Inainte, octombrie 1970 (Anul 27, nr. 7953-7978)

1970-10-01 / nr. 7953

Se deschide astăzi un nou an de învățămint universitar : mii de studenți de pe întreg cuprinsul patriei, vor păși în amfiteatrele Almei Mater, după o vacanță reconfortantă. Pentru Universitatea din Craiova, deschiderea anului de învățămint are semnificații deosebite. Cu acest prilej, la fiecare facultate, prima promoție din seria de cinci ani intră pe demarajul ultimului an. Cu această promoție facultățile iși întregesc profilul, conferind peisajului studențesc craiovean vigoare și trăinicie. Dar, fără îndoială deschiderea anului universitar ne conferă nouă, slujitorilor Almei Mater din fosta Cetate a Banilor și bucuria de a vedea adăugată la cele nouă facultăți încă una : cea de medicină generală. Prin înființarea Facultății de medicină generală și prin trecerea în cadrul universității a Secției de perfecționare a cadrelor didactice, învățămîntul superior din Craiova și-a lărgit sfera de activitate, intregindu-și profilul deci Prof. dr. doc. MIRCEA OPREAN, rector al Universității din Craiova tabelă studențească. In această măsură universitarii craioveni citesc prețuirea eforturilor lor și simt îndemnul cald, părintesc, spre noi succese, al partidului. Aliniată la celelalte nouă facultăți, cea de-a zecea — de medicină generală — și Secția de perfect (Continuare în pag. a II-a) Suplimentar, o producție finită de peste 14 milioane lei La Combinatul chimic Craiova, continuînd ritmul ascendent al producției pe care s-au situat încă de la începutul acestui an, o serie de colective și-au creat condițiile necesare îndeplinirii în avans a sarcinilor de plan revenite pe primele nouă luni. Astfel, fabrica de azotat de amoniu se afla la data de ă1 septembrie cu o producție realizată peste prevederile de plan cumulate pe cele nouă luni de 16 000 tone. La rândul său, colectivul fabricii de uree înregistrase și el o depășire a sarcinilor de plan de 2 000 tone. La oxigen tehnic se înregistrase suplimentar cifra de 700 0O0 mc, iar la butanol producția realizată peste plan depășea 100 tone. Pînă la finele lunii se preconizează să se mai realizeze, numai la.unitatea veche“, o producție finită in valoare de peste 14 000 000 lei. GH. T. O imagine care ne-a devenit familiară : noua Fabrică de confecții Craiova Foto : C. Neculiță Proletar! rfîr> toate țările, uniîi-vâ! S Deschiderea stagiunii teatrale... H Teatrul de păpuși, orele 11: „Joaca“. ■ Teatrul Național, orele 19,30: „O casă onorabilă“. Astăzi are loc deschiderea stagiunii teatrale craiovene. Ea oriileg: Teatrul de păpuși își va deschide stagiunea cu premiera „Joaca“, în regia Alexandrei Davidescu și scenografia lui Eustațiu Gregorian. Seara, la orele 19,30, Teatrul Național va prezenta premiera „O casă onorabilă“ de Horia Lovinescu. Regia este semnată de Georgeta Tomescu, iar scenografia de V. Penișoară- Stegaru. Din distribuție reținem numele actorilor Ion Coama, C. Sassu, Marina Bașta, Josefina Stoia, Emil Bozdogescu. ...și a Ansamblului folcloric „N. Bălcescu“ Mîine, 2 octombrie, orele 19,30, va avea loc, In sala Casei de cultură a sindicatelor, concertul de muzică populară „Mugur, mugurel“ concert de deschidere a stagiunii 1970— 1971 a Ansamblului „N. Bălcescu“ al Consiliului județean al sindicatelor Dolj. In program, soliștii vocali : Maria Cornescu, Ioana Crăciun și Gigi Bouleanu.  O nouă capacitate de producție La noua fabrică de bere de la Craiova a intrat in producție secția de fabricare a malțului pentru bere. Prevăzute la o capacitate de 11.000 tone înalț anual, instalațiile complexe ale acestei moderne unități vor asigura necesarul fabricației proprii de bere cit și Însemnate cantități de malț pentru producția altor unități similare din țară.  Complexul porcin de la Cerăt în stadiu de recepție Pe șantierul de construcție a complexului intercooperatist pentru îngrășarea porcilor, de la Cerăt, la care participă ca unități asociate 9 cooperative agricole, s-au definitivat primele hale în vederea populării cu material de prăsilă. Ieri, o comisie de specialiști a apreciat că toate cele trei hale sunt în stadiu de recepție și a avizat popularea acestora cu scrofițe de reproducție.  Utilaje moderne pentru C.A.P. Pentru a veni în sprijinul bunei desfășurări a procesului de producție în cadrul cooperativelor agricole, întreprinderea județeană de aprovizionare a C.A.P. desfășoară o susținută activitate, livrînd unităților diferite utilaje și mijloace de transport. Printre acestea se află : autocamioane S.R. 113, remorci auto de 5 tone, selectoare, mașini de sfărîmat îngrășăminte chimice și de tocat rădăcinoase, separatoare de lapte, electropompe pentru alimentare cu apă il a rezultat pe măsura unei penibile evoluții Pécsi Dózsa—Universitatea Craiova 3*0 (3*0) De la trimisul nostru, Constantin Gheorghe . Meciul despre care vă relatez, de aici din Pécsi, a fost jucat în prima repriză, încă de la Craiova, unde studenții au obținut — așa cum se știe — un rezultat de 2—1. Aici, la Pepsi, calificarea echipei maghiare în turul următor a fost pentru localnici o simplă formalitate, iar pentru publicul din Pepsi un prilej de agreabilă distracție. Craiovenii au apărut pe teren intr-o așezare de 1—4—4—2, care viza închiderea oricărei posibilități de pătrundere spre poarta lui Pilcă. Dar, din păcate, formula aceasta cu două linii masive de câte patra n-a rezistat decit un sfert de oră, cedînc apoi, lamentabil și penibil, de trei ori pe parcursul a numai 10 minute. Această scurtă perioadă a fost un vis urît pentru micul nostru grup, care a asistat la schimbarea tabelei de marcaj în minutele 15, 21 și 25, de fiecare dată datorită unor situații care puteau fi evitate cu puțină concentrare și luciditate. Așa, de pildă, in minutul 15, la o lovitură de colț, mingea s-a strecurat prin tot pachetul de apărători craioveni și a ajuns la mijlocașul Kocsis, care a șutat de aproape, înscriind imparabil: 1—0. După numai șase minute, la un atac pe dreapta, Mathe a sesizat un culoar printre Bîtlan și Deselnicu, suficient pentru a se strecura în fața lui Pilcă. Un șut scurt și... 2—0. In sfîrșit, în minutul 25, la o fază ce nu prevestea ceva mai deosebit, Kocsis driblează ușor pe Deselnicu și, doar cu Pilcă în față, șutează de aproape, pecetluind scorul final, care a adus echipei sale promovarea în următoarea etapă a competiției. In repriza secundă, meciul a avut cu totul alt aspect, în sensul că echipa craioveană a jucat așa cum trebuia să evolueze în primele 45 de minute. Ea a avut adesea inițiativa, dar n-a reușit totuși să concretizeze, cu toate că cel puțin de trei ori i-a surîs această posibilitate. Prima oară — în min. 53, cînd Țarălungă a ajuns la minge cu o fracțiune de secundă în urma portarului a doua oară — în min. 71 cînd mingea a circulat pe la toți înaintașii craioveni în careul advers, dar nici unul nu și-a luat răspunderea ; a treia oară — în final, cînd Niță — total neinspirat — i-a luat mingea lui Bîtlan, care se pregătea să șuteze dintr-o poziție foarte favorabilă. In situația aceasta, partida s-a terminat cu un rezultat mai mult decit compromițător pentru echipa oaspete. Această comportare va trebui să determine o serie de măsuri menite să îmbunătățească în viitor evoluția formației craiovene. Iată și două declarații culese după meci : Imre Kovács, crainic al Radioteleviziunii maghiare : „Echipa română a fost de nerecunoscut față de evoluția pe care a avut-o la Craiova: împărtășesc părerile mai multor colegi care consideră că formația craioveană nu are fundași centrali, Mincă și Deselnicu fiind foarte greoi și neinspirați. Principalul dumneavoastră coordonator, Strîmbeanu, a pierdut duelul psihologic cu adversarul său direct, devenind un adevărat „pachet de nervi“ cînd acesta l-a provocat — de ce să nu recunoaștem ? în mod sistematic“. Koloman Braun, delegatul Federației Române de Fotbal : „In această partidă au corespuns doar Bălan și Niculescu, iar lui Pilcă nu i se poate imputa ceva. Eșecul craiovenilor își are originea în slaba evoluție a unor jucători de bază, în primul rînd a lui Strîmbeanu și Deselnicv, a căror comportare a afectat și jocul celor doi fundași centrali“. Promițînd cititorilor noștri — care așteptau, desigur, un rezultat onorabil — că vom reveni cu amănunte la întoarcerea în țară, mă mărginesc să prezint formația craioveană : Pilcă — Niculescu, Mincă, Deselnicu, Bîtlan — Strîmbeanu, Ivan — Martinovici, Bălan, Oblemenco (Niță). Țarălungă. Mai precizez că a arbitrat foarte bine Walter Ferber din Austria. £ 3 Consiliul de Stat a ratificat Tratatul româno-sovietic în ziua de 30 septembrie 1970 a avut loc la Palatul Republicii ședința Consiliului de Stat prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. In afara membrilor Consiliului de Stat la ședință au luat parte tovarășul Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, miniștri, , președinți ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naționale, reprezentanți ai presei. Tovarășul Ion Gheorghe Maurer a prezentat spre adoptare Stimați tovarăși. Ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală încheiat recent între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste de către Consiliul de Stat, reprezintă un moment important și corespunde năzuințelor și dorinței poporului nostru. Semnarea la București a acestui Tratat constituie un eveniment de seamă în evoluția ascendentă a relațiilor de colaborare multilaterală dintre România și Uniunea Sovietică, în întărirea prieteniei româno-sovietice. Avînd la bază principiile marxism-leninismului și internaționalismului proletar, actualizind în condițiunile de asproiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. .Din însărcinarea Consiliului de Stat proiectul de decret a fost examinat în prealabil de Comisiile pentru politică externă, pentru problemele de apărare și juridică ale Marii Adunări Naționale care l-au avizat favorabil propunînd adoptarea lui. La dezbaterea privind ratificarea Tratatului au luat cuvintă și prevederile vechiului tratat — care a constituit temelia trainică a legăturilor rodnice de alianță și prietenie dintre România și Uniunea Sovietică — actualul Tratat stabilește pe o lungă perioadă de timp, 20 de ani, cadrul colaborării multilaterale dintre cele două țări, în spiritul egalității depline în drepturi, respectării suveranității și independenței naționale, neamestecului în treburile interne, întrajutorării frățești și avantajului reciproc. Tratatul de prietenie românosovietic se fundamentează pe îndelungate tradiții de prietenie și solidaritate dintre cele două popoare — prietenie cimentată prin lupta comună împotriva fascismului și ridicată lui tovarășii Constantin Daicoviciu, Ion Spătărelu, Carol Király, Aurel Bozgan, Ion Coman și Ludovic Takacs, care și-au exprimat deplinul acord în legătură cu ratificarea Tratatului, apreciindu-l ca o contribuție de seamă la întărirea continuă a prieteniei și colaborării între cele două popoare, la cauza socialismului, păcii și colaborării internaționale. Consiliul de Stat a adoptat apoi în unanimitarte Decretul pentru ratificarea Tratatului. După ratificare, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, pe un plan superior în condițiile construirii socialismului și comunismului ; legăturile trainice care ne unesc își găsesc puternice resurse în comunitatea orînduirii sociale, a aspirațiilor fundamentale și țelurilor supreme care animă cele două țări. Tratatul deschide, totodată, largi perspective de viitor, creează un cadru propice pentru intensificarea și amplificarea continuă a colaborării economice și tehnico-științifice reciproc avantajoase, a cooperării in producție și în alte domenii dintre România și Uniunea Sovietică. Progresele pe care le obțin țările noastre în dezvoltarea bazei tehnico-materiale a (Continuare în pag. a II-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Cuvîntarea tovarășului ION GHEORGHE MAURER Stimate tovarășe președinte. Tovarăși, Guvernul Republicii Socialiste România prezintă Consiliului de Stat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Semnat la 7 iulie 1970, la București, în timpul vizitei în țara noastră a delegației de partid și guvernamentale U.R.S.S., tratatul constituie un document de o deosebită importanță. El reflectă stadiul actual al relațiilor dintre cele două țări socialiste vecine și dă, totodată, expresie voinței lor de a întări și în viitor, în spiritul internaționalismului socialist, prietenia și alianța dintre popoarele român și sovietic, de a dezvolta colaborarea multilaterală dintre România și Uniunea Sovietică, pe baza respectării suveranității și independenței naționale egalității în drepturi și (Continuare în pag. a II-a) calitatea produselor sub semnul exigenței Una din sarcinile de mare importanță pe care partidul și statul nostru o pun în fața tuturor colectivelor de muncă din întreprinderi, este ridicarea necontenită a calității produselor, ca o condiție esențială a creșterii eficienței activității economice, satisfacerii necesităților tot mai complexe și variate ale economiei naționale, intensificării schimburilor comerciale. Intrarea în vigoare a Legii privind asigurarea și controlul calității produselor, a creat un cadru optim inițiativelor creatoare, sporirii atribuțiilor răspunderii muncitorilor, ingișinerilor, maiștrilor pentru realizarea unor produse de calitate ireproșabilă. Acționînd în acest spirit, majoritatea unităților economice din județul Dolj au reușit să se achite onorabil de sarcinile contractuale, atît la producția internă cît și la export. Transformatoarele, aparatajele, locomotivele Diesel-electrice, mașinile electrice rotative purtînd marca Uzinei „Electroputere“ , mașinile și utilajele fabricate la Uzina „7 Noiembrie“ mobilierul de la l.t.L. metal-lemn, confecțiile sau produsele alimentare ale combinatelor din Craiova pătrund într-un mod tot mai competitiv pe piețele externe sau sunt apreciate la tîrgurile și expozițiile internaționale. In același timp, la producția destinată fondului pentru consumul intern se constată o mai mare preocupare din partea întreprinderilor pentru perfecționarea tehnologiilor de fabricație, creșterea și diversificarea producției. O mai atentă analiză, pe perioada expirată de la începutul anului curent, scoate însă iveală că pe lîngă incontestatabilele realizări înregistrate la capitolul calității, în unele întreprinderi se mai semnalează cazuri de realizare Și, ceea ce e mai grav, de livrare a unor produse care nu se ridică nivelul înzestrării tehnice a sectatoarelor de fabricație, nu corespund normelor contractuale. Datorită nerespectării tehnologiilor, unei slabe asistențe tehnice î și a activității de control tehnic de calitate pe fluxul producției, lucrătorii Direcției teritoriale pentru controlul calității produselor și metrologie Craiova au fost nevoiți să respingă pentru remedieri sau defecte unele produse necorespunzător executate. Astfel, la I.I.L. metal-lemn s-au întocmit note de remaniere în valoare (Continuare in pag a (I-a) NICOLAE CIOBANOIU inginer în Direcția teritorială pentru controlul calității ______________produselor și metrologiei Craiova Delegația de partid și de stat a R.S. România a plecat la Cairo Miercuri a părăsit Capitala, plecînd la Cairo, delegația de partid și de stat a Republicii Socialiste România, care va participa la funeraliile lui Gamal Abdel Nasser, președintele Republicii Arabe Unite, președinte al Uniunii Socialiste Arabe. Delegația este condusă de tovarășul Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România. Din delegație fac parte tovarășii Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. P.C.R., prim-adjunct al minisastrului afacerilor externe, și Titus Sinu, ambasadorul Republicii Socialiste România în R.A.U. La plecare pe aeroportul Băneasa, delegația a fost condusă de tovarășii Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Leonte Răutu, Iosif Banc, Vasile Patilineț, Mihai Marinescu, Ion Pățan, Petre Burlacu, adjunct al ministrului afacerilor externe. A fost ce față Ibrahim Yossin, însărcinatul cu afaceri adinterim al Republicii Arabe Unite în țara noastră. (Agerpres) La amiază, delegația a sosit la Cairo, unde a fost întîmpinată de reprezentanți ai președintelui interimar al R.A.U., Anwar Sadat, și alte oficialități din R.A.U. Recoltatul porumbului - o lucrare ce trebuie să ia sfîrșit cit mai repede Concentrat în unitățile cu largi posibilități pentru mecanizarea lucrărilor de întreținere și recoltat, porumbul ocupă în prezent ln I.A.S. din județul nostru 14 559 de hectare. Această suprafață apreciabilă a determinat conducerile întreprinderilor să se orienteze mai bine in alegerea hibrizilor, în așa fel incit, să se creeze toate posibilitățile unui recoltat eșalonat. Așa au procedat, de exemplu, întreprinderile agricole din zona colinară unde ponderea cea mai mare au avut-o hibrizii dubli din grupele 200 și 300. La I.A.S. Robănești, porumbul de pe cele 2200 hectare a ajuns la maturitate încă de la începutul lunii septembrie. în mai puțin de 20 de zile, această unitate agricolă a reușit să strîngă recolta de pe 2000 de hectare. În multe ferme agricole, cum sunt cele din Bojoiu (șef de fermă ing. Petre Popa), Dioști (șef de fermă ing. Dan Dumitrescu) și Leu (șef de fermă ing. Ion Coliță), culesul porumbului a luat FLOREA STAICU (Continuare în pag. a II-a) Secvență de muncă la Energoutilaj — Ișalnița. Mecanicii Alex. Bălănică, Ilie Marin macaragiul Cornel Vreju, preșigătind montarea unui troliu Foto : FI. Roșoga