuța ne informează Viziru că directorul căminului, Aristide Viziru. (fratele „este la ore“, dînsei) Din aceeași sursă aflăm că, după două luni de zile, la cămin s-a ținut o conferință județ venită de la și o mică serbare. In rest , recenzii la „Frații Jderi“, „O scrisoare pierdută“ și „O noapte furtunoasă“ (!). Discuțiile cu bibliotecara, ca și cele purtate cu tov. C. Stanciu, secretarul consiliului popular comunal, ne-au arătat că nici aparatura de nu este ținută film în condiții corespunzătoare și ca atare vizionările nu se desfășoară normal. Pe scurt, la Seaca de Pădure activitatea culturală hibernează in... bune condiții. Ba mai mult, chiar inițierea activiștilor în probleme de profil este cu totul accidentală. Consemnînd aceste situații neplăcute, inspectorilor amintim de la Comitetul județean pentru cultură artă, care se ocușipă de această zonă, că n-au mai fost prin Seaca de Pădure din luna august a anului trecut. Cultură de masă In comuna Carpen, căminul cultural (de centru) este în satul Cleanov. „La centrul comunei, ne spunea directorul Ștefan Ion, nu au loc manifestări decît duminica, într-o sală a grădiniței de copii“. în general, activitatea culturală (cînd se desfășoară !) este bine orientată dar suferă de nediferențierea manifestărilor și mai ales de o acută lipsă a calității. In luna februarie a acestui an, planul de muncă consemna aceleași acțiuni ca și in anii trecuți. Oare problematica preocupărilor oamenilor din satul respectiv nu reclamă, în nici un fel noul? Așa ne explicăm și faptul că la căminul cultural din Cleanov, așezat în mijlocul satului, vin ziua zeci de locuitori dar nu pentru cămin, ci pentrru întîlniri obișnuite, pentru a mai schimba o vorbă. De ce nu se întreprinde ceva pentru acești oameni care vin nemobilizați, dar cărora nu li se oferă mai nimic? Apreciem faptul că s-au prezentat unele conferințe, s-au organizat călătorii pe hartă, unele manifestări literare (la bibliotecă), dar fără o frecvență periodică, fără a se urmări un scop, o anumită tematică etc. etc. Și aici se impune un control deosebit din partea organelor județene de cultură și artă, o îndrumare efectivă privind sarcinile care revin căminului cultural, lucrîndu-se în mod concret la întocmirea unui plan, la efectuarea unui sondaj de opinii, la pregătirea și desfășurarea unei activități etc. Pentru că, altfel, instructajele teoretice simple sarcini devin rămase în stadiul bunelor intenții sau pur și simplu în uitare în însemnări carnetele de notițe. Credem că e timpul să se întreprindă, după cei doi ani de experiență culturală de la reorganizarea administrativ-teritorială, schimburi de experiență utile și substanțiale pe centre de comune sau sate. Revirimentul cultural nu poate avea loc, mai ales în zonele periferice ale județului, decît în condițiile cunoașterii îndeaproape a specificului local și a demonstrației active. M. BARBU In biblioteca Liceului din Bechet ÎNAINTE o problemă fundamentală și permanentă a școlii noastre. Educația politico-ideologică a pionierilor și școlarilor Ținînd seama de experiența acumulată în domeniul educației politico-cetățenești a pionierilor și școlarilor și de cerințele ce decurg din documentele celui de-al X-lea Congres al P.C.R. privind formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste a poporului, conducerea școlii noastre, sprijinită de biroul organizației P.C.R. din școală, in colaborare cu organizația de pionieri și U.T.C., a asigurat, toate condițiile necesare pentru ridicarea la un nivel calitativ superior a educației ideologicopolitice a pionierilor și școlarilor. Așa, de pildă, în planul de muncă al școlii, noi am prevăzut să rezolvăm cu răspundere o serie de sarcini educative, cum ar fi : educarea la pionieri și școlari a devotamentului față de cauza socialismului, a dragostei față de patrie și partid, a atitudinii înaintate față de muncă, față de învățătura și îndatoririle sociale, activizarea școlarilor noștri în vederea formării unei atitudini civice înaintate, a concepției materialistdialectice despre lume și viață, a convingerilor politice, patriotice și internaționaliste. Analiza periodică a modului cum au fost realizate aceste sarcini în cadrul organizației de partid din școală, în consiliul profesoral sau consiliul pionieresc pe școală, ne-a dat posibilitatea să conducem științific procesul de traducere treptată, dar solidă, a acestor sarcini în viață. Fără îndoială că aceste sarcini se înfăptuiesc în cadrul unui proces intens și de durată, la care-și aduc contribuția alături de școală numeroși factori : familia, mediul social, mijloacele moderne de informare și altele. Recent, într-o ședință lărgită a organizației de partid din școală, au fost discutate pe larg problemele educației ideologice și politice a școlarilor. Un aport deosebit la elucidarea problemei l-au realizat discuțiile vii, interesante ale diriginților și comandanților de pionieri, experiența lor pozitivă ca și măsurile concrete adoptate cu această ocazie de către biroul organizației de partid. Delimitarea și fixarea domeniilor de tangență ca și a celor de diferențiere între educația ideologico-politică înfăptuită în procesul de învățămînt și cea realizată în cadrul organizației de pionieri, în favoarea asigurării unității și eficacității procesului educativ, s-au dovedit premise necesare pentru abordarea concret științifică a problemei. Evitarea paralelismului, dublată de grija pentru conținutul orelor de dirigenție sau a orelor de informare politica a elevilor, a constituit pentru noi o permanentă preocupare. Semnalăm că, recent, comisia metodică a comandanților de pionieri din școală a stabilit ca problemele ideologico-politice in cadrul organizației de pionieri să fie puse din punctul de vedere al practicii muncii educative cu pionieri și școlari, nuanțînd și orientind întregul conținut al activității spre țeluri conștiente, precis și explicit formulate de educatori și comandanți, realizate însă în moduri, forme și căi diferite, specifice vîrstei și metodologiei activității pionierești. In școala noastră învață aproape 1700 de elevi, colectivul de elevi fiind, în genere, deosebit de eterogen. Sarcinile ce ne stau in față sînt, de aceea, cu atît mai complexe și mai pline de răspundere. Participarea pionierilor și școlarilor noștri la o serie de concursuri tradiționale (la care unii s-au clasat pe primele locuri), abonarea tuturor pionierilor și școlarilor la presa de tineret, vizionarea unor spectacole, ca și participarea lor la o serie de excursii și drumeții au adus o contribuție importantă la înfăptuirea obiectivelor muncii de educație politico-ideologică. Educind elevii prin muncă pentru muncă, școala noastră a reușit să întreprindă acțiuni deosebit de rodnice. Astfel, elevii au participat la acțiunea de asfaltare a curții școlii, de amenajare a unei baze sportive, precum și la alte acțiuni inițiate in municipiul Craiova. Am dori să semnalăm că educația politico-ideologică, prin însăși natura ei, are un caracter concret, rezolvînd probleme pe care le pune viața într-o etapă sau alta, iu împrejurări precise. De aceea, ea se adecvează și se nuanțează în funcție de dinamica procesului educativ la nevoile practicii curente. Dat fiind specificul școlii noastre, alături de celelalte laturi ale educației comuniste a elevilor, ne-am preocupat mod deosebit de formarea conîncepției materialist-dialectice, de educația științifică a pionierilor și școlarilor. „Apariția vieții pe pămînt“, ,,Fenomene cerești puțin obișnuite”, „Zborul omului in Cosmos”, „Minuni în eprubetă“ — sînt doar cîteva din problemele discutate cu elevii și pionierii școlii noastre, atît în cadrul orelor de curs cit și în cercurile pionierești, în cadrul cercurilor tehnico-științifice s-au abordat probleme cum sînt: studierea proceselor chimice și biologice, a problemelor privitoare la transformarea energiei, demonstrarea legității fenomenelor naturii. Cercul tehnic de chimie din școala noastră — patronat de Combinatul chimic Ișalnița — are o activitate prodigioasă pe linia formării concepției materialist-științifice, a convingerilor ateiste. Recent am trecut la radioficarea școlii, o serie de pionieri și școlari lucrînd efectiv la realizarea instalației, aplicând practic cunoștințele lor teoretice. Accentuarea laturii educativ-formative a activității tehnico-aplicative cit și lărgirea și aprofundarea „cimpului informațional“ sunt sarcini curente ale muncii noastre. Este important să subliniem că această activitate are efecte educative însemnate în domeniul formării concepției materialist-științifice, a convingerilor ateiste. In primul rînd subliniez că educația ideologico-politică a pionierilor și școlarilor o privim mereu ca o sarcină fundamentală și permanentă a întregului colectiv. împletirea sarcinii de comandant cu aceea de diriginte este folosită cu multă măiestrie de multe cadre didactice de la școala noastră. Așa, de exemplu, profesoarele Dinu Constantina, Cojocaru Maria, Maier Valentina, Birău Angela, Turturică Nicoleta, Oprescu Maria și altele, pregătind discuția din ora de dirigenție asupra importanței ce a prezentat-o instaurarea primului guvern democrat din țara noastră, au organizat drumeții pionierești — aceasta în calitate de comandant de pionieri — pentru vizitarea principalelor locuri și monumente istorice din municipiul Craiova, a unor plăci memoriale comemorative. Impresiile din aceste instructive drumeții au fost pe larg prezentate in orele de dirigenție. Organizatorii au urmărit ca printr-o finalizare complexă, de trăire afectivă puternică, cu punerea în valoare, sub aspect educativ, a elementului eroic, să creeze momente de înaltă tensiune emotivă. Preconizăm ca în vara acestui an să inițiem un concurs pe tema : „Pionierii pe cărările patriei“ pentru antrenarea școlarilor la studierea specificului etnografic și folcloric al diferitelor localități, la cunoașterea geonaturală a ținutului local, la consolidarea sentimentului de demnitate națională, cu scopul de a determina o serie de schimbări în atitudinea elevilor față de muncă și învățătură. Ne preocupăm cu toții ca specificul educației ideologice și politice în cadrul organizației pionierilor să fie dat de existența și utilizarea simbolurilor, a tradițiilor ca mijloace educative specifice. Ne îngrijim, deopotrivă, de educația civică a pionierilor și școlarilor, preocupare ce are un caracter activ, ceea ce presupune dezvoltarea atitudinii corecte față de muncă, relevarea sensului politic al educației socialiste. Prof. BARITON V. STOICULESCU, director Școala rusă de 10 ani nr. 12 Craiova gene Ia magazinul cu autoservire (unitatea nr. 198) din cartierul Brazda lui Novac Craiova Automobilist, sînteți membri ai Automobil Clubului Român? — Convorbire cu tov« PUIU POPESCU, secretar al Filialei Dolj a Automobil Clubul Român — In organizarea Automobil Clubului Român, la Craiova a luat ființă o filială a acestei asociații, care coordonează în același timp și activitatea unităților similare din județele Gorj și Mehedinți. Ca președinte al Filialei Dolj a Automobil Clubul Român a fost ales tov. ing. Gabriel Ciupagea, vicepreședinte al Consiliului popular județean Dolj, iar ca secretar tov. Puiu Popescu. Despre intențiile de viitor și activitatea tinerei asociații, (mai ales în legătură cu preocupările pentru a crea condiții optime automobiliștilor d in vederea realizării călătoriilor în țară și peste hotare) l-am rugat pe tov. Puiu Popescu, secretarul filialei, să ne răspundă la cîteva întrebări : — Ce fapte sînt înscrise în bilanțul Filialei Dolj a A.C.R. de la înființare și pînă în prezent ? — O dată cu constituirea comitetului de conducere, grija noastră permanentă a fost îndreptată spre creșterea numărului de membri ai asociației. La ora actuală, filiala cuprinde circa 500 de membri, din care 330 membri plini și 170 simpatizanți. Acestora li se asigură asistență tehnică gratuită, într-o zonă de circa 30 km în împrejurimile municipiului Craiova, mai ales în ce privește depanările. In contul unei taxe de 25 lei oră se asigură și intervenții la domiciliul posesorului autoturismului, constînd în verificări, reglaje și reparații. In anul pe care l-am încheiat, filiala noastră a organizat o excursie de cinci zile cu grupuri de automobiliști — în Bulgaria și Turcia, și o alta de opt zile în Ungaria, Cehoslovacia și RD. Germană. Individual, în anul trecut, 134 automobiliști au beneficiat de asistența toate înlesnirile acorși date de A.C.R. pe trasee internaționale, asigurate ca urmare a aderării A.C.R. la Federația Internațională de Automobilism. — Ce vă propuneți pentru acest an în ce privește excursiilor organizarea colective cu participarea automobiliștilor din cele trei județe și ce se preconizează în vederea îmbunătățirii asistenței tehnice pe timpul excursiilor în străinătate ? — Comitetul de conducere al Filialei Dolj preconizează ca în acest prim semestru al anului să organizeze cinci excursii colective. In altă ordine de idei, numărul membrilor asociației va spori, după cum ne-am prevăzut noi, cu circa 300. Asistența tehnică în țară se asigură prin furgonete-atelier Renault-4 și GAZ-69 pentru depanare și remorcare, dotate cu instrumentar de înaltă calitate și încadrate cu mecanici bine calificați. Automobil Club Român sprijină membrii săi în efectuarea de excursii în țară și străinătate, excursii individuale și în grup pe trasee, durată și condiții prestabilite care vin direct in sprijinul membrilor A.C.R., atît prin alegerea unor itinerarii din cele mai frumoase, cit și prin scutirea excursioniștilor de grija asigurării mesei, a hotelului etc. FL GHEORGUIU Arbitrii etapei de duminică Pentru etapa de duminică au fost stabiliți următorii arbitri : ARMATA — CARAULA , Sm. Țecu, V. Văleanu și C. Gîdea ; UNIREA GOICEA — AUTORAPID : N. Ștef, I. Digă și V. Gheorghe ; URZICUȚA — FULGERUL : S. Taban, D. Mirea și M. Verner ; BAILEȘTI — AFUMAȚI : I. Dobrin, D. Zamfirol și I. Ionescu ; METALUL CRAIOVA — RAST : N. Costache, Gh. Nețulescu și N. Nețulescu ; BARCA — GÎNGIOVA : I. Petrescu, D. Bălăceanu și A. Popa ; BISTREȚ — CONSTRUCTORUL : Gh. Ghinea, E. Incioiu și D. Trăistaru ; PROG. GOICEA — MEDICINA : D. diaira, E. Gîdea și P. Camencianu; DABULENI — AUTOMOBILUL : V. Gopov, E. Gheorghiu și V. Ciopiltea | BECHET — SEGARCEA : R. Șerban, I. Bistriceanu și N. Clenciu ; ELECTRICA — UNIREA PODARI : FI. Dumitriu, C. Poenaru și R. Zănescu. în cea de-a doua etapă a returului s-au înregistrat următoarele rezultate : Caraula—Covei 2—1 i Rast — Băilești 0—3 ; Afumați — Urzicuța 3—0 ; Maglavit — Unirea Goicea 1—3 ; Autorapid — Armata 1—0 ; Gîngiova — Electrica 0—3 ; Unirea Podari — Bechet 7—1 ; Segarcea — Dăbuleni 1—2 ; Automobilul — Progresul Goicea 1—0 ; Medicina — Bistreț 0—1 ; Constructorul — Blrea 3—0. 26 III — 1970 Colțul gospodarului (IV) de ing. NICOLAE ȘUSTER, lector universitar Amenajarea peluzelor și semănatul gazonului Se cosește la 10 cm de la pămînt, la fiecare 15 zile. Se udă cu stropitoarea, folosind cîte 20 litri apă pe mp. Udatul se face de 2 ori pe săptămînă, și zilnic, in perioade de secetă. Cetățeni din municipiul Craiova, orașele și satele județului Dolj, participau cu toții la întrecerea patriotică pentru înfrumusețarea localităților voastre ! Suferaji shi Se seamănă gazon, cite 20 g la mp și se încorporează sămînța în pămînt cu ajutorul greblei de metal. Sămînța se introduce la adîncimea de 2 cm în pămînt. Se tasează pămintul cu cilindri sau ciocane ușoare de lemn. Vindica 3.1S. Se sapă pămintul la 40 cm adincime. Se nivelează cu grebla. O Subiect de imditație La fel ca și conducătorii auto, pietonii sunt chemați să contribuie la desfășurarea normală fluxului circulației rutiere printr-o o comportare corespunzătoare. Realitatea dovedește că nu puține sunt cazurile cînd accidentele se produc din vina pietonilor care circulă neatenți și nu iau măsuri de asigurare atunci cînd traversează căile de acces, cînd coboară sau urcă în autovehicule destinate transportului în comun, precum și în alte împrejurări. Un caz petrecut recent este edificator în această privință. Intenționînd să ajungă mai repede la Craiova, laboranta Nicolaescu Maria de la I.A.S. Șimnic, sectorul sere, a oprit un autocamion. Angajîndu-se în fugă în traversarea șoselei, ea s-a lovit de o autodubiță care circula normal. Din accident, cea în cauză s-a ales cu coloana vertebrală ruptă. Vinovăția sa in producerea accidentului este evidentă, iar cazul în sine poate constitui subiect de meditație pentru fiecare pieton. Bun de piață Regulamentul circulației rutiere specifică cu claritate vitezele admise pentru fiecare categorie de autovehicule, atît in localități cit și în afara acestora, atragind atenția conducătorilor auto că sunt obligați să reducă viteza pînă la limita evitării oricărui pericol orice cite ori situația o cere. Ce înseamnă folosirea unei viteze nepermise am arătat In nenumărate rânduri in cadrul acestei rubrici. De această dată, cazul pe care-l vom relata nu s-a soldat cu pierderi de vieți omenești, ci cu producerea unor pagube materiale destul de mari. Iată cum s-au petrecut lucrurile: Circulînd cu viteză depășită prin comuna Bratovoiești, conducătorul auto Călugăru Marin de la I.C.I.C. Craiova a pierdut la un moment dat controlul volanului, răsturnînd autocamionul pe care-l conducea în afara părții carosabile a șoselei. Din accident a rezultat spargerea unui mare număr de sticle cu băuturi alcoolice (in valoare de 12.000 lei), precum și avarierea autovehiculului. Și toate acestea din cauza vitezei... O Sancțiune meritată Revenim din nou asupra amenzilor care se aplică conducătorilor auto în cazul Încălcării regulilor de circulație, cu scopul de a-i determina să circule in mod disciplinar, aceasta in propriul lor interes, precum și al asigurării securității traficului rutier. Conducătorul auto Vladu Constantin, de la Direcția de drumuri naționale, a fost sancționat cu o amendă in valoare de 825 lei pe care a achitat-o pe loc, făcîndu-i-se și mențiune in tichetul de evidență a contravențiilor. Cauza . A condus autovehiculul cu viteză neregulamentară in vreme ce se afla sub influența băuturilor alcoolice și a refuzat să oprească la semnalul unui agent de circulație. Pedeapsa este... consistentă și, sperăm, demnă de a constitui un exemplu, dacă avem in vedere că suma plătită pe loc reprezintă de fapt jumătatea cuantumului amenzii ce i s-ar fi cuvenit pentru faptele sale. Rubrică redactată de C. CONSTANTINESCU M MI Teatrul Național, orele 19,30 . HENRIC AL PATRULEA, au „Patria“ (telefon 13850), filmul: GHICI CINE VINE LA CINA, orele 11 ; 15 , 17 ; 19 ; 21. „Central“ (telefon 14029), filmul : PĂCATUL DRAGOSTEI, orele 9 ; H ; 14,30 ; 16,45 ; 19 ; 21,13. „30 Decembrie“ (telefon 31080), filmul : WINNETOU ÎN VALEA MORȚII, orele 9 ; 11 ; 15 ; 17 ; 19 ; 21. „23 August“ (telefon 14448), filmul : LA NORD PRIN NORD-  VEST, ambele serii, orele 10,4;3 ; 15,30 ; 18 ; 20,30. „Tineretului“ (telefon 12228), filmul : VÎRSTA INGRATA, orele 16—20 în continuare. „3 Mai“ (telefon 14285), filmul: ANGELICA ȘI SULTANUL, orele 10 . 16—20 în continuare. „Arta“ — Calafat, filmul : VIA MASA. „30 Decembrie“ — Băilești, filmul : ACEST PAMINTE AL MEU. „8 Mai“ — Filiași, filmul : OMUL, ORGOLIUL, VENDETA. .. Victoria“ —Segarcea, filmul : STRAIN IN CASA. Expoziția de pictură SABINA NEGULESCU FLORIAN, deschisă în sala Saleriilor de artă din Calea Unirii“* nr. 54, Craiova. Expoziția de pictură MARIA BUDEANU, deschisă în sala Casei județene a creației populare din Calea Unirii 89, Craiova, universitatea populară Sala Universității populare, orele 18, expunerea : „NEFRITE ACUTE ȘI CONSECINȚELE LOR". Prezintă dr. Tudor Moise. JOI 26 MARTIE 17.30 Deschiderea emisiunii. Emisiune in limba maghiară. 18.05 Film serial. Oliver Twist (XI). 18.35 Mult e dulce și frumoasă... Emisiune de conf. dr. Sorin Stati. 19.00 Telejurnalul de seară. 19.20 Muzică distractivă interpretată de violonistul George Carabulea. 19.30 Prim plan. Acad. Nicolae Teodorescu. 20.00 Reflector. 20.10 Anunțuri — publicitate. 20.15 stagiune lirică TV. Premieră pe țară. Geamgiii din Toledo. 21.05 Anunțuri — publicitate. 21.10 Centenarul lui V. I. Lenin. Trenul spre Revoluție — film documentar despre întoarcerea lui Lenin în Rusia in aprilie 1917. 22.00 Telejurnalul de noapte. 22.10 Actualități literare. 22.30 Avanpremieră. 22.40 Disc 70 — program prezentat de formația Casei de discuri „Electrecord-1. 23.00 închiderea emisiunii programului I. CRAIOVA Pe lungimile de undă de 206 și 228 metri JOI 26 MARTIE 17.00 Radiojurnal, buletin meteorutier. 17.10 Cîntece și populare din Oltenia. 17.30 jocuri Pe meleagurile patriei socialiste. Craiova — Deva un puternic arc energetic al țării. 17.40 Album de romanțe. 18.00 Emisiune literară. Nou în librării. Cadran comemorativ. Discuție cu tineri creatori. 18.10 Interpreți de muzică ușoară. 18.20 Craiova universitară. Pentru candidații la examenul de admitere : facultatea de horticultură. Invitatul emisiunii. Manifestări artistice studențești. 18.30— 19.00 Pentru fiecare melodia preferată, Centrul meteorologic Craiova transmite timpul probabil pentru următoarele 24 de ore , vremea se menține călduroasă, cu cerul variabil. Vîntul va sufla slab. Temperatura maximă va fi cuprinsă între 16—20 de grade, iar minima între 6—8 grade. Mica publicitate PIERDERI Pierdut carnet student, pe numele PARNESCU VIRGILSe declară nul. (194) Pierdut brevet pilot planorist nr. 139/1969, pe numele MAEREAN VASILE. Se declară nul. (195) Pierdut carnet de muncă seria CI, nr. 115667, pe numele TORA PAUL. Se declară nrl. (196) vinzAri cumparari Vînd ,,FIAT“ 850, Calea București 9, apartamentul 16. Loco (197) Vînd Renault 10 Major, culoare albă, telefon 12264 Loco (203) ANUNȚ DE FAMILIE Sfîșiați de durere soția, întreaga familie anunță decesul scumpului și neprețuitului lor Iconom Stravrofor, protopop Aurel Bazilescu din Craiova. Rămășițele pămîntești se află depuse la biserica Madona Dudu, iar înhumarea va avea loc la cimitirul Ungureni, azi 26 martie 1970, orele 14,30. (199) PiOMO EXPIÎES Numerele ciștigătoare la concursul nr. 13 din 25 martie Extragerea I : 42, 26, 36, 30, 33, 20. Fond de premii : 512 500 lei. Extragerea a II-a : 37, 16, 36, 15, 42, 29, 27, 26. Fond de premii 457 803 lei.